דרוש מתנדב לזיכוי הרבים >>


להתחסן נגד קורונה?





השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,
ר' חיים בן סעדה בתושח"י



משניות מועד – מסכת ראש השנה
סדרת השיעורים במשנה
סדר מועד
משניות מסכת ראש השנה - פרק א
משניות מסכת ראש השנה - פרק ב
משניות מסכת ראש השנה - פרק ג
משניות מסכת ראש השנה - פרק ד
4 תגובות על “משניות מועד – מסכת ראש השנה”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
עדכונים חמים למייל
שאל את הרב
- מהיכן ידע שחלום יוסף אמת ביחס לאביו ולאמו? נשאל ע"י עידן
- מדוע רחל השאירה אצלה את התרפים? נשאל ע"י דורון
- האם מותר להורה לצוות על בנו שמתחת לגיל 6 לעשות מלאכה בשבת? נשאל ע"י שחף רחל
- השומר שבת "הבן עם הבת" – מה בא לרמז? נשאל ע"י אנונימי
- דקדוק הדגש ב"לך תצפה" שבתפילת נשמת נשאל ע"י בנימין שלזינגר
בועז שלום says:
לר' גבריאל שלום על המסילת ישרים רבו הפירושים - רק ממה...
גבריאל ג'ראפי says:
שלום לרב. מתחיל בס"ד לימוד מסילת ישרים. עם איזה ספר פרושים...
בועז שלום says:
חסדי ה', יילכו מחיל אל חיל!
בועז שלום says:
לדניאל שלום לצערי, עדיין לא. דרכינו בלימוד היא בכל שנה למסור...
דניאל שימחייב says:
שלום, הרב האם קיים שיעור על רש"י בספר בראשית פרק ב?
הכנסתי את השיעורים שלך לסדר יומי ועל הלימוד הזה תודה רבה!
והנה, במשנה ראש השנה פרק ב' ב 56-58 דקות –
שם אתה אומר (אני מקצר) שלר' דוסא בהכרח הלבנה נראתה בליל ל"א, שהרי מקדשים את החודש בליל ל"א, שהוא א' דר"ח,
ועל זה התקשית – אם אכן טוען ר' דוסא שמקדשים את החודש בליל ל"א – פירושו שהלבנה נראית בו, ואם כן- מדוע איפוא הוא סתר את דברי העדים וקרא להם 'שקרנים' בטענה שהיאך הם מעידים שהלבנה נראית בל' כשבל"א אינה נראית? הרי גם לשיטתו אם מקדשים את ליל ל"א פירושו שמודה הוא שנראתה לבנה, אם כן אין העדים שקרנים! שנראתה הן בל' כעדותם, והן בל"א – כפי שגם הוא מודה שאז נראתה, שהרי מטעם זה הוא מקדש את החודש בל"א!
אחרי התלבטות, אתה מסכם: הדברים צריכים ביאור…
הנני הקטן יציע לך את באורו הרמב"ם בפירושו למשנה זו, שהרמב"ם מקדים במילים "אם יקשה עליך".
ושם הוא כותב שרבן גמליאל קיבל את עדותם לא משום שהוא האמין שראו בליל ל' דבר שנעלם בלא' (זה לא יתכן כר' דוסא),
אלא קיבל את עדותם (להפוכי מר' דוסא) "משום שהעידו בזמן הראוי לראיה ותלה את אי ראייתם בליל לא' שמא נתחלשה ראיתם (לסיבה כל שהיא התלויה בראיית העדים ולא משום איזה שינוי חיצוני התלוי במזג האוויר כמו במקרה הקודם).
יוצא שהקושיה שאתה מעלה על רבי דוסא היא היא השיטה של רבן גמליאל ומשום כך נדמה שרק התחלף לך אוהב באויב…
לא הבנתי כלל טענתך, וכי משום שזו שיטת ר"ג, כבר לא קשה אז מה היא שיטת ר' דוסא ומה ההבנה בדבריו?
במחילה על כבודך – אמרתי שהקושיה קיימת אבל לשיטת רבן גמליאל שקיבל את עדותם ולא לשיטת ר' דוסא כדבריך בשיעור.
ר' דוסא לא מקבל את עדותם מתוקף "אתמול היא ילדה והיום כרסה בין שניה? לא יתכן! עדי שקר הם!"
כך ש א י ן הקושיה לשיטתו.
בפירושו, הרמב"ם מעלה את א ו ת ה קושיה אבל לרבן גמליאל שקיבל את עדותם ואיך יתכן?!
והוא מסביר טעמו של רבן גמליאל:
1) הלכתית – הם העידו שראו בזמן הראוי לראיה, וזה מה שקובע
2) עובדתית – למחרת לא ראו משום שהשתבשה ראיתם, באמת לא ראו ואינם משקרים.
חשבתי שאשמח אותך בהסרת הספק… נכשלתי וחבל!
אחר המחילה, שאלתי היא רק לרבי דוסא, שמחד קורא להם עדי שקר – שהרי ביום ל"א לא נראתה הלבנה, ומאידך מקדש את יום ל"א מפני שבודאי הייתה בו לבנה. ואם כן שאלתי – אז מדוע הם עדי שקר? הרי למסקנה גם ר' דוסא מודה שהלבנה נראית ביום ל"א – אם כן – אין כריסה בין שיניה, ואין עדותם שקר!