.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

ספר מלכים ב'

סדרת השיעורים בתנך

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

15 תגובות על “ספר מלכים ב'”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. אברהם הגיב:

    למדנו ששלמה המלך חי 52 שנה השאלה היא איך הוא ניצל מדן כרת?

    • בועז שלום הגיב:

      שלום
      הגמ' במסכת מועד קטן דף כח עמוד א אומרת:
      מת בחמשים שנה – זו היא מיתת כרת, חמשים ושתים שנה – זו היא מיתתו של שמואל הרמתי, ששים – זו היא מיתה בידי שמים. אמר מר זוטרא: מאי קרא – דכתיב תבוא בכלח אלי – קבר, בכלח בגימטריא שיתין הוו. שבעים – שיבה, שמונים – גבורות, דכתיב ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורת שמונים שנה. אמר רבה: מחמשים ועד ששים שנה – זו היא מיתת כרת. והאי דלא חשיב להו – משום כבודו של שמואל הרמתי. עכ"ל הגמ'.
      נמצא שלדברי רבה מגיל חמשים עד גיל ששים זה כרת, ושמואל מת בגיל נ"ב, כמחויב כרת.
      ועי' רש"י [תענית דף ה עמוד ב] "והאמר מר – במועד קטן (כח, א): זו מיתתו של שמואל הרמתי, ולא כרת היא", ודבריו תמוהין ונסתרים מהגמ' הנ"ל שאומרת שמיתת שמואל הייתה כרת. ולכן הב"ח מגיה ומוחק מילת "ולא", וממילא רש"י אומר 'כרת היא' על מיתת שמואל.
      אכן רואים מכאן ששמואל מת במיתה שנחשבת לכרת, וכך גם שלמה. לגבי שמואל מצאנו טעם, היות ולא רצה ה' שיראה מעשי ידיו מתבטלים בחייו – את מיתת שאול אותו המליך, לכן לקח אותו בטרם עת.
      בנוגע לשלמה לא מצאנו סיבה למיתתו בגיל צעיר, ויודע תעלומות הוא היודע, מה שבכל זאת ברור שלא בהכרח מפני שעבר על עבירה שיש בה כרת, וכפי שראינו לגבי שמואל שלא התחייב כרת ח"ו, אלא רק מת מיתה שהיא כמיתת כרת – פחות מגיל ס'.

  2. איתי הגיב:

    מלכים ב פרק ה
    שלום הרב,
    לא הבנתי למה אלישע לא דרש שישיב את הנערה לישראל?

    • בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      מסתבר מאד שנעמן שחרר את הנערה השבויה, היות ובמדרש מובא [עי' מלבי"ם] שצרעתו הייתה בשל אותה נערה שנשבתה על ידו. ואם כן ההגיון אומר שהוא שחרר אותה בעת הרפאו. ובפרט שרפואתו באה על ידי עצתה.
      ועל כל פנים אין לנביא ענין לספר זאת כיון שזה ענין שולי ביחס לקידוש ה' הגדול שהיה לעיני גויי הארץ ברפואת נעמן מצרעתו.

  3. איתי הגיב:

    שלום הרב
    מלכים ב פרק ו 25
    ״אין מזכירים את שם ה׳ על הקללה״ איך קילל אלישע בשם ה׳ את הילדים שאמרו ״עלה קרח״?
    תודה רבה

    • בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      לא דייקת בצטוט. המאמר בחז"ל הוא ""ויקרא אלהים לאור יום" א"ר אלעזר לעולם אין הקדוש ברוך הוא מיחד שמו על הרעה אלא על הטובה "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם" ולחושך קרא אלהים לילה אין כתיב כאן אלא "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לַיְלָה": (בר"ר ג). ובמקומות נוספים הביטוי "על הקללה".
      על כל פנים למדנו שרק ה' אינו מייחד שמו על הרעה והקללה, אך בוודאי שנביאיו אכן מייחדים שמו גם על הרעה, כפי שמצינו בתורה, ולדוגמא אחת מיני רבות: "יַכְּכָה יְהוָה בִּשְׁחִין רָע עַל־הַבִּרְכַּיִם וְעַל־הַשֹּׁקַיִם אֲשֶׁר לֹא־תוּכַל לְהֵרָפֵא מִכַּף רַגְלְךָ וְעַד קָדְקֳדֶךָ:" (דברים פרק כח פסוק לה).

  4. יהודה כהן הגיב:

    מדוע אין את פרק יד??

  5. בועז שלום הגיב:

    cshev

  6. חיים הגיב:

    שלום לכבוד הרב. שאלה במלכים ב' פרק י'
    מדוע יהוא לא הרג את עתליה בין כל צאצאי בית אחאב.
    וכן איך ניצל יואש מהכליה שנגזרה על כל משפחת אחאב.

    תודה רבה.

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לחיים שלום,
      א. גם בני עתליה לא נהרגו, וכתב בספר דעת סופרים [מ"ב פי"א] שיהוא הרג רק את הראויים למלוכה. זו גם תשובה בנוגע לעתליה עצמה.
      ב. כתב בספר בים-דרך [ח"ב מא' מד] בגמ׳ [סהד' צה:] מובא שלדוד הייתה ברירה או לימסר ביד אויב או שיכלה זרעו, בסוף בחר בכילוי זרעו, ואף שנשאר יואש נחשב כילוי וראיה לכך, יהואש ניצל בזכות דגם מנוב נמלט אביתר ולא נהרג.

  7. חיים הגיב:

    שלום לכבוד הרב – שאלה במלכים ב' פרק כ"ג

    בפרק זה נאמר שלאחר שיאשיהו שומע את דבריה של חולדה הנביאה, הוא שולח להוציא מהיכל ה' את כל הכלים העשויים לבעל ולאשרה. וכן עושה פעולות נוספות כדי לבער את הע"ז ועובדיה.
    האם יש הסבר למה יאשיהו לא עשה זאת קודם, שהרי דבר זה נעשה רק בשנת 18 למלכותו.

    תודה רבה.

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לחיים שלום
      חזרתו בתשובה של יאשיה הייתה בשלבים, וכפי שכתב הרד"ק [מ"ב כג – ד]: "להוציא מהיכל ה' – והלא מנשה הוציא הכל כשעשה תשובה כמו שאומר בדברי הימים ויסר את אלהי הנכר ואת הסמל מבית ה' וגו'? אלא שאמון החזירם שם. ובשנת שתים עשרה למלכו החל [יאשיהו] לטהר ולהעביר את השקוצים כמו שאומר בדברי הימים, אבל לא כלה עד שנת שמנה עשרה, אחר שמצא הספר כמו שאמר הנה":
      בנוסף לכך, כתב הכלי יקר שעיקר חטאו של יאשיהו היה בכך שלא הוכיח את העם, וכעת החל להוכיחם ולבער הע"ז.

  8. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    מלכים ב פרק יח דקה 26.20.הרב אמר
    ממש נבואה על מה שהחמס עשה.

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לא נביא אנוכי ולא בן נביא, אלא שכל זה היה גלוי לעין כל, [והשיעור הזה נמסר בשנת תשע"ב – 2012, 11 שנה קודם הטבח, לא תקפ"ץ].

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות