דרוש מתנדב לזיכוי הרבים >>

אבד לך דיסק אונקי? >>

להתחסן נגד קורונה?





השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,
ר' חיים בן סעדה בתושח"י



מכתב מאליהו | כרך א'
סדרת השיעורים בספרי מוסר
מכתב מאליהו לרב דסלר
מכתב מאליהו - הקדמה
האושר והשכר בעוה””ז - א - חיי אושר
האושר והשכר בעוה””ז - ב. שכר מצוה בעוה””ז
האושר והשכר בעוה””ז - ג. שכר מצוה מצוה
ביאור ענין מידת הרחמים -א. ירושת אבותינו הקדושים
מידת הרחמים - ב. המדרגה הקטנה של זכות אבות ג. מגדרי הרחמים לרשע
ביאור ענין מידת הרחמים - ד. צדיק ורע לו
התשובה - א. יש קונה עולמו בשעה אחת
התשובה - ב. תשובה דרך קצרה
קונטרס החסד - א. הנותן והנוטל
קונטרס החסד - ב. במשא ומתן
קונטרס החסד - ג. המשא והמתן הטוב
קונטרס החסד - ד. בשורש האהבה
קונטרס החסד - ה. ואהבת לרעך כמוך
קונטרס החסד - ו. באהבת איש ואשה
קונטרס החסד - ז. בשאיפה
קונטרס החסד - ח. בשאיפה הטובה
קונטרס החסד - ט. איך יתקרב אל הנתינה
קונטרס החסד - י. הרפואה לשאיפה הרעה
קונטרס החסד - יא. הכרת הטוב
קונטרס החסד - יב. העולם המתוקן
קונטרס החסד - יג. באהבת השם
קונטרס החסד ח”ב - א. הנתינה הקדמה לאמונה
קונטרס החסד ח”ב - ב. הנתינה הקדמה לעבודת ה” באמת
קונטרס החסד ח”ב - ג. אין התעוררות בלי חסד
קונטרס החסד ח”ב - ד. תיקון הבריאה בכח הנתינה
023מבט האמת - א
024מבט האמת - ב. דע מה שתשיב
025מבט האמת - ג. תורת אמת
026מבט האמת - ד. לא נפלאת היא ולא רחוקה
027מבט האמת - ה. כוחו של מבט האמת
028מבט האמת - ו. קשיות עורף ורפואתה
029מכתב מאליהו - חכמת העולם
030מכתבים ושיעורים - ויהי אחרי החורבן
031מכתבים ושיעורים - בדבר אמונת חכמים
032מכתבים ושיעורים - איך לעיין בדברי מוסר - פתיחת מס””י
033מכתבים ושיעורים - תהלים פרק א”
034מכתבים ושיעורים - העסק בתורה שמירה מהיצה””ר
035מכתבים ושיעורים - דגלי מדבר - חשיבות הסדר
036מכתב מאליהו - מכתבים ושיעורים - מה היא אמת ומה הוא שקר
037חלק ב - המשל והנמשל
038עניניי תורה - קבלת התורה
039עניניי תורה - תורת חיים, ספר החיים - למענך
040עניניי תורה - הדבקות בתורה - אור העוה””ב
041עניניי תורה - תורה וגמ””ח - עצה ליצה””ר
042קונטרס הבחירה - ח””א - מהות הבחירה - א. תהליך הבחירה
043קונטרס הבחירה - ח””א - מהות הבחירה - ב. נקודת הבחירה
044קונטרס הבחירה - ח””א - מהות הבחירה - ג. אחריות הבחירה
045קונטרס הבחירה - ח””א - מהות הבחירה - ד. חינוך ועליה
046קונטרס הבחירה - ח””א - מהות הבחירה - ה. מדרגת בן חורין
047קונטרס הבחירה - ח””א - מהות הבחירה - ו. החסד והבחירה
הוספה לקונטרס הבחירה ח''א +הארה בענין נקודת הבחירה | ח”ה עמ' 354
048קונטרס הבחירה - ח””ב - א. הטעיית עצמם של המקשים מסבה ומסובב לבחירה
049קונטרס הבחירה - ח””ב - ב. בירור הבעיה
050קונטרס הבחירה - ח””ב - ג. איחוד שני המבטים בתכליתם
לחץ כאן ועבור לקונטרס הבחירה חלק ג”
לחץ כאן ועבור למאמר נוסף של הרב בענין הבחירה
051עבודת האדם - מצות לא תחמוד ע””פ מבט האמת
052והלכת בדרכיו - מוכרח לתפילה ולחינוך
053ענייני חסד ונתינה - הפרט והכלל
054השפעת הסביבה - ערך הסביבה
055השפעת הסביבה - סכנת הסביבה הרעה
056השפעת הסביבה - מתוך אפילה אורה
057חטאיהם של גדולי עולם - גדרי חטאות הראשונים
058חטאיהם של גדולי עולם - צילו של גוף
059חטאיהם של גדולי עולם - מעשים מבררים אלו את אלו
060האמונה והיחוד - א. מאמונה לצדק
061האמונה והיחוד - ב. מעולם לא היה אפיקורס אמיתי
062 יחוד האלקים - א - הבחנת הדורות במצוות היחוד. ב - ליחדך באהבה [מדקה 37:20]
063הנס והטבע - א. הטבע הסתר נסים
064הנס והטבע - ב. מהות הטבע
065הנס והטבע - ג. מבט הטבעי - היפך התורה
066הטבע - א. התגברות הגשמיות וחכמתה - חורבן
067הטבע - ב. חטא העגל
068אמונה ובטחון - א. הבטחון וההשתדלות
069אמונה ובטחון - ב. העסק בדרך ארץ - למה
070אמונה ובטחון - ג. ה” מדרגות בתורה ודרך ארץ
071אמונה ובטחון - ד. הכרת ההשגחה בחבלי משיח
072אמונה ובטחון - ה. בענין הבטחון
073אמונה ובטחון - ג. ה” מדרגות בתורה ודרך ארץ
074אמונה ובטחון - ד. הכרת ההשגחה בחבלי משיח
075אמונה ובטחון - ה. בענין הבטחון
076מדור ג” - קולו של אליהו
077תורה ומצות א. דבקות המחשבה בתורה
078מכתב מאליהו - תורה ומצות ב. דבקות המחשבה בתורה
079תורה ומצות ג. תורה בפנים ובחיצון
080מצוות בחינת חיים ובחינת לבוש
081סוד בנין ביהמ””ק - הקרבת הלב
082כח היצר - ביאור ענין הטמטום
083כח היצר - קשיות עורף
084כח היצר - רשות הסטר””א גדולה מאד
085גמול - הויה והשגה - ח””א חיי עוה””ב
086גמול - הויה והשגה - ח””ב העמק וביאור
087גמול - הויה והשגה - ח””ג דלמטה מנוחה ושמחה
088מכתב מאליהו - גיהנום
089עולמות - א. גדר העולמות
090עולמות - ב. העולמות והבחירה
091עולמות - ג. שינוים בהבחנות הראיה והמישוש
092עולמות - ד. היחסיות והמציאות
093אחדות הבריאה ואחדות הלב
31 תגובות על “מכתב מאליהו | כרך א'”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
עדכונים חמים למייל
שאל את הרב
- האם מותר להוריד שיעורים מאתרים, ולהפיץ אותם? נשאל ע"י שרה
- אפליקציית ספריה נשאל ע"י ראובן
- פרסום הנס של הדלקת נר חנוכה בשיחת וידאו נחשב פרסומי ניסא? נשאל ע"י עידן
- פרעה אמר למשה אל תוסף לראות פני ומשה יצא. מתי הספיק להגיד לפרעה על מכת הבכורות? נשאל ע"י נחום
- מהיכן ידע שחלום יוסף אמת ביחס לאביו ולאמו? נשאל ע"י עידן
בועז שלום says:
בכל הערה נא לציין במדויק את הדקה עליה נסובה ההערה.
גבריאל ג'ראפי says:
שלום לרב. קצת קשה בשיעור 5.הרב מונה את מצוות גירושין בקטגוריה...
בועז שלום says:
לישראל שלום העלינו כעת את כל ספר קהלת לאתר.
בועז שלום says:
לר' גבריאל שלום כל הענין של 'שמא יגרום החטא' נאמר ביחס...
ישראל טריבווסר says:
לכבוד הרב שליט"א האם יש אפשרות לקבל את שיעור על קהלת...
אין מילים ,פשוט כך….בלי עין הרע , בן פורת יוסף…
מאז שנכנסתי לאתר אני בכל פעם נדהם מחדש…
יהי רצון שאני אספיק ללמוד את כל השיעורים כאן
תודה לכם על מסירות הנפש,תבורכו מפי עליון!
שלום רב רציתי לשאול האם השיעורים על כרך א כוללת את כל הספר או שיש חלקים בשיעורים על המועדים כמו שעשית בכרכים האחרים בתודה מראש
בשיעורים במכתב מאליהו הפרדנו את השיעורים העוסקים במועדים משאר הספר.
הסיבה לכך פשוטה. אדם השומע דיסק / שיעורים ברצף – בדרך כלל אינו מעונין לשמוע באמצע השנה ענייני יום הכיפורים, או ענייני תשעה באב. דבר בעתו מה טוב, ואדם מעדיף לשמוע בכל עת מעניינא דיומא.
אי לכך מצאנו לנכון להפריד את השיעורים ה"עונתיים" – העוסקים במועדים, ולאפשר לאדם הנמצא בתקופה המתאימה – לשמוע את כל שיעורי הרב דסלר על המועד בו הוא נמצא – ברצף. [כיון שנושאים מסויימים נמצאים מפוזרים בכמה מן הכרכים, כדוגמת נושא התשובה ועוד].
כמו כן אנו מתעתדים בל"נ להוציא דיסק של שיעורי המכתב מאליהו על המועדים, כפי שהוצאנו כרך א' וכרך ב' [שלא כוללים המועדים], וכבר עתה ניתן לומר שנושא התשובה והימים הנוראים בכתבי הרב דסלר מכיל קרוב לדיסק שלם. [סיימנו בס"ד למסור שיעורים על נושא זה מכל כרכי המכתב מאליהו ב"ה].
באמת תודה רבה לרב, השיעורים מבוארים בצורה נהירה וברורה. המשך בפעלך, גם אם רק אחד יזכה וישמע, אני בטוח שתבוא על שכרך על כך. תודה!
בס"ד
תגובה על מכתב מאליהו כרך א
הרצאה מעניינת ובשפה ברורה. יישר כח!
מיכל
שלום,
ברצוני לברר, היכן הרב דסלר עוסק בדאגה ורפואתה?
תודה, כרמית
לכרמית שלום,
לפי המובא במפתח העניינים [בסוף כרך ה'] הרב דסלר מדבר על עניין הדאגה במספר מקומות:
, בכרך א' בעמודים 29, 221, בכרך ב' בעמ' 262 [יותר בהרחבה], בכרך ה' בעמודים 72, 90 [-גם כאן קצת יותר בהרחבה].
כמו כן מומלץ לשמוע את השיעורים שלנו בספר 'אמונה ובטחון' לחזון איש, וכן בפלא יועץ ערך "דאגה", וכן "התמודדות עם כעסים", וכן הרצאה בנושא 'אמונה ובטחון מה הם?' וההרצאות הבאות אחריה בנושא.
שלום וברכה
ברצוני לשאול שאלה בקשר לנקודת "מבט האמת" אותה מציג הרב דסלר בספרו.
האם הרב דסלר בא לומר כאן, שכשאדם נמצא בנקודות בחירה משמעותיות בחייו ועומד על צומת דרכים, או אפילו סתם בכל מיני שאלות,
על האדם לבדוק בתוכו, בליבו פנימה מהי נקודת האמת שלו ועל פיה ללכת?
זה לא מתיישב על דעתי כל כך, כיוון שהשכל הרבה יותר חכם, ולפי דעתי רק בירור שכלי טהור יכול להיות אמיתי.
האם לא הבנתי את דבריו נכון? אשמח להסבר מפורט.. תודה!!
שלום
בכל הערה יש לציין את השיעור הספציפי עליו מתכוונים להעיר, ואת הדקה הרלוונטית לנושא.
אני מבין בכל אופן שאת מתכוונת לשיעור 28 – "לא נפלאת היא ולא רחוקה"
כפי שהדברים בוארו בשיעורים בארוכה, השכל אינו הכלי עליו ניתן לסמוך בהחלטות גורליות, שיש לנו בהן נגיעות. השכל משוחד, ותמיד האדם יראה כפי הצד שיותר נוח לו לראות… השכל משמש כעורך דין, ולא כשופט.
ולכן יש לאדם להתבונן פנימה בחדרי ליבו, שהגם ש"יפתה היצר את האדם לומר כי גם דרך השקר אמת הוא, מכל מקום יודע הוא בעצמו שדרך האמת אמיתית יותר, ורק יחשוב את השקר כמו תחליף לאמת. וזה מחסדי הבורא שלא נתן רשות ליצה"ר לכסות האמת לגמרי, אלא כל אדם יוכל להבחין בלבו באיזה דרך הוא האמת לאמתו" [מכתב מאליהו ח"א עמ' 60].
ודבר זה ברור ופשוט הוא שהגם שפעמים רבות האדם נאבק בלהט [לדוגמא בויכוח תובע/נתבע בבית דין] וטוען טיעונים שכליים כבדי משקל, אך בתוך תוכו הוא מרגיש שזה לא האמת ממש, אלא טוען זאת כי זה נח לו, ומגייס כל בדל טיעון להצדיק רצונו. השכל כאן לא יוכל להועיל. הוא משוחד מהרווח שהאדם ירוויח מכך שיטען טענה פלונית. אם יהרהר בליבו פנימה עמוק, יוכל להבחין שדבריו אינם הצדק הצרוף, אלא מונחים מהרצון להרוויח או לא לצאת נפסד.
שלום וברכה,
אני שומע כסדר את השיעורים שלכם על מכתב מאליהו, ומאוד נהנה, תודה רבה לכם,
והנה בשיעור 048 מכתב מאליהו – קונטרס הבחירה – ח"ב – בחירה סיבה ומסובב – א. הטעיית עצמם של המקשים מ'סיבה ומסובב' לבחירה
נאמרו שתי קושיות על הטוענים שאין בחירה חופשית אלא הכל מוכרח [הגישה הדטירמניסטית]
1. למה אותו אחד שטוען את זה – דורש כבוד, וכי מגיע כבוד למכונה?
2. מדוע אם נכה אותו או נגנוב ממנו – ילך למשטרה ולבית משפט על מנת להעניש את הגנב, הרי המכה והגנב אין להם בחירה.
ברור שהם לא צודקים כיון שכתוב בתורה מפורש ובחרת בחיים, משמע שיש בחירה, אבל לא מפני הקושיות הנ"ל כי קושיות אלו אפשר לתרץ בקלות:
1. כי גם אם האדם הוא מכונה, אבל הוא מכונה משוכללת שיש לה רגשות, וצרכים, ואחד מהצרכים הוא הערכה וכבוד.
אז למה שלא ידרוש את צרכיו? המכונה דורשת את צרכיה. זה בכלל לא חייב להיות הגיוני, כי זה פשוט צורך של המכונה.
2. גם אם אין לאדם בחירה חופשית צריך לתת לו שכר ועונש, וזאת כדי לאלף אותו וכמו שעושים לבעלי חיים, וכמו שמאלפים דולפין לקפוץ דרך החישוק ומיד נותנים לו דג שהוא אוהב וכך הוא מתלמד לקפוץ, וכמו שמכים בעלי חיים כדי שילכו בתלם עד שהם הופכים למאולפים, וכך האדם, על אף שהוא מוכרח לגנוב ולהכות ולרצוח ושאר עברות אנו נעניש אותו, כי זה עוזר שלא יעשה את זה שוב, וכן אדם שעשה מעשה גבורה או עזר לחברה ניתן לו פרס נובל ושאר תמריצים כי זה עוזר שיעשה את זה שוב ושאחרים גם כן יעשו, ובדיוק כמו בבעלי חיים.
דבר נוסף מגיע לו עונש כדי שלא יזיק לאחרים, וכדי להציל אחרים ניתן לו עונש על אף שאין לו בחירה חופשית.
תודה
לרחמים שלום
אני שמח שאתה נהנה מהשיעורים. ברוך תהיה.
אתה שואל שאלות טובות, אך אם נהיה צמודים ללשונו של הרב דסלר, נראה שאינן מהוות פרכה על דבריו.
להלן ציטט את לשונו של הרב:
"ובבעיה זו של בחירה וסבה ומסובב, ענין זה בולט ביותר. הלא היו ויש מגדוליהם של המתפלספים, אשר התפקרו משום בעיה זו עד כי כחשו בבחירה ובשכר ועונש, ויאמרו כי אין האדם אלא כלי ביד הסבות הטבעיות, ולחנם ידמה כי ראוי לגמול עבור מעשיו. והנה פתאום, בתוך כדי דיבור, מדברים בגאוה, וגם כותבים בספריהם על מעלתם ועומק השכלתם בלשון רודפי הכבוד. וכאשר המבקר עומד ומתמיה, מי אתה ומה מעלתך, אשר פתאום תדרוש כבוד עבורם, וכי אפשר לכבד את המכונה בשביל מה שתעשה בהכרח? כך דרכם של בעלי המדות, כפי נגיעותיהם מאמתים ומשקרים, האם זוהי חכמה ובירור האמת?" עכ"ל. (ח"א עמוד 278)
הרי לנו ברור, שהרב מקשה על הפילוספים הנ"ל מיניה וביה – מדבריהם הם! הרי אתם עצמכם אומרים כי "לחינם ידמה כי ראוי לגמול עבור מעשיו", ומדוע הנכם מצפים לגמול הכבוד?? .
בנוגע לעונש – הרב לא מדבר במפורש, הגם שההגיון הנ"ל שייך גם לגבי עונשו של העבריין, ויתכן שבשיעור המשכנו וקישרנו את הדברים גם לגבי העונש. שגם שם תישאל אותה השאלה: מדוע הנכם דוגלים בעונש?? אריה הטורף איילה אינו נענש, הוא פעל לפי טבעיו, כך גם לשיטתכם.
הגם שאכן ניתן לומר שיש לכלוא את העבריין בכלא לא משום "עונש", אלא כדי להרחיקו מהחברה על מנת שלא ימשיך להזיק, עם כל זה ההתייחסות של החברה כולה [כולל הפילוסופים הנ"ל] אל העבריינים היא ביקורתית ועויינת, וממש לא מתייחסת אליהם כאל כאלה שאינם אחראים למעשיהם ושבויים ביד טבעיהם.
שלום וברכה,
תודה על התשובה הקודמת.
בשיעור 049מכתב מאליהו – קונטרס הבחירה – ח"ב – בחירה סיבה ומסובב – ב. בירור הבעיה
הר' דסלר מוכיח שיש בחירה חופשית מזה שהאדם מרגיש שהוא בוחר, ולא יתכן לסתור את זה בגלל שאי אפשר להוכיח את הבחירה דרך החושים, וכמו שעיוור לא יכול לטעון שאין חוש הראות רק בגלל שאי אפשר להוכיח לו את זה דרך חוש המישוש.
ברור שהרב צודק שיש בחירה חופשית, כי כך כתוב בתורה: ובחרת בחיים, משמע שיש בחירה, אבל לא בגלל הראיה הנ"ל כי הפירכה לראיה זו היא פשוטה, שהרי שופט שקיבל שוחד אומר שבעת הכרעת הדין הוא "בוחר" וכך הוא מרגיש, אבל התורה אמרה שהוא כמוכרח לזכות את המשחד.
כלומר, יש מצב להשפיע על הבחירה של האדם בלי שהוא ירגיש מושפע אלא ימשיך להרגיש בוחר בבחירה חופשית.
נמצא שסיבה ומסובב חל גם על הבחירה כמו בכל דבר בעולם רק שהאדם עדיין מרגיש שבחר מרצונו.
לרחמים שלום
שופט שטוען שהוא "מרגיש" שהוא שופט בצדק ובבחירה חופשית גמורה הגם שקיבל שוחד, מרמה את האחרים, ובמקרים גרועים יותר – את עצמו. ולא רק בגלל שהתורה אמרה שהשוחד יעוור עיני פקחים, אלא גם בתפיסה הגויית ובחוקותיהם – אסור לתת או לקחת שוחד, מפני שדעתו של השופט מוטה הגם שיספר שהוא בכל אופן דן בצדק.
מה שנכון הוא, שפעמים והכרעותינו נדמות לנו כחפות מכל נגיעה, בו בזמן שהן מונעות מאינטרסים וכד'. אך גם בזה – מי שיחקור בליבו פנימה ימצא את הנגיעה, וירגיש היטב בליבו שהכרעתו נובעת מאינטרס קודם.
מעבר לכך שהרב דסלר מדבר בכל מיני מצבים שבהם אנו חשים את הבחירה בתוכנו, כגון שאנו חשים דילמה כיצד לבחור, ולבסוף בחרנו בצד אחד מבין השניים. הרי לפי תפיסת "סיבה ומסובב" היינו אמורים מראש לקבוע לנו עמדה כאחד הצדדים, על פי הסיבות הקדומות שהובילו אותנו להחלטה הזו, ומדוע נכנסנו לדילמה והסתפקנו רבות? אלא זו בעצם התחושה עליה מדבר הרב – אנו חשים בתוכנו שיש לנו בחירה חופשית ואיננו כמכונות המופעלות על ידי סיבה ומסובב. ואפילו נפגע אם מישהו יגיד לנו שהיינו "מוכרחים" לבחור בצד שבחרנו. [אלא אם כן – שוב – יוכח שהיה לנו אינטרס מובהק לבחור בצד זה, כדוגמת השוחד שכתבת בשאלתך].
דילמה אינה ראיה לבחירה חופשית, אדם שיש לו דילמה, למשל לקחת משהו או לחשוש מגזל, כל צד שיכריע זה בגלל נגיעה,
אם יכריע לקחת – זה בגלל הנגיעה שהוא יהנה מהדבר שיקח,
ואם יכריע לא לקחת – זה בגלל הנגיעה שלא רוצה לשבת בכלא, או בגהינום.
אז איפה הבחירה החופשית? הוא בסך הכל בוחר איזו דרך יותר כדאית מבחינת נגיעותיו.
יש בליבו שני כוחות שנלחמים ביניהם, ומי ינצח? החזק, וכמו בכל מלחמה בין שנים.
רגע אחד הנגיעה הזו תגבר, בגלל טענות שכליות או סיבות אחרות, ורגע הנגיעה הנגדית. בסוף האחת תנצח.
אז אין כאן ראיה לבחירה חופשית, כי הוא לא בוחר אלא יש מאבק והחזק מנצח, כאשר אפילו תוך כדי המאבק צד אחד יכול להתחזק או להחלש, והמאבק יכול להמשך זמן ארוך כי הנגיעות כמעט שקולות.
אבל ההחלטה בסוף היא לא בחירה אלא פשוט הצד החזק שניצח במאבק.
לרחמים שלום
כל בחירה כוללת בתוכה דילמה. שהרי אם לא הדילמה, היכן הבחירה??
כאשר הבחירה היא האם לשתות קפה או נס בבוקר – זה לא 'בחירה', אלא שאלה מה "מתחשק" לי יותר. בין שתי התאוות, מה אעדיף.
אולם כאשר מדובר ב'ערכים' – האם אבחר בנוחות / תאוה / רווח רגעי וכד', או אעדיף את הערך – זה יכול להיות סיוע לחבר, או קיום מצוה, כאן זו נקראת בחירה.
אותם שני כוחות הנלחמים בתוכו כפי שהגדרת – הם הם תמצית הבחירה. האם אעדיף לנהות אחר התאוה או 'אבחר בחיים'.
"הצד החזק שניצח" – אינו מוכרח שינצח. אצל יוסף היה צד מאד חזק של תאווה, אך לבסוף הוא התגבר בכוחות על אנושיים, ובחר בחיים.
וכן ר' עמרם חסידא [מסכת קידושין דף פא עמוד א] שאמר לשטן: "חזי, דאת נורא ואנא בישרא, ואנא עדיפנא מינך". התגבר על יצרו שחזק ממנו.
לא נכון לומר שהאדם בוחר אוטומטית בצד היותר חזק. הגם שלרוב כן הוא, מפני שרוב העולם הולכים אחר תאוותיהם, כפי שאמר הראב"ע.
דוגמא יותר מאוחרת – חייל בשם נתן אלבז, שקפץ על רימון כדי להציל את חבריו, ומסר על כך את חייו. האם הבחירה הזו הייתה מוכרחת? האם "הצד החזק" כאן ניצח?
רק בע"ח הם 'מותנים'. האדם יכול לבחור ב'ערך' הגם שנדרשת לכך הקרבה גדולה. וזה הנסיון של האדם בעוה"ז, האם יבחר בחיי הנצח, או יעדיף את הקל והנח כאן בעוה"ז.
אכן, האדם לא בוחר אוטומטית את הצד החזק, כי לא ברור לו עדין מי חזק יותר, והמאבק פעמים מתמשך יותר מכמה דקות.
אבל, גם אם בחר בצד של ערך לעומת צד של תאווה, עדיין זה נובע כי הערך יותר חשוב לו מאשר התאווה, וזאת בגלל שיחות ששמע, ספרים שלמד, שימוש חכמים וכו'.
בעל חי לא יכול להבין ערכים, חוץ מחמלה על חולים ומסכנים ונרדפים וחמלה על תולדות, שגם זה יש אצל הרבה בעלי חיים, בעיקר יונקים.
אבל שאר ערכים הבעל חי פשוט לא מסוגל ללמוד ולהבין.
לעומת זאת האדם יכול ללמוד ערכים, ויש אנשים רבים שמסרו נפשם על ערכים, ואף ערכים כוזבים של עבודה זרה.
אבל אפילו בערכים של התורה הקדושה, האדם שומע שיחת מוסר ואז הצד החזק בדילמה שלו הופך להיות הצד של הערך ולא הצד של התאווה
אז שוב הבחירה היא תוצאה ישירה של מה שחזק יותר. ואכן הצד החזק ניצח כאן.
לא היה אפשר לדעת מראש איזה צד יהיה החזק, אבל בפועל מה שהאדם בחר דווקא בערך ולא בתאווה לא קרה יש מאין אלא זה תוצאה של כל הלימוד וחינוך שלו במשך חייו.
וכמו יוסף שכאשר באה לו אשת פוטיפר עם פיתוי חזק, הוא בא עם טענה יותר חזקה שלא רצה ששמו יושמט מהחושן.
באופן כללי אפשר אולי להסביר שבחירה "חופשית" אין הכוונה שלא חלים על בחירה כללי סיבה ומסובב, אלא הכוונה שהאדם נמצא בתוך הסתר ולא יודע את החומרה האמיתית של העברות ולכן הוא מרגיש שאפשר לעבור את העברה, ויש צד כזה,
אבל אם היה יודע את החומרה האמיתית לא הייתה לו בחירה חופשית אלא היה מוכרח, וכעת שיש הסתר אז יש לו מלחמה, אבל גם במלחמה זו המנצח הוא החזק. המטרה של הבחירה החופשית היא ליצור מצב של מלחמה.
השכר שמגיע לבחור בטוב הוא כי הוא נלחם והתאמץ וכמו חייל שנלחם, וכי החייל ניצח בבחירה חופשית? ברור שלא, הוא ניצח כי הוא חזק יותר. ובכל זאת מגיע לחייל צל"ש כיון שהתאמץ ונלחם והשתמש בכוחות שלו.
לרחמים שלום,
אין זה משנה איך תגדיר את הבחירה. מה שברור, שהאדם לא מוכרח במעשיו. ועוד ברור – שאין "צד חזק" שכעת מכריע בעל כרחו של אדם. אלא האדם מצווה בעת נסיון לדוגמא בגזל – להכניס ללבו בעת הנסיון את החומרה של גזל, שעל גזל חוזרים בגלגול, שקשה גזל הנאכל, שעל עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר וכו', וכך יחזק את הצד של היראת שמים, ויימנע מהעבירה. "הצד החזק" איפוא לא נולד חזק, אלא חיזקתי אותו בעת הנסיון. זה תמצית הבחירה.
לעומת זאת אדם שבעת העבירה יעדיף להתעלם מכל זה ויטען "הצד החזק שלי היה לעשות את העבירה" – משמים יוכיחו לו שאטם אוזנו לטענות היצה"ט הגם שהכהו מצפונו בעת המעשה, ובחר ברע בבחירתו החופשית!! כי העדיף להתעלם מהיצה"ט, ולנהות אחר יצרו הרע ותאוותו. על זה האדם נענש, ולעולם לא יוכל לומר שהיה כפוי על מעשה העבירה. הוא בחר ברע, ועל זה ישלם את המחיר.
הדוגמא של חייל הנלחם אינה טובה במשקפיים יהודיות, מכיון שאנו יודעים שאין קשר בין חוזק לנצחון, ואדרבה, "ומלחמות אני עשיתי" אמר הקב"ה, כך שכאן זה נטו גזירת מרום, וההסטוריה תוכיח שפעמים רבות "מסרת גבורים ביד חלשים". משא"כ בענין הרוחניות – כאן זו בחירה בלעדית של האדם עצמו מבלי שמשמיים יכריחוהו לכל צד שהוא.
אני רוצה להתייחס למה שהעיר הכותב רחמים.
שלום וברכה.
הגישה הסוברת שאין בחירה חופשית משמעותה שמצב קודם משפיע על תגובות האדם במצב הבא.
לפי זה אין מקום לדילמה, או לכוחות סותרים ביחס למצב הבא, מפני שאם יש תחושות סותרות – זה אומר שיש מצב חדש בו האדם צריך להתייחס אליו ולבחור כיצד לפעול, וזה לא קיים לפי השוללים בחירה, שלדעתם כל המצבים הם בעצם מצב אחד ארוך ומתמשך.
למירו – הגדרת נכון. תודה
שלום לך הרב בועז,
אני רוצה לשמוע את השיעור על אהבה מתוך הרב דסלר ממכתב מאליהו.
ידוע באיזה כרך נמצא זה?
תודה
לאבי שלום
אם אתה מתכווין לדברי הרב דסלר בקונטרס החסד אודות הנתינה המביאה לידי אהבה, זה נמצא במכתב מאליהו כך א', קונטרס החסד, פרק ד- "בשורש האהבה". עמ' 35.
בשיעורים שלנו זה נמצא כאן
אי"ה
שלום כב' הרב,
אם כב' הרב יוכל לעזור לי להימנע מהעוון המר והנמהר.
תודה.
לרפאל שלום
א. מומלץ למהר ולהתחתן.
ב. ידוע לי שהרב רביד נגר מאורלנוער מתעסק ביעוץ בנושאים אלה, מומלץ לנסות לפנות אליו.
ג. מומלץ ללמוד משניות טהרות – שמעתי על כמה שיצאו מהבוץ של הטומאה מכח טהרת לימוד משניות טהרות. תוכל ללמוד כאן>>
שה' יהיה בעזרך וישמע בקול תפילתך וייתן לו כח להתגבר כנגד היצה"ר!
בדף 354 הוספה לקונטרס הבחירה כתב הרב דסלר שלאדם גדול, סתם דברים הם למטה מבחירה אצלו, כח האחיזה באמת רב כמו 90% בהשוואה לאדם רגיל.
לפי זה בזמנינו אין נסיון בכלל לעבוד בשבת, הנסיון בזמן הזה הוא שנאת חנם ולשון הרע ועוד כמה דברים, א"כ מי שאינו עומד בנסיון בזמן הזה בלשון הרע (רוב אנשים), הוא בדיוק כמו האיש מלפני מאה שנים באמריקה שהיה נסיון גדול שלא לעבוד בשבת, ולמעשה רוב אמריקה לא שמרו שבת, א"כ אנו בדיוק כמותם. האם זה נכון לפי רב דסלר?
לשרגא שלום
אכן, אך בל נשכח את השוני במדרגה, ששם מדובר ב'מחללי שבת', וכן מדובר ביהודים כשרים שיש חטא בידם.
מהמכתב מאליהו (בחלק ג דף 184), לא משמע כן (וכן בחלק א דף 115), שכתב יש מקשין בלדת משה רבנו נתמלא הבית אורה א"כ איה הבחירה?
ומתרץ בעל נשמה גדולה תהיה בחירתו בדברים גדולים, ולעומתו מי שנשמתו משורש נחות יותר ימצא את בחירתו בדברים פשוטים הקרובים לגשמיות.
א"כ משה רבינו ודאי אין לו נסיון בכלל לדבר לשון הרע או לגזול, או דבר אחר זה למטה מבחירתו, ולא יקבל שכר גדול על זה.
אבל איש פשוט שיש לו נסיון לדבר לשון הרע ודאי יקבל שכר על שמירת הלשון, ואם ידבר לשון הרע לא יקבל עונש גדול כמו שכתב הרב דסלר בחלק א 115, הוא כמו תינוק שנשבה לבין הגוים ולא יענש על זה.
ותינוק שנשבה הוא לאו דוקא נתחנך בין גוים, וכדברי הרב מתתיהו סלומון המשגיח של בית מדרש גבוה לייקווד (ניו ג'רזי) בענין כיבוד אב ואם בזמן הזה אנן כתינוק שנשבה, כמו איש שאין לו נסיון בכלל לדבר גנות.
לפי זה מלפני מאה שנים שמירת שבת בארצות הברית היה כמעט למטה מבחירתו א"כ לא יקבל עונש גדול על חילול שבת לפי רב דסלר.
לשרגא שוב שלום
גם אם יש לאדם יצה"ר גדול לדבר לשה"ר, עדיין אי אפשר לומר שהוא "כמו תינוק שנשבה" על הענין הזה. מה מונע ממנו ללמוד את ההלכות ולהתחזק בשמירת הלשון?
ככלל – הגדרת תינוק שנשבה היא הגדרה הלכתית, ולא ניתן להשתמש בה היכן שרוצים. גם ביחס לחילוני זמננו לא מוסכם על הפוסקים שהם נקראים תינוקות שנשבו, יש הטוענים שהיות והם חיים בין אנשים שומרי מצות ומכירים כאלה, והיה עליהם לברר. אז מכאן ועד לשומרי מצוות שייקראו 'תינוק שנשבה' כי יש לו יצה"ר – הדרך ארוכה. הוא הרי יודע ספר, ועליו ללמוד את הנושאים הללו ולהזהר בהם.
רק מה שנכון – שאמנם התביעה תהיה מעט פחותה יותר, היות והיה לו יצה"ר גדול. אבל לומר כמו שכתבת – "ולא יענש על זה" – ודאי אינו נכון.
בענין דברי הרב סלומון – איני מכירם, ואיני יודע על מה התבססו, וגם לא כ"כ הבנתי מדבריך מה התינוק שנשבה שיש בכיבוד אב ואם, ובפרט שסיימת ב"אין לו נסיון בכלל לדבר גנות" שזה לא נראה קשור לכיבוד אב ואם.
שלום לכבוד הרב
רציתי ממש לדעת ולהבין
1 "זו עיקר עבודת האדם לצאת מן החופשיות ומן הבחירה אל ההכרח" מה דברים אלו אומרים.
2 מהי המדרגה החופשית ואם אפשרי שתסביר במה מדרגה זאת גבוהה ממדרגת ה "מוכרח".
לאוריה שלום
1. כוונת הרב לומר שעיקר עבודת האדם בעולם זה לצאת מן החופשיות – מן התחושה שאני חופשי לעשות ככל העולה על רוחי – אל ההכרח – ולהכנס לתחושה של 'מוכרח' בעבודת ה'.
כמו ששומר מצוות אינו חש בכל יום בחירה האם אניח תפילין היום או לא? האם אעשן בשבת או לא? הוא כמוכרח בעניינים אלו, כך צריך האדם לשאוף להיות כמוכרח בכל עבודת ה' שלו, ושלא יהיה לו "הווה אמינא" לחטוא.
2. לא הבנתי על מה דבריך נסובים.
וככלל, אחזור את שכתבתי אין סוף פעמים – יש לשאול שאלה רק בציון השם המלא של השיעור, והדקה בה נאמרו הדברים.
ה' זיכה ומצאתי את האתר טעמו וראו עם ההרצאה של הרב על הספר מכתב מאליהו. שמעתי את הפרק על עולמות הבחירה, ששם הרב מפרש את דברי הרב בצורה כה ברורה, על סיבה ומסובב וכו'.
אני כותבת ממה שלמדתי בהמשך חיי, כדי שהרב ידע מאיפה השאלה שלי מגיעה.
למדתי שפרויד וכל אנשי הפסיכולוגיה חיו בתקופת ההשכלה וכל מטרתם בפיתוח תורת הנפש היה לחלן את העולם, כולל הדתות האחרות שעד אז האמינו באלוהים שלהם, ולא התלבשו עד כדי כך בפריצות והיו להם גדרים מסוימים.
כשהרב דסלר מזכיר "מה יעלו המקשים, אשר כל חייהם רדפו תאוות נשחקות, ולא ידעו נקודת הגבלה להן" יש לי הרגשה חזקה שהוא התכון לפרויד ואנשיו. הרבה לא יודעים ומצטטים בתמימות את פרויד ולומדים ממנו, אך הוא היה כופר ואתאיסט ומטרתו הסמויה היתה לגרום לאנשים לחשוב שהאדם הוא כולו יצר המונע ע"י דחפים ואינסטינקטים, לא שונה בהרבה מהחיות.
הוא ניסה להגשים את זה ע"י שניסה להוכיח שאין בחירה חופשית, ועל זה פיתח התעסקות יתר ב'סיבה' ו'תוצאה' – בגלל שקרו לנו דברים בחיים, אנו מוכרחים להתנהג בהתאם, ואין זה מבחירתינו.
יצא מצב שהעולם הפסיכולוגי פספס משהו מאוד חשוב ביחס לנפש האדם. כי נפש האדם, לא בנויה כמו הטבע.
העיסוק העיקרי שלו היה מדען, והוא הצליח מאוד במדע, וזה בדיוק היה בתקופה שכל העולם חווה קידמה גדולה, לראשונה היה חשמל, אנטיביוטיקה, רכבות, ועוד.
כשפרויד החליט לחקור את תחום הנפש, הוא העתיק את מה שהוא הכיר מהמדע, ששם, אם קרה A מוכרח שיצא B. אם נעזוב את העט מהידיים הוא תמיד יפול בגלל כח המשיכה, תמיד, בלי יוצא מהכלל, לעט אין מצבי רוח משתנים. הוא יצר הקבלה בין החשיבה המדעית לתורת הנפש, כשבאמת, נפש האדם, בין האירוע לתגובה – נכנסת הבחירה. בדיוק כמו שהרב פירש את דברי הרב דסלר.
אמנם אי קיום בחירה חופשית לא הושרש בעולם, ההשפעה של זה כן, עד כדי כך שהיום כמעט כל יועץ חינוכי ורגשי מושפע מהסיבה ומסובב, שזה הגיע ישירות ממנו – הנצרות בגלמותה.
פרויד הוא לא האשם היחיד, הקרקע הייתה מאוד פוריה לזה. בעקבות זה התבוללו כל כך הרבה יהודים וכמעט רוב היהודים בעולם פרקו עול.
אני רואה את הטעות הזו בלי סוף, אפילו אצל מרצים חרדיים ידועים ורבנים. כל בעיה קטנה מיד מפנים אל העבר, וזה לא היה מדאיג, אם הגישה הזו לא היתה מגיעה מתוך התניה שזה הגורם. אמנם המטפלים החרדיים מזכירים את הבחירה חופשית, אך זה מתוך גישה שאם קרה לך כך וכך הבחירה קשה ומגובלת.
בעז"ה יזכו גם החרדיים הללו שכוונותיהם מגיעות מתוך רצון אמיתי לעזור, לחזור בתשובה ולהגיע אל האמת.
.
עם זאת, קושיה אחת יש לי בתוך הלב שלא נותנת לי מנוח.
העובדה שהכל הוא בחירה, ברורה לי. אך לאור כל מה שאני יודעת וכל מה שכתבתי למעלה, המילה "חופשית" עדיין מפריעה לי. אכן זה נשמע שאני סותרת את עצמי, אך זאת ההרגשה שלי.
הרי יש אינסוף פעמים שהאדם מודע לגמרי לגמרי להתנהגות / מידה לא טובה שבו, הוא אפילו יכול למסור הרצאות בנושא ולעזור לאחרים, אך עם זאת משום מה – הוא עדיין לא מצליח לבחור בטוב.
יש מצב שהוא מסתובב רוב היום עם חרטה ונקיפות מצפון ולא מפסיק לחשוב על זה לרגע, זה לא שהוא אדיש, לא רוצה להתקדם, ההפך, הוא הכי רוצה, אך פשוט לא מצליח. האם כאן הבחירה חופשית עוד קיימת?
כשאומרים בחירה חופשית זה נשמע שזה ענין שהאדם יושב מול חוף הים, הכל על מי מנוחות, ורק נשאר לו לבחור ימין או שמאל. מהנסיון של החיים שלי ושל חברות שלי זה ממש לא כך. יש רגעים מורכבים, שלמרות שהאדם רוצה בכל כוחו לבחור בטוב, זה לא הולך לו.
למדתי, שבתת מודע יש מטרה או עדיפות שעולה על רצונו האדיר לבחור בטוב, והיות שזה בתת מודע ולא במודע, צריך הכונה וסייעתא דשמייא להגיע לזה.
לדוגמא – (דוגמא אמיתית ששמעתי) רווקה מבוגרת -בשידוכים למשך שנים, פסלה 50 הצעות שהציעו לה כל אחד מסיבה אחרת. תוך כדי, היא מרצה לכל העולם ובוכה בלי סוף שהוא כבר חייבת למצוא שידוך. היא כל היום מתכננת את שמלת הכלה שלה, ומתפללת על זה יום וליל.
היא הלכה למייעצת, ויחד איתה הם הבינו, שנכון שהיא מאוד מאוד רוצה להתחתן, אבל יותר מהרצון להתחתן היא גם לא רוצה לטעות. הרצון לא להתחתן עם הבן אדם הלא נכון הוא הרבה יותר קריטי בשבילה מאשר להיות תחת החופה.
ברגע שהיא שמה לב לזה, זה כבר לא היה בתת מודע, זה עלה למודע, ואז – נשאר לה רק לבחור, בחירה חופשית, מה היא מעדיפה. אז, הבחירה הרבה יותר קלה ואפשרית, וזה בדיוק מה שהיה. תוך כמה שבועות היא התארסה.
יש אין סוף דוגמאות כאלו. זה קורה כל הזמן בזוגיות, לדוגמא, הבעל נכנס הבית ולא מיהר לשאול בשלום האישה, והאישה לא מבינה למה עד סוף היום היא מעוצבנת. המציאות הוא, שבתת מודע היא רצתה נורא את המילה הטובה מבעלה, אך היא לא היתה מודעת לרצון הזה. אם זה היה במודע, היא היתה מבקשת ממנו בצורה מכובדת, ואומרת לו שמילה טובה כשהוא מגיע הביתה – עושה לה כל כך טוב. היות וזה לא היה בידיעה שלה, רק בלא מודע, היא עוברת שנים של סבל מיותר.
זאת דוגמא לא קריטית, אך יש מאות כאילו שזה סבל אמיתי בדברים יותר משמעותיים.
אני מרגישה שרק אם בנס אדם מגיע ליועץ שעוזר לו לראות מה באמת קשה לו בתת מודע, הוא יהיה בגדר בעל בחירה חופשית. איך אפשר לקרוא לבחירה – חופשית – כשרוב הבחירות שלנו בחיים הם מהלא מודע?!
הסיכויים להכיר בזה נדירים מאוד. יוצא, שרוב החיים אדם רוצה נורא נורא לבחור בטוב במודע, ומעט מאוד יצליח היות והוא לא מודע מה המטרה הסמויה שתוקעת אותו.לא כל שניה אפשר לגשת ליעוץ, ויש אינסוף מייעצים היום שרק אומרים שטויות ומזיקים, הבחורה בשידוכים נקלעה למייעצת שהיתה שליחה טובה, אבל אם יש דרך לעזור לעצמנו מבלי יעוץ או נס שמיימי, מענין אותי מאוד ללמוד איך.
אשמח אם הרב הצליח להבין למה אני מתכוונת כדי שהנושא של בחירה חופשית יהיה מובן לי לגמרי, תודה מראש ותזכו למצוות.
שם אנונימי: יעל צ.
ליעל שלום
אכן יש מצבים שבהם האדם לא נמצא בבחירה חופשית מלאה. הרי הרב דסלר מדבר על זה המון, על 'נקודת הבחירה', שתחתיתה ומעליה – אין בחירה.
בנוגע לדוגמאות שנתת שבהן התת-מודע ['הכוחות הכהים' בלשונו של הרב דסלר] פעיל, ומביא אותנו לכל מיני מצבים שבהם קשה לנו לעמוד על המניעים שלנו – אכן גם זו בעיה מטופלת בספרי המוסר, שמרבים לדבר על 'מניעים נסתרים' כמו אינטרסים ו'נגיעות', המטים את דעת האדם מבלי שישים לב לנגיעה ולאינטרס שהיטו את לבבו מהדרך הישרה.
עם כל זה – חשוב לזכור את שאומר הרב דסלר – "האלקים עשה את האדם ישר", מה שאומר שאם האדם יתבונן פנימה, מעין 'פסיכואנליזה' עצמית, הוא ימצא את אשר בתת המודע, ויוכל להתגבר על הנגיעות וההטיה החבויים בתוכו.
מה לעשות, והאדם איננו מכונה, ולכן המציאות המורכבת הזו מצריכה אותו להיות עירני ודרוך, כלשונו של חובות הלבבות בשער יחוד המעשה – "אתה ישן לו והוא ער לך"… על האדם להתעורר ולבחון דרכיו, כמאמחז"ל 'על כן יאמרו המושלים [ביצרם] בואו חשבון'. עלינו לבחון דרכינו ולחשוד בעצמינו, ולבדוק מניענו, ועל זה ניתבע.
עם כל זה אין לשכוח שאין הקב"ה בא בטרוניה אל בריותיו, ומה שלא היה בכוחו של האדם – לא יתבעו ממנו. אך מאידך – כל אשר היה בכוחו – ממנו לא ינוקה.
בנוגע לדוגמאות שנתת – חשוב להדגיש – אלה הן דוגמאות מעטות. רוב הבחירה החופשית שלנו לא נמצאת כלל בקטגוריה הזו. הבחירה החופשית היומיומית שלנו היא – לשמור את הפה מדיבורים אסורים, לשמור את העיניים לאנשים, צניעות לנשים, בין אדם לחבירו, תפילה כהוגן ובכוונת הלב וכו' וכו'. בכל אלה המקום של תת המודע מצומצם מאד, וכאן הבחירה החופשית המלאה של האדם לבלום פיו, לעצום עיניו וכו'.
בשולי הדברים – בנוגע לבחורה ולשידוך – יש לראות שם את הדברים בצורה אחרת על פי השקפת היהדות. כמו שזוג לא נפקד ורק לאחר עשר שנים הפנו אותם לצדיק מסוים שבירך אותם ומיד נפקדו, והם החלו להצטער על השנים שבוזבזו, וחבל שלא הפנו אותנו אליו לפני עשור כו' כו'. אלה דברי הבל, כיון שיש משגיח שדואג שאתה תקבל את שמגיע לך בעת שמגיע לך, ובשעה שהגיע להם – ה' דאג להפנות אותם לאותו אחד שדרכו תצמח הישועה. לא רגע קודם. כך גם בענין השידוך של אותה הבחורה. [מה שלא נוגע לעצם הענין שעל האדם לעשות כל השתדלות נצרכת כדי למצוא זיווגו, ולהפקד כו'].
בברכת הצלחה שלימה בכל העניינים!