אור החיים פרשת תצוה
4 תגובות על “אור החיים פרשת תצוה”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
שאל את הרב
- האם יש מצוה היום לאכול שום בערב שבת? נשאל ע"י דוד
- האומר שמע שמע משתקין אותו – והרי אמר ה' אחד? נשאל ע"י ירון
- האם מותר לעשות היום שאלת חלום? והיכן ניתן לרכוש את הספר 'משנת החלומות'? נשאל ע"י אוקסנה אביגיל
- מה מברכים על לחוח? נשאל ע"י עידן
- אפשרות קיום של מחיית עמלק בממונם נשאל ע"י שמואל
הרב בועז שלום says:
לס. שלום יישר כח על הערתך, אכן הייתה טעות, וכעת הועלה...
ס says:
שבוע טוב בהקלטה של מאמר ג יש את ההקלטה של מאמר...
הרב בועז שלום says:
לר' אברהם שאלתך טובה. הנראה על פי פשט הכתובים, ששאול חשב...
אברהם says:
בפרק יט דוד הופך להיות אויב רשמי המלך, בורח מפניו, ומבצע...
הרב בועז שלום says:
תבין, כשאנחנו מחפשים 'מהיכן להם לחז"ל שהייתה זו דוקא דינה", איננו...
שלום הרב.
אור החיים שיעור ב' [תשסח דקה 12]. הרב התלבט איך לפרש גירסת "שינוי" .פרק כח פסוק א.
לענ"ד אפשר לומר שהשינוי הוא שאדם יעשה בשמחה דבר שמכריחים אותו, מכיון שבד"כ כשמכריחים אדם לעשות דבר שהוא לא מעונין, הוא לא עושה זאת בשמחה.
שבת שלום ומבורך.
לר' גבריאל שלום
האם יש לגרוס "שינוי" או "שנאוי" – איני יודע, היות ובחיפוש ב'אוצר החכמה' אתה מגלה שיש לא מעט ספרים שציטטו "שינוי" ויש שציטטו "שנאוי".
בכל אופן יותר נראה לנכון לגרוס "שנאוי", כפי שביארנו בשיעור, שהעושה לצד ההכרח לא עושה מאהבה אלא שונא את שעושה.
מאידך בספר 'אור החיים המבואר' בהוצאת עוז והדר [שלא היה תח"י בשנים הראשונות של השיעורים שמסרנו, וכן בשיעור זה], גורס "שנוי" ומבאר שמה שעשה משה את הבגדים לכבוד ולתפארת הרי זה שינוי המוכיח שאין הדבר אצלו מצד ההכרח.
ומחיפוש קל שעשיתי מצאתי שבדפוסים ישנים – שנת תק"א, ושנת תקנ"ט, הגירסה היא שינוי.
והבוחר יבחר.
פרשת תצווה שיעור ג' מסתיים באמצע הפסקה על הפסוק "שישה משמותם" ושיעור ד' כבר מתחיל בפסוק הבא – פסוק ל"ה – ובצאתו לא ימות – כך שחסר ביאור של סיום הפסוק הקודם באור החיים הקדוש.
ליגל שלום
אכן בדקתי ואתה צודק. חסר את המשך פסוק י'.
מה שנראה לי [סוף כל סוף עברו כארבעה-עשרה שנה מאז…] שכנראה בשנת תשס"ט סיימתי באמצע פסוק י', אך בשנת תש"ע החלטתי לדלג על סוף פסוק י' – ולהמשיך בפסוק הבא – בהתאם לשיטתינו שאנו מדלגים על האוה"ח במקומות בהם הוא נכנס לפלפולים בסוגיות התלמוד.