דרוש תורם להחזקת האתר >>

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

ספר מלכים ב'

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

6 תגובות על “ספר מלכים ב'”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar אברהם הגיב:

    למדנו ששלמה המלך חי 52 שנה השאלה היא איך הוא ניצל מדן כרת?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      שלום
      הגמ' במסכת מועד קטן דף כח עמוד א אומרת:
      מת בחמשים שנה – זו היא מיתת כרת, חמשים ושתים שנה – זו היא מיתתו של שמואל הרמתי, ששים – זו היא מיתה בידי שמים. אמר מר זוטרא: מאי קרא – דכתיב תבוא בכלח אלי – קבר, בכלח בגימטריא שיתין הוו. שבעים – שיבה, שמונים – גבורות, דכתיב ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורת שמונים שנה. אמר רבה: מחמשים ועד ששים שנה – זו היא מיתת כרת. והאי דלא חשיב להו – משום כבודו של שמואל הרמתי. עכ"ל הגמ'.
      נמצא שלדברי רבה מגיל חמשים עד גיל ששים זה כרת, ושמואל מת בגיל נ"ב, כמחויב כרת.
      ועי' רש"י [תענית דף ה עמוד ב] "והאמר מר – במועד קטן (כח, א): זו מיתתו של שמואל הרמתי, ולא כרת היא", ודבריו תמוהין ונסתרים מהגמ' הנ"ל שאומרת שמיתת שמואל הייתה כרת. ולכן הב"ח מגיה ומוחק מילת "ולא", וממילא רש"י אומר 'כרת היא' על מיתת שמואל.
      אכן רואים מכאן ששמואל מת במיתה שנחשבת לכרת, וכך גם שלמה. לגבי שמואל מצאנו טעם, היות ולא רצה ה' שיראה מעשי ידיו מתבטלים בחייו – את מיתת שאול אותו המליך, לכן לקח אותו בטרם עת.
      בנוגע לשלמה לא מצאנו סיבה למיתתו בגיל צעיר, ויודע תעלומות הוא היודע, מה שבכל זאת ברור שלא בהכרח מפני שעבר על עבירה שיש בה כרת, וכפי שראינו לגבי שמואל שלא התחייב כרת ח"ו, אלא רק מת מיתה שהיא כמיתת כרת – פחות מגיל ס'.

  2. Avatar איתי הגיב:

    מלכים ב פרק ה
    שלום הרב,
    לא הבנתי למה אלישע לא דרש שישיב את הנערה לישראל?

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      מסתבר מאד שנעמן שחרר את הנערה השבויה, היות ובמדרש מובא [עי' מלבי"ם] שצרעתו הייתה בשל אותה נערה שנשבתה על ידו. ואם כן ההגיון אומר שהוא שחרר אותה בעת הרפאו. ובפרט שרפואתו באה על ידי עצתה.
      ועל כל פנים אין לנביא ענין לספר זאת כיון שזה ענין שולי ביחס לקידוש ה' הגדול שהיה לעיני גויי הארץ ברפואת נעמן מצרעתו.

  3. Avatar איתי הגיב:

    שלום הרב
    מלכים ב פרק ו 25
    ״אין מזכירים את שם ה׳ על הקללה״ איך קילל אלישע בשם ה׳ את הילדים שאמרו ״עלה קרח״?
    תודה רבה

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      לא דייקת בצטוט. המאמר בחז"ל הוא ""ויקרא אלהים לאור יום" א"ר אלעזר לעולם אין הקדוש ברוך הוא מיחד שמו על הרעה אלא על הטובה "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם" ולחושך קרא אלהים לילה אין כתיב כאן אלא "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לַיְלָה": (בר"ר ג). ובמקומות נוספים הביטוי "על הקללה".
      על כל פנים למדנו שרק ה' אינו מייחד שמו על הרעה והקללה, אך בוודאי שנביאיו אכן מייחדים שמו גם על הרעה, כפי שמצינו בתורה, ולדוגמא אחת מיני רבות: "יַכְּכָה יְהוָה בִּשְׁחִין רָע עַל־הַבִּרְכַּיִם וְעַל־הַשֹּׁקַיִם אֲשֶׁר לֹא־תוּכַל לְהֵרָפֵא מִכַּף רַגְלְךָ וְעַד קָדְקֳדֶךָ:" (דברים פרק כח פסוק לה).

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

עדכונים חמים למייל

קבלת עדכונים
Loading