שאל את הרב – השאלותקטגוריה: תנ"ךשאלה על ספר יהושע, לגבי שמש בגבעון דום
ענת רפאלוב asked שנה 1 ago

ביהושע פרק י, פסוק יא כתוב:
"וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֵם בְּמוֹרַד בֵּית-חוֹרֹן וַיהוָה הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן-הַשָּׁמַיִם עַד-עֲזֵקָה–וַיָּמֻתוּ: רַבִּים, אֲשֶׁר-מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד, מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בֶּחָרֶב."
אם כך, לשם מה צריך היה את הנס של שמש בגבעון דום וכו', הרי ה' כבר נלחם להם עם אבני הברד?
וגם איך יתכן שלוחמי ישראל לא נפגעו מאבני הברד אם רדפו אחרי האויבים, הרי כתוב: "וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֵם בְּמוֹרַד בֵּית-חוֹרֹן וַיהוָה הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן-הַשָּׁמַיִם עַד-עֲזֵקָה–וַיָּמֻתוּ: רַבִּים, אֲשֶׁר-מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד, מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בֶּחָרֶב." כלומר, גם בני ישראל היכו באויבים כשרדפו אחריהם.
אולי אחרי שהשמש עמדה, אז רדפו בני ישראל? ואם כך מתי נפלו האבנים, באותו הזמן, לאורך בריחתם בעמק איילון?

Print Friendly, PDF & Email
1 Answers
בועז שלוםבועז שלום צוות answered שנה 1 ago

לענת שלום

בנוגע לשאלתך למה הוצרך יהושע לעצירת השמש?

במפרשים מובא שיהושע הוזקק לעצור מהלך השמש מכמה סיבות:

א. כדי לאפשר לישראל לסיים המלחמה לפני שבת. שמ"ש ר"ת שמא מחללים שבת.

ב. משום שהגויים היו באים להלחם בכח המזלות שידעו מתי הזמן המוצלח מבחינתם, לכך עצר השמש והירח ועמם נעצרו כל הכוכבים ונשתבשה כוונתם.

ג. להראות שלא המזלות הם המסייעים בידינו לנצח.

ד. הגויים עבדו למזלות ולשמש [עובדי חמנים] וציווה שיעמדו השמש והמזלות שיווכחו לראות שאין בהם ממש והם כפופים להשי"ת.

ה. לקרב הגרים שיבואו לחסות בצל ישראל כשיראו עד כמה אנו דואגים לגבעונים הגרים, ועד כמה ה' אוהבנו ועוצר השמש למעננו.

ו. כדי להשריש בלב ישראל האמונה בהשי"ת כעת שנכנסים לארץ.

 

בנוגע לנס של אבני האלגביש שירדו מן השמים – כיצד לא נפגעו הרודפים – 

הרי ללא כל ספק מדובר בנס, האם ה' יעשה נס וייפגעו בו בני ישראל?? כפי שהנך מבינה שה' מבטיח "והפליתי בין מקנה בני ישראל, ובין מקנה מצרים" ובכל מכות מצרים לא לקו בנ"י, כך פשוט למבין שגם במכת אבני האלגביש – לקו האוייבים בלבד. וכך מפרש המלבי"ם:

וה' השליך – וכו' עד עזקה – הנה שיפלו אבני אלגביש על מקום אחד ויהרגו אדם ובהמה זה דבר טבעי. אבל פה היה דבר נסיי שהם ברחו עד עזקה וישראל רדפו אחריהם, ואבני האלגביש לא פגעו בישראל הרודפים שבאו תמיד אל מקום שעמדו האויבים [לפני רגע], רק רדפו מלמעלה על האויבים וסרו מן המקום שהגיעו ישראל שמה:

והאבנים הרגו בהם את גיבוריהם, ובאבן א' מתו רבים, והאבנים המשיכו להתגלגל והרגו עוד ועוד במורד.

מהו מקור האבנים הללו?- כשמשה התפלל שיפסיק הברד נאמר 'והברד לא ניתך ארצה' שאפילו מה שכבר ירד משמים לא המשיך לירד לארץ, ורק כעת הורידם ה' על ה' המלכים. ועוד חלק נוסף נותר עדיין תלוי עד מלחמת גוג ומגוג.

 

Print Friendly, PDF & Email

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות יורה דעה

מכתב מאליהו חלק ד'

שלחן ערוך חלק א