ספר ישעיה
תגיות סדרת-השיעורים-בתנך
13 תגובות על “ספר ישעיה”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגיות סדרת-השיעורים-בתנך
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תודה לרב על השיעורים הנפלאים!
ישעיה פרק א. תודה. מאלף ומרומם – עכשיו אעבור על התרגום באותה "טיסה"!
שאלה כללית בנבואות ישעיה לגוים – בבל, אשור, מואב:
האם הנביא דיבר את נבואות האלה לעמים והאם הם שמעו אתם?
שלום
הנבואות שנאמרו לגויים – נמסרו לגויים. ככלל, הנביא היה אומר את נבואתו במקום אחד, והיא הייתה עוברת מאיש לאיש. לא הייתה לא "תחנת תקשורת"… כך גם כן המסר היה עובר לגוים היושבים בינותם וסביבותם.
ישעיהו [פרק לד, א-ב]: "קִרְבוּ גוֹיִם לִשְׁמֹעַ וּלְאֻמִּים הַקְשִׁיבוּ תִּשְׁמַע הָאָרֶץ וּמְלֹאָהּ תֵּבֵל וְכָל צֶאֱצָאֶיהָ: כִּי קֶצֶף לַה' עַל כָּל הַגּוֹיִם וְחֵמָה עַל כָּל צְבָאָם הֶחֱרִימָם וגו'":
ומצאנו אף מלכים שהתייחסו לנבואות הללו כפי שאמר סנחריב [ישעיהו פרק לו, י] "וְעַתָּה הֲמִבַּלְעֲדֵי ה' עָלִיתִי עַל הָאָרֶץ הַזֹּאת לְהַשְׁחִיתָהּ ה' אָמַר אֵלַי עֲלֵה אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת וְהַשְׁחִיתָהּ": דבר זה נאמר בנבואה "כפי שכתב שם רש"י "נבאו הנביאים ישא את חיל דמשק ואת שלל שומרון לפני מלך אשור". הרי שגוים היו חשופים לנבואות אלה והכירו אותם.
וכן מובא בגמ' [סנהדרין דף צו עמוד ב] "אמר עולא: עמון ומואב שיבבי בישי דירושלם הוו, כיון דשמעינהו לנביאי דקא מיתנבאי לחורבנא דירושלם, שלחו לנבוכדנצר: פוק ותא. אמר: מסתפינא דלא ליעבדו לי כדעבדו בקמאי כו'". הרי לנו ששכניהם הגויים שמעו מן הנבואות של נביאי ישראל במה שנוגע לעמ"י, כל שכן שהגיע אליהם דברי הנביא הנוגעים אליהם עצמם.
פעמים והנבואה אף הייתה נמסרת במיוחד לגויים כשהנביא היה הולך אליהם ואומר להם את דבר השם, כפי שמצאנו שיונה נשלח לנינוה על מנת להוכיחם, ומלך נינוה התרשם מן הדברים ושב בתשובה כמפורסם.
תבורך.
המלבי"ם ישעהו פרק מ פסוק טו כותב ששחק מאזנים אינם ממתכת.
הכיצד? הרי זה השחיקה של מתכת המאזנים?
זאת ועוד כותב שם המלבי"ם שהגויים אינם מסוג החומר של כדור הארץ והגלגלים והרי הם כן מאותו הסוג [ארבעת היסודות].
תודה
לאשר שלום
א. למה אתה מתפלא על פירוש המלבי"ם, כשקדמוהו הרד"ק והאלשיך וגם הם מסבירים שאין הכוונה שחיקת המאזניים עצמם, אלא "העפר הדק ההוא אשר במאזנים" [רד"ק], וכן פירש המלבי"ם "העפרורית הנמצא על המאזנים". וזאת בשונה מרש"י.
ב. בנוגע לסוג החומר – איני יודע היכן ראית זאת בדברי המלבי"ם, אצטט לשונו:
"אבל אם תחשוב את כל הנמצא על פני הכדור בערך הכדור עצמו, הלא כל צאצאי הארץ בערך הכדור, וכ"ש בערך הכדורים הרבים והמון צבאות אין מספר הנמצאים, הם כשחק מאזנים עפר נשחק בלתי שייך אל הכדור כלל ואפס נגדו, ומצד זה הגוים נחשבים …וכשחק מאזנים במה שהם עם צאצאי הארץ בטלים אל המציאות עצמו וטפלים אליו". עכ"ל.
הרי שהרב דיבר על היחס בין הגויים לכדור הארץ ולגלאקסיות, שביחס אליהם הגוים הם כעפר בלתי שייך אל הכדור ואפס נגדו, כפי שהשחק אינו שייך אל המאזניים ואפס נגדו, כך הם בטלים למציאות וטפלים אליה.
כבוד הרב. יישר כוח על התשובות.
אך ראשית מזה העפר שנמצא על המאזנים? מהיכן הוא הגיע? הרי זה לא אבק שעליו מדבר הפסוק בהמשך [איים כדק ייטול- כאבק דק עי"ש].
שנית. שחק מאזנים אינו ממתכת ולפיכך אינו מסוג החומר של המאזנים ולכן אומר המלבי"ם שאינו חשוב למאומה.
אך הגויים עשויים מארבעת היסודות בדיוק כמו חומרם של כל הכדורים והדברים ידועים.
וא"כ אין המשל והנמשל שווים.[לעומת המשל של מר מדלי שהינו מדויק]
לאשר שלום
א. העפרורית שעל המאזניים היא מהדברים ששקלו עליהם, שהם מותירים אבק ועפרורית.
ב. אין כוונת המלבי"ם דוקא בענין שהשחק הוא "מסוג אחר" מהכדור. זה לא מה שהוא אומר. הכוונה שלו שהשחק הוא אפס לנגדו – ביחס לכדור, כשחק המאזניים הבטל ביחס למאזניים.
שלום הרב.
שמעתי את הנביא ישעיה בהפטרת יתרו.
הרב אומר על פי המלבים שיש שתי מערכות. הנהגה טבעית והנהגה ניסית.
איך זה משתלב עם המקרה של ר'חנינה בן דוסא "מי שאמר לשמן וכו'.." שם משמע שיש כביכול מערכה אחת הנס הוא הטבע וכן להיפך.ומהפרוש בישעיה יוצא כביכול שר' חנינה יצא ממערכת הטבע ועבר למערכה ניסית? תודה.
אכן שתי הנהגות הן, טבעית ונסית. הצדיק רואה בכל טבע את האלוקות, ומבין שלמעשה חד הם, והוא זוכה להנהגה מעל הטבע.
אך המגושם רואה את ההנהגה הטבעית כבעלת כח עצמי, וממילא מביא על עצמו את ההנהגה הטבעית בהסתר האלוקות. כמו שכותב החובה"ל שמי שמאמין ובוטח בדבר גשמי – ה' עוזבו ומניחו על מי שבטח בו שיושיעו.
לרב שלום וברכה
ממש נפלא. בפרק יג יש פירוש עד פסוק ח בלבד
תודה ויישר כח על שימת הלב וההערה!
הושלם ותוקן.