השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

ספר שופטים

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

8 תגובות על “ספר שופטים”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. איתי שרעבי הגיב:

    שופטים טז
    לא הבנתי איך שמשון פתח את השערים מבלי שהפלישתים ישימו לב?

    • בועז שלום הגיב:

      לאיתי שלום
      שאלתך טובה, ואכן כבר מעיר אותה האלשיך הקדוש [שופטים פרק טז פסוק ג] וז"ל:
      ה. ועוד אומרו (שם) ויארבו לו כל הלילה בשער העיר, כי אם היו בשער איך לא ראוהו כשעקר הדלתות? ע"ש תשובתו.
      הכלי יקר גם כן מתייחס לשאלה זו וזה לשונו:
      או פירוש ויתחרשו מאת ה׳ יתברך (שנהיו חרשים אטומי אזניים) כי מי ישום אלם או חרש אשר לא ישמע לקול אלא הוא יתברך, שנתחרשו כל הלילה בטענת אומרם עד אור הבוקר וכו'… יהיו העומדים בשער מתחרשים מה׳ יתברך, עד שיָצָא שמשון ולא הרגישו בו הסובבים בעיר, ובא אל שער העיר והם כחרשים שלא הרגישו עקירת הדלתות והוא פלא גדול.
      והנה כשהגיע הבוקר הבינו איך הושמו ללעג גדול, שכן שמשון כבר יצא לו באמצע הלילה בתחבולה נוראה כזו ועקר את דלתות שערי העיר בלי שירגישו כלל.

  2. יצחק בוחבוט הגיב:

    למה כתוב ששמשון פגש כפיר אריות הרי ברור שכפיר
    בא מהאריה
    ועוד למה כתוב אריות ברבים

    • בועז שלום הגיב:

      ליצחק שלום
      הרד"ק מרגיש בקושי שלך, והוא מפרש:
      "כפיר אריות. סמיכתו כסמיכת גדי עזים. והכפיר גדול מגור והאריה גדול מהכפיר והלביא גדול מהאריה והליש גדול מהלביא וכל זמן שמזקין גבורתו נוספת בו:"

  3. אברמי הגיב:

    שלום הרב היקר!
    תודה על השיעורים הנפלאים!
    רציתי לשאול מהו המקור שחיבורו של המלבי"ם נעשה ברוח הקודש?
    הרב מזכיר זאת מספר פעמים ואני ראיתי שכתוב שכל החבורים עד הש"ך והט"ז חוברו ברוה"ק?
    תודה!

    • בועז שלום הגיב:

      לאברמי שלום
      בספר בצל הקודש [על הגאון רבי בצלאל ראקוו גאב"ד גייטסהעד] עמ' קלד מובא שהרב אהב מאוד את הספר המלבי"ם עה"ת, והרב מסר בשם הגר"ח שפירוש המלבי"ם נכתב ברוח הקודש.
      ובספר על הגאון המופלא רבי ברוך דוב בר ליבוביץ מוסר שהרב אמר בשם רבו הגר"ח מבריסק על פירושו של המלבי"ם על תהלים ע"ה פסוקים ג-ד שללא ספק נאמרו ברוח הקודש.

  4. מולאיוף נתן הגיב:

    לרב שלום. יישר כח על האתר הנפלא.
    הרב אמר שמובא בחז"ל שאצל הצדיקים מופיע "ושמו" ואח"כ שם האדם, "ושמו אלקנה" ולעומת זאת אצל הרשע – ההיפך, "נבל שמו", "שבע בן בכרי שמו".
    תמהתי לאור זאת – מדוע אצל איוב הצדיק כתוב "איוב שמו" כמו אצל הרשעים?
    בתודה מראש, נתן.

    • בועז שלום הגיב:

      לנתן שלום
      הערתך טובה, וכבר עסקו בזה המפרשים.
      א. הראב"ע כותב שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל, ואף מביא ראיה שיתכן שיוקדם השם למילה 'שמו' – מהקב"ה בעצמו שאצלו נאמר "ה' שמו".
      ב. בכלי חמדה להר"ש לניאדו מבאר שהיות ומצאנו באיוב חטא שאמר לקב"ה שמא נתחלף לך איוב באויב כו' לכן כתב תארו כרשעים.
      ג. בספר 'כסף מזוקק' לר"י פינטו [בעל הרי"ף על הע"י] כתב שני ביאורים –
      1. הוא דר במקום של רשעים, ולכן כתב עליו כעל רשע.
      2. בתחילה לא היה צדיק, ורק אח"כ נהיה תם וישר, ולכן בתחילה התנסח בניסוח הראוי לרשעים. [וכ"כ בעמק הבכא].

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר.

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיססנדיסק 128כרטיס זכרון 128