דרוש מתנדב לזיכוי הרבים >>


להתחסן נגד קורונה?





השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,
ר' חיים בן סעדה בתושח"י



ספר תהילים
ספר תהילים - הקדמת המלבי”ם לתהילים
ספר תהילים - הקדמה בחשיבות אמירת התהילים
ספר תהילים - פרק א - אשרי האיש אשר לא הלך
ספר תהילים - פרק ב - למה רגשו גויים
003תהילים - פרק ג - מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו
004תהילים - פרק ד - למנצח בנגינות מזמור לדוד
005תהילים - פרק ה - למנצח אל הנחילות מזמור לדוד
006תהילים - פרק ו -למנצח בנגינות על השמינית מזמור לדוד
007תהילים - פרק ז -שגיון לדוד
008תהילים - פרק ח -למנצח על הגתית מזמור לדוד
009תהילים - פרק ט -למנצח על מות לבן
010תהילים - פרק י -למה ה” תעמוד ברחוק
011תהילים - פרק יא -למנצח לדוד בה” חסיתי
012תהילים - פרק יב -למנצח על השמינית מזמור לדוד
013תהילים - פרק יג -למנצח מזמור לדוד עד אנה ה” תשכחני
014תהילים - פרק יד -למנצח לדוד אמר נבל בלבו
015תהילים - פרק טו מזמור לדוד ה” מי יגור באהליך
016תהילים - פרק טז מכתם לדוד שמרני אל כי חסיתי בך
017תהילים - פרק יז תפילה לדוד שמעה ה” צדק
018תהילים - פרק יח - למנצח לעבד ה” לדוד
019תהילים - פרק יט - למנצח מזמור לדוד השמים מספרים כבוד א-ל
020תהילים - פרק כ - למנצח מזמור לדוד יענך ה” ביום צרה
021תהילים - פרק כא - למנצח מזמור לדוד ה” בעזך ישמח מלך
022תהילים - פרק כב - למנצח על איילת השחר מזמור לדוד
023תהילים - פרק כג - מזמור לדוד ה” רועי לא אחסר
024תהילים - פרק כד - לדוד מזמור לה” הארץ ומלואה
025תהילים - פרק כה - לדוד אליך ה” נפשי אשאג
026תהילים - פרק כו - לדוד שפטני ה” כי אני בתומי הלכתי
027תהילים - פרק כז - לדוד ה” אורי וישעי
028תהילים - פרק כח - לדוד אליך ה” אקרא צורי
029תהילים - פרק כט - מזמור לדוד הבו לה” בני אלים
030תהילים - פרק ל - מזמור שיר חנוכת הבית לדוד
031תהילים - פרק לא - למנצח מזמור לדוד בך ה” חסיתי
032תהילים - פרק לב - לדוד משכיל אשרי נשוי פשע כסוי חטאה
033תהילים - פרק לג - רננו צדיקים בה”, לישרים נאוה תהילה
034תהילים - פרק לד - לדוד בשנותו את טעמו לפני אבימלך
035תהילים - פרק לה - לדוד ריבה ה” את יריבי
036תהילים - פרק לו - למנצח לעבד ה” לדוד
037תהילים - פרק לז - לדוד אל תתחר במרעים
038תהילים - פרק לח - מזמור לדוד להזכיר
039תהילים - פרק לט - למנצח לידותון מזמור לדוד
040תהילים - פרק מ - למנצח לדוד מזמור
041תהילים - פרק מא - למנצח מזמור לדוד אשרי משכיל אל דל
042תהילים - פרק מב - למנצח משכיל לבני קרח
043תהילים - פרק מג - שפטני א” וריבה ריבי מגוי לא חסיד
044תהילים - פרק מד - למנצח לבני קרח משכיל
045תהילים - פרק מה - למנצח על שושנים לבני קרח
046תהילים - פרק מו - למנצח לבני קרח על עלמות שיר
047תהילים - פרק מז - למנצח לבני קרח מזמור כל העמים תקעו כף
048תהילים - פרק מח - שיר מזמור לבני קרח גדול ה” ומהולל מאד
049תהילים - פרק מט - למנצח לבני קרח מזמור
050תהילים - פרק נ - מזמור לאסף א-ל אלקים השם
051תהילים - פרק נא - למנצח בבוא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת שבע
052תהילים - פרק נב - למנצח משכיל לדוד בבוא דואג
053תהילים - פרק נג - למנצח על מחלת משכיל לדוד
054תהילים - פרק נד - למנצח בנגינות משכיל לדוד בבוא הזיפים
055תהילים - פרק נה - למנצח בנגינות משכיל לדוד האזינה אלקים תפילתי
057תהילים - פרק נז - למנצח אל תשחת לדוד מכתם בברחו מפני שאול
059תהילים - פרק נט - למנצח אל תשחת לדוד מכתם בשלוח שאול וישמרו את הבית להמיתו
060תהילים - פרק ס - למנצח על שושן עדות מכתם לדוד ללמד
061תהילים - פרק סא - למנצח על נגינת לדוד
062תהילים - פרק סב - למנצח על ידותון מזמור לדוד
ניתן להוריד בלחצן 'לחץ והורד למחשבך' את התהילים מפרק א' עד פרק נ'
תגיות סדרת-השיעורים-בתנך
14 תגובות על “ספר תהילים”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
עדכונים חמים למייל
שאל את הרב
- מהיכן ידע שחלום יוסף אמת ביחס לאביו ולאמו? נשאל ע"י עידן
- מדוע רחל השאירה אצלה את התרפים? נשאל ע"י דורון
- האם מותר להורה לצוות על בנו שמתחת לגיל 6 לעשות מלאכה בשבת? נשאל ע"י שחף רחל
- השומר שבת "הבן עם הבת" – מה בא לרמז? נשאל ע"י אנונימי
- דקדוק הדגש ב"לך תצפה" שבתפילת נשמת נשאל ע"י בנימין שלזינגר
בועז שלום says:
אכן, זה בנוי בכפולות של 20 ש"ח. יש מצד ימין אפשרות...
קובי סייג says:
עבודת קודש! אוצר בלום!
קובי סייג says:
זה מעביר אותי לדף של תרומה ע"ס 20 ש"ח...
בועז שלום says:
סדר מועד - הותחל בעבודה, נשמח למתנדבים נוספים!
בועז שלום says:
לעודד שלום קראתי דבריך ברוב עיון. אך אחר המחילה, איני רואה...
לרב השלום והברכה
האם ניתן להשיג ההקדמה של המלבים בנפרד?
לראובן –
לא ברורה לי שאלתך. אתה מתכוין באופן מודפס?
אם כוונתך בקובץ קולי – באתר זה מופיע בקובץ נפרד, שניתן להורידו.
לרב השלום והברכה
התכוונתי באופן מודפס אפילו לקנות את ההקדמה בנפרד
תוכל להעתיק ולהדפיס מהאתר, כאן בעמוד הזה: https://taamu.co.il/?p=149455
לרב השלום והברכה
מה פירוש "קיימים באיש ולא במין"
לראובן שלום
קיימים באיש פירושו – קיום נצחי של הדבר עצמו, כגרמי השמים, או כנשמת האדם.
קיימים במין – דבר שלעצמו אינו קיים לנצח, אולם מינו מתקיים, שהוא מוליד אחרים ומת, כך שהמין אמנם מתקיים, אך ה'איש' אינו קיים.
הביטויים הללו מופיעים רבות בקדמונים, ואתן דוגמא מן המלבי"ם:
מלבי"ם [בראשית פרק א כז]: "ויען שהאדם נברא בצד אחד להיות קיים באיש [-נצחי] מצד נשמתו, ומצד גופו נברא להיות קיים במין [-מת ורק מינו מתקיים], אמר מצד שנברא להיות קיים באיש שבצלם אלהים ברא אותו, ומצד שנברא להיות קיים במין, אמר זכר ונקבה ברא אותם":
לרב השלום והברכה
ישר כח תודה רבה
לרב שלום וברכה
פעמים רבות המלבי"ם הקדוש מזכיר המוח השכלי והמוח העיוני, מה כונתו
לראובן שלום
אודה לך אם תוכל לצטט כמה מקורות בהם מצאת ביטויים אלה בלשון המלבי"ם.
לרב שלום וברכה
אחד המקומות במלבי"ם על תהילים פרק לו פסוק ג:
"ונגד הצד הב' שהמצות והאזהרות הם לתועלת האדם ושיסכים השכל עמהם, הנה החליק אליו בעיניו, שם לפניו הרכסים לדרך חלק, מראה לו שאין השכל המעשי מכריח אל עשיית המצות ומניעת העבירות, ושואל ממנו למצוא עונו לשנוא, שימצא הטעם מדוע ישנא את העון ומדוע ימנע ממנו, והנה הטענה הראשונה ישתמש בה מדרך השכל העיוני, שעל אמונות ההשגחה והשכר והעונש ודומיה יעיין השכל העיוני ולנגדם יצא הפשע במופתים מזויפים עיוניים, והטענה השניה ישמש בה עם השכל המעשיי, שהוא יבחין על הטוב והרע במעשים ובפעולות, ובו יצא הפשע לחפות כסף סיגים על חרש להראות שאין עול בעשות הרע ע"פ טענות לקוחים מהתבונה המעשיית": עכ"ל.
סליחה על האריכות ותודה
לראובן שוב שלום,
אכן "השכל המעשי" או "השכל העיוני" מופיעים הרבה בלשון המלבי"ם. [תחילה ציטטת "המח השכלי" או "המח העיוני" ואלה ביטויים שכלל לא מופיעים במלבי"ם בשום מקום].
ההבדל ביניהם הוא שהשכל העיוני – הוא השכל בו האדם מעיין ומתבונן מה ראוי ומה לא ראוי, על פי אמיתת הדברים, ומתוך עיונו והעמקתו בהם. על פיו רוב ההכרעות הן בין אמת לשקר, שכולו עיון והתבוננות חפה מכל תאוה ורצון. הוא עוסק בשאלות שאין בהם הכרעה למעשה, בפועל. הוא נוגע גם כן בחקר האלוקות, שהוא נושא מופשט.
לעומתו השכל המעשי הוא המחשבה וההתבוננות מה טוב ומה לא טוב לעשות, והוא ההכרעה בין טוב לרע. כיצד יש להכריע למעשה ולנהוג בפועל. וקשור גם כן למידות הטובות, שהן ההנהגה בפועל.
לדוגמא – השאלה הפילוסופית האם הבחירה של האדם סותרת את ידיעת הבורא, נוגעת לשכל העיוני.
לעומת זאת השאלה האם טוב יותר לקבור מת מצוה או לקרוא מגילה – נוגעת יותר לשכל המעשי.
לרב שלום וברכה
ישר כח, וסליחה על חוסר הדיוק
שלום האם שייך שיהיה שיעור בתהילים פעמיים בשבוע
לשמואל שלום
אין באפשרותינו לתת פעמיים בשבוע שיעור בתהלים, היות וזה יהיה על חשבון שיעורים אחרים – בקהלת, חומש עם רש"י, פרקי אבות, הלכה, פרה"ש וכו'.