.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

ספר שופטים

סדרת השיעורים בתנך

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

16 תגובות על “ספר שופטים”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. איתי שרעבי הגיב:

    שופטים טז
    לא הבנתי איך שמשון פתח את השערים מבלי שהפלישתים ישימו לב?

    • בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      שאלתך טובה, ואכן כבר מעיר אותה האלשיך הקדוש [שופטים פרק טז פסוק ג] וז"ל:
      ה. ועוד אומרו (שם) ויארבו לו כל הלילה בשער העיר, כי אם היו בשער איך לא ראוהו כשעקר הדלתות? ע"ש תשובתו.
      הכלי יקר גם כן מתייחס לשאלה זו וזה לשונו:
      או פירוש ויתחרשו מאת ה׳ יתברך (שנהיו חרשים אטומי אזניים) כי מי ישום אלם או חרש אשר לא ישמע לקול אלא הוא יתברך, שנתחרשו כל הלילה בטענת אומרם עד אור הבוקר וכו'… יהיו העומדים בשער מתחרשים מה׳ יתברך, עד שיָצָא שמשון ולא הרגישו בו הסובבים בעיר, ובא אל שער העיר והם כחרשים שלא הרגישו עקירת הדלתות והוא פלא גדול.
      והנה כשהגיע הבוקר הבינו איך הושמו ללעג גדול, שכן שמשון כבר יצא לו באמצע הלילה בתחבולה נוראה כזו ועקר את דלתות שערי העיר בלי שירגישו כלל.

  2. יצחק בוחבוט הגיב:

    למה כתוב ששמשון פגש כפיר אריות הרי ברור שכפיר
    בא מהאריה
    ועוד למה כתוב אריות ברבים

    • בועז שלום הגיב:

      ליצחק שלום
      הרד"ק מרגיש בקושי שלך, והוא מפרש:
      "כפיר אריות. סמיכתו כסמיכת גדי עזים. והכפיר גדול מגור והאריה גדול מהכפיר והלביא גדול מהאריה והליש גדול מהלביא וכל זמן שמזקין גבורתו נוספת בו:"

  3. אברמי הגיב:

    שלום הרב היקר!
    תודה על השיעורים הנפלאים!
    רציתי לשאול מהו המקור שחיבורו של המלבי"ם נעשה ברוח הקודש?
    הרב מזכיר זאת מספר פעמים ואני ראיתי שכתוב שכל החבורים עד הש"ך והט"ז חוברו ברוה"ק?
    תודה!

    • בועז שלום הגיב:

      לאברמי שלום
      בספר בצל הקודש [על הגאון רבי בצלאל ראקוו גאב"ד גייטסהעד] עמ' קלד מובא שהרב אהב מאוד את הספר המלבי"ם עה"ת, והרב מסר בשם הגר"ח שפירוש המלבי"ם נכתב ברוח הקודש.
      ובספר על הגאון המופלא רבי ברוך דוב בר ליבוביץ מוסר שהרב אמר בשם רבו הגר"ח מבריסק על פירושו של המלבי"ם על תהלים ע"ה פסוקים ג-ד שללא ספק נאמרו ברוח הקודש.

  4. מולאיוף נתן הגיב:

    לרב שלום. יישר כח על האתר הנפלא.
    הרב אמר שמובא בחז"ל שאצל הצדיקים מופיע "ושמו" ואח"כ שם האדם, "ושמו אלקנה" ולעומת זאת אצל הרשע – ההיפך, "נבל שמו", "שבע בן בכרי שמו".
    תמהתי לאור זאת – מדוע אצל איוב הצדיק כתוב "איוב שמו" כמו אצל הרשעים?
    בתודה מראש, נתן.

    • בועז שלום הגיב:

      לנתן שלום
      הערתך טובה, וכבר עסקו בזה המפרשים.
      א. הראב"ע כותב שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל, ואף מביא ראיה שיתכן שיוקדם השם למילה 'שמו' – מהקב"ה בעצמו שאצלו נאמר "ה' שמו".
      ב. בכלי חמדה להר"ש לניאדו מבאר שהיות ומצאנו באיוב חטא שאמר לקב"ה שמא נתחלף לך איוב באויב כו' לכן כתב תארו כרשעים.
      ג. בספר 'כסף מזוקק' לר"י פינטו [בעל הרי"ף על הע"י] כתב שני ביאורים –
      1. הוא דר במקום של רשעים, ולכן כתב עליו כעל רשע.
      2. בתחילה לא היה צדיק, ורק אח"כ נהיה תם וישר, ולכן בתחילה התנסח בניסוח הראוי לרשעים. [וכ"כ בעמק הבכא].

  5. אלדד הגיב:

    בענין מעשה פילגש בגבעה,
    לא הבנתי איך אין התייחסות למעשה הנפשע שעשה הזקן ובעל הפילגש חוץ מלומר שעשו מעשה לא הגון או אסור, איך הזקן רצה למסור את בתו כדי להציל אדם זר, והאורח שמסר בידיים את הפילגש, החילוק שאלו דרכן בכך
    ואלו אין דרכן בכך לא מניח את הדעת, היה עליו לפחות להילחם איתם ולא להפקיר אותה, המעשה שעשו הזקן והאורח נשמע לא פחות אכזרי ממה שעשו אנשי הבליעל, בפרט שהם לא מכונים אנשי בליעל אלא אנשים נורמטיבים
    ועוד הוא מטיף מוסר לשבטים כשביתר הפילגש לחלקים,
    היו צריכים לבתר אותו על מה שעשה, לא מבין איך כל האצבע המאשימה מופנית על האספסוף ולא על הזקן והאורח.

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לאלדד שלום
      אכן מעשיהם של המארח ושל בעל הפלגש – גרועים ביותר.
      אך בל נשכח כיצד הם הגיעו לכך, והתורה נותנת את הדגש על הגורמים לעבירה, אלה שמהם הכל התחיל, שהם האשמים העיקריים, בני בליעל מבני בנימין.
      בעל הפלגש, הזקן המארח, שניהם 'נגררו לתוך הסיטואציה' ולא עליהם תלונת הנביא וחז"ל. הגם שמעשיהם ראויים לביקורת.
      יש כאן אנשים שעשו כמעשה סדום ההפוכה, שומו שמים על זאת! על כך שם הנביא את הדגש, ומפנה את כל האצבע המאשימה כלפיהם.
      כדי לעורר את העם להבין את גודל הנבלה בל הפלגש מבתר את הפלגש ושולח בכל חוצות ישראל, דבר שללא ספק עורר את העם להגיב. אך נסיון לבקרו, דומה יהיה לאדם הזועק מרה על אדם שמבקש לרוצחו נפש, ואנו נעמוד ונתקן אותו על שגיאות ניסוח או על הגבהת הקול בין 2-4 בצהריים…
      דומה הדבר לילד בעייתי שהציק בצורה נוראה לאחיו שהגיב בצורה קשה, אנחנו לא נבקר כעת את המגיב בצורה קשה, כשמעשהו היה רק כתגובה להצקה האיומה שהציק לו אחיו.
      הדבר מזכיר לי את המציאות בזמננו, בכל פעם שיש סבב אלים מצד בני דודנו המתנהגים כחיות אדם, ורוצחים ויורים על אוכלוסיה אזרחית, והצבא נאלץ להגיב – התגובה הקבועה מצד נציגי ערביי ישראל "אנחנו מבקשים להפסיק את האלימות משני הצדדים"…
      כביכול יש כאן שני צדדים אלימים ותוקפניים, שמתבקשים להרגע… זה עיוות של המציאות אותה אנחנו מכירים – יש כאן רק צד אחד תוקפן, וצד שני שמגיב, גם אם לפעמים בתגובה שיוצאת מפרופורציה.

  6. אורי הגיב:

    קודם כל, ישר כח על האתר המדהים.
    לעניות דעתי יש הבדל מסוים בדוגמא שהרב הביא.
    ראשית, כמובן, שלא נבוא לידי נסיון ולא לידי בזיון. התמיהה היא לכאורה על הפעולה שנעשתה שנראית כפעולה נטולת רגש אנושי בסיסי. הרי קשה לתאר אדם שפוי בדורנו (ואני מדגיש – שפוי) שיעשה דבר כזה לבתו או לאשתו
    אפילו במצבים כאלו.
    הרי היו סיפורים רבים בשואה להבדיל, ששם נעשו פעולות הפוכות והורים מסרו נפש על חיי ילדיהם ונשותיהם. וכן ממילא קשה קצת ליישב על הלב את המושג ירידת הדורות (שכמובן הוא נכון גם אם אנו לא מבינים) בנדון של היחס בין אדם לאשתו או לבתו בדורות הללו לעומת הדורות הקודמים.
    תודה רבה

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לאורי שלום
      אכן אין ספק שבעניינים מסוימים אכשור דרא, וזה דבר שהזכרנו לא פעם בשיעורים, כדוגמת הגישה לרצח וזילות חיי אדם. בתקופות ההם [לא דוקא אצל עמ"י, אדרבה, זה התחיל מהגישה הזו אצל הגויים שהגיעה גם אלינו] חיי אדם היו כקליפת השום. מלחמות שהיו בין חלקים בעם גבו מאות אלפי הרוגים יהודים על ידי אחיהם – ביום אחד!!
      כמו כן אין ספק שהיחס לאישה השתנה באופן חיובי לבלי הכר [ויש שיאמרו השתנה מדי…].
      ולכן
      לבוא ולבקר סיטואציה שהייתה לפני אלפי שנים, כשסגנון החיים היה מסוג אחר, והמקובל היה אחרת, וכל הגישה לחיי אדם ולכבוד האשה היה שונה – אין הדבר נכון.
      בודאי שאין בדברינו לתת לגיטימציה לכל הענין, אלא רק לבאר מדוע הפוקוס הונח דוקא על מעשיהם הנלוזים של אנשי בנימין, מכיון שגם במציאות של אז – מעשיהם היה רעים ומרושעים ללא פרופורציה.

  7. גבריאל גראפי הגיב:

    שלום הרב.
    תודה על השיעורים הנפלאים בנביא.
    שאלתי.האם אפשרי ללמוד את השיעורים בנביא בערב)
    (אחרי ערבית)?
    זה הזמן היחידי שיש לי ללימוד זה.
    תודה.

  8. חיים הגיב:

    שלום לכבוד הרב.
    האם השופטים המוזכרים בספר שופטים הם גם במעמד של מה שאמרה התורה "שופטים ושוטרים תתן לך"?
    ויותר מכך, האם הם היו, ולפחות אמורים היו להיות, השופטים הגדולים ביותר וגדולי הדור?
    כך עכ"פ נראה שהיה עתניאל בן קנז להבנתי הדלה, אך מה נאמר על גדעון ויפתח, ובודאי על אבימלך?

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לחיים שלום
      היו שופטים ת"ח והיו ע"ה. אמנם חז"ל אמרו אין לך אלא שופט שבימיך, אולם אין זה אומר שבהכרח היה ת"ח.
      על יפתח לדוגמא כתוב במפורש במדרש שאמר פינחס הכהן הגדול "אין זה כבוד לכהונה גדולה ולנבואה שאני אלך אצלו, אלא הוא יבוא אצלי ועוד שהוא 'עם הארץ' ביחס אלי שאני כהן גדול בן כהן גדול" ('ויקרא רבה' פרשה לז, ד, 'מדרש תנחומא' פרשת בחוקותי אות ה).
      אגב, אבימלך כלל אינו ענין לכאן, כיון שמדובר בטרוריסט שרצח את כל אחיו – שבעים איש – וגזל את השררה, ובוודאי אינו נכלל בכלל שופטי ישראל.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות