הכוזרי לרבי יהודה הלוי

לחץ כאן לצפיה בפרקים נבחרים מספר הכוזרי מערוץ הידברות

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

11 תגובות על “הכוזרי לרבי יהודה הלוי”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar מוטי שאול הגיב:

    מי הרב שמדבר בהקלטות של שיעורי ספר הכוזרי?

    • הרב בועז שלום שליט הרב בועז שלום שליט"א הגיב:

      הרב בועז שלום שליט"א. 

      כל ההרצאות והשיעורים באתר הם של הרב בועז שלום, למעט אם כתוב אחרת [רבני בית אליהו – הרב מיכאל לסרי, הרב ברוך רוזנבלום, הרב שלמה אסולין]

  2. Avatar יותם הגיב:

    יישר כוח גדול!
    הספר הנפלא הזה היה עבורי כספר החתום (בפרט ששמעתי כי יש מקום לשיבושים ובעיות בהשקפה אם לומדים אותו שלא כראוי, בדומה למורה נבוכים)
    והרב מבאר את הדברים העמוקים המובאים בספר בשפה ברורה ופשוטה.
    אבקש לדעת, אם הייתי רוצה להתעמק בנושא שהרב קיצר בו (סרטון 022 מאמר ב' בעניין שבחה של א"י) בעניין מיקום הקו שמפריד בין יום אחד למשנהו ולהבין את דעת החזון א"יש
    בקונטרס שלו בעניין ובתשובה שהשיב לשואלים אותו לאחר מלחמת העולם השנייה לעניין יוה"כ בסין,
    היכן וכיצד כדאי לעיין על מנת לרכוש את היסודות להבנת הנושא?

    • הרב בועז שלום שליט הרב בועז שלום שליט"א הגיב:

      ליותם שלום,

      שלום
      נושא קו התאריך הוא נושא עמוק ומורכב, ולא ראיתי טעם להכנס אליו בשיעור, על מנת שלא לסבך את השומעים. ובפרט שיש צורך להשתמש במפה כדי להבין נכון את הדברים, דבר שהינו מן הנמנע למי שמאזין לדיסק או בקול הלשון.
       

      בכל אופן בענין קו התאריך תוכל לראות הרחבה בנושא במקומות רבים, אציין חלקם:
      ספר אגן הסהר [צימרמן] סי' ב'.
      חוברת אור ישראל [מאנסי] חלק נו שנה יד-ד, עמ' קלו, וחלק נח שנה טו-ב עמ' רכב.
      ספר ארץ הצבי [בלייכר] עמ' פח.
      ספר גבורי החי"ל [מנדלבוים] ח"א פ"ז "שאלת השבת ויוהכ"פ ביפאן".
      ספר דברי מנחם [כשר] ח"א עמ' רצו סי' לג.
      ספר השבת ומזרח העולם [כשר].
      ספר קו התאריך הישראלי [כשר] ספר "האיש וחזונו" [כהנא] פרק "תחילת השבת בכדור הארץ" עמ' עב.
      ספר "הלוח העברי" [שפיצר] עמ' 60.
      ספר חמדה גנוזה [שלוש] מאמר 'תחילת השבת בכדור הארץ'.
      ספר ישועות כהן – קו התאריך [אדלר] שעוסק כולו בענין.
      ספר 'עלה יונה' [מרצבך] עמ' לז.
      פאר הדור [כהן] ח"ג עמ' שיז.
      ספר תאריך ישראל [טאפלין] שכולו עוסק בענין זה.
      כמו כן תוכל לראות בספר מדרכי הלב היהודי של הרב נויגרשל על הכוזרי, ח"א עמ' 181.
       

  3. Avatar גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    התחלתי להאזין ל'כוזרי' בהרצאה 4 בקשר להתהוות י'מח ש'מו ו'זכרו לא הזכיר הרב את הסיפור בגמרא שהוא היה תלמידו של התנא יהושע בן פרחיה שבעקבות נידויו הוא כפר. מה הסיבה? תודה.

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      יתכן ושם לא הזכרנו זאת, אך הזכרנו זאת פעמים רבות הן בלימוד הכוזרי והן בדרשות על הפרשיות.

  4. Avatar גבריאל ג"ראפי הגיב:

    השלום הרב.
    בשיעור 9 דקה 40. אמר הרב שאחת ההוכחות לאמיתות סיפורו של משה רבנו שמשה מסר להם את הנבואות ולא הבטיח למי שיאמין מליון דולר אלא להיפך עוד בא אליהם בדרישות.
    יש להקשות הרי קיבלו שכר שזה היציאה מעבדות לחרות?
    תודה

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      אכן משה הוציאם ממצרים, אך זה כבר היה. כעת הוא פונה ומבקש שלהבא ישמרו תורה ומצוות, שזה משהו מאד תובעני. אם לא היה בזה אמת מוחלטת, הם לא היו מקבלים דבריו. אדם שהציל אותנו, האם בשל כך אנו משתעבדים לו כל ימי חיינו לעובדו לעולם?

  5. Avatar יותם הגיב:

    שלום לרב,
    תודה על הסדרה הנפלאה הזאת ויהי רצון שהרב יזכה להגדיל תורה ולהאדירה.

  6. Avatar עידן הגיב:

    בס"ד
    הרב הביא את דברי הרמבם שהאותות שעשו במצרים לא היו חזקים דיים כדי לגרום לאמונה, שכן אפשר עדיין היה לטעות ולחשוב שזה כישוף
    ורק מתן תורה הוא הראיה שהניסים הללו אמיתיים ושתורת ה' אמת.
    השאלה היא, לאור זה, מה אשם פרעה? אם עדיין יכול היה לטעות שהמכות זה כישוף ורק מעמד הר סיני הוא הראיה האמיתית?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לעידן שלום
      שאלתך טובה.
      רק שחייבים להבין שבוודאי אי אפשר להבין את דברי הרמב"ם כפשוטם שאין כלל להאמין באותות ומופתים, וזאת מן הטעם הפשוט – שהרי נצטוונו בליל הסדר לספר באותות ובמופתים שהיו במצרים!
      ובפרט שבתורה נאמר ויאמינו בה' ובמשה עבדו וכן ויאמן העם עוד קודם לכן, וזה היה הרי בעקבות האותות והמופתים.
      ועוד – אם תאמר שאפשר שייעשו בלאט או בכישוף – מדוע בכלל נשלחו משה ואהרון לעשות לפרעה אותות ומופתים?
      אלא בוודאי שכוונת הרמב"ם שאמונה שלימה ללא דופי כלל – יש רק בעקבות הר סיני – שעינינו ראו ולא זר, בדרגת נבואה גמורה.
      אולם על ידי אותות ומופתים אין הוכחה מוחלטת וגמורה, היות והמתעקש יוכל לטעון שנעשו באות ובמופת.
      אבל מי שעיניים פקוחות לו – בוודאי יכיר בכך שכל הנעשה הוא מאת ה', כפי שאמרו החרטומים אצבע אלקים היא – שאין הכישוף שולט בפחות מכשעורה.
      ובוודאי שאין להעלות על הדעת שהים ייקרע בלט או בכישוף. ופרעה בעצמו שהיה מכשף גדול הכיר בכך ככתוב – "וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם":

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

ענייני חג השבועות

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב