ספר דניאל

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

11 תגובות על “ספר דניאל”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar איתי הגיב:

    שלום לרב,
    דניאל פרק ג
    חשבתי שדרך ארץ לומדים מהתורה ושהתורה חייבה דרך ארץ יותר ממה שהיה לפני שניתנה
    (שדרך ארץ קדמה לתורה ולא קודמת או נעלית יותר)
    אשמח לקבל מקורות שאומרים שיש משהו חשוב יותר מהתורה
    תודה רבה

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      בעת כתיבת הערה נא להקפיד:
      א. ציטוט מלא של הדברים שנאמרו בשיעור שההערה נסובה עליהם.
      ב. נקודת זמן מדויקת בה נאמרו הדברים [לדוגמא דניאל פרק ב דקה 7:25].

  2. Avatar איתי הגיב:

    אני מתנצל כבוד הרב
    דקה 63.24
    ״זה הדבר היותר חשוב ויותר במעלה מקיום מצוות התורה״
    דניאל פרק ג

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      התנא באבות אומר 'אם אין דרך ארץ אין תורה', כך שדרך ארץ הינה במעלה עליונה. אף בחז"ל אנו מוצאים שדרך ארץ קדמה לתורה, ואף לציווי מפורש מאת ה' – אם הוא נוגד 'דרך ארץ' – הרי הוא קודם וכביכול 'דוחה' את הציווי האלוקי. מצינו זאת אצל משה שנשלח בציווי מפורש מאת ה' לגאול את ישראל והוא מסרב מטעמי דרך ארץ – שמא ייפגע אהרון, ואף הקב"ה לא אמר לו 'אל תתחשב בדרך ארץ, תלך', אלא הוכיח לו שאהרון לא ייפגע אלא עוד וראך ושמח בליבו, ורק אז – כשהוסרה אבן הנגף של ה'דרך ארץ' נסללה הדרך לקיום מצוות ה'.
      [בוודאי שבכל מקרה צריך שיקול לגופו, ולא נבטל את כל המצוות משום 'דרך ארץ' ועשה לך רב והסתלק מן הספק].

  3. Avatar איתי הגיב:

    ושאלה נוספת אם אפשר בבקשה
    ״הלכה מהלכות דרך ארץ לא קראו לך אל תבוא״
    דניאל פרק ג 62
    אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים
    שמעתי פעם פירוש שאומר שקמצא היה לא בסדר שלא בא לסעודה למרות שלא הזמינו אותו ובגלל זה כתוב אקמצא

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      זה פירש יפה, אך לא מוכרח.
      לבוא מבלי הזמנה – זה מאד תלוי במידת הקשר והחברות. באופן כללי לימדונו חז"ל במסכת יומא ל״ח, ב.: ״אמר בן עזאי, בשמך יקראוך, ובמקומך יושיבוך, ומשלך יתנו לך, אין אדם נוגע במוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת בחבירתה אפילו כמלוא נימה״.
      והמסתבר שהיה זה כפי המקובל בעתים הקדמוניות שבעה"ב היה שולח להזמין אנשים באופן אישי, ולא היה זה בגלל שהוא לא הגיע ואז בעה"ב שלח לחפש אותו…

      • Avatar איתי הגיב:

        לא הבנתי הרב
        למה הגמרא האשימה גם את קמצא בחורבן?

        • בועז שלום בועז שלום הגיב:

          א. הביאור שהבאת שגם קמצא אשם בכך שלא הגיע מראש ללא הזמנה – מצאתי אותו כעת בשם הגרמ"מ שלוזינגר [בספר אשרי מי שגדל בתורה ח"א עמ' צב].
          ב. הדעה הנוקטת שגם קמצא אשם מדייקת זאת מלשון הגמרא "אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים".
          ג. המהרש"א מבאר שהשליח הזמין את קמצא ובנו – בר קמצא – סבור היה שגם הוא הוזמן, ושמבקש אהבתו. והתביעה על האב – קמצא – היא בשל כך שגידל כזה בן שבשל פגיעתו הלך והלשין למלכות והמיט חורבן על ביהמ"ק ועמ"י.

  4. Avatar איתי הגיב:

    אבל אותו תנא אומר קודם אם אין תורה אין דרך ארץ.
    ועוד שאלה הרב: האם כל מצוות שבין אדם לחברו זה דרך ארץ?
    שהרי התורה לא רוצה שאדם יתבזה כמו ו״ונקלה אחיך לעיניך״
    ואולי מזה חשש משה ולא משום דרך ארץ ורק רצה מהשם פיתרון כיצד להימנע מזה כגון שאהרון יהיה שותף וכך שלא ירגיש כאחד העם כמו שכך היה
    ואברהם שלא שאל שאלות והיה מוכן לשחוט את יצחק שאין זה דרך ארץ
    ועוד אני זוכר משיעור של הרב על בקשת הגבעונים
    שדוד רצח את בני שאול רק בשביל למנוע חילול השם וודאי אין זה דרך ארץ להרוג אנשים צדיקים בגלל בקשתם של האנשים האלה
    לכן לא ברור לי כיצד משה היה מסרב לעשות רצון הבורא משום כבוד בשר ודם

    תודה רבה הרב

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      הדוגמאות שהבאת אינן נוגעות לשיקולי דרך ארץ, כיוון ששם מדובר היה שהאדם נצטווה במפורש לפגוע בזולתו, לא שנצטווה ציווי אחר, שממילא פוגע בזולת. אברהם נצטווה לעקוד את יצחק. [וכן לגרש את בן האמה ואת הגר] דוד נצטוה להרוג את בני שאול. כאן אין מקום לחשבונות כשהציווי הוא לפגוע באדם אחר.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב