משניות טהרות – מסכת נגעים
סדרת השיעורים במשנה
סדר טהרות
משניות מסכת נגעים - פרק א
משניות מסכת נגעים - פרק א - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ב
משניות מסכת נגעים - פרק ב - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ג
משניות מסכת נגעים - פרק ג - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ד
משניות מסכת נגעים - פרק ד - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ה
משניות מסכת נגעים - פרק ה - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ו
משניות מסכת נגעים - פרק ו - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ז
משניות מסכת נגעים - פרק ז - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ח
משניות מסכת נגעים - פרק ח - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק ט
משניות מסכת נגעים - פרק ט - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק י
משניות מסכת נגעים - פרק י - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק יא
משניות מסכת נגעים - פרק יא - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק יב
משניות מסכת נגעים - פרק יב - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק יג
משניות מסכת נגעים - פרק יג - חזרה
משניות מסכת נגעים - פרק יד
משניות מסכת נגעים - פרק יד - חזרה
11 תגובות על “משניות טהרות – מסכת נגעים”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
שאל את הרב
- זמן עלות השחר – איך זה מסתדר עם המציאות? נשאל ע"י עידן
- ראינו צדיקים גם בדורות קודמים שחלק מהפירות שלהם היו באושים נשאל ע"י שמואל
- מה הפירוש בקינה לט' באב – 'ר' יהודה בן בבא מסלסל תעודה'? נשאל ע"י אנונימי
- רב תודות נשאל ע"י אלברט מויסייב
- מה המקור לכך שהיהדות של הבנים נקבעת לפי האמא ולא האבא? נשאל ע"י אנונימי
הרב בועז שלום says:
לרב גבריאל שלולם אכן למדנו את הדברים בהרחבה בשיעור שלנו על...
גבריאל גראפי says:
שלום הרב. בשיעור האחרון (כ אב) דיבר הרב על השאלה מי...
הרב בועז שלום says:
לאלדד שלום אכן מעשיהם של המארח ושל בעל הפלגש - גרועים...
הרב בועז שלום says:
יישר כח!
גבריאל ג'ראפי says:
שלום הרב. לומד מסכת ביצה משניות לעילוי ר' חיים בן יוסף...
רציתי להגיד תודה רבה לרב בועז שלום שליט"א
ההסבר שלו על המשניות פשוט מתוק ומובן, למרות שהמשניות האלו קשות להבנה,
שה' ישמח אותו ושכל משאלות לבו יתגשמו לטובה.
אמן.
תודה ואמן!
שלום הרב,
יש לי שאלה:
בפרק ג' משנה א' במסכת נגעים' שם בסוף המשנה…המשנה אומרת שאם יש לאדם נגע אחד ואחר כך נולד לו נגע שני…אז אם 2 הנגעים נולדו בתחילה אז הכהן יכול לפסוק את הדין לשני הנגעים באותו יום… ואז המשנה מונה את כל האפשריות שיכולות להיות ל2 הנגעים מסגיר ופוטר..מחליט ופוטר..וגם המפרשים ממשיכים את האפשרויות שיש..
אבל חיפשתי במפרשים ולא מצאתי את האפשרות "פוטר ופוטר", כלומר שהכהן פוטר את הנגע הראשון ולאחר מכן פוטר גם את הנגע השני. שהרי אם אמרו את כל האפשרויות שיש, אז למה לא גם את האפשרות הזאת?
תודה רבה מראש.
לשלמה שלום
אין למשנה או למפרשיה צורך לעסוק בדוגמא של פוטר ופוטר, שהרי כל הדיון הוא האם יכול הכהן לדון על נגע חדש שנולד תוך כדי שהמנוגע מוסגר או מוחלט, ובסיפא איירי כשטרם הוכרע על הנגע הראשון להסגר או להחלט, וקמ"ל שאז כן יכול להסגיר ולהחליט את ב' הנגעים בו זמנית, או להסגיר ולפטור ולהיפך. לעומת זאת פוטר ופוטר – לא צריכא למימר, שהרי כל הדיון הוא האם ניתן להחיל דין – מוסגר או מוחלט – תוך כדי נגע אחר, אולם בפוטר ופוטר אין כלל שאלה, שהרי אינו מחיל עליו דין תוך כדי נגע אחר, שהרי בא לפוטרו!
אז אם הבנתי נכון את הרב..
בעצם המשנה ומפרשיה מונים את כל החידושים…
אבל את פוטר ופוטר שזה פשיטא שעושים את זה.. לא צריך למנות
אכן.
תודה רבה הרב
מסכת נגעים פרק ד משניות ח-י
שלום הרב, במחלוקות בין חכמים לרבי עקיבא כאשר הנגע פשה במקום אחד, והלך מן האום בצד שני… אז בכל המקרים הללו (משניות ט', י') רבי עקיבא מטמא את הנגע כי הוא פוסק שהדין הוא 'כמות שהייתה'. כאילו זה המשך של הנגע הקודם ולכן יש פסיון.
לעומת זאת במשנה ח' הוא אומר 'תיראה בתחילה' שמתייחסים אל הנגע כנגע חדש, והוא לא אומר שהוא טמא כמו שאר המקרים האחרים.
ורציתי לדעת מדוע כאן הדין הוא שונה?
לשלמה שלום
הדין במשנה ח' שונה מן הדינים במשניות ט-י, מפני שבמשנה ח' היה גריס ונותר גריס, [הגם שחצי מן הישן הלך, ויש כעת חצי גריס חדש] ולכן מחשיבים זאת כנגע חדש שיש להסגירו.
לעומת זאת במשניות ט-י – מדובר שפשה 'כגריס ועוד' – דהיינו יש כאן תוספת פשיון על מה שהיה בתחילה, וכשהנגע פושה דינו להחלט, משום הפשיון.
שלום רב לרב
אין מילים לתאר את ההנאה שלי מן השיעורים של הרב לאורך שנים
שה' יזכה אתכם בבריאות איתנה וטובה, בשנים רבות טובות ומלאות וגדושות בתורה זיכוי הרבים.
רק הערה קטנה – פרק ט. משנה ב. אין התייחסות לסיפור של המשנה (דקה 26 – ד"ה חזרו וחצי אע"פ…) הנושא אמנם קל להבנה אבל בכל זאת שווה להוסיפו בהזדמנות
תודה ואמן!
יישר כח על ההערה, הוספנו את החסר.