שאל את הרב – השאלותקטגוריה: הלכהשמירת העיניים – גם אם הצד השני ייפגע?
נועם asked 6 חודשים ago

1) שלום כבוד הרב. אם אני הולך ברחוב, ומגיעה מולי אישה לא צנועה. יש איזשהו עניין לדעתי לפחות, שאם לא מביטים בפניו של אדם כשעוברים על ידו, או עושים מאמץ מודע לכבוש את הפנים בקרקע, יש בכך מן הפגיעה ועלבון מסוים לאדם, שכביכול הוא "מוקצה מחמת מיאוס" או "מצורע" וכד'. כך נראה לי על כל פנים.

איך אני נוהג למעשה, האם יש להתעלם ולכבוש הפנים בקרקע, הגם שרואים שיש מאמץ מכוון מצידי לעשות כן, והצד השני אם יש בו דעת מבין שלא רוצים להסתכל עליו עקב הופעתו הבלתי צנועה,אך סביר להניח שייפגעו רגשותיו עקב כך?

גם חמור מזה- אולי בעקבות כך יוציא הדבר שם רע וחילול ה' על ציבור שומרי המצוות שכביכול הם "הזויים" (כך לשיטתם של אלה שלא מבינים את חומרת הראייה)? מה לעשות למעשה ואיך לנהוג? אשמח לתשובה.

תודה רבה על כל השיעורים באתר. נהניתי מאוד מהורדת דיסקים.

2)האם אין בעיה ללמוד את נפש החיים מצד זה שיש בזה קבלה? לבחור צעיר ורווק. כנ"ל לשערי קדושה, דרך השם, תומר דבורה ומאמר העיקרים?

האם יש בכלל עניין או צורך ללמוד את זה לבחור רווק ולשלב את זה בין שמיעת ההרצאות או שעדיף שלא, אלא ללמוד דברים רגילים?

תודה!

Print Friendly, PDF & Email
1 Answers
בועז שלוםבועז שלום צוות answered 6 חודשים ago

שלום
שאלתך אחר המחילה כלל אינה ברורה לי.
האם גם כשהיו מגישים לך חזיר – הייתי שואל אולי אטעם מעט שהמגיש לא ייפגע?
ואם זה היה רעל – גם היית טועם מעט כדי שהוא לא ייפגע??
לשיטתך עלי להכשל ח"ו בראיה אסורה נגד כבוד הבורא, ואני צריך לדאוג לכבודה?
הרי על זה מהדהדת תמיהתו של הקב"ה "על כבודי לא מחיתם, ועל כבוד בשר ודם מחיתם"? [סנהדרין קג:] ולשיטתך – 
רבי עקיבא איגר, החפץ חיים, החזון איש, הרב שטינמן ועוד גדולים שהקפידו שלא להביט בפני אשה – לא נהגו נכון, שמא אותן נשים נפגעו…
הרי על זה מתוודים אנו "את אשר אסרת התרתי, ואת אשר התרת – אסרתי".
צא ולמד ממרן הרב עובדיה יוסף זלה"ה לא לחץ את ידה של ראש הממשלה דאז גולדה מאיר ולא עשה את החשבון שאתה עשית, הגם שזה היה בפרהסיה והדבר היה ניכר לכל, הנך צדיק ממנו??
כל התפיסה הזו מעוותת, ומקורה אינו טהור.
ולא שלא שמעתי שיבוש ועיוות זה בעבר, כבר שמעתי על ה"רב" הצבאי הראשי שהורה לחיילים להשאר ולשמוע שירת נשים היפך ההלכה, מחשש שאם הם ייצאו "הזמרות ייפגעו"… אם זה לא היה מעציב זה היה מצחיק… התורה אינה אלסטית, ולא ניתן למתוח אותה ולעצב אותה כפי רצוננו.
וכבר פסק להלכה הגאון רבי משה פיינשטיין [אגרות משה אוה"ח א' סי' מ]: "ודאי אסור להסתכל באשה אפילו במקומות שדרכן להיות מגולות כשמתכוין לראותה, וזה אסור בכל מקום, אפילו ברחובות, ויש חיוב על כל אדם להביט כפי האפשר למטה כשהולך בשוק… וכן כשבאה אשה לשאול לרב שאלה בענייני איסור והיתר מחויב להשתדל שלא להביט בפניה כדי שלא יבוא ליהנות ח"ו מהראיה, וכן בכל מקום שפוגע [-פוגש] בנשים וכו' ע"ש.
בנוגע ללימוד נפש החיים –
אמנם הספר נוגע בשולי קבלה, אך אין בעיה ללמוד אותו, שאינו נכנס לעומק ענייני הסוד.
גם בחור צעיר ורווק יכול ללמוד בספר זה ללא חשש.
פעם התארח בחור ללינת לילה אצל החפץ חיים, והרב שאלו אם רגיל לקרוא לפני השינה, וכשהשיב בחיוב נתן לו הרב את הספר המלאך גבריאל… ספר קבלי עמוק. בבוקר, תהה הבחור באזני הרב – שמא לא שם לב איזה ספר נתן לו… השיב לו הרב – על כל אדם לדעת את גדלות הבורא!
ולכן אדרבה, ראוי לשלב לימוד מעמיק זה המלמד על גדלות הבורא וחשיבות כל מעשה האדם ופעולתו בעולמות העליונים.

Print Friendly, PDF & Email

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות יורה דעה

מכתב מאליהו ימים נוראים

שלחן ערוך חלק א