הבריאטריה בהלכה

בריאטריה-בהלכה
בריאטריה-בהלכה
בריאטריה-בהלכה

כל ענייני החג

כל ענייני פסח

 

הבריאטריה בהלכה

חוברת מקיפה וממצה את כל נושא הניתוחים הבריאטריים –

ניתוחי השרוול, טבעת, קיצור קיבה ודומיהם,

על כל ההיבטים ההלכתיים והמעשיים.

חובה לכל מי שעבר ניתוח מסוג זה!

 

מתוך הקדמת המחבר:

מבוא

מכיון שניתוחי קיבה לצורך ירידה במשקל הנקרא ׳ניתוח בריאטרי׳[1] הולך ונעשה יותר ויותר שכיח, כאשר קרוב לעשרת אלפים איש, עוברים מידי שנה מספר סוגי ניתוחי וטיפולי קיבה[2].

ומאחר והאדם המצוי מתקשה לדעת ולהקיף את כל ההיבטים הרפואיים תזונתיים והלכתיים הנובעים מכך, ובעיקר למצוא משנה סדורה בנושא. לכן ליקטנו ידע נרחב בסיסי ממספר בתי רפואה גדולים[3], לגבי הרקע והסיבות להחלטה על ניתוח, וכן פירוט סוגי הניתוחים והטיפולים השונים, כולל השלכות שונות הנובעות מחמת הניתוח, וכמובן התזונה הנכונה, והשינוי הנצרך, בהרגלים ובתפיסה בנושאי האכילה לאחר  

הניתוח[4].

כמו כן הבאנו את ההיבט ההלכתי הקשור למיגבלות שונות שישנן לאחר הניתוח, הן לגבי הקושי באכילה ושתיה, שיכול למנוע קיום מצוות הקשורות לאכילה ושתיה, והן לענין האיסור לצום לאחר הניתוח. קראנו לחוברת 'בריאטריה כהלכה', והיא כוללת בתוכה שלושה חלקים: א. 'בריאטריה בהיבט הרפואי'. שבו יפורטו הסיכויים והסיכונים, סוגי הניתוחים והתאמתם. ב. 'בריאטריה בהיבט התזונתי'. איך מתנהלים נכון אחרי הניתוח, על מנת להגיע לתוצאה המקסימלית. ג. 'בריאטריה בהיבט ההלכתי׳. ההשלכות ההלכתיות של הניתוח. עצם ההיתר ואף ׳החובה,, לעבור את הניתוח למי שנצרך לכך. אופני קיום מצוות הקשורות לאכילה ושתיה כדוגמת: קידוש והבדלה, אכילה בשבת וחג, סוכות, ופורים. מצוות אכילת מצה ומרור בחג הפסח. ענייני ברכה ראשונה ואחרונה שבברכת הנהנין, ודיני הצומות. ובנוסף מה הדין לגבי הקאה, הן לענין לאחר אכילת מצוה והן לענין ברכה אחרונה.

למותר לציין שראוי לכל אחד להתייעץ ברופא מומחה שמטפל בו ומכירו מקרוב, ולאחר מכן להציג הדברים לפני מורה הוראה לענין החלטה על עצם הניתוח ועל השלכותיו ההלכתיות, ואין כאן בדברינו שום התווייה רפואית, או הוראה גורפת להתיר לכל מי שעומד בקריטריונים של הניתוח לעבור אותו.

———————————————————-

[1] מקור השם במילה היוונית 'בארוס' שמשמעותה כובד/עומס.

ר׳ טיפול כירורגי בהשמנה החל בשנות החמישים [עם ניתוח ה-88^קץ8  שהביא לירידה במשקל, אך במקביל גם לסיבוכים רבים. במהלך שנות ה – 70 החלו לבצע את ניתוחי המעקפים, אשר התפתחו במספר שלבים לאלה המבוצעים כיום.

המעבר לניתוח בשיטה הלפרוסקופית [-זעיר פולשנית] המקובל כיום, הוריד באופן משמעותי את הסיכונים והתמותה מהניתוחים הבריאטרים, והוביל לעלייה חדה במספר הניתוחים המבוצעים בארץ ובעולם בעשור האחרון. כך למשל, בשנת 2003 בוצעו ברחבי העולם כ-146,000 ניתוחים בריאטריים ובשנת 2013 כ- 468,609. ביוני 2013 החל לפעול רשם לניתוחים בריאטרים בישראל מטעם משרד הבריאות ועל פיו מספר הניתוחים הבריאטריים שבוצעו בישראל בשנת 2014 היה כ-8,841 ניתוחים. ניכר כי אחוז הניתוחים בארץ בהשוואה לגודל האוכלוסייה הוא בין הגבוהים בעולם.

[3] ביניהם: רמב״ם בחיפה, שיבא בתל השומר, ומעייני הישועה.

[4]  נעזרנו בתחום זה רבות ע״י 'עתיד' עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל.

 

Print Friendly, PDF & Email

תגיות

0 תגובות על “הבריאטריה בהלכה”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

דיסק חדש!!

מכתב מאליהו חלק ג'

ספר תומר דבורה'

אורחות צדיקים חלק ב'