משניות טהרות – מסכת נגעים

סדרת השיעורים במשנה

סדר טהרות

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

9 תגובות על “משניות טהרות – מסכת נגעים”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar שלמה אוזן הגיב:

    רציתי להגיד תודה רבה לרב בועז שלום שליט"א
    ההסבר שלו על המשניות פשוט מתוק ומובן, למרות שהמשניות האלו קשות להבנה,
    שה' ישמח אותו ושכל משאלות לבו יתגשמו לטובה.
    אמן.

  2. Avatar שלמה אוזן הגיב:

    שלום הרב,
    יש לי שאלה:
    בפרק ג' משנה א' במסכת נגעים' שם בסוף המשנה…המשנה אומרת שאם יש לאדם נגע אחד ואחר כך נולד לו נגע שני…אז אם 2 הנגעים נולדו בתחילה אז הכהן יכול לפסוק את הדין לשני הנגעים באותו יום… ואז המשנה מונה את כל האפשריות שיכולות להיות ל2 הנגעים מסגיר ופוטר..מחליט ופוטר..וגם המפרשים ממשיכים את האפשרויות שיש..
    אבל חיפשתי במפרשים ולא מצאתי את האפשרות "פוטר ופוטר", כלומר שהכהן פוטר את הנגע הראשון ולאחר מכן פוטר גם את הנגע השני. שהרי אם אמרו את כל האפשרויות שיש, אז למה לא גם את האפשרות הזאת?
    תודה רבה מראש.

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לשלמה שלום
      אין למשנה או למפרשיה צורך לעסוק בדוגמא של פוטר ופוטר, שהרי כל הדיון הוא האם יכול הכהן לדון על נגע חדש שנולד תוך כדי שהמנוגע מוסגר או מוחלט, ובסיפא איירי כשטרם הוכרע על הנגע הראשון להסגר או להחלט, וקמ"ל שאז כן יכול להסגיר ולהחליט את ב' הנגעים בו זמנית, או להסגיר ולפטור ולהיפך. לעומת זאת פוטר ופוטר – לא צריכא למימר, שהרי כל הדיון הוא האם ניתן להחיל דין – מוסגר או מוחלט – תוך כדי נגע אחר, אולם בפוטר ופוטר אין כלל שאלה, שהרי אינו מחיל עליו דין תוך כדי נגע אחר, שהרי בא לפוטרו!

  3. Avatar שלמה אוזן הגיב:

    מסכת נגעים פרק ד משניות ח-י
    שלום הרב, במחלוקות בין חכמים לרבי עקיבא כאשר הנגע פשה במקום אחד, והלך מן האום בצד שני… אז בכל המקרים הללו (משניות ט', י') רבי עקיבא מטמא את הנגע כי הוא פוסק שהדין הוא 'כמות שהייתה'. כאילו זה המשך של הנגע הקודם ולכן יש פסיון.
    לעומת זאת במשנה ח' הוא אומר 'תיראה בתחילה' שמתייחסים אל הנגע כנגע חדש, והוא לא אומר שהוא טמא כמו שאר המקרים האחרים.
    ורציתי לדעת מדוע כאן הדין הוא שונה?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לשלמה שלום
      הדין במשנה ח' שונה מן הדינים במשניות ט-י, מפני שבמשנה ח' היה גריס ונותר גריס, [הגם שחצי מן הישן הלך, ויש כעת חצי גריס חדש] ולכן מחשיבים זאת כנגע חדש שיש להסגירו.
      לעומת זאת במשניות ט-י – מדובר שפשה 'כגריס ועוד' – דהיינו יש כאן תוספת פשיון על מה שהיה בתחילה, וכשהנגע פושה דינו להחלט, משום הפשיון.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב