שאל את הרב – השאלותקטגוריה: תנ"ךמנשה עשה תשובה, אז מדוע נזכרו אח"כ חטאיו?
אנונימי צוות asked 2 שבועות ago

שלום לכבוד הרב,

שמעתי בשיעורים של הרב שמנשה עשה תשובה, ולא הבנתי לפי זה מדוע לאחר מכן מתנבא ירמיהו [פרק טו, ד] "וּנְתַתִּ֣ים לזועה לְזַֽעֲוָ֔ה לְכֹ֖ל מַמְלְכ֣וֹת הָאָ֑רֶץ בִּ֠גְלַל מְנַשֶּׁ֤ה בֶן־יְחִזְקִיָּ֙הוּ֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה עַ֥ל אֲשֶׁר־ עָשָׂ֖ה בִּירוּשָׁלִָֽם": והרי מנשה עשה תשובה כמובא בדברי הימים [ב פרק לג, יא-טז]:
(יא) וַיָּבֵ֨א ה֜' עֲלֵיהֶ֗ם אֶת־שָׂרֵ֤י הַצָּבָא֙ אֲשֶׁר֙ לְמֶ֣לֶךְ אַשּׁ֔וּר וַיִּלְכְּד֥וּ אֶת־מְנַשֶּׁ֖ה בַּחֹחִ֑ים וַיַּֽאַסְרֻ֙הוּ֙ בַּֽנְחֻשְׁתַּ֔יִם וַיּוֹלִיכֻ֖הוּ בָּבֶֽלָה: (יב) וּכְהָצֵ֣ר ל֔וֹ חִלָּ֕ה אֶת־פְּנֵ֖י ה֣' אֱלֹהָ֑יו וַיִּכָּנַ֣ע מְאֹ֔ד מִלִּפְנֵ֖י אֱלֹהֵ֥י אֲבֹתָֽיו: (יג) וַיִּתְפַּלֵּ֣ל אֵלָ֗יו וַיֵּעָ֤תֶר לוֹ֙ וַיִּשְׁמַ֣ע תְּחִנָּת֔וֹ וַיְשִׁיבֵ֥הוּ יְרוּשָׁלִַ֖ם לְמַלְכוּת֑וֹ וַיֵּ֣דַע מְנַשֶּׁ֔ה כִּ֥י ה֖' ה֥וּא הָֽאֱלֹהִֽים: (יד) וְאַחֲרֵי־כֵ֡ן בָּנָ֣ה חוֹמָ֣ה חִֽיצוֹנָ֣ה׀ לְעִיר־דָּוִ֡יד מַעְרָבָה֩ לְגִיח֨וֹן בַּנַּ֜חַל וְלָב֨וֹא בְשַׁ֤עַר הַדָּגִים֙ וְסָבַ֣ב לָעֹ֔פֶל וַיַּגְבִּיהֶ֖הָ מְאֹ֑ד וַיָּ֧שֶׂם שָֽׂרֵי־חַ֛יִל בְּכָל־הֶעָרִ֥ים הַבְּצֻר֖וֹת בִּיהוּדָֽה: (טו) וַ֠יָּסַר אֶת־אֱלֹהֵ֨י הַנֵּכָ֤ר וְאֶת־הַסֶּ֙מֶל֙ מִבֵּ֣ית ה֔' וְכָל־הַֽמִּזְבְּח֗וֹת אֲשֶׁ֥ר בָּנָ֛ה בְּהַ֥ר בֵּית־ה֖' וּבִירוּשָׁלִָ֑ם וַיַּשְׁלֵ֖ךְ ח֥וּצָה לָעִֽיר: (טז) ויכן וַיִּ֙בֶן֙ אֶת־מִזְבַּ֣ח ה֔' וַיִּזְבַּ֣ח עָלָ֔יו זִבְחֵ֥י שְׁלָמִ֖ים וְתוֹדָ֑ה וַיֹּ֙אמֶר֙ לִֽיהוּדָ֔ה לַעֲב֕וֹד אֶת־ה֖' אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

ירמיהו הרי היה בתקופת יאשיהו נכדו של מנשה, ומדוע הוא מזכיר את החורבן בעטיו, אחר שעשה תשובה??

תודה!

 

Print Friendly, PDF & Email

1 Answers
בועז שלוםבועז שלום צוות answered 2 שבועות ago

שלום
בגמרא [סנהדרין קג.] מובאת מחלוקת האם מנשה עשה תשובה, והאם יש לו חלק לעוה"ב. והגמ' מבארת את הפסוק שציטטת מירמיהו פט"ו – שמשם לכאורה מוכח שלא עשה תשובה, ומיישבת:

…מנשה שנא י-ה, דבר אחר מנשה שהשניא את ישראל לאביהם שבשמים. ומנלן דלא אתי לעלמא דאתי, דכתיב בן שתים עשרה שנה מנשה במלכו, וחמשים וחמש שנה מלך בירושלים, ויעש אשרה כאשר עשה אחאב מלך ישראל, מה אחאב אין לו חלק לעולם הבא, אף מנשה אין לו חלק לעולם הבא, רבי יהודה אומר מנשה יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר ויתפלל מנשה אל ה' ויעתר לו. אמר רב יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו, שנאמר ונתתים לזעוה לכל ממלכות הארץ בגלל מנשה בן יחזקיהו, מר סבר בגלל מנשה שעשה תשובה ואינהו לא עבוד, ומר סבר בגלל מנשה דלא עבד תשובה".

הרי שהגמ' מבארת את המובא בפסוק "בגלל מנשה" שפירושו בגלל מנשה שעשה תשובה לעומת שאר המלכים הרשעים שלא עשו תשובה, ובעוונם חרבה הארץ.
הרד"ק [יחזקאל יח-ו] נזקק בעצמו לשאלה זו:

והנה מנשה שב מרשעתו ו[מדוע] נזכרו מעשיו הרעים עד חרב הארץ, כמו שאמר בחטאת מנשה?
נאמר [בישוב שאלה זו] כי הוא חטא והחטיא את הרבים ואם הוא שב, [עדיין] חטא הרבים לא היה יכול להשיב ,ונשארו מעשיו הרעים עד שחרבה הארץ בעבורם לפיכך היו נזכרים מעשיו.
אבל לו לא נזכרו, כי לא נענש בעבורם, כיון שעשה תשובה ונכנע מלפני אלהי אבותיו וישמע תפלתו ויעתר לו וישיבהו לירושלם למלכותו. אבל לאוחזי מעשיו נזכרו: עכ"ל.

גם המלבי"ם [מ"ב כא-טז] עוסק בשאלה זו ומיישב שתשובת מנשה הייתה חלקית בלבד:

"שהגם שמנשה שב מעבודה זרה, לא שב על הרצח אשר עשה ועל יתר תועבותיו, וז"ש וגם דם נקי שפך מנשה. שמלבד מחטאתו אשר החטיא את יהודה הוא עצמו, נשאר בידו חטא שפיכת דמים, וע"כ לא זכר בכאן [בספר מלכים] שעשה תשובה כמו שהזכיר בדברי הימים, כמ"ש לקמן כ"ג אך לא שב ה' מחרון אפו הגדול וכו' אשר הכעיסו מנשה, ובסי' כ"ד אך ע"פ ה' היתה ביהודה וכו' בחטאת מנשה וגם דם הנקי אשר שפך, וכן בירמיה ט"ו":

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Your Answer

10 + 18 =

דיסק חדש!!

מכתב מאליהו חלק ג'

ספר תומר דבורה'

אורחות צדיקים חלק ב'