השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

הלכות תפילה

ניתן להוריד את השיעורים בהורדה מרוכזת מהתחלה עד שיעור 59 בלחצן הכחול

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

12 תגובות על “הלכות תפילה”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. דביר בן דוד הגיב:

    שלום וברכה, זה מוריד לי קבצים שלא ניתנים לפתיחה במחשב.. תודה.

  2. דניאל שימחייב הגיב:

    שלום כבוד הרב,
    ראיתי שיש כמה סימנים שחסרים יש סיבה מיוחדת או שפשוט זה לא הוקלט?
    (כגון סימן מו – מהלכות ברכות השחר וסימן מו סעיף ג' – דין מאה ברכות בכל יום)
    וגם האם יש הקלטה מספר 61 ?

    תודה רבה על הזיכוי העצום והלימוד 🙂

    • בועז שלום הגיב:

      לדניאל שלום
      בנוגע לשיעור 61 – תודה על ההערה, הוספנו.
      בנוגע לשיעורים אודות ברכות השחר וכו' אכן אתה צודק, תוכל לשמוע את זה בשיעורינו על ה'הלכה ברורה', סימן מ"ו נמצא כאן

  3. טל הגיב:

    לכבוד הרב. קובץ מספר 16 דקה 21 . נאמר לכסות את התפילין עם טלית כאשר עובר מול פח זבל בגלל הריח. נניח ובבית הדלת של השירותים פתוחה ורואים את האסלה כאשר עוברים שמה עם טלית ותפילין , האם יש דין דומה? אף שאין ריח.

    • בועז שלום הגיב:

      לטל שלום
      צורת הפתח של בית הכסא מפסקת גם אם הוא פתוח, ומותר אף לברך מעבר לצוה"פ.
      אלא אם כן מדובר שרואה צואה לנגד עיניו ואז גם צוה"פ לא תעזור ויש להתרחק כמלוא עיניו, או יתרחק ד' אמות ממקום שכלה הריח וייסב פניו לצד אחר.

  4. טל הגיב:

    לכבוד הרב.
    בשיעור 27 דקה 14:30
    בשיעור נאמר שדעת הרמב"ם הנה שהרהור הוא כדיבור בתפילה.
    לשיטת הרמב"ם איך מצופה מאיתנו להתפלל?
    כאשר אני מתפלל אני לעתים באמצע בתפילה מזכיר לעצמי בהרהור שאני מכוון לקודש הקדשים אל בין הכרובים כפי שנלמד בשיעורים.
    אני מהרהר "ברוך אתה" שה' הוא מקור כל הברכות, אני מהרהר את הכוונות של שמותיו שם השם בכל ברכה,
    מהרהר בכוונות של ברכת מגן אברהם (כנגד איזה מידות האבות וכו'..) ולמדנו גם שזה מעכב כאשר אדם לא כיוון.
    מצד שני כל ההרהורים האלה אינם מופיעים בטקסט שחז"ל תיקנו לנו. ואם לדעת הרמב"ם הרהור כדיבור יוצא שאני מהרהר בדברים שאינם טקסט התפילה.
    אם אני מהרהר בדברים שאינם טקסטים בתפילה אין בזה הפסק לדעתו של הרמב"ם?

    • בועז שלום הגיב:

      לטל שלום,
      שאלתך מצוינת, וכבר עסקו במעין זה האחרונים, בבעיה יותר קשה –
      למ"ד הרהור כדיבור דמי, מדוע המחשבות הזרות בתפילה לא תחשבנה להפסק?
      ותשובתם שם עונה גם אצלנו –
      כתבו הקה"י [ברכות ס"י אות ב] ובאשל אברהם [בוטשאטש רס"י ס"ב] שהרהור כדיבור הוא רק כאשר האדם מכוין שיהיה לזה שם דיבור, משא"כ הרהור סתם.
      והוא הדין בענייננו –
      אין האדם מכוין שלכוונתו בתפילה יהיה שם דיבור, אלא רק למילות התפילה שתקנו חז"ל.

  5. טל הגיב:

    לכבוד הרב ,
    בדקה 30 קובץ 32 נאמר שמי שבטעות (בשמונה עשרה) חתם את ברכת "מודים" ב"מגן אברהם" והתחיל "אתה גיבור" לא יכול לתקן את עצמו ולהגיד "הטוב שמך ולך נאה להודות" מאחר והתחיל את הברכה הבאה. אדם זה ייאלץ לחזור על ברכת "מודים" מהתחלה, מהסיבה שלעולם אדם לא יכול לתקן ברכה לאחר שהתחיל הברכה הבאה.

    ההלכה שנלמדה לאחר מכן אומרת שאם אדם טעה בסדר התפילה לא יוצא ידי חובה.

    השאלה שלי: אדם שבטעות חתם במקום ברכה אחת בברכה אחרת מוקדמת יותר, האם מחויב לברך את שאר הברכות עד שיגיע לברכה שאותה חתם לא נכון, מתוך הטעם שצריך לברך את הברכות לפי הסדר.
    לפי העניין בשיעור: אם חתמתי "מגן אברהם" במקום "הטוב שמך ולך נאה להודות", והתחלתי "אתה גיבור", האם אני ישר עובר ל"מודים"?
    או שצריך לחזור את כל הברכות עד ל"מודים" על מנת להגיע ל"מודים" מחתימת ברכת "רצה"?

    • בועז שלום הגיב:

      לטל שלום
      הטועה בג' אחרונות חוזר לראש הג' – דהיינו למודים, כמו שהטועה בג' ראשונות חוזר לראש הג' – לתחילת התפילה.
      בנוגע לשאלתך – אענה בדוגמא שאינה קשורה ל'מודים', כיון ששם מדובר בג' אחרונות.
      אם לדוגמא אדם חתם בחונן הדעת במקום בבונה ירושלים, אין ספק שלא יצטרך לחזור לחונן הדעת, גם אם המשיך להשיבנו כו' אלא יפסיק מיד ויחזור לברכה בה הוא טעה – תחילת ברכת בונה ירושלים.

  6. טל הגיב:

    לכבוד הרב , שיעור 39 דקה 35 .נאמר שאדם שבתפילת שמונה עשרה לא עונה לשום דבר חוץ משני מקרים: קדושה וברכת כוהנים.
    השאלה שלי לא קשורה ממש ללענות לש"ץ, אבל אני כן מנסה להבין האם יש חשיבות להוספה מסוימת בעת שהציבור נמצא במקום מסויים בתפילה.
    בסימנים קודמים למדנו שניתן להוסיף בקשות בתפילה שקשורות לאותה ברכה (דוגמא על רפואת פלוני בברכת רפאנו).
    לכן אם אדם האריך בתפילתו וכאשר הוא נמצא באמצע "מודים" והציבור הגיע ל"מודים" של חזרת הש"ץ, האם ראוי להוסיף את בקשת "מודים דרבנן" באמצע הברכה (בלחש)? האם תהיה חשיבות לכך שזה ייאמר בעת שהציבור אומרים את זה?
    ואם אין חשיבות והאדם מאריך בתפילה בכזו צורה שהציבור סיים חזרת הש"ץ ואילו הוא ב"מודים", ולא יוכל להגיד "מודים דרבנן" יחד עם הציבור.
    האם גם אז ראוי להוסיף את בקשה זו באמצע הברכה (אף שאומרה לבד)?

    • בועז שלום הגיב:

      לטל שלום
      אין מוסיפים שום אמירה בתפילה, אא"כ מדובר בבקשה ששייכת ממין הענין, כמו הזכרת חולה ברפאנו, בקשה על חזרה בתשובה בהשיבנו וכיו"ב. גם לא אם הציבור סיים חזרת הש"ץ.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר.

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיססנדיסק 128כרטיס זכרון 128