נפש החיים לגר"ח וולז'ין

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

2 תגובות על “נפש החיים לגר"ח וולז'ין”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. גבריאל ג"ראפי הגיב:

    שלום וברכה לרב.
    בשיעור 100 דקה 30 לערך הזכיר הרב את הפסוק "בכל מקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך".
    האם הרב יוכל להסביר למה כתוב אזכיר ולא תזכיר? (נדמה לי שבאחד השיעורים הסברת אבל פרח מזכרוני).תודה ושבת שלום.

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      הירושלמי עוסק בשאלה זו [מסכת ברכות פרק ד ה"ד]:
      "ר' אבא רבי חייא בשם רבי יוחנן צריך אדם להתפלל במקום שהוא מיוחד לתפילה ומה טעם [שמות כ כא] בכל המקום אשר אזכיר את שמי אשר תזכיר את שמי אין כתב כאן אלא בכל המקום אשר אזכיר". ע"כ.
      וביאר בתורה תמימה [הערות שמות פרק כ הערה קכג] בבית הכנסת, ומפרש אשר אזכיר, בכל המקום אשר אתן להזכיר את שמי, דהיינו בבית המיוחד לתפלה, וצ"ל דסמיך אדרשת הבבלי ברכות ו' א' בענין זה בפסוק אלהים נצב בעדת אל (תהלים פ"ב) היכן הוא מצוי בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. ע"כ.
      ע"פ רש"י פירושו – אזכיר את שמי – אתן לך רשות להזכיר. [ע' מזרחי וגור אריה].
      הגר"ח וולז'ין מבאר שהגם שהדיבור של האדם הוא גם מהקב"ה – "אזכיר את שמי" וא"כ אין האדם מזכיר שם ה' ומתפלל ולומד – אלא הקב"ה, ואין לאדם לדרוש ע"ז שכר, בכל אופן אחשיב זאת כאילו אתה עשית ו"אבוא אליך וברכתיך".

      הרב דוב קוק [אהל תורה – יתרו] מביא בשם הרמ"ע [א.ה. וכך גם מבאר בפע"ח שער יוה"כ ובחמדת ימים] שהדבר חוזר על הכהן הגדול בבית המקדש שהיה מזכיר שם ה' המפורש, והיה השם יוצא מפיו "מעצמו". נמצא שהקב"ה בעצמו היה מזכיר שמו ולא הכהן.
      ועיין עוד במפרשים נוספים שעסקו בשאלה זו – הריקאנטי, רבינו בחיי, המהרש"א ועוד רבים.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות יורה דעה

מכתב מאליהו ימים נוראים

שלחן ערוך חלק א