.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

משניות טהרות – מסכת אהלות

סדרת השיעורים במשנה

סדר טהרות

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

12 תגובות על “משניות טהרות – מסכת אהלות”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. צוראיל טויטו הגיב:

    כשהתחלתי ללמוד פרק ט במסכת אהלות לא מצאתי את ידיי ורגליי, הדברים היו מעורפלים וקשים, בנס הגעתי לשיעור של הרב באתר [לפני כן לא הכרתי את האתר], הקשבתי והייתי נדהם לשמוע את הדברים הכ"כ מסובכים בצורה כ"כ בהירה וברורה.
    אשריכם, הצלתם אותי!!

    • בועז שלום הגיב:

      תודה ויישר כח. אני שמח שהדברים לתועלת. שנזכה לזכות את הרבים ולא תצא תקלה מתחת ידינו.

  2. ניסים חנן הגיב:

    שמי ניסים חנן ואני גר במקסיקו. אני מלמד בתלמוד תורה, אברך אחה"צ וגם מלמד למבוגרים בלילות. האתר שלכם ממש נותן לי חיזוק. אני גם לומד משניות לע"נ נשמת מרת אימי ז"ל והשעורים שלכם עוזרים לי הרבה להבין.
    חזק וברוך!!!

  3. בועז שלום הגיב:

    תודה ויישר כח. אנו שמחים שב"ה יש בדברים תועלת.

  4. שי הגיב:

    שלום לרב
    ראשית ישר כח עצום. זכיתי להכיר את הרב כשהתחלתי ללמוד שיעורים בנפש החיים לפני כמה שנים ומאז אני בחסדי ה' נהנה משיעורי הרב במגוון תחומים.

    לפני כשנה נפטר מורי אבי ועטרת ראשי ואז התוודעתי לשיעורי הרב המשניות ואני נפעם ומודה לקב"ה שחלק מחוכמתו וזיכה אותנו ברבנים כמו הרב שמאירים את עיניהם של ישראל ומאהיבים את התורה וחשוב מכך מנגישים אותה גם למי שלא זכה שתהיה תורתו אומנותו

    בשיעור במסכת אהלות פרק יז. השיעור חסר את המשנה האחרונה (שדה שאבד…)

    בתודה רבה ובהכרת הטוב
    שי

  5. דוד הירשברג הגיב:

    שלום לכבוד הרב,
    ברצוני לדעת האם אדם ששערו נוגע במת או בשרץ – האדם נטמא על ידי זה?
    תודה!

    • בועז שלום הגיב:

      לדוד שלום
      ענין זה לא כתוב במפורש במשנה או ברמב"ם.
      הרמב"ם כתב [הלכות טומאת מת פרק א הלכה ג] "טומאת מגע האמורה בכ"מ בין במת בין בשאר המטמאים הוא שנגע האדם בבשרו בטומאה עצמה, בין בידו בין ברגלו בין בשאר בשרו, ואפילו בלשונו ה"ז נטמא, וכן נראה לי שאם נגע בצפרניו או בשיניו נטמא כיון שהם מחוברים לגוף הרי הם כגוף" עכ"ל.
      ותמהו הנו"כ על הרמב"ם שלא הזכיר דין שערו.
      וז"ל ספר 'מעשה רקח' הלכות טומאת מת פרק א הלכה ג:
      "[ג] וכן נראה לי שאם נגע בצפרניו או בשיניו נטמא. לא ידעתי למה השמיט השערות דלפי הטעם שהזכיר כיון שהם מחוברין בגוף הרי הם כגוף פשיטא דהוא הדין לשערות, ויותר תמהתי ממרן ז"ל שהזכיר המשנה פ"ג דאהלות דמשם למדה רבינו ושם הוזכר השער להדיא ואיך לא נרגש מזה, גם בספרי הובא בילקוט פרשת חקת אמרו הנוגע במת פרט הנוגע בשיניו בשערו בצפרניו בזמן שפירשו יכול שאני מרבה בשעה שהם מחוברין ת"ל יטמא ע"כ ופסקו רבינו לקמן פ"ג הל' י"ג, ומדברי המבי"ט ז"ל בקרית ספר נראה קצת דשער בכלל שינים וצפורן עיין שם". עכ"ל.
      ומה שכתב ש'הוזכר שיער להדיא' מתכוין הרב ללשון המשנה [אהלות ג-ג]: "כל שבמת טמא חוץ מן השיניים והשיער והציפורן ובשעת חיבורן הכל טמא".
      הרי לנו ששער המת מתטמא, והטעם כיון שהוא מחובר לגופו, הרי הוא כגופו, וה"ה ששיער החי שנגע במת או בשרץ טמא.
      וע"ע 'יד הלוי' על הרמב"ם אהלות פ"א ה"ג.

  6. אברהם הגיב:

    מסכת אהלות פרק א משנה ח – שלשים בפיסת היד, ששה בכל אצבע
    אשמח להסבר – איך מסתכלים על האצבעות – הרי באגודל יש 2 ובשאר האצבעות 3?

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לאברהם שלום, שאלתך טובה, וכבר התייחס אליה בתוס' אנשי שם ונצטט דבריו:
      "הרמב"ם כתב וכאשר היה ברגל שלשים פרקים, הנה בכל אצבע ששה. ולכרואה היה לו לומר בהיפך, וכאשר המה בכל אצבע ששה, יהיה שלושים בכל רגל, וכלשון הרע"ב והר"ש והרא"ש?
      וכתב בספר אוצר הנחמד מפרש הכוזרי [סוף שער ד'] שהיה שהיה הרמב"ם ז"ל בקי במלאכת הנתוח ידע שאין ששה אברים בשום אצבע, לא ברגל ולא ביד, ועוד הרי באצבע אגודל אבר אחד פחות משאר אצבעות? אלא ודאי שחכמינו כוונו אמיתת כלל החשבון שהוא שלשים בפיסת הרגל, וכן בפיסת היד, שלשה לכל אצבע, ושתים בגודל, הרי י"ד. וכל אחד מאצבעות [יש] לו אבר תקוע בפיסת היד הרי י"ט, ובין פיסת היד לקנה [הזרוע] עוד י"א עצמות קטנים, הרי שלשים.
      וא"כ לאו דוקא נקטו ששה בכל אצבע, אבל רצו לומר שמגיע ששה אברים לכל אצבע והוא סימן בלבד שנאמר שיש שלשים בכל יד עיי"ש [ולכן התנסח הרמב"ם בצורה כזו – כאשר יש ברגל שלשים פרקים, הנה בכל אצבע ששה, שאינו מדויק החשבון לכל אצבע, אלא שחילקנו את המספר לשלשים ואז ייצא שלכל אצבע ששה]. [מי נפתוח, כת"י]". עכ"ל.

  7. אורי אברהם הגיב:

    אהלות פ"ח מ"ה בדקה 92:37-42 הרב אומר שהטומאה לא עוברת מעל הטלית המתנפנפת. וצ"ל שהיא לא חוצצת בפני הטומאה וממילא הטומאה כן עוברת כמו שהרב הסביר קודם לכן.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות