ספר שופטים
סדרת השיעורים בתנך
01 שופטים א - כיבוש לוז
02 שופטים ב - תוכחת מלאך ה” לישראל
03 שופטים ג - אהוד הורג את עגלון
04 שופטים ד - ברק במלחמת סיסרא
05 שופטים ה - שירת דבורה
05שופטים ה - שירת דבורה על פי תרגום יונתן
06 שופטים ו - גדעון, שליחותו, ופר הבעל
07 שופטים ז - גדעון ומלחמתו במדין
08 שופטים ח - סיום מלחמת מדין
09 שופטים ט - אבימלך ושכם, ומשל יותם
10 שופטים י - עמון מיצר לישראל
11 שופטים יא - יפתח ומלחמת עמון
12 שופטים יב- מלחמת אפרים ביפתח
13 שופטים יג- בשורת הולדת שמשון
14 שופטים יד - שמשון לוקח אשה מתמנת
15 שופטים טו- שועלי שמשון המכה בפלשתים
16 שופטים טז- סופו של שמשון וביאור עניינו
16.1שופטים פרק טז - גלגוליו של שמשון
17 שופטים יז- פסל מיכה
18 שופטים יח- שבט דן נוטל פסל מיכה ומבקש נחלה
19 שופטים יט- פילגש בגבעה
20 שופטים כ- נקמת השבטים מבנימין
21 שופטים כא- תקָנָה שלא יכחד שבט בנימין
תגיות סדרת-השיעורים-בתנך
16 תגובות על “ספר שופטים”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
שאל את הרב
- תאריך לבר מצווה נשאל ע"י יוסף אליהו דניאל
- האם יש מצוה היום לאכול שום בערב שבת? נשאל ע"י דוד
- האומר שמע שמע משתקין אותו – והרי אמר ה' אחד? נשאל ע"י ירון
- האם מותר לעשות היום שאלת חלום? והיכן ניתן לרכוש את הספר 'משנת החלומות'? נשאל ע"י אוקסנה אביגיל
- מה מברכים על לחוח? נשאל ע"י עידן
הרב בועז שלום says:
לס' שלום תודה על הערתך, אכן היה שיעור המשך שלא צורף,...
ס says:
שלום רב השיעור על מאמר א מסתיים באמצע האם קיימת הקלטת...
הרב בועז שלום says:
לס. שלום יישר כח על הערתך, אכן הייתה טעות, וכעת הועלה...
ס says:
שבוע טוב בהקלטה של מאמר ג יש את ההקלטה של מאמר...
הרב בועז שלום says:
לר' אברהם שאלתך טובה. הנראה על פי פשט הכתובים, ששאול חשב...
שופטים טז
לא הבנתי איך שמשון פתח את השערים מבלי שהפלישתים ישימו לב?
לאיתי שלום
שאלתך טובה, ואכן כבר מעיר אותה האלשיך הקדוש [שופטים פרק טז פסוק ג] וז"ל:
ה. ועוד אומרו (שם) ויארבו לו כל הלילה בשער העיר, כי אם היו בשער איך לא ראוהו כשעקר הדלתות? ע"ש תשובתו.
הכלי יקר גם כן מתייחס לשאלה זו וזה לשונו:
או פירוש ויתחרשו מאת ה׳ יתברך (שנהיו חרשים אטומי אזניים) כי מי ישום אלם או חרש אשר לא ישמע לקול אלא הוא יתברך, שנתחרשו כל הלילה בטענת אומרם עד אור הבוקר וכו'… יהיו העומדים בשער מתחרשים מה׳ יתברך, עד שיָצָא שמשון ולא הרגישו בו הסובבים בעיר, ובא אל שער העיר והם כחרשים שלא הרגישו עקירת הדלתות והוא פלא גדול.
והנה כשהגיע הבוקר הבינו איך הושמו ללעג גדול, שכן שמשון כבר יצא לו באמצע הלילה בתחבולה נוראה כזו ועקר את דלתות שערי העיר בלי שירגישו כלל.
למה כתוב ששמשון פגש כפיר אריות הרי ברור שכפיר
בא מהאריה
ועוד למה כתוב אריות ברבים
ליצחק שלום
הרד"ק מרגיש בקושי שלך, והוא מפרש:
"כפיר אריות. סמיכתו כסמיכת גדי עזים. והכפיר גדול מגור והאריה גדול מהכפיר והלביא גדול מהאריה והליש גדול מהלביא וכל זמן שמזקין גבורתו נוספת בו:"
שלום הרב היקר!
תודה על השיעורים הנפלאים!
רציתי לשאול מהו המקור שחיבורו של המלבי"ם נעשה ברוח הקודש?
הרב מזכיר זאת מספר פעמים ואני ראיתי שכתוב שכל החבורים עד הש"ך והט"ז חוברו ברוה"ק?
תודה!
לאברמי שלום
בספר בצל הקודש [על הגאון רבי בצלאל ראקוו גאב"ד גייטסהעד] עמ' קלד מובא שהרב אהב מאוד את הספר המלבי"ם עה"ת, והרב מסר בשם הגר"ח שפירוש המלבי"ם נכתב ברוח הקודש.
ובספר על הגאון המופלא רבי ברוך דוב בר ליבוביץ מוסר שהרב אמר בשם רבו הגר"ח מבריסק על פירושו של המלבי"ם על תהלים ע"ה פסוקים ג-ד שללא ספק נאמרו ברוח הקודש.
לרב שלום. יישר כח על האתר הנפלא.
הרב אמר שמובא בחז"ל שאצל הצדיקים מופיע "ושמו" ואח"כ שם האדם, "ושמו אלקנה" ולעומת זאת אצל הרשע – ההיפך, "נבל שמו", "שבע בן בכרי שמו".
תמהתי לאור זאת – מדוע אצל איוב הצדיק כתוב "איוב שמו" כמו אצל הרשעים?
בתודה מראש, נתן.
לנתן שלום
הערתך טובה, וכבר עסקו בזה המפרשים.
א. הראב"ע כותב שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל, ואף מביא ראיה שיתכן שיוקדם השם למילה 'שמו' – מהקב"ה בעצמו שאצלו נאמר "ה' שמו".
ב. בכלי חמדה להר"ש לניאדו מבאר שהיות ומצאנו באיוב חטא שאמר לקב"ה שמא נתחלף לך איוב באויב כו' לכן כתב תארו כרשעים.
ג. בספר 'כסף מזוקק' לר"י פינטו [בעל הרי"ף על הע"י] כתב שני ביאורים –
1. הוא דר במקום של רשעים, ולכן כתב עליו כעל רשע.
2. בתחילה לא היה צדיק, ורק אח"כ נהיה תם וישר, ולכן בתחילה התנסח בניסוח הראוי לרשעים. [וכ"כ בעמק הבכא].
בענין מעשה פילגש בגבעה,
לא הבנתי איך אין התייחסות למעשה הנפשע שעשה הזקן ובעל הפילגש חוץ מלומר שעשו מעשה לא הגון או אסור, איך הזקן רצה למסור את בתו כדי להציל אדם זר, והאורח שמסר בידיים את הפילגש, החילוק שאלו דרכן בכך
ואלו אין דרכן בכך לא מניח את הדעת, היה עליו לפחות להילחם איתם ולא להפקיר אותה, המעשה שעשו הזקן והאורח נשמע לא פחות אכזרי ממה שעשו אנשי הבליעל, בפרט שהם לא מכונים אנשי בליעל אלא אנשים נורמטיבים
ועוד הוא מטיף מוסר לשבטים כשביתר הפילגש לחלקים,
היו צריכים לבתר אותו על מה שעשה, לא מבין איך כל האצבע המאשימה מופנית על האספסוף ולא על הזקן והאורח.
לאלדד שלום
אכן מעשיהם של המארח ושל בעל הפלגש – גרועים ביותר.
אך בל נשכח כיצד הם הגיעו לכך, והתורה נותנת את הדגש על הגורמים לעבירה, אלה שמהם הכל התחיל, שהם האשמים העיקריים, בני בליעל מבני בנימין.
בעל הפלגש, הזקן המארח, שניהם 'נגררו לתוך הסיטואציה' ולא עליהם תלונת הנביא וחז"ל. הגם שמעשיהם ראויים לביקורת.
יש כאן אנשים שעשו כמעשה סדום ההפוכה, שומו שמים על זאת! על כך שם הנביא את הדגש, ומפנה את כל האצבע המאשימה כלפיהם.
כדי לעורר את העם להבין את גודל הנבלה בל הפלגש מבתר את הפלגש ושולח בכל חוצות ישראל, דבר שללא ספק עורר את העם להגיב. אך נסיון לבקרו, דומה יהיה לאדם הזועק מרה על אדם שמבקש לרוצחו נפש, ואנו נעמוד ונתקן אותו על שגיאות ניסוח או על הגבהת הקול בין 2-4 בצהריים…
דומה הדבר לילד בעייתי שהציק בצורה נוראה לאחיו שהגיב בצורה קשה, אנחנו לא נבקר כעת את המגיב בצורה קשה, כשמעשהו היה רק כתגובה להצקה האיומה שהציק לו אחיו.
הדבר מזכיר לי את המציאות בזמננו, בכל פעם שיש סבב אלים מצד בני דודנו המתנהגים כחיות אדם, ורוצחים ויורים על אוכלוסיה אזרחית, והצבא נאלץ להגיב – התגובה הקבועה מצד נציגי ערביי ישראל "אנחנו מבקשים להפסיק את האלימות משני הצדדים"…
כביכול יש כאן שני צדדים אלימים ותוקפניים, שמתבקשים להרגע… זה עיוות של המציאות אותה אנחנו מכירים – יש כאן רק צד אחד תוקפן, וצד שני שמגיב, גם אם לפעמים בתגובה שיוצאת מפרופורציה.
קודם כל, ישר כח על האתר המדהים.
לעניות דעתי יש הבדל מסוים בדוגמא שהרב הביא.
ראשית, כמובן, שלא נבוא לידי נסיון ולא לידי בזיון. התמיהה היא לכאורה על הפעולה שנעשתה שנראית כפעולה נטולת רגש אנושי בסיסי. הרי קשה לתאר אדם שפוי בדורנו (ואני מדגיש – שפוי) שיעשה דבר כזה לבתו או לאשתו
אפילו במצבים כאלו.
הרי היו סיפורים רבים בשואה להבדיל, ששם נעשו פעולות הפוכות והורים מסרו נפש על חיי ילדיהם ונשותיהם. וכן ממילא קשה קצת ליישב על הלב את המושג ירידת הדורות (שכמובן הוא נכון גם אם אנו לא מבינים) בנדון של היחס בין אדם לאשתו או לבתו בדורות הללו לעומת הדורות הקודמים.
תודה רבה
לאורי שלום
אכן אין ספק שבעניינים מסוימים אכשור דרא, וזה דבר שהזכרנו לא פעם בשיעורים, כדוגמת הגישה לרצח וזילות חיי אדם. בתקופות ההם [לא דוקא אצל עמ"י, אדרבה, זה התחיל מהגישה הזו אצל הגויים שהגיעה גם אלינו] חיי אדם היו כקליפת השום. מלחמות שהיו בין חלקים בעם גבו מאות אלפי הרוגים יהודים על ידי אחיהם – ביום אחד!!
כמו כן אין ספק שהיחס לאישה השתנה באופן חיובי לבלי הכר [ויש שיאמרו השתנה מדי…].
ולכן
לבוא ולבקר סיטואציה שהייתה לפני אלפי שנים, כשסגנון החיים היה מסוג אחר, והמקובל היה אחרת, וכל הגישה לחיי אדם ולכבוד האשה היה שונה – אין הדבר נכון.
בודאי שאין בדברינו לתת לגיטימציה לכל הענין, אלא רק לבאר מדוע הפוקוס הונח דוקא על מעשיהם הנלוזים של אנשי בנימין, מכיון שגם במציאות של אז – מעשיהם היה רעים ומרושעים ללא פרופורציה.
שלום הרב.
תודה על השיעורים הנפלאים בנביא.
שאלתי.האם אפשרי ללמוד את השיעורים בנביא בערב)
(אחרי ערבית)?
זה הזמן היחידי שיש לי ללימוד זה.
תודה.
שלום לרב גבריאל
אפשרי, אם לומדים עם פירוש.
שלום לכבוד הרב.
האם השופטים המוזכרים בספר שופטים הם גם במעמד של מה שאמרה התורה "שופטים ושוטרים תתן לך"?
ויותר מכך, האם הם היו, ולפחות אמורים היו להיות, השופטים הגדולים ביותר וגדולי הדור?
כך עכ"פ נראה שהיה עתניאל בן קנז להבנתי הדלה, אך מה נאמר על גדעון ויפתח, ובודאי על אבימלך?
לחיים שלום
היו שופטים ת"ח והיו ע"ה. אמנם חז"ל אמרו אין לך אלא שופט שבימיך, אולם אין זה אומר שבהכרח היה ת"ח.
על יפתח לדוגמא כתוב במפורש במדרש שאמר פינחס הכהן הגדול "אין זה כבוד לכהונה גדולה ולנבואה שאני אלך אצלו, אלא הוא יבוא אצלי ועוד שהוא 'עם הארץ' ביחס אלי שאני כהן גדול בן כהן גדול" ('ויקרא רבה' פרשה לז, ד, 'מדרש תנחומא' פרשת בחוקותי אות ה).
אגב, אבימלך כלל אינו ענין לכאן, כיון שמדובר בטרוריסט שרצח את כל אחיו – שבעים איש – וגזל את השררה, ובוודאי אינו נכלל בכלל שופטי ישראל.