השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

דרוש מתנדב לזיכוי הרבים >>

ספר שמואל א

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

11 תגובות על “ספר שמואל א”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. עמרם הגיב:

    שלום לכבוד הרב,
    מה המקור בחז"ל למדרש שמוזכר בשיעור שבעת שביית ארון הברית גולית הוציא את הלוחות מהארון ושאול "חטף" לגולית את הלוחות והחזיר אותם?
    בברכה
    עמרם

    • בועז שלום הגיב:

      לעמרם שלום
      הדברים מפורשים במדרש שמואל [פרשה יא, א] וזה לשונו:
      "וירץ איש בנימין מהמערכה ויבא שילה ביום ההוא ומדיו קרועים ואדמה על ראשו (שמואל א' ד' י"ב), זה שאול. ר' לוי ור' סימון ורבנן חד [ר' לוי] אמר ששים מיל הלך שאול באותו היום, במערכה היה ושמע שנשבו הלוחות והלך וחטפן מיד גלית ובא, ורבי סימון אמר מאה ועשרים מיל הלך שאול באותו היום בשילו היה ושמע שנשבו הלוחות והלך וחטפן מיד גלית ובא, ורבנין אמרין מאה ושמונים מיל הלך שאול באותו היום במערכה היה וברח לשילה ושמע שנשבו הלוחות והלך וחטפן מיד גלית ובא.
      וכך גם הביא רש"י על הפסוק [שמואל א פרק ד, יב] "וַיָּ֤רָץ אִישׁ־בִּנְיָמִן֙ מֵהַמַּ֣עֲרָכָ֔ה וַיָּבֹ֥א שִׁלֹ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וּמַדָּ֣יו קְרֻעִ֔ים וַאֲדָמָ֖ה עַל־רֹאשֽׁוֹ":
      פרש"י: "איש בנימן – זה היה שאול שחטף את הלוחות מיד גלית וברח לו":

  2. ישראל טריבווסר הגיב:

    שלום וברכה לכבוד הרב
    ברצוני לשאול שתי שאלות:
    1 פרק יט פסוק ו שאול נשבע שלא יהרוג את דוד אז איך אחר כך רצה להרוג אותו?
    2 יח כח כתוב וידע כי ה עם דוד א"כ למה דן אותו כמורד הרי הוא רואה שה' עמו?
    תודה!

    • בועז שלום הגיב:

      לישראל שלום
      על השאלות הללו ענינו בשיעורינו.
      השאלות הללו יוצאות מתוך נקודת הנחה ששאול פעל את כל פעולותיו באופן רציונלי ומושכל. אולם מן הכתובים מוכח שאת שאול ביעתה רוח רעה, שזהו סוג של חולי הנפש, ומכוחו פעל.
      גם מבחינה רציונלית חששו של שאול לא לגמרי מושלל מההגיון –
      מקובל היה בזמנם שהמלך שהיה קם למלוך אחר מלך אחר שאינו ממשפחתו, היה הורג את כל היורשים הפוטנציאליים, מפני שהם מסכנים את מלכותו, מחשש שמא ימרדו בו. ואם כן כששאול רדף את דוד הייתה לו סיבה לחשוש לפיקוח נפש של בני ביתו כאשר הוא יקום למלוך.

  3. גדי הרוש הגיב:

    שלום לכבוד הרב!
    יישר כח על כלל השיעורים בכל התחומים ,מועברים בצורה מצוינת,בהירה ובהבנה.
    א. אינני מצליח לפתוח את השיעור על פרק כ"ט (האם הבעיה אצלי?).
    ב. אני מעוניין לרכוש את ספרי הרב דרך מי אפשר לרכוש?
    תודה רבה

  4. רבקה טויטו הגיב:

    רציתי להודות לכבוד הרב
    על הלימוד העיוני של הספרים
    יש לי גם חלק מהדיסקים
    ואני לומדת גם מהדיסקים וגם מהאתר
    ה' יברך אותך ואת כל פעולך
    שבוע טוב

  5. ישראל טריבווסר הגיב:

    מועדים לשמחה!
    כבוד הרב, אני מחפש מקור לדבר ששמעתי כשאוריה בקש את בת שבע תמורת לקיחת החרב מגלית דוד אמר לו שאתה לא מהול אז אוריה אמר לו למול אותו ולקח את החרב של גלית ומל אותו ועשאו כרות שפכה.
    האם יש לזה מקור?
    תודה רבה

    • בועז שלום הגיב:

      לישראל שלום
      חגים וזמנים לששון.
      גם אני שמעתי זאת מאחד הדרשנים, והתפלאתי על זה, וחיפשתי לכך מקור ולא מצאתי. [הדבר היחיד שכן אני מכיר לו מקור – הם דברי הזהר (ח"א ח.) שהתייחסנו אליהם בשיעור, שבו כתוב שאוריה לא קרב אצלה].
      ועצם הרעיון הזה נסתר ממדרש אחר [מעבר למה שנסתר מהזוה"ק הנ"ל שאומר שדוד לא ידע שאוריה לא קרב אצלה, וא"ת שעשאו כרות שפכה בוודאי שידע!] שהמדרש אומר שדוד נתן לו את בת שבע לאשה, בעקבות זה שסייע בידו לשחרר את חרב גלית, וכיצד יתכן הדבר שדוד יעבור על מה שנאמר "לֹא־יָבֹא פְצוּעַ־דַּכָּא וּכְרוּת שָׁפְכָה בִּקְהַל ה'" וישיא לו בת ישראל?
      ועוד כיצד חשב לחפות על מעשה בת שבע כששלח את אוריה לביתו להיות עם אשתו, אם דוד יודע שממילא אינו יכול להוליד וממילא עדיין החשש קיים שיוודע לאוריה שהיא נבעלה לזר והוולד לא שלו? [אא"כ נאמר שדוד עשה כל זה מחשש לזות שפתיים של העם, לא מחששו של אוריה, אך גם זה קשה שהרי הזוהר מקשה מדוע שלחו לאוריה לביתו אם ידע שאוריה לא בא עליה מעולם? ומשיב שדוד לא ידע זאת, הרי שכל הענין היה בעיקר בשביל אוריה] ועוד כיצד נפל מכשול כה גדול ביד דוד שעשאו כרות שפכה?
      לסיכום – אשמח גם אני לשמוע אם יש מקור לזה.

  6. אברמי הגיב:

    שלום וברכה כבוד הרב
    רציתי לשאול היכן היו האורים ותומים – אצל שאול או אצל דוד?
    מצד אחד אצל שאול, שלפני המלחמה האחרונה שלו עם פלישתים הוא שאל באורים ותומים, ומאידך אצל דוד כשהיה בחו"ל נאמר ששאל בה' על ידי אביתר?
    תודה רבה על השיעורים המרתקים והמלאים בחן כל טוב

    • בועז שלום הגיב:

      לאברמי שלום
      שאלתך הלכו בה נמושות, הפסוק אומר ולא ענהו ה' גם בחלומות גם באורים וגו' וכבר כתב היפ"ת והרד"ק שהגם שהיו אצל דוד, שאביתר הביאם אצלו, שלח שם שאול אנשים לשאול בהם.
      והגם שבתרגום ר' יוסף על דה"י [א ספ"י] כתב ששאול לא שאל באו"ת, וכן כתב האברבנאל היות ולא היו אצלו אלא אצל אביתר ודוד, עכ"ז תמוה הוא ביותר, שהגם ששאול בדבריו אל שמואל לא הזכיר האו"ת, עכ"ז קודם לכן מובא במפורש [ש"א כח ו] "ולא ענהו ה' גם בחלומות גם באורים".
      אולם לדידי תמוה מאד לומר ששאול שלא ידע היכן מתחבא דוד, מצליח לשלוח אליו שליח אל מקום מחבואו ולשאול שם באו"ת??
      ולכן הנראה יותר הוא מש"כ הרמב"ן [שמות פרק כח פסוק ל] שכתב "אפשר שאחרי שנתן משה בחשן השמות הקדושים של האורים והתומים היו נודעים במסורת ממנו לגדולי חכמי ישראל שמסרם להם עם סתרי תורה, ולפיכך היה ביד דוד אפוד (ש"א כג ו), והיה כדמות אפוד משה, ובו חשן כדמות חשן הקדש, אבל נראה שהיו בד, כאשר נאמר בשמואל (שם ב יח) נער חגור אפוד בד, ואמר בנוב עיר הכהנים (שם כב יח) שמונים וחמשה איש נושא אפוד בד, וילבישו אותו את הכהן שהוא מבני הנביאים ושואלים בו ונענין לפעמים, כאשר חשב בזה ר"א ומה שאמר שאלו ראה תשובת רבינו האיי לא אמר ככה, כבר ראינוה וחשבנוה, וידענו כי ר"א לא נתכון אליה": עכ"ל.
      הרי לנו שלדעת הרמב"ן היו כמה איפודי בד שבהן היו נשאלין מעין או"ת, וזה מה שהיה אצל דוד.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו ביט הנפשהסנדיסק 128כרטיס זכרון 128