ספר עזרא

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

6 תגובות על “ספר עזרא”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar אלי הגיב:

    תמוה… בפרק זה: איך עזרא לא היה מודע לנישואי העם והכהנים והלוים עם עמי הארצות, שהשרים היו צריכים לגשת אליו להודיע לו?!
    תודה, ושכרך כפול מהשמים.

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לאלי שלום,
      תחילה אבקש – כשרוצים להעיר הערה – לציין במדויק פרק ופסוק. ואם מדובר בהערה על השיעור, לציין מספר שיעור, ואת הדקה בה נאמרו הדברים.
      לגוף הענין – נאמר בספר עזרא פרק ט, א-ד:
      (א) וּכְכַלּ֣וֹת אֵ֗לֶּה נִגְּשׁ֨וּ אֵלַ֤י הַשָּׂרִים֙ לֵאמֹ֔ר לֹֽא־נִבְדְּל֞וּ הָעָ֤ם יִשְׂרָאֵל֙ וְהַכֹּהֲנִ֣ים וְהַלְוִיִּ֔ם מֵעַמֵּ֖י הָאֲרָצ֑וֹת כְּ֠תוֹעֲבֹֽתֵיהֶם לַכְּנַעֲנִ֨י הַחִתִּ֜י הַפְּרִזִּ֣י הַיְבוּסִ֗י הָֽעַמֹּנִי֙ הַמֹּ֣אָבִ֔י הַמִּצְרִ֖י וְהָאֱמֹרִֽי: (ב) כִּֽי־נָשְׂא֣וּ מִבְּנֹֽתֵיהֶ֗ם לָהֶם֙ וְלִבְנֵיהֶ֔ם וְהִתְעָֽרְבוּ֙ זֶ֣רַע הַקֹּ֔דֶשׁ בְּעַמֵּ֖י הָאֲרָצ֑וֹת וְיַ֧ד הַשָּׂרִ֣ים וְהַסְּגָנִ֗ים הָ֥יְתָ֛ה בַּמַּ֥עַל הַזֶּ֖ה רִאשׁוֹנָֽה: ס (ג) וּכְשָׁמְעִי֙ אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה קָרַ֥עְתִּי אֶת־בִּגְדִ֖י וּמְעִילִ֑י וָאֶמְרְטָ֞ה מִשְּׂעַ֤ר רֹאשִׁי֙ וּזְקָנִ֔י וָאֵשְׁבָ֖ה מְשׁוֹמֵֽם: (ד) וְאֵלַ֣י יֵאָסְפ֗וּ כֹּ֤ל חָרֵד֙ בְּדִבְרֵ֣י אֱלֹהֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֖ל מַ֣עַל הַגּוֹלָ֑ה וַאֲנִי֙ יֹשֵׁ֣ב מְשׁוֹמֵ֔ם עַ֖ד לְמִנְחַ֥ת הָעָֽרֶב:

      התשובה היא שעזרא עלה עשרים שנה לאחר העליה הראשונה של זרובבל [ע' רש"י תחילת ספר עזרא], ומיד כשהגיע נגשו אליו השרים וסיפרו לו על נישואי העם שעלו לארץ.
      העם שעלו נשאו נשים נוכריות כאן בארץ, שהרי נשאו נשים חתיות פריזיות יבוסיות עמוניות מואביות מצריות ואמוריות, "ונשב נשים נכריות מעמי הארץ" [י-יב].
      הנשים הללו לא עלו מבבל, ולכן עזרא היה מופתע לשמוע שכאן בארץ העולים עשו הנבלה הזו.

      • Avatar אלי הגיב:

        לכ' הרב שבוע טוב! רשמתי את הבקשה ואעשה כדבריך.
        יוצא שעלו הרבה רווקים… אא"כ נשאו להם נוכריות כאישה שניה ובניהם הלכו בעקבותם…
        תודה על תשובתך.

        • בועז שלום בועז שלום הגיב:

          אין הכרח לומר שעלו הרבה רווקים, מסתבר שהיה זה אחוז קטן מן העם. דרך התנ"ך לציין על חטא של יחיד כאילו חטאו כולם. כגון בעכן ועוד.

  2. Avatar נוריאל הגיב:

    שלום לכבוד הרב
    יישר כח על השיעורים הנפלאים!
    ברצוני לשאול – בפרק י' בפסוק יח נאמר:
    יח וַיִּמָּצֵא מִבְּנֵי הַכֹּהֲנִים, אֲשֶׁר הֹשִׁיבוּ נָשִׁים נָכְרִיּוֹת: מִבְּנֵי יֵשׁוּעַ בֶּן-יוֹצָדָק, וְאֶחָיו מַעֲשֵׂיָה וֶאֱלִיעֶזֶר, וְיָרִיב וּגְדַלְיָה:
    האם אלה הם בני יהושע הכהן הגדול שעליו נאמר בספר זכריה ג-ג: וִיהוֹשֻׁעַ הָיָה לָבֻשׁ בְּגָדִים צוֹאִים וְעֹמֵד לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ. ודרשו חז"ל שבני נשאו נשים שאינן הגונות לכהונה?
    אם כן, מדוע חז"ל קראו להן "אינן הגונות לכהונה" משתמע שמדובר בגרושה וכד', ולא בגויות ממש, כפי שמובא כאן?
    תודה!

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לנוריאל שלום
      שאלתך טובה, וכבר עלתה בספרים, ואצטט ממה שכתב בספר כל ישראל [עמ"ס סנהדרין דף צג] על דברי הגמרא שבני יהושע הכה"ג נשאו נשים שאינן הגונות לכהונה. וז"ל:
      יש לעיין מי הם שאינן הגונות? ורש״י עה״פ כ׳ דהם היו מאלה שנשאו נשים נכריות כמפורש בעזרא י. יח.
      וצ"ע דאם כן אינן הגונות כלל גם לישראל ולאו דווקא לכהונה?
      ועוד אין זה ״אינן הגונות״ בלבד אלא אסורות ממש.
      ואולי הכוונה שאינן הגונות לכהונה לעולם אפילו לאחר גירותם.
      היעב"ץ כתב דהכוונה למ"ש בסוף נחמיה (יג. כח), ומבני יודע בן אלישיב הכהן הגדול חתן לסנבלט החורני ואבריחהון מעלי״
      ויודע זה היה מבני בניו (דור רביעי) של יהושע הכהן כמ״ש לעיל (יב.י).
      והאבן עזרא (זכריה ג) דחה פירוש זה ואמר ״וזה העון אינו על יהושע כי לא היה זה בימיו״, ולכאורה צדק, דהרי רש״י בנחמיה שם כ׳ דכל המוזכרים שם היו
      כהנים גדולים הרי שהיה זה לאחר מיתתו של יהושע.אך היעב״ץ ס״ל שהיה זה בחייו.
      ושמא יהושע חזר לבבל לכן בניו נהיו כהנים גדולים, גם מביא מספרי סדה״י שיהושע האריך ימים.
      ועיין בארוכה במלבי״ם שם.
      ומה שב׳ שיהושע חזר לבבל יש קצת סיוע לדבריו דהרי קבר יהושע הכהן נמצא בבבל כמו שכ׳ הבן איש חי בספרו עוד יוסף חי בסופו עי"ש.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב