הרב אסולין – אבות דרבי נתן
רבני מדרשת בית אליהו
הרב שלמה אסולין
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק א” 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק א” 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק א” 3
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ב' 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ב' 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ד'
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ו' 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ו' 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ז'
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ט'
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק י”א
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק י”ב
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק י”ג
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק י”ד
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ט”ו
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ט”ז 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ט”ז 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק י”ח
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק י”ט
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ'
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ג
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ד
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ה
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ו 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ו 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ז
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ח 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ח 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק כ”ט
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל'
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”א
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ג
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ד
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ה
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ו
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ז 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ז 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ז 3
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ז 4
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ח
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק ל”ט
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק מ' 1
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק מ' 2
הרב שלמה אסולין - אבות דרבי נתן - פרק מ”א
21 תגובות על “הרב אסולין – אבות דרבי נתן”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
שאל את הרב
- תאריך לבר מצווה נשאל ע"י יוסף אליהו דניאל
- האם יש מצוה היום לאכול שום בערב שבת? נשאל ע"י דוד
- האומר שמע שמע משתקין אותו – והרי אמר ה' אחד? נשאל ע"י ירון
- האם מותר לעשות היום שאלת חלום? והיכן ניתן לרכוש את הספר 'משנת החלומות'? נשאל ע"י אוקסנה אביגיל
- מה מברכים על לחוח? נשאל ע"י עידן
הרב בועז שלום says:
לס' שלום תודה על הערתך, אכן היה שיעור המשך שלא צורף,...
ס says:
שלום רב השיעור על מאמר א מסתיים באמצע האם קיימת הקלטת...
הרב בועז שלום says:
לס. שלום יישר כח על הערתך, אכן הייתה טעות, וכעת הועלה...
ס says:
שבוע טוב בהקלטה של מאמר ג יש את ההקלטה של מאמר...
הרב בועז שלום says:
לר' אברהם שאלתך טובה. הנראה על פי פשט הכתובים, ששאול חשב...
שלום רב לא יודע איפה לשאול אז אני כותב פה אני שואל למה חסר הרבה שיעורים מהרב שלמה אסולין כגון על המדרשים לדעתי אם אפשר לפחות להוסיף את השיעור על ספר החינוך ואת השיעור על מסכת אבות בתודה מראש
שלום
יש לנו מחסור בכח אדם. נשמח לכל מתנדב שיקח על עצמו להעלות חומר לאתר. אין צורך בידיעה טכנית, אלא בהסבר קצר ובחיבור לרשת.
תודה
בס"ד
שבוע טוב. אשמח לדעת איך אוכל לראות את השיעורים של הרב אסולין בוידאו ולא רק בהאזנה. תודה ויישר כח על הפצת התורה חיקו ואמצו וד' יברך מעשה ידכם.
לאברהם שלום
את שיעורי הרב אסולין בוידאו ניתן לראות באתר של קול הלשון. השיעורים אצלנו הם רק שיעורים ישנים, כבר כמה שנים שהם לא מתעדכנים.
רציתי לשאול מה פירוש המילים "לא חיין ולא נדונין"?
למיכל שלום
רש"י בסנהדרין [קג:] מבאר "לא יחיו לעולם הבא עם הצדיקים, ואין נדונין נמי בגיהנם".
התוי"ט על המשנה בסנהדרין [ק"ז:] מבאר אין להם חלק לעוה"ב, ואין עומדים בדין לעתיד לבוא. [משמע שהבין נידונין – עומדין בדין, ולא כרש"י נענשים ונידונים בגיהנם, וכן משמע מהגי' במדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור ה -שאינן לא חיין ולא עומדין בדין].
המהריט"ץ בביאורו 'מגן אבות' לאדר"נ מבאר שאינם נידונין מפני שכל הנידונין בין בגיהנם ובין בשאר דינין – אחרי שישאו עונשם יעלו לראות את פני ה'. אולם אלה לגודל רשעם לא ידונו לעולם באופן שלעולם יהיו רשעים.
וביד רמה מבאר שאין נידונין – אין נפשותיהן נידונות, "אלא הרי הן כרוחות שמנשבין בעולם שאין להם לא הנאה ולא צער, ומסתבר דהיינו אין להם צער דגיהנם, אבל יש להם צער מזה שרוצים לבוא לעוה"ב ואין מניחין להם".
שבוע טוב, למה הכוונה במילים אוכל פרותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא?
כפשוטו – מקבל גם שכר בעוה"ז, אך השכר הזה הוא כ'פירות' – דיווידנדים – מעבר ל'קרן' – השכר העיקרי שמובטח לו בעוה"ב.
ושני חידושים יש כאן, א. שמקבל שכר [פירות] בעוה"ז – הגם ששכר מצוה בהאי עלמא ליכא. ב. שאין שכר זה מגרע מאומה משכרו – הקרן – שנותרת קיימת לעוה"ב.
שלום
רציתי לשאול בבקשה האם יש שיעורים מושמעים נוספים של מסכת אבות דרבי נתן?
תודה
כדאי לבדוק את זה ב'קול הלשון', ואם אין שם – לבדוק עם הרב אסולין עצמו.
שלום רציתי לשאול בבקשה מה פירוש הפסוק "היה גמול חסד ואמת ואעשה כפועל שלא יהו אומר עני הוא וסופו ליצרך לבריות".
זה מופיע באדר"נ נוסחא ב פרק ד
תודה רבה
למיכל שלום
הגר"ח קנייבסקי כתב בפי' הברייתא וז"ל "כנראה הכוונה שנותן צדקה לעני, ואמר לעני שיעשה עמו קצת [מלאכה] כפועל, שלא יאמרו עליו [האנשים ברחוב] שמחלק לכולם [צדקה בחינם ללא תמורה, ויקפצו רבים לרושש אותו מממונו, על דרך שנאמר 'מברך רעהו בקול גדול' שבזה דוקא מזיק לו] סופו שיצטרך לבריות שלא יפה עשה עכ"ל.
ובהערות על אדר"נ שבהוצאת 'שפתי חכמים' [תשס"ב] העיר על דבריו שלפי זה הלשון דחוק ע"ש.
ו
שלום
למה הכוונה במילה "בניאתה" בפרק ד שכן קורין …בנאיתה
תודה
למיכל שלום
בנאיתה הכוונה לקליעת השערות כפי שמבאר ה'מאורי אור' על אדר"נ, והוא מלשון בנין, כמבואר בשבת צ"ה. ור"ל שה' קילעה לחוה והביאה לאדה"ר וקליעה נחשבת לבניה [וקליעת שיער בשבת חשיב בונה].
שלום וחודש טוב
מה פירוש הפסוק כל המקלל את חברו לשם שמים סופו לצאת ממנו בכבוד
תודה רבה
למיכל שלום
נצטט את לשון האדר"נ:
מסכת אבות דרבי נתן [נוסחא ב פרק לד]:
כל המקלל את חבירו לשם שמים סופו לצאת ממנו בכבוד. משה קילל את פרעה לשם שמים ויצא ממנו בכבוד שנאמר וירדו כל עבדיך אלה אלי (שם י"א ח') ומנין שיצא ממנו בכבוד שנאמר גם האיש משה גדול מאוד (שם שם ג'):
וכל המכבד את חבירו שלא לשם שמים סופו לצאת ממנו בקלון שכן את מוצא בבלק שכבד את בלעם שנאמר ויבואו אל בלעם ויאמרו לו [וגו'] כי כבד אכבדך (במדבר כ"ב ט"ז י"ז) ומנין שיצא ממנו בקלון שנאמר ועתה ברח לך אל מקומך (שם כ"ד י"א):
התנא כאן בא ליצור הבדלה בין קללה – קלון – שזה דבר שלילי, לבין כבוד – שזה דבר חיובי, ואעפ"כ הוא מוכיח שלפעמים דוקא מי שמקלה חבירו – אבל לשם שמים – הוא המכובד בסופו של דבר, ודוקא המכבד חבירו – כשאין זה לשם שמים – דוקא הוא ייצא המבוזה.
דרך חז"ל לדרוש בצורה כזו [שלפעמים דוקא הנראה גרוע – הוא המשובח, והנראה משובח – הוא הגרוע], כמובא במסכת קידושין [דף לא עמוד א]:
"תני אבימי בריה דרבי אבהו: יש מאכיל לאביו פסיוני וטורדו מן העולם, ויש מטחינו בריחים ומביאו לחיי העולם הבא".
פרש"י
פסיוני – עוף חשוב ושמן מין שליו שירד במדבר.
וטורדו מן העולם – שנענש עליו שמראה לו צרות עין על סעודתו.
ויש מטחינו בריחים – שהיא מלאכה קשה.
ומביאו לעוה"ב – שמכבדו בדברו דברים טובים ונחומים והמלאכה מטיל עליו בלשון רכה מראה לו צורך השעה שאינן יכולין להתפרנס אלא ביגיעה זו. ובגמרת ירושלמי גרס מעשה בשניהם מעשה באחד שהיה מאכיל לאביו פסיוני פעם אחת אמר לו אביו מאין לך כך אלה אמר לו סבא מה איכפת לך טחון ואכול כלומר לעוס ואכול הראהו שקשה לו ושוב מעשה באחד שהיה טוחן בריחיים והיה לו אב זקן ושלח המלך בשביל אביו לבא לעבודת המלך אמר לו בנו אבא טחון ואני אלך תחתיך לעבודת המלך שאין לה קצבה.
שלום
רציתי לשאול בבקשה על שני פסוקים מאבות דרבי נתן נוסח ב פרק מג :
1. שני דברים שמהלך ת"ק שנים. הנהרות מהלך ת"ק שנים. הישיבה ת"ק שנה – מה פירושו.
2. ג' כתים הם. אחת רואה את המלך וכו' – על מה מדובר כאן ? האם יש אנשים שרואים את הקב"ה? וודאי שלא
תודה רבה
שלום
1. הישיבה – מקום הישוב. ומדובר על עניינים שבפנימיות, ולא מהלך רגלי, כפי שכתב בפי' שפת"ח לאדר"נ.
2. בספר מגן אבות ביאר: הכונה להודיענו שיש ג' כתים בענין הנבואה, יש מי שרואה את המלך ואת הפנים, רצוני שהנבואה היא ממש שרואה את מלך מלכי המלכים הקב"ה, וגם את הפנים, פירוש כל הקדושה, שנאמר צדיקים יודו לשמך וגם ישבו את פניך.
ויש נביאים שאינם רואים הפנים ממש אלא מציאות כבוד המלך ה' צבאות, ולזה הביא ראיה מדכתיב והיו עיניך רואות את מוריך.
ויש נביאים שאינם רואים כלל אלא שומעים הנבואה. וגם יש מהם רואים בחלום וכדו'.
כלומר שיש בענין המדרגות הנבואה מעלות הרבה, ולעתיד לבוא יתנבאו הכל ואפילו העופות מדכתיב וגם לרבות הכל.
עוד אפשר לפרש אומרו ג' כתים הם, הכונה להודיענו שלעתיד לבוא בעולם הבא יהיו ג' כתים של צדיקים שלא יהיה מעלתן שוה, אבל יהיה כת א' רואה את המלך ה' צבאות ואת פני קדושתו, וא' לא יראה פנים, וא' לא זה ולא אותו אלא ישמע הקדושה. ע"כ.
בבקשה עכדנו לגבי הרב אסולין. ה' ישלח לו רפואה שלמה בקרוב אמן
למיכל שלום
עידכונים בנוגע למצבו של הרב יש כאן
תודה על השיעורים המעניינים!