.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

דרך השם לרמח"ל

סדרת השיעורים בספרי מחשבה

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

12 תגובות על “דרך השם לרמח"ל”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. נצח ישראל הגיב:

    שלום וברכה
    האם יש אפשרות לחברותא בספר דרך השם?
    כוונתי היא שאלו יהיו ה'קביעות עיתים לתורה' שלי. אינני תלמיד חכם ולא למדתי באופן קבוע, רק פה ושם דף יומי.
    הנושאים שבספרי הרמח"ל תמיד דברו אליי, והתחלתי בלימוד של "מסילת ישרים" לפני שנים, ואז קניתי את 'דרך השם'. לא הבנתי דבר בזמנו, וכעת עם השיעורים של הרב – הכל בספר כל כך בהיר וברור לי! בעקבות כך חיי עברו תהפוכות ושינויים,
    לכן אני מעוניין ללמוד עם חברותא שבקי בספר ויוכל להדריך אותי הלאה.
    תודה רבה

    • בועז שלום הגיב:

      לנצח שלום
      אם שאלתך היא – האם לימוד 'דרך ה" יכול להוות תחליף ל'קביעות עתים לתורה' – התשובה היא לא. קביעות עתים לתורה למי שזמנו מצומצם – צריך להיות בהלכה. שאם לא כן כיצד יידע איך עליו להתנהג בקיום התורה והמצוות?
      דרך ה' הוא ספר לימוד מוסר, שחשוב מאד מצד עצמו, אך בתוספת ללימוד ההלכה, ואם אפשר גם להשקיע זמן בהוויות דאביי ורבא – בלימוד הש"ס.

      אם שאלתך היא איך להשיג חברותא בנושא זה – הרי כעת הנושא מפורסם כאן באתר, אם מישהו יחפוץ לקבוע חברותא בלימוד זה – שייצור קשר כאן, ואנו נקשר ביניכם.

  2. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    ב"ה אני בסבב שני בספר עם סיכומים. (כך דרכי בכל ספר שאני לומד בל"נ).
    בחלק א פרק ג דקה 1:07:00 שאלת האר"י לגבי תיקון הנשמות לענין קרבנות.
    מדוע הרב לא התייחס לשלב של ימות המשיח שיבנה בית המקדש השלישי במהרה בימנו אמן ושם נוכל להשלים את התיקון הנ"ל? תודה

    • בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      התייחסתי לדברי האריז"ל שם ואמרתי שהאריז"ל נוקט שכשיקומו המתים בתחיה"מ ויחזרו בגוף, ישלימו את הקרבנות שהחסירו.

  3. גבריגל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    התכוונתי שיהיה אפשר להשלים התיקון הנ"ל אפילו עוד לפני תחיית המתים. בזמן ימות המשיח ע"י גלגול נשמות וכו' וכך נגיע לתחיית המתים כבר מתוקנים בהכל.ובימים אלו בע"ה רק נתענג על ה' בלי צורך בשום תיקון

    • בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      כעת הבנתני כוונתך.
      אכן אתה צודק, האריז"ל אומר שבימות המשיח יתגלגלו החייבים קרבן ויקריבו אז אחר שייבנה ביהמ"ק [שער הגלגולים הקדמה טז].

  4. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    בחלק א פרק חמישי דקה 16 מסביר הרב שלגוי יש רק נפש. אבל אחר כך מסביר הרב שהרוח אחראית על הדיבור והנשמה זה המחשבה. השאלה הרי הגוי גם מדבר וחושב נמצא שיש לו גם חלק מרוח ונשמה?תודה

    • בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      יש לדעת שנשתברו קולמוסים רבים בהגדרות הנר"נ – נפש רוח ונשמה, דרגותיהן, מחלקותיהן, מתי כל אחד נכנסת באדם, מהי הגדרת כל חלק ותפקידו, ולא ניתן בבמה מצומצמת זו להביא הדעות והשיטות.
      בכל אופן אביא את דבריו של הגה"ק רבי אליעזר פאפו בספרו דן ידין וז"ל:
      "והנה הגוף יש לו נפש בהמי המחיה אותו ומתאוה תאוות גופניות אל עצמו ואל בשרו וזאת הנפש כוללת לכל בעלי חיים, ועוד נוסף למי שהוא חי מדבר – לכל גוי, ניצוץ קדושה בתוך נפש הבהמי אשר מפני זה כולם מבקשים האמת לפי דעתם והשגתם ורצונם לזכות את נפשם. ואשר אין לו ניצוץ קדושה מפני שהרע את מעשיו וקיפח קדושתו כי האדם בחירי בין שהוא בן ברית בין שאינו בן ברית, אינו חושש על נפשו כלל כי אם אל עצמו ואל בשרו למלאת תאותו הגשמית והבהמית כמו הכופרים והאפיקורוסים שהם כמתים לגמרי, ומתים בל יחיו ועל כן נאמר [משלי ב יט] כל באיה לא ישובון ולא ישיגו ארחות חיים.
      אמנם האומה ישראלית יש להם נפש העליונה וגבוה מעל גבוה נפש רוח נשמה חיה יחידה מארבע עולמות אבי"ע אצילות בריאה יצירה עשיה ולפי מעשיו של אדם הולך וגדול ולכן לפי מה שהוא אדם ולפי מה שהשיג נשמה לנשמה כך ירבה אהבתו לקונו ורוחו ונשמתו אליו יאסוף ויהפוך החומר לצורה ותהיה נפשו הבהמית צרורה בצרור החיים [עי' זהר ח"ג עא] וזה כל האדם וזהו תענוג של מעלה כמו שיתענג המלך בראות חכמת והשתדלות בנו להפך את הבהמה בצורת אדם ואת העפר לזהב אבל בהעדר נשמה לנשמה ימעט אהבתו לקונו כאשר לא ייאהב הגוף את הנפש אחרי הפרדה מעמו כי אין הטבע מחויב לאהוב אלא בהיותם לאחדים". ע"כ.
      הרי שהרב מגדיר את הדיבור כניצוץ מן הנפש.
      כפי שאמרתי יש בזה שיטות, ויש שדייקו שהענין של הדיבור הוא מה'רוח ממללא', אך יש מאידך שטוענים שזה חלק מן הנפש שהרי בפשוטו של מקרא כתוב "נפש חיה".

  5. גבריגל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    בשיעור חלק ב' פרק ו' דקה 2:18 אומר הרב מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא.
    בספר כתוב הפוך. משהו שם לא כל כך ברור.
    תודה

    • בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      אכן בלשון הרמח"ל מלכותא דרקיעא כעין מלכותא דארעא, אך אין כזה לשון בחז"ל, אלא ההיפך – מלכותא דארעא מעין מלכותא דרקיעא [גמ' ברכות דף ט, זוהר ח"א קצז].
      ובוודאי שהסדר הוא שתחילה נבראו העליונים ואח"כ התחתונים וכמו שביארנו בשיעור שאנו נבראנו "בצלם דמות תבניתו" ומבשרי אחזה אלוה, ולא ההיפך.
      רק כוונת הרמח"ל שה' עשה זאת כדי שנלמד ממלכותא דארעא ונבין שמעין זה הוא מלכותא דרקיעא, והרב לא בא לדבר על 'סדר הדברים', אלא על הלימוד מהם, ופשוט.

  6. עמית הגלעדי הגיב:

    שלום רב. בנוגע לסדרת השעורים ב"דרך השם" רציתי לשאול אם היא מכסה את כל הספר. כלומר, האם מי שיקשיב לי העשרים ומשהן שעורים – בעצם למד את כל הספר?

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לעמית שלום
      אכן השיעורים בדרך ה' לרמח"ל מקיפים את כל הספר. כך זה בכל הספרים אותם אנו מלמדים בס"ד, אא"כ אנחנו עדיין במהלך לימוד הספר [כגון בדעת תבונות לרמח"ל שאנו לקראת הסוף – נכון לחשוון תשפ"ג].

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות