שאל את הרב – השאלותקטגוריה: שאלות בלימודהבנה במשנה לגבי הרהור בברכת המזון לבעל קרי
Ron asked 2 שנים ago

הייתה לי הבנה מסוימת במשנה בברכות כא., ובא חברי וסתר את הבנתי.
אשמח אם יוכל הרב לבאר לי את הדבר הבא [השאלה שלי היא על החלק המודגש במשנה] :
"בעל קרי מהרהר בליבו [ק"ש], ואינו מברך לא לפניה ולא לאחריה
ועל המזון מברך לאחריו [פה אני הבנתי שבהרהור], ואינו מברך לפניו
רבי יהודה אומר מברך לפניהם ולאחריהם"
שאלתי היא, כיצד אפשר להכריח שמה שנאמר שעל המזון מברך לאחריו, זה דווקא בהרהור, ולא הוצאה בפה ?
החבר אמר שאי אפשר להוכיח, ושמזה שכתוב מברך , ולא מהרהר כמו לפני כן, זה מברך ממש בפיו .

תודה מראש !

Print Friendly, PDF & Email
1 Answers
בועז שלוםבועז שלום צוות answered 2 שנים ago

שלום
בכל ספק מן הסוג הזה מומלץ לעיין במשניות ע"ג פירושים ודומיהן, ושם ודאי תמצא את מבוקשך.
בנוגע לענין – 
אכן לדעת רש"י ורבינו יונה ע"פ הבבלי מברך לאחריו פירושו בהרהור, והמשנה תתבאר כך – בעל קרי מהרהר ק"ש ולא מברך לפניה ואחריה [- אפילו בהרהור], ועל המזון [לעומת זאת כן] מברך לאחריו [בהרהור].
מאידך מן הירושלמי מוכח שבברכת המזון שהיא מהתורה לכולי עלמא מברך ומוציא בשפתיו. [עי' מלא"ש].
וכך מסתבר מלשון המשנה – כפי שהוכיח בספר ברכת שי [ברמן עמ"ס ברכות] שהרי רבי יהודה אומר מברך לפניהם, והגמ' מוכיחה מזה שמברך בפה. טוען הברכת שי – והרי גם ת"ק אמר "מברך לאחריו" – משמע שגם הוא סובר שמברך בפה, שאם לא כן פעם תסביר מברך – בהרהור, ופעם תסביר מברך – בפה??
 

Print Friendly, PDF & Email

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות יורה דעה

מכתב מאליהו ימים נוראים

שלחן ערוך חלק א