.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

ספר יהושע

סדרת השיעורים בתנך

ספר יהושוע עם ביאור המלבי"ם

 

ספר יהושע

התחלנו למסור שוב שיעורים בספר יהושע מתחילתו

השיעורים שמסרנו בעבר על ספר יהושע – לפני כ-22 שנה [בערך בתשס"ב], לא כללו את ביאור המלבי"ם.
תוך כדי מסירת השיעורים אט אט התוודענו לביאורו הנפלא של המלבי"ם, ומאז לא משה ידינו מתוך ידו.

כעת שזכינו לסיים את שיעורינו על הנ"ך ראינו ל'תקן' את החסר, ולמסור שוב שיעורים על ספר יהושע
והפעם עם מאור עינינו המלבי"ם זלה"ה זת"ע

[מעונין להוריד דוקא את השיעורים שמסרנו בעבר? לחץ כאן]

.

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

30 תגובות על “ספר יהושע”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. יוחאי הגיב:

    חזק וברוך כבוד הרב!

  2. דוד קורצוג הגיב:

    שלום רב האם אפשר בבקשה להשלים את הפרקים של ספר יהושע י"ב י"ג ט"ז

    • הרב בועז שלום שליט"א הגיב:

      שלום לדוד

      הפרקים שציינת הינם פרקים העוסקים בנחלות ובשמותן,לדוגמה – 
      ספר יהושע טז – (ו) וְיָצָא הַגְּבוּל הַיָּמָּה הַמִּכְמְתָת מִצָּפוֹן וְנָסַב הַגְּבוּל מִזְרָחָה תַּאֲנַת שִׁלֹה וְעָבַר אוֹתוֹ מִמִּזְרַח יָנוֹחָה: (ז) וְיָרַד מִיָּנוֹחָה עֲטָרוֹת וְנַעֲרָתָה וּפָגַע בִּירִיחוֹ וְיָצָא הַיַּרְדֵּן וכו' וכו'

      לא מצאתי טעם לקרוא במשך דקות ארוכות  פסוקים שאין מה לבאר בהם, ולכן דילגתי על חלק הנחלות.

      בברכה והמשך האזנה מועילה!

      בועז שלום

      עדכון –
      התחלנו למסור מחדש את ספר יהושע, וממילא גם הפרקים הנ"ל ראו עדנה.

      • שמעון א הגיב:

        לכבוד הרב שליט"א 

        עדיין לעניות דעתי אנחנו התלמידים כששומעים תשיעורים של כבוד הרב לפי הסדר

        כדי שיהיה לנו מסודר נשמח לשמוע את כבוד הרב גם רק קורא תפסוקים ללא הסבר

        ישר כח על כל מה שהרב טורח לזכות את עם ישראל בלימוד התורה!

  3. עמיר הגיב:

    רציתי להודות על השיעורים ועל ההשקעה הרבה שיש באתר.
    כבר הרבה זמן רציתי ללמוד נביאים ולא ידעתי איך, מאיפה וממי.
    אני רק התחלתי את יהושע (עדיין בפרקים הראשונים) ואני מאוד אוהב את השיעורים שלך.
    חזק וברוך והמשיכו להפיץ תורה!

  4. ליאור ס. הגיב:

    רציתי להודות לרב בועז שלום שליט"א על השיעורים הנפלאים והבהירים בנ"ך. בתור מחנך בישראל אני כמעט ולא נזקק להכין קודם את הפרק הנלמד היום. בדרך לביה"ס מפעילים את הדיסק של הרב בועז ומגיעים לשיעור מוכנים הרבה יותר טוב מאם מכינים את זה לבד… יישר כח ותודה רבה!!!

  5. שמעון א הגיב:

    לכבוד הרב בועז שלום שליט"א רציתי להודות לרב על כל השיעורים הנפלאים ממש שפתיים ישק!

    דברי תורה המתוקים מדבש ישר כח עצום!

    ולשאול אם כבוד הרב מרשה להפיץ את השיעורים בערוצי המדיה דיגיטלית לזיכוי הרבים? שיזכו ללמוד תורה מפי הרב שליט"א

    ושוב תודה רבה אוהבים ומעריכים!

    • הרב בועז שלום שליט"א הגיב:

      לשמעון – תודה על הדברים ויישר כח!

      אנו מתירים לפרסם את השיעורים שלנו בכל מדיה אפשרית ללא תמורה, ובתנאי שאף המפרסמים לא יבקשו תמורה, כשהמטרה היא זיכוי הרבים. כמו כן לציין תמיד את המקור מהאתר 'טעמו וראו' – עם קישור לאתר.

  6. ירון אמונה הגיב:

    תודה רבה לרב הגדול מעוז ומגדול

  7. שמעון שמעון הגיב:

    הרב שלום
    ראשית תודה רבה על השיעורים הנפלאים המועברים בשפה קולחת ומובנת לכל.
    שנית אם הרב יוכל לכתוב איזה פרקים / פסוקים חסרים בהקלטות של ספר יהושע, כדאי שאוכל להשלים אותם באופן עצמאי, יעזור לי מאוד.
    תודה הרב!
    יישר-כח

    • בועז שלום הגיב:

      לשמעון שלום
      הפרקים החסרים הם יב-יג-טז. [עדכון: בנתיים מסרנו מחדש שיעורים עם המלבי"ם וכללנו גם את הפרקים החסרים] הפרקים הללו כוללים את הנחלות בלבד, מהיכן עד היכן הייתה נחלת כל שבט, ואכן כל אחד יוכל להשלים זאת בעצמו, היות ולא ראינו טעם להקריא את הפסוקים בלא שיש מה לבאר בהם.

  8. חיים הגיב:

    שלום לכבוד הרב.
    האם יש בימינו זכר לחומות יריחו? שהרי היו ענקיות. וגם אם לא נבלעו כל החומות, הרי ודאי צריך להשאר שם סימן כלשהו. וחשובה לי התשובה גם למקרה שאשאל שאלה מעיין זו ע”י אחינו הרחוקים.

    • בועז שלום הגיב:

      לחיים שלום
      בנוגע לחומות יריחו יש תיעוד ארכיאולוגי שאוכל לצטט שפורסם בזמנו בעיתונות:
      בעיתון"ידיעות אחרונות" (23.2.90) פורסם מחקר שערך הד"ר בריאנט ווד ארכיאולוג מאוניברסיטת טורונטו. המחקר התפרסם בעלון:“Biblical Archaeology Review”, והוכיח באופן מדעי שיריחו אכן נהרסה בשנת 1400 לפני הספירה. וכמו כן נמצאו ממצאים המאשרים את הסיפור התנכ"י. בחפירות נתגלו בין השאר החומות ששקעו שלמות בתוך האדמה בעת כיבוש יריחו..
      תוכל לראות את גזיר העיתון כאן: דיווח בידיעות אחרונות על מציאת חומות יריחו שנפלו
      כמו כן הרב זמיר כהן התייחס למחקרים הארכיאולוגיים שנערכו בענין בספרו ארכיאולוגיה תנכי"ת, ובראיון עמו בהידברות הוא אומר:
      "ניקח לדוגמא את חומת יריחו. ידוע שחומות העיר נפלו תחתיהן כאשר עם ישראל הקיף את אותן שבע פעמים. אבל לא הרבה יודעים שארכיאולוגים שאינם יהודים הכריזו בפה מלא שחומות יריחו הנפולות שנחשפו מאותה תקופה, מוכיחות בבירור שהן לא נפרצו כמצוי בדרך כלל בעת פלישת אויב, אלא נמצאו נפולות תחתיהן כאילו רעידת אדמה פגעה בהן. כמובן שהכנסנו לספר את תמונות החומות הנפולות. אבל תוך כדי העיון בנתונים גיליתי לפתע דבר מעניין – החוקרים מציירים את שחזור חומות יריחו לפי הממצאים, ומתברר שהחומה שימשה כאחד מקירות הבית בחלק מבתי העיר. הפרט הזה מזכיר מיד את הכתוב בתנ"ך על רחב שהורידה את המרגלים מחלון ביתה אל מחוץ לחומה ולעיר: 'כי בחומה היא יושבת'. והנה לפנינו עדות אקראית מהממצאים הארכיאולוגיים בפרט מרשים שהחוקרים לא התייחסו אליו".

  9. בנימין אסולין הגיב:

    שלום לכבוד הרב
    רציתי לשאול האם אפשר להוריד את השיעורים לנגן?
    אשמח לתשובה וחזק וברוך

    • בועז שלום הגיב:

      לבנימין שלום
      אפשר להוריד את השיעורים לנגן. עליך ללחוץ על הכפתור הכחול מתחת לנגן שבאתר, ולהוריד תחילה את השיעורים למחשבך. לאחר מכן עליך להעבירם משם לנגן.
      כמו כן ניתן להוריד שיעורים בודדים על ידי לחיצה על הכפתור שמתחת לנגן "לחץ כאן והורד את השיעור המושמע כעת".

      • בנימין אסולין הגיב:

        תודה רבה לרב שליט"א וחזק וברוך על השיעורים המחזקים והמוצלחים חילך לאורייתא!

  10. מרדכי שאול הגיב:

    כבוד הרב שליט״א
    לא מזמן הבן דוד שלי סיפר לי על השיעורים שלך והוא נהנה מאוד.
    פשוט אני שומע אותך בלי הפסק ומאוד נהנה, אפשר להגיד אני פשוט מכור עליך, תודה רבה.
    חזק וברוך
    מרדכי שאול בולטימור מרילנד

    • בועז שלום הגיב:

      למרדכי – אני שמח לשמוע שהנך מפיק תועלת מהשיעורים.
      תזכה את הרבים כמו שבן דודך זיכה אותך, והיה זה שכרי ושכרך!

  11. מרדכי שאול הגיב:

    שלום כבוד הרב שליט״א.
    תודה רבה לך שאתה עונה לי.
    כמובן שאני תמיד משתדל לזכות את הרבים בכל דרך.
    כבוד הרב היום הקשבתי לשיעורים בספר יהושע והיו חסרים הפרקים י״ב וי״ג.
    ד.א. הבן דוד שלי הוא משה רחמים ממעלה אדומים ירושלים
    מרדכי שאול

    • בועז שלום הגיב:

      למרדכי שלום
      אכן פרקים יב-יג חסרים בהקלטות [עדכון: בנתיים מסרנו מחדש שיעורים על ספר יהושע, כולל הפרקים החסרים], מפני שהם כוללים את גבולות הנחלות, ללא הסברים נלוים, ואת זה יכול כל אחד לקרוא בספר.

  12. הורביץ הגיב:

    נושא: לשון "פן" ולשון "אולי"
    שאלה:
    בשיעור ההקדמה לתנ"ך [שיעור 22] הרב מדבר על ההבדל בין "פן" ל"אולי" והרב מוסיף שם שיש שני מקומות סותרים לעיקרון המדובר.
    מצאתי את שני המקומות ועל אחד יש לי תירוץ ועל השני אין לי תירוץ.
    "אולי ימושני אבי" י"ל שרצה יעקב שימושהו אביו ולא יקבל הברכות במרמה.
    "כִּי אָמַר אִיּוֹב, אוּלַי חָטְאוּ בָנַי" וזה הקושיא השניה שאין לי תירוץ עליה וכי רצה איוב שיחטאו בניו?
    הרב אומר בשיעור שיש על זה תשובה, אשמח לקבל אותה מכבוד הרב.
    תודה רבה רבה על כל השיעורים המחכימים והמעולים!

    • בועז שלום הגיב:

      לר' הורביץ שלום,
      אני שמח לשמוע שהנך מפיק תועלת מן השיעורים.
      בנוגע לתשובתך אודות אולי ימושני אבי – אכן זכית לכוין לדעת האחרונים, זו התשובה שמביאים המפרשים.
      בנוגע לשאלה אודות איוב – על זה מיישבים בכמה אופנים.
      א. איוב אומר אולי 'חטאו' בני, שחטא זה בשוגג, ולוואי וחטאו רק בשגגה.
      ב. אולי חטאו בני וברכו את ה' "בלבם", ולדעה שאיוב ישראל היה, וישראל אינו נתבע על הרהור עבירה, אמר ולוואי ורק ברכו בליבם ולא בפיהם. כמו 'לו ישטמנו יוסף' – ולוואי ורק ישטמנו בליבו ולא ירע לנו בפועל. [רק שתירוץ זה דחוק מב' פנים – א – רבים הנוקטים שאיוב גוי היה וגוי נתבע על הרהור עבירה. ב. ברכת אלקים לכאורה כמוה כעע"ז, ועל זה גם ישראל נתבע על הרהור].
      ג. י"א שכל כללו של הגר"א הוא בנוגע לעתיד, ואילו כאן מדובר בעבר.

  13. יהונתן ביטי.. הגיב:

    שלום לרב שליט"א.
    אני ממש נהנה מהשיעורים של הרב באופן יוצא מן הכלל.
    ברצוני לשאול על ציווי שהקב"ה ציוה את יהושע למול את ישראל שנית. והגמרא ביבמות (עב.) מבארת מה שבני ישראל לא מלו במדבר מכיון שהם היו נזופים לא נשבה להם רוח צפונית ולכן לא מלו.
    מאידך מצינו ששבט לוי כן מל כמבואר בפרשת וזאת הברכה.
    ברצוני לדעת מה הטעם שהקב"ה ראה לנכון להעניש את בני ישראל דוקא במצוה כה גדולה, עד שכתוב על דוד המלך שהיה בבית המרחץ וחשב שהוא ערום מכל המצוות, וכשראה את מצוות המילה נחה דעתו.
    א"כ למה שבנ"י לכאורה יפסידו כזו מצוה גדולה. וכבר ידועות מעלותיה וסגולותיה. לא היה אפשר להעניש באי קיום מצוות אחרות. והלא סו"ס שבט לוי כן מל??
    בתודה מראש.
    וברכת יישר כח.

    • בועז שלום הגיב:

      ליהונתן שלום
      שאלתך טובה, יתכן מאד, היות ולפרש"י החטא בגינו נענשו היה חטא העגל, היה בו משום הפרת הברית והחוזה מצד ישראל כלפי הקוב"ה, ולכן זה גרר הפרת הברית כביכול מאת הקוב"ה כלפי ישראל, בכך שמנע מהם את אפשרות המילה. דבר זה אמור לעורר אותם על המעשה הרע שעשו ולהביאם לתשובה ולבקשת חידוש הברית תרתי משמע.

  14. חיים הגיב:

    שלום וברכה. איך ניתן להשיג/לשמוע את השיעורים בספר יהושע שנאמרו לפני 20 שנה.

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לחיים שלום
      השיעורים שנמסרו לפני 20 שנה קצרים יותר, ומפורטים פחות, ואף ללא פירוש המלבי"ם. לכן אני ממליץ לשמוע את השיעורים שמסרנו לאחרונה.
      אם בכל אופן תרצה להוריד ולשמוע את השיעורים הישנים, הוספנו כעת [בסוגריים] קישור בפוסט עצמו להורדת השיעורים על ספר יהושע ללא המלבי"ם.

  15. איתי הגיב:

    שלום כבוד הרב
    בפרק ב:לא הבנתי איך המרגלים הצליחו להיכנס לעיר אם יריחו סגור ומסוגרת.
    סגורה מעשית ? שאף אחד לא רוצה לצאת או להיכנס באופן כללי ולכן חשדו בהם?
    או שהשער אף פעם לא נפתח או נכנס ואז ממילא זה בלתי אפשרי לאף אדם?
    אני אשמח לקבל תשובה על פי המלבי"ם בבקשה כי אני מנסה להבין את הפירוש ללא הפירוש עם הכשפים
    תודה רבה כבוד הרב
    רציתי בבקשה גם לשאול האם הרב מסר או מתכוון למסור שיעורים על פירוש התורה של המלבים?

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      צריך להבין שהגם שכתוב סוגרת ומסוגרת, אין הכוונה שלא ניתן היה כלל להכנס. שהרי בפועל המרגלים נכנסו, וכן מפורש בפסוק שביום השער היה פתוח [יהושע פרק ב ה] וַיְהִ֨י הַשַּׁ֜עַר לִסְגּ֗וֹר בַּחֹ֙שֶׁךְ֙ וְהָאֲנָשִׁ֣ים יָצָ֔אוּ לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי אָ֥נָה הָלְכ֖וּ הָֽאֲנָשִׁ֑ים רִדְפ֥וּ מַהֵ֛ר אַחֲרֵיהֶ֖ם כִּ֥י תַשִּׂיגֽוּם… וְהָאֲנָשִׁ֗ים רָדְפ֤וּ אַֽחֲרֵיהֶם֙ דֶּ֣רֶךְ הַיַּרְדֵּ֔ן עַ֖ל הַֽמַּעְבְּר֑וֹת וְהַשַּׁ֣עַר סָגָ֔רוּ אַחֲרֵ֕י כַּאֲשֶׁ֛ר יָצְא֥וּ הָרֹדְפִ֖ים אַחֲרֵיהֶֽם:
      ואם כן סוגרת ומסוגרת חוזר על אנשי המלחמה, שאין יוצא ובא, אין יוצאים אנשים להלחם בישראל, ואין בא מישראל להלחם באנשי יריחו.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות