השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

מכתב מאליהו | כרך ה' 1

סדרת השיעורים בספרי מוסר

מכתב מאליהו לרב דסלר

 

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

12 תגובות על “מכתב מאליהו | כרך ה' 1”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar גבריאל ג'ראפי הגיב:

    יש לי שאלה במאמר 'העלאת ההנאה מהי?'
    את האיש הטהור למד הרב דסלר מהפסוק "קדש עצמך.." נראה יותר שהפסוק יותר מתאים לאיש הקדוש, 'קדש' מלשון קדוש?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לרב גבריאל שלום,
      בודאי שגם הטהרה מתחילה מכך שהאדם 'מקדש עצמו במותר לו', ובמסילת ישרים הביטוי הזה מופיע לראשונה במידת הפרישות [פי"ג], הקודמת אף לטהרה, וז"ל:
      "והנה כלל הפרישות הוא מה שאמרו ז"ל (יבמות כ): קדש עצמך במותר לך, וזאת היא הוראתה של המלה עצמה, פרישות, רוצה לומר, להיות פורש ומרחיק עצמו מן הדבר, והיינו, שאוסר על עצמו דבר היתר, והכונה בזה לשלא יפגע באיסור עצמו".
      הרי לנו שלקדש עצמו זהו ביטוי כולל לכל ריחוק שירחיק אדם עצמו ממה שיכול להביאו לידי איסור.
      לעומת זאת השגת "מידת הקדושה" היא רמה ונישאה, ובתחילתה אכן האדם פורש ומקדש עצמו במותר לו, אך זוכה לקבל מתנה מאת ה' – את הקדושה בעצמה. כפי שכתב המסילת ישרים בפכ"ו:
      "והיינו: שתחלתו הוא מה שהאדם מקדש עצמו, וסופו מה שמקדשים אותו, והוא משז"ל (יומא ל"א): אדם מקדש עצמו מעט מקדשים אותו הרבה. מלמטה מקדשים אותו מלמעלה".
      ניתן לשמוע שיעור שלנו בענין בספר 'מסילת ישרים' כאן

  2. Avatar אביתר הגיב:

    ברצוני לשאול את הרב בעניין עליו הרב דסלר מדבר "דקות המידות" אדם עובד על עצמו ולא יכול להגיע לטהרה מהכעס ביום אחד, לפעמים יש נפילות, כיצד יש להתמודד?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לאביתר שלום
      אכן לא ביום אחד נהיים מלאכים. עלינו לדעת שמדובר בעבודה יומיומית קשה, שמתן שכרה בצידה. לא עליך אמנם המלאכה לגמור, אך מאידך אי אתה בן חורין להיבטל ממנה.
      הקב"ה לא בא בטרוניה אל בריותיו, ומי שמשתדל – הקב"ה נותן לו סייעתא דשמיא וזוכה להצליח לתקן מידותיו.
      אסור להתייאש מנפילות, ויש לדעת ששבע יפול צדיק וקם – ההבדל בין הצדיק לרשע אינו בנפילות. שניהם נופלים. השאלה היא – אתה מסוגל לקום אחרי נפילה? צדיק מסוגל גם אחרי שבע נפילות. הרשע – נופל באחת ולא קם יותר לעולם.
      ה' יהיה בעזרך!

  3. Avatar גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    שמעתי את השיעור היום עמ' 377 'השגה שכלית והשגה לבבית'. אל תהי סכל. שחייבים להשתמש בשכל, ובכוחו להשיג דברים שאין בכח הלב ואף הנבואה להשיג.
    זה נראה כל כך מנוגד למה שאומרים חסידי ברסלב בשמו לזרוק את השכל.
    האם יש באמת מצבים שצריך לנהוג כך או זה שיבוש?
    תודה.

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      מה שבברסלב אומרים 'לזרוק את השכל' עניינו אחר, ומשמעותו לא 'לתכנן תיכנונים' ולנהל את העולם, אלא להשליך יהבך על ה' לבדו. ואין זה קשור כלל לנושא עליו דובר בשיעור.

  4. Avatar שרגא הגיב:

    מכתב מאליהו חלק ה שיעור 41 אינו תקין.

  5. Avatar שרגא הגיב:

    רב דסלר בחלק ה שיעור 31 בענין הכרת הטוב. כתב פשטות הכתוב משמע שחייב להכיר טובה למצריים על כל השנים אף שחיי צער היו ,וכל אכזריות אינה מכבה טובה זו.
    לפי זה לכאורה מחוייבים להכיר טובה Nazis in Germany על כל השנים שגרנו על אדמתם, דאכזריות אינה מכבה טובה זו. אם זה נכון ?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לשרגא שלום
      בוודאי שאין הדבר נכון, היות והכרת הטוב למצריים היא לא בשל שגרנו אצלם, שזה הרי כל מדינה נותנת זכות לכל תושב לגור אצלה, אלא על זה שהזמינו את יעקב ובניו בעת הרעב וקיבלו מקום ופרנסה וכבוד ואם יש בם אנשי חיל – הוזמנו להיות סמוכים על שלחן המלך ולקבל תפקידים. על זה דובר.
      וכן מביאים בשם הרמב"ם במו"נ שעל התקופה הזו דובר. וכך מבאר הגה"צ רבי דוב יפה זצ"ל [קובץ בית מדרש נר ישראל – חלק ב' להבין ולהשכיל עמ' רצ"ב].

  6. Avatar יעקב הגיב:

    יש שיעור על מכתב מאליהו חלק ה דף 101 בענין משיח בהיסח הדעת?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      ליעקב שלום
      השיעור הזה הוא המשך של השיעור "שכחה וזכירה", אך הוא נחתך באמצע, וכעת הושלם.
      תודה על תשומת הלב!

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

עדכונים חמים למייל

קבלת עדכונים
Loading