.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

משניות טהרות – מסכת נגעים

סדרת השיעורים במשנה

סדר טהרות

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

11 תגובות על “משניות טהרות – מסכת נגעים”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. שלמה אוזן הגיב:

    רציתי להגיד תודה רבה לרב בועז שלום שליט"א
    ההסבר שלו על המשניות פשוט מתוק ומובן, למרות שהמשניות האלו קשות להבנה,
    שה' ישמח אותו ושכל משאלות לבו יתגשמו לטובה.
    אמן.

  2. שלמה אוזן הגיב:

    שלום הרב,
    יש לי שאלה:
    בפרק ג' משנה א' במסכת נגעים' שם בסוף המשנה…המשנה אומרת שאם יש לאדם נגע אחד ואחר כך נולד לו נגע שני…אז אם 2 הנגעים נולדו בתחילה אז הכהן יכול לפסוק את הדין לשני הנגעים באותו יום… ואז המשנה מונה את כל האפשריות שיכולות להיות ל2 הנגעים מסגיר ופוטר..מחליט ופוטר..וגם המפרשים ממשיכים את האפשרויות שיש..
    אבל חיפשתי במפרשים ולא מצאתי את האפשרות "פוטר ופוטר", כלומר שהכהן פוטר את הנגע הראשון ולאחר מכן פוטר גם את הנגע השני. שהרי אם אמרו את כל האפשרויות שיש, אז למה לא גם את האפשרות הזאת?
    תודה רבה מראש.

    • בועז שלום הגיב:

      לשלמה שלום
      אין למשנה או למפרשיה צורך לעסוק בדוגמא של פוטר ופוטר, שהרי כל הדיון הוא האם יכול הכהן לדון על נגע חדש שנולד תוך כדי שהמנוגע מוסגר או מוחלט, ובסיפא איירי כשטרם הוכרע על הנגע הראשון להסגר או להחלט, וקמ"ל שאז כן יכול להסגיר ולהחליט את ב' הנגעים בו זמנית, או להסגיר ולפטור ולהיפך. לעומת זאת פוטר ופוטר – לא צריכא למימר, שהרי כל הדיון הוא האם ניתן להחיל דין – מוסגר או מוחלט – תוך כדי נגע אחר, אולם בפוטר ופוטר אין כלל שאלה, שהרי אינו מחיל עליו דין תוך כדי נגע אחר, שהרי בא לפוטרו!

  3. שלמה אוזן הגיב:

    מסכת נגעים פרק ד משניות ח-י
    שלום הרב, במחלוקות בין חכמים לרבי עקיבא כאשר הנגע פשה במקום אחד, והלך מן האום בצד שני… אז בכל המקרים הללו (משניות ט', י') רבי עקיבא מטמא את הנגע כי הוא פוסק שהדין הוא 'כמות שהייתה'. כאילו זה המשך של הנגע הקודם ולכן יש פסיון.
    לעומת זאת במשנה ח' הוא אומר 'תיראה בתחילה' שמתייחסים אל הנגע כנגע חדש, והוא לא אומר שהוא טמא כמו שאר המקרים האחרים.
    ורציתי לדעת מדוע כאן הדין הוא שונה?

    • בועז שלום הגיב:

      לשלמה שלום
      הדין במשנה ח' שונה מן הדינים במשניות ט-י, מפני שבמשנה ח' היה גריס ונותר גריס, [הגם שחצי מן הישן הלך, ויש כעת חצי גריס חדש] ולכן מחשיבים זאת כנגע חדש שיש להסגירו.
      לעומת זאת במשניות ט-י – מדובר שפשה 'כגריס ועוד' – דהיינו יש כאן תוספת פשיון על מה שהיה בתחילה, וכשהנגע פושה דינו להחלט, משום הפשיון.

  4. שי הגיב:

    שלום רב לרב
    אין מילים לתאר את ההנאה שלי מן השיעורים של הרב לאורך שנים

    שה' יזכה אתכם בבריאות איתנה וטובה, בשנים רבות טובות ומלאות וגדושות בתורה זיכוי הרבים.

    רק הערה קטנה – פרק ט. משנה ב. אין התייחסות לסיפור של המשנה (דקה 26 – ד"ה חזרו וחצי אע"פ…) הנושא אמנם קל להבנה אבל בכל זאת שווה להוסיפו בהזדמנות

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות