השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

ספר שמואל א

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

9 תגובות על “ספר שמואל א”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar עמרם הגיב:

    שלום לכבוד הרב,
    מה המקור בחז"ל למדרש שמוזכר בשיעור שבעת שביית ארון הברית גולית הוציא את הלוחות מהארון ושאול "חטף" לגולית את הלוחות והחזיר אותם?
    בברכה
    עמרם

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לעמרם שלום
      הדברים מפורשים במדרש שמואל [פרשה יא, א] וזה לשונו:
      "וירץ איש בנימין מהמערכה ויבא שילה ביום ההוא ומדיו קרועים ואדמה על ראשו (שמואל א' ד' י"ב), זה שאול. ר' לוי ור' סימון ורבנן חד [ר' לוי] אמר ששים מיל הלך שאול באותו היום, במערכה היה ושמע שנשבו הלוחות והלך וחטפן מיד גלית ובא, ורבי סימון אמר מאה ועשרים מיל הלך שאול באותו היום בשילו היה ושמע שנשבו הלוחות והלך וחטפן מיד גלית ובא, ורבנין אמרין מאה ושמונים מיל הלך שאול באותו היום במערכה היה וברח לשילה ושמע שנשבו הלוחות והלך וחטפן מיד גלית ובא.
      וכך גם הביא רש"י על הפסוק [שמואל א פרק ד, יב] "וַיָּ֤רָץ אִישׁ־בִּנְיָמִן֙ מֵהַמַּ֣עֲרָכָ֔ה וַיָּבֹ֥א שִׁלֹ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וּמַדָּ֣יו קְרֻעִ֔ים וַאֲדָמָ֖ה עַל־רֹאשֽׁוֹ":
      פרש"י: "איש בנימן – זה היה שאול שחטף את הלוחות מיד גלית וברח לו":

  2. Avatar ישראל טריבווסר הגיב:

    שלום וברכה לכבוד הרב
    ברצוני לשאול שתי שאלות:
    1 פרק יט פסוק ו שאול נשבע שלא יהרוג את דוד אז איך אחר כך רצה להרוג אותו?
    2 יח כח כתוב וידע כי ה עם דוד א"כ למה דן אותו כמורד הרי הוא רואה שה' עמו?
    תודה!

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לישראל שלום
      על השאלות הללו ענינו בשיעורינו.
      השאלות הללו יוצאות מתוך נקודת הנחה ששאול פעל את כל פעולותיו באופן רציונלי ומושכל. אולם מן הכתובים מוכח שאת שאול ביעתה רוח רעה, שזהו סוג של חולי הנפש, ומכוחו פעל.
      גם מבחינה רציונלית חששו של שאול לא לגמרי מושלל מההגיון –
      מקובל היה בזמנם שהמלך שהיה קם למלוך אחר מלך אחר שאינו ממשפחתו, היה הורג את כל היורשים הפוטנציאליים, מפני שהם מסכנים את מלכותו, מחשש שמא ימרדו בו. ואם כן כששאול רדף את דוד הייתה לו סיבה לחשוש לפיקוח נפש של בני ביתו כאשר הוא יקום למלוך.

  3. Avatar גדי הרוש הגיב:

    שלום לכבוד הרב!
    יישר כח על כלל השיעורים בכל התחומים ,מועברים בצורה מצוינת,בהירה ובהבנה.
    א. אינני מצליח לפתוח את השיעור על פרק כ"ט (האם הבעיה אצלי?).
    ב. אני מעוניין לרכוש את ספרי הרב דרך מי אפשר לרכוש?
    תודה רבה

  4. Avatar רבקה טויטו הגיב:

    רציתי להודות לכבוד הרב
    על הלימוד העיוני של הספרים
    יש לי גם חלק מהדיסקים
    ואני לומדת גם מהדיסקים וגם מהאתר
    ה' יברך אותך ואת כל פעולך
    שבוע טוב

  5. Avatar ישראל טריבווסר הגיב:

    מועדים לשמחה!
    כבוד הרב, אני מחפש מקור לדבר ששמעתי כשאוריה בקש את בת שבע תמורת לקיחת החרב מגלית דוד אמר לו שאתה לא מהול אז אוריה אמר לו למול אותו ולקח את החרב של גלית ומל אותו ועשאו כרות שפכה.
    האם יש לזה מקור?
    תודה רבה

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לישראל שלום
      חגים וזמנים לששון.
      גם אני שמעתי זאת מאחד הדרשנים, והתפלאתי על זה, וחיפשתי לכך מקור ולא מצאתי. [הדבר היחיד שכן אני מכיר לו מקור – הם דברי הזהר (ח"א ח.) שהתייחסנו אליהם בשיעור, שבו כתוב שאוריה לא קרב אצלה].
      ועצם הרעיון הזה נסתר ממדרש אחר [מעבר למה שנסתר מהזוה"ק הנ"ל שאומר שדוד לא ידע שאוריה לא קרב אצלה, וא"ת שעשאו כרות שפכה בוודאי שידע!] שהמדרש אומר שדוד נתן לו את בת שבע לאשה, בעקבות זה שסייע בידו לשחרר את חרב גלית, וכיצד יתכן הדבר שדוד יעבור על מה שנאמר "לֹא־יָבֹא פְצוּעַ־דַּכָּא וּכְרוּת שָׁפְכָה בִּקְהַל ה'" וישיא לו בת ישראל?
      ועוד כיצד חשב לחפות על מעשה בת שבע כששלח את אוריה לביתו להיות עם אשתו, אם דוד יודע שממילא אינו יכול להוליד וממילא עדיין החשש קיים שיוודע לאוריה שהיא נבעלה לזר והוולד לא שלו? [אא"כ נאמר שדוד עשה כל זה מחשש לזות שפתיים של העם, לא מחששו של אוריה, אך גם זה קשה שהרי הזוהר מקשה מדוע שלחו לאוריה לביתו אם ידע שאוריה לא בא עליה מעולם? ומשיב שדוד לא ידע זאת, הרי שכל הענין היה בעיקר בשביל אוריה] ועוד כיצד נפל מכשול כה גדול ביד דוד שעשאו כרות שפכה?
      לסיכום – אשמח גם אני לשמוע אם יש מקור לזה.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

עדכונים חמים למייל

קבלת עדכונים
Loading