ספר דניאל
סדרת השיעורים בתנך
דניאל א - דניאל וחנניה מישאל ועזריה בארמון נבוכדנצר אוכלים כשר
דניאל ב נ””נ חולם על צלם ושוכחו דניאל פותרו
דניאל ג 03 נ””נ עושה צלם זהב חמו””ע לא כורעים ומושלכים לכבשן
חלום נ””נ על האילן הנגדע ופתרון דניאל שיהפך לחיה
דניאל ה 05 בלשצר שותה בכלי המקדש, יד כותבת על כותלו מנא תקל כו
דניאל ו 06 השרים מקנאים בדניאל ומאלצים דריווש להשליכו לאריות
דניאל ז 07 חלום דנ” על ד” חיות המסמלות ד” מלכיות
דניאל ח 08 חלום דנ” על האיל והצפיר אודות אחרית הימים
דניאל ט 09 תפילת דנ” והתגלות גבריאל להודיעו הקץ
דניאל י 10 התגלות לבוש הבדים לדנ” על נהר חידקל
דניאל יא 11 נבואה על אחרית הימים אודות פרס ויון
דניאל יב 12 - נבואה אודות קץ הימין, וסיום
הזמנים שחזו מחשבי הקיצים -- אמת או טעות?? [מפרשת ויחי]
תגיות סדרת-השיעורים-בתנך
17 תגובות על “ספר דניאל”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
שאל את הרב
- תאריך לבר מצווה נשאל ע"י יוסף אליהו דניאל
- האם יש מצוה היום לאכול שום בערב שבת? נשאל ע"י דוד
- האומר שמע שמע משתקין אותו – והרי אמר ה' אחד? נשאל ע"י ירון
- האם מותר לעשות היום שאלת חלום? והיכן ניתן לרכוש את הספר 'משנת החלומות'? נשאל ע"י אוקסנה אביגיל
- מה מברכים על לחוח? נשאל ע"י עידן
הרב בועז שלום says:
לס' שלום תודה על הערתך, אכן היה שיעור המשך שלא צורף,...
ס says:
שלום רב השיעור על מאמר א מסתיים באמצע האם קיימת הקלטת...
הרב בועז שלום says:
לס. שלום יישר כח על הערתך, אכן הייתה טעות, וכעת הועלה...
ס says:
שבוע טוב בהקלטה של מאמר ג יש את ההקלטה של מאמר...
הרב בועז שלום says:
לר' אברהם שאלתך טובה. הנראה על פי פשט הכתובים, ששאול חשב...
שלום לרב,
דניאל פרק ג
חשבתי שדרך ארץ לומדים מהתורה ושהתורה חייבה דרך ארץ יותר ממה שהיה לפני שניתנה
(שדרך ארץ קדמה לתורה ולא קודמת או נעלית יותר)
אשמח לקבל מקורות שאומרים שיש משהו חשוב יותר מהתורה
תודה רבה
לאיתי שלום
בעת כתיבת הערה נא להקפיד:
א. ציטוט מלא של הדברים שנאמרו בשיעור שההערה נסובה עליהם.
ב. נקודת זמן מדויקת בה נאמרו הדברים [לדוגמא דניאל פרק ב דקה 7:25].
אני מתנצל כבוד הרב
דקה 63.24
״זה הדבר היותר חשוב ויותר במעלה מקיום מצוות התורה״
דניאל פרק ג
לאיתי שלום
התנא באבות אומר 'אם אין דרך ארץ אין תורה', כך שדרך ארץ הינה במעלה עליונה. אף בחז"ל אנו מוצאים שדרך ארץ קדמה לתורה, ואף לציווי מפורש מאת ה' – אם הוא נוגד 'דרך ארץ' – הרי הוא קודם וכביכול 'דוחה' את הציווי האלוקי. מצינו זאת אצל משה שנשלח בציווי מפורש מאת ה' לגאול את ישראל והוא מסרב מטעמי דרך ארץ – שמא ייפגע אהרון, ואף הקב"ה לא אמר לו 'אל תתחשב בדרך ארץ, תלך', אלא הוכיח לו שאהרון לא ייפגע אלא עוד וראך ושמח בליבו, ורק אז – כשהוסרה אבן הנגף של ה'דרך ארץ' נסללה הדרך לקיום מצוות ה'.
[בוודאי שבכל מקרה צריך שיקול לגופו, ולא נבטל את כל המצוות משום 'דרך ארץ' ועשה לך רב והסתלק מן הספק].
ושאלה נוספת אם אפשר בבקשה
״הלכה מהלכות דרך ארץ לא קראו לך אל תבוא״
דניאל פרק ג 62
אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים
שמעתי פעם פירוש שאומר שקמצא היה לא בסדר שלא בא לסעודה למרות שלא הזמינו אותו ובגלל זה כתוב אקמצא
זה פירש יפה, אך לא מוכרח.
לבוא מבלי הזמנה – זה מאד תלוי במידת הקשר והחברות. באופן כללי לימדונו חז"ל במסכת יומא ל״ח, ב.: ״אמר בן עזאי, בשמך יקראוך, ובמקומך יושיבוך, ומשלך יתנו לך, אין אדם נוגע במוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת בחבירתה אפילו כמלוא נימה״.
והמסתבר שהיה זה כפי המקובל בעתים הקדמוניות שבעה"ב היה שולח להזמין אנשים באופן אישי, ולא היה זה בגלל שהוא לא הגיע ואז בעה"ב שלח לחפש אותו…
לא הבנתי הרב
למה הגמרא האשימה גם את קמצא בחורבן?
א. הביאור שהבאת שגם קמצא אשם בכך שלא הגיע מראש ללא הזמנה – מצאתי אותו כעת בשם הגרמ"מ שלוזינגר [בספר אשרי מי שגדל בתורה ח"א עמ' צב].
ב. הדעה הנוקטת שגם קמצא אשם מדייקת זאת מלשון הגמרא "אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים".
ג. המהרש"א מבאר שהשליח הזמין את קמצא ובנו – בר קמצא – סבור היה שגם הוא הוזמן, ושמבקש אהבתו. והתביעה על האב – קמצא – היא בשל כך שגידל כזה בן שבשל פגיעתו הלך והלשין למלכות והמיט חורבן על ביהמ"ק ועמ"י.
תודה רבה לרב על הטרחה, אני מעריך את זה מאוד
אבל אותו תנא אומר קודם אם אין תורה אין דרך ארץ.
ועוד שאלה הרב: האם כל מצוות שבין אדם לחברו זה דרך ארץ?
שהרי התורה לא רוצה שאדם יתבזה כמו ו״ונקלה אחיך לעיניך״
ואולי מזה חשש משה ולא משום דרך ארץ ורק רצה מהשם פיתרון כיצד להימנע מזה כגון שאהרון יהיה שותף וכך שלא ירגיש כאחד העם כמו שכך היה
ואברהם שלא שאל שאלות והיה מוכן לשחוט את יצחק שאין זה דרך ארץ
ועוד אני זוכר משיעור של הרב על בקשת הגבעונים
שדוד רצח את בני שאול רק בשביל למנוע חילול השם וודאי אין זה דרך ארץ להרוג אנשים צדיקים בגלל בקשתם של האנשים האלה
לכן לא ברור לי כיצד משה היה מסרב לעשות רצון הבורא משום כבוד בשר ודם
תודה רבה הרב
הדוגמאות שהבאת אינן נוגעות לשיקולי דרך ארץ, כיוון ששם מדובר היה שהאדם נצטווה במפורש לפגוע בזולתו, לא שנצטווה ציווי אחר, שממילא פוגע בזולת. אברהם נצטווה לעקוד את יצחק. [וכן לגרש את בן האמה ואת הגר] דוד נצטוה להרוג את בני שאול. כאן אין מקום לחשבונות כשהציווי הוא לפגוע באדם אחר.
שלום לרב,
לא ברור לי מה שהרב הסביר שעושים מעשה שיגשים את החלום כדי שלא התגשם בצורה אחרת.
אם נבוכדנצר בונה צלם שונה ממה שהיה בחלום איך יתגשם החלום בצורה הזאת
הרי הוא חלם על צלם שלא כולו זהב
לאיתי שלום
אכן נ"נ עשה צלם שכולו זהב, אך כידוע שאין חלום בלא דברים בטלים, והוא רצה לבטא בזה ששאר הצלם משאר מתכות – זה הדברים הבטלים שבחלום, והזהב זה העיקר. ואם כולם יודו בזה וישתחוו לו – הרי זה כהסכמה מצידם לעובדו לו ולמלכותו.
מדוע כשהתחילו הכשדים לדבר למלך ארמית, עבר כותב הספר לשפה הארמית, למה הוא לא חזר ללשון הקודש מיד בסיום דבריהם?
לר' אברהם שלום
האברבנאל מתייחס לשאלתך והוא כותב:
האמנם כי הפשט נראה לומר שדניאל כתב בלשונו הקדושה הקדמת הספר וסופו לפי שהיו הדברים עצמם דברים לעמו ודברי המלך אליו, ונכתבו אחר כך כמו שנאמרו, כי לשוננו הקדוש הוא הלשון שדבר בו הקב"ה לאדם ולאבות ולמשה ולנביאיו ובו גם כן משתמשים מלאכי השרת, כמו שזכרו חכמינו זכרונם לברכה (חגיגה טז, ע"א).
אבל דברי הכשדים ומלכיהם שנאמרו בלשון ארמית, וגם דברי דניאל שדיבר אליהם גם כן בלשון כשדים ראה לכתבם, כמו שנאמרו לפי שבהעתק הדברים מלשון אל לשון אחר – יפול הטעות והשגיאה באופנים רבים. וכדי להצדיק דבריו כתב כל דבר באותו לשון שנאמר, רוצה לומר דברי עצמו לעמו ודברי המלאך אליו בלשון המקודש, שהיו משתמשין בו; ודברי הכשדים כולם וגם דבריו אליהם באותו לשון ארמי שנאמרו בו.
ובנוגע לנבואה הראשונה שנאמרה בלשון ארמית הגם שנגלתה לו בלשון הקודש, כותב האברבנאל:
כי הנה החלום אשר ראה דניאל בתחילה לפי שהיה עדיין בזמן מלכות בבל וממשלתם סיפרו בלשון ארצו. אבל בהתם מלכות בבל נפסק הלשון, כמו שפסק המלכות. ולכן היו המראות שבאו אחרי זה כולן בלשון הקודש ולא נזכר לשון כשדים. עכ"ל.
אני נהנה מכל השיעורים שיש לכם, תודה רבה על הכל!
בשמחה!