משניות נזיקין מסכת אבות

סדרת השיעורים במשנה

סדר נזיקין

השיעורים על מסכת אבות נמסרים בשני מקומות במקביל.
במקום אחד התחלנו בפרק א', ובמקום השני – בפרק ה'.

השיעורים מתעדכנים על פי קצב המסירה

 

 

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

2 תגובות על “משניות נזיקין מסכת אבות”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar נריה הגיב:

    שלום לכבוד הרב
    במשנה בפרק ה' משנה ה' – "עשרה ניסים נעשו לאבותינו בבית המקדש" – לא הפילה וכו' לא הסריח וכו' – הכל מדבר באופן שלילי, כיצד אם כן שייך להתנסח בלשון "נעשו"?? הרי זה 'אי עשיה'?
    תודה ויישר כח על השיעורים המאלפים!

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לנריה שאלתך מצוינת. אכן בספר 'ברוך שאמר' על פרקי אבות עמד על תמיהה זו, ונצטט את לשונו:
      לפי השקפה ראשונה יונח הפעל "עשיה" על פעולה חיובית ולא על שלילית, וכמו הודאת הלשון מצות עשה, וכאן כל הנסים שחשב, הם מהוראה שלילית, לא הטילה אשה, לא כבו גשמים, לא נמצא פסול, לא הזיק נחש, וכן כולם, והיה נכון לומד עשרה נסים נראו או נתגלו בביהמ"ק?
      אך האמת הוא, כי גם על פעולות שליליות אפשר שיחול לשון זה, וכמו להלן במשנה י"ג, ארבע מדות בהולכי לביהמ"ד, וחשיב שם, הולך ואינו עושה, לא הולך ולא עושה, והנה הוא נכלל בשם הכללי "בהולכי לביהמ"ד".
      וכן שם ארבע מדות בנותני צדקה, ואחד מהם אינו נותן, ובכל זאת נכלל אינו הולך בשם כללי "בהולכי", ואינו נותן בשם כללי "בנותני", וזה הוא, מפני שזה הוא מענין זה, וע' מש"כ שם דבר מחודש בלשון זה.
      ובריש פרשת תצא, בפסוק ועשתה את צפרניה, ופירשו, שלא תקוץ אותם, אך תניח אותם לגדל (עיין מס' יבמות מ"ח א') -אעפ"י שאין לה מה לעשות בזה, ובכ"ז כתיב ועשתה.
      וכן הלשון לעשות את השבת, אעפ"י שעיקר מצות שבת זכור ושמור במניעת כל מעשה.
      ובאסתר (ב' א') זכר את ושתי ואת אשר עשתה, אעפ"י שבפועל לא עשתה מאומה, כי אם סרבה לבא.
      וכן מורה מפורש הלשון בתהלים (ט"ו ה') כספו לא נתן בנשך ושחד על נקי לא לקח עושה אלה לא ימוט לעולם, הרי דקורא עשיה על מניעת מעשה.
      וגם יתבאר בזה הלשון ביונה (ג' י') וירא אלהים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה, הנה קורא להשבה מרעה לשון "מעשיהם" אעפ"י שזה רק ענין שב ואל תעשה.
      ועיין במס' תענית ט"ז א' ובמס' מעילה (ד' ב') דהלנת דם קדשים נקרא מעשה. עכ"ל.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב