.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

משניות זרעים מסכת תרומות

סדרת השיעורים במשנה

סדר זרעים

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

4 תגובות על “משניות זרעים מסכת תרומות”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    בפרק יא מסכת תרומות דקה 16. הרב אמר חידוש שבברכת מעין שלוש מזכירים ועל מזבחך משום יין שמן וסולת שעולים על המזבח ולכן לא מזכירים בברכת המזון על מזבחך.
    נראה שהחידוש קצת חסר שבכל אופן סולת עושים מחיטה אז היה אפשר להזכיר מזבחך גם בברכת המזון.
    וגם בברכת מעין שלוש גם אם אכלתי מזונות מחיטה גם אומרים על מזבחך.

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      כתב הגרח"ק זלה"ה [הערותיו לברהמ"ז מהר' צבי יברוב] מה שמבקשים על ה"מזבח" דוקא בברכת מעין ג ולא בברכת המזון כי יין ושמן מתקרב על גבי המזבח ולא פת. ואף שיש מנחת מאפה הקריבה ע"ג המזבח כר ישמעאל דאמר פורכן עד שמחזירן לסולתן ואין מברכין עליהן המוציא אא"כ עירסן עיין ברבות ל"ז כ נמצא לשיטה זו שהמנחה אין ברכתה המוציא וברהמ"ז רק מעין ג' .

  2. טל הגיב:

    שלום לכבוד הרב. במסכת תרומות פרק ג דקה 34 .
    הברטנורא מביא סיבה לכך שהביכורים קודמים לתרומה מפני שמופיעים בפרשת כי תשא, ועדיין בנ"י לא נצטוו על התרומות.
    והוקשה לי בזה – הרי אין מוקדם ומאוחר בתורה, ומה אם כן הראיה מהקדמת הביכורים בתורה?

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לטל שלום
      שאלתך טובה, ובתחילה סברתי להשיב את מה שכתב בספר עם סגולה [סילבר, ח"ו עמ' 245] אחר ששאלת את שאלתך, וז"ל:
      אין מוקדם ומאוחר בתורה הכוונה על מאורעות וסיפורי המקרא, אבל בהלכות לא שמענו, ואדרבה כשנשתנו מאורעות התורה ולא נכתבו כסדר הוא משום איזה טעם שהיה לתורה שלא לרושמן כסדר, אבל המצוות שבתורה הוא גופא הטעם שנאמרו בסדר זה משום שבאו ללמד הלכות מסוימות, ואמרינן בברכות סמוכין מן התורה מנין שנאמר סמוכים לעד לעולם עשוים באמת וישר (תהלים קיא, ח). עכ"ל.

      אך אחר המחילה, אין דברים נכונים, כיון שהגמ' בפסחים דף ו: מביאה דיון בנוגע לאין מוקדם ומאוחר בתורה לענין דרשות כלל ופרט, וכן הובא ענין מוקדם ומאוחר בנוגע לשאלה האם דרשינן סמוכין בכה"ת, דאי אין מוקדם כו' אז אין גם מקום לדרוש סמוכין.

      ונראה לתרץ בא' משני אופנים –
      א. יש מחלוקת האם יש מוקדם ומאוחר בתורה, ודברי הרע"ב הם למ"ד יש מוקדם ומאוחר.
      ב. המהרש"א על התוס' [שם] אומר שהאמירה 'אין מוקדם ומאוחר בתורה' נאמרת רק שיש לנו הכרח לזה, ואם אין הכרח לומר כן – יש מוקדם ומאוחר.
      ג. הגמ' בפסחים שם אומרת שבחד עניינא יש מוקדם ומאוחר, ואפשר לומר שביכורים ותרומה נחשבים לענין אחד ששניהם נקראו תרומה.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות