ספר תהילים
ספר תהילים - הקדמת המלבי”ם לתהילים
ספר תהילים - הקדמה בחשיבות אמירת התהילים
ספר תהילים - פרק א - אשרי האיש אשר לא הלך
ספר תהילים - פרק ב - למה רגשו גויים
003תהילים - פרק ג - מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו
004תהילים - פרק ד - למנצח בנגינות מזמור לדוד
005תהילים - פרק ה - למנצח אל הנחילות מזמור לדוד
006תהילים - פרק ו -למנצח בנגינות על השמינית מזמור לדוד
007תהילים - פרק ז -שגיון לדוד
008תהילים - פרק ח -למנצח על הגתית מזמור לדוד
009תהילים - פרק ט -למנצח על מות לבן
010תהילים - פרק י -למה ה” תעמוד ברחוק
011תהילים - פרק יא -למנצח לדוד בה” חסיתי
012תהילים - פרק יב -למנצח על השמינית מזמור לדוד
013תהילים - פרק יג -למנצח מזמור לדוד עד אנה ה” תשכחני
014תהילים - פרק יד -למנצח לדוד אמר נבל בלבו
015תהילים - פרק טו מזמור לדוד ה” מי יגור באהליך
016תהילים - פרק טז מכתם לדוד שמרני אל כי חסיתי בך
017תהילים - פרק יז תפילה לדוד שמעה ה” צדק
018תהילים - פרק יח - למנצח לעבד ה” לדוד
019תהילים - פרק יט - למנצח מזמור לדוד השמים מספרים כבוד א-ל
020תהילים - פרק כ - למנצח מזמור לדוד יענך ה” ביום צרה
021תהילים - פרק כא - למנצח מזמור לדוד ה” בעזך ישמח מלך
022תהילים - פרק כב - למנצח על איילת השחר מזמור לדוד
023תהילים - פרק כג - מזמור לדוד ה” רועי לא אחסר
024תהילים - פרק כד - לדוד מזמור לה” הארץ ומלואה
025תהילים - פרק כה - לדוד אליך ה” נפשי אשאג
026תהילים - פרק כו - לדוד שפטני ה” כי אני בתומי הלכתי
027תהילים - פרק כז - לדוד ה” אורי וישעי
028תהילים - פרק כח - לדוד אליך ה” אקרא צורי
029תהילים - פרק כט - מזמור לדוד הבו לה” בני אלים
030תהילים - פרק ל - מזמור שיר חנוכת הבית לדוד
031תהילים - פרק לא - למנצח מזמור לדוד בך ה” חסיתי
032תהילים - פרק לב - לדוד משכיל אשרי נשוי פשע כסוי חטאה
033תהילים - פרק לג - רננו צדיקים בה”, לישרים נאוה תהילה
034תהילים - פרק לד - לדוד בשנותו את טעמו לפני אבימלך
035תהילים - פרק לה - לדוד ריבה ה” את יריבי
036תהילים - פרק לו - למנצח לעבד ה” לדוד
037תהילים - פרק לז - לדוד אל תתחר במרעים
038תהילים - פרק לח - מזמור לדוד להזכיר
039תהילים - פרק לט - למנצח לידותון מזמור לדוד
040תהילים - פרק מ - למנצח לדוד מזמור
041תהילים - פרק מא - למנצח מזמור לדוד אשרי משכיל אל דל
042תהילים - פרק מב - למנצח משכיל לבני קרח
043תהילים - פרק מג - שפטני א” וריבה ריבי מגוי לא חסיד
044תהילים - פרק מד - למנצח לבני קרח משכיל
045תהילים - פרק מה - למנצח על שושנים לבני קרח
046תהילים - פרק מו - למנצח לבני קרח על עלמות שיר
047תהילים - פרק מז - למנצח לבני קרח מזמור כל העמים תקעו כף
048תהילים - פרק מח - שיר מזמור לבני קרח גדול ה” ומהולל מאד
049תהילים - פרק מט - למנצח לבני קרח מזמור
050תהילים - פרק נ - מזמור לאסף א-ל אלקים השם
051תהילים - פרק נא - למנצח בבוא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת שבע
052תהילים - פרק נב - למנצח משכיל לדוד בבוא דואג
053תהילים - פרק נג - למנצח על מחלת משכיל לדוד
054תהילים - פרק נד - למנצח בנגינות משכיל לדוד בבוא הזיפים
055תהילים - פרק נה - למנצח בנגינות משכיל לדוד האזינה אלקים תפילתי
056תהילים - פרק נו - למנצח לדוד על יונת אלם רחוקים לדוד מכתם
057תהילים - פרק נז - למנצח אל תשחת לדוד מכתם בברחו מפני שאול
058תהילים - פרק נח - למנצח אל תשחת לדוד מכתם האמנם אלם צדק תדברון
059תהילים - פרק נט - למנצח אל תשחת לדוד מכתם בשלוח שאול וישמרו את הבית להמיתו
060תהילים - פרק ס - למנצח על שושן עדות מכתם לדוד ללמד
061תהילים - פרק סא - למנצח על נגינת לדוד
062תהילים - פרק סב - למנצח על ידותון מזמור לדוד
063תהילים - פרק סג - מזמור לדוד בהיותו במדבר יהודה
064תהילים - פרק סד - למנצח מזמור לדוד שמע אלקים קולי בשיחי
065תהילים - פרק סה - למנצח מזמור לדוד שיר לך דומיה תהילה
066תהילים - פרק סו - למנצח שיר מזמור הריעו לאלקים כל הארץ
067תהילים - פרק סז - למנצח בנגינות מזמור שיר אלקים יחננו
068תהילים - פרק סח - למנצח לדוד מזמור שיר יקום אלקים
069תהילים - פרק סט - למנצח על שושנים לדוד
070תהילים - פרק ע - למנצח לדוד להזכיר, אלקים להצילני ה” לעזרתי חושה
071תהילים - פרק עא - בך ה” חסיתי אל אבושה לעולם
072תהילים - פרק עב - לשלמה, אלקים משפטיך למלך תן
073תהילים - פרק עג - מזמור לאסף אך טוב לישראל אלקים לברי לבב
074תהילים - פרק עד - משכיל לאסף למה אלקים זנחת לנצח
075תהילים - פרק עה - למנצח אל תשחת, מזמור לאסף שיר
076תהילים - פרק עו - למנצח בנגינות, מזמור לאסף שיר
077תהילים - פרק עז - למנצח על ידותון, לאסף מזמור
078.1תהילים - פרק עח - משכיל לאסף האזינה עמי תורתי - א-ט
078.2תהילים - פרק עח - משכיל לאסף האזינה עמי תורתי - י-יח
078.3תהילים - פרק עח - משכיל לאסף האזינה עמי תורתי - יט-לו
078.4תהילים - פרק עח - משכיל לאסף האזינה עמי תורתי - לז-מט
078.5תהילים - פרק עח - משכיל לאסף האזינה עמי תורתי - מט - עב - סיום
079תהילים - פרק עט - מזמור לאסף באו גוים בנחלתך
080תהילים - פרק פ - למנצח אל שושנים עדות לאסף מזמור
081תהילים - פרק פא - למנצח על הגתית לאסף הרנינו לאלקים עוזנו
082תהילים - פרק פב - מזמור לאסף אלקים ניצב בעדת א-ל
083תהילים - פרק פג - מזמור לאסף אלקים אל דומי לך, אל תחרש ואל תשקוט א-ל
084תהילים - פרק פד - למנצח על הגתית לבני קרח מזמור, מה ידידות משכנותיך
085תהילים - פרק פה - למנצח לבני קרח מזמור רצית ה” ארצך שבת שבית יעקב
086תהילים - פרק פו - הטה ה” אזנך וענני כי עני ואביון אני
087תהילים - פרק פז - לבני קרח מזמור שיר יסודתו בהררי קודש
088תהילים - פרק פח - שיר מזמור לבני קרח למנצח על מחלת לענות
089.1תהילים - פרק פט - משכיל לאיתן האזרחי, חסדי ה” עולם אשירה - א [פסוקים א-יג]
089.2תהילים - פרק פט - משכיל לאיתן האזרחי, חסדי ה” עולם אשירה - ב [פסוקים יד-לא]
089.3תהילים - פרק פט - משכיל לאיתן האזרחי, חסדי ה” עולם אשירה - ג [פסוקים לב-נג - סוף הפרק]
090תהילים - פרק צ - תפילה למשה איש האלקים
091תהילים - פרק צא - יושב בסתר עליון בצל שד-י יתלונן - שיר של פגעים
092תהילים - פרק צב - מזמור שיר ליום השבת
093תהילים - פרק צג - ה” מלך גאות לבש
094תהילים - פרק צד - א-ל נקמות ה' א-ל נקמות הופיע
ניתן להוריד בלחצן 'לחץ והורד למחשבך' את התהילים מפרק א' עד פרק צ'
תגיות סדרת-השיעורים-בתנך
20 תגובות על “ספר תהילים”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
שאל את הרב
- כיצד אדם מתחזק צריך להתמודד עם הסביבה הקודמת בה הוא עדיין נמצא? נשאל ע"י טל
- מה משמעות השם 'רבקה' ו'לאה'? נשאל ע"י אמיר ניסנצוייג
- מה משמעות השם חבקוק? נשאל ע"י אמיר ניסנצוייג
- מה המקור לכך שמי שמקיים מצוה בשותפות – נחשב כאילו כל אחד קיים את כל המצוה לבדו? נשאל ע"י אורי
- האם מותר להשתמש בקולפן בשבת? נשאל ע"י ש.פ.
הרב בועז שלום says:
לנדב שלום אנחנו עדיין מוסרים שיעורים על חומש עם רש"י, וכל...
אהרון. says:
תשואות חן חן לכבוד הרב הכותב שליטא. והמשכילים יזהירו כזוהר הרקיע,...
נדב אריה says:
בס"ד שלום לרב, למה אין את המשך רשי על הפרשה?
יובל says:
שלום וברכה תודה על השיעורים הנפלאים במשניות, ועל העריכה והחלוקה!
הרב בועז שלום says:
לחיים שלום תפקיד האדם לעשות, ולא לנוח על זירי הדפנה... ברגע...
לרב השלום והברכה
האם ניתן להשיג ההקדמה של המלבים בנפרד?
לראובן –
לא ברורה לי שאלתך. אתה מתכוין באופן מודפס?
אם כוונתך בקובץ קולי – באתר זה מופיע בקובץ נפרד, שניתן להורידו.
לרב השלום והברכה
התכוונתי באופן מודפס אפילו לקנות את ההקדמה בנפרד
תוכל להעתיק ולהדפיס מהאתר, כאן בעמוד הזה: https://taamu.co.il/?p=149455
לרב השלום והברכה
מה פירוש "קיימים באיש ולא במין"
לראובן שלום
קיימים באיש פירושו – קיום נצחי של הדבר עצמו, כגרמי השמים, או כנשמת האדם.
קיימים במין – דבר שלעצמו אינו קיים לנצח, אולם מינו מתקיים, שהוא מוליד אחרים ומת, כך שהמין אמנם מתקיים, אך ה'איש' אינו קיים.
הביטויים הללו מופיעים רבות בקדמונים, ואתן דוגמא מן המלבי"ם:
מלבי"ם [בראשית פרק א כז]: "ויען שהאדם נברא בצד אחד להיות קיים באיש [-נצחי] מצד נשמתו, ומצד גופו נברא להיות קיים במין [-מת ורק מינו מתקיים], אמר מצד שנברא להיות קיים באיש שבצלם אלהים ברא אותו, ומצד שנברא להיות קיים במין, אמר זכר ונקבה ברא אותם":
לרב השלום והברכה
ישר כח תודה רבה
לרב שלום וברכה
פעמים רבות המלבי"ם הקדוש מזכיר המוח השכלי והמוח העיוני, מה כונתו
לראובן שלום
אודה לך אם תוכל לצטט כמה מקורות בהם מצאת ביטויים אלה בלשון המלבי"ם.
לרב שלום וברכה
אחד המקומות במלבי"ם על תהילים פרק לו פסוק ג:
"ונגד הצד הב' שהמצות והאזהרות הם לתועלת האדם ושיסכים השכל עמהם, הנה החליק אליו בעיניו, שם לפניו הרכסים לדרך חלק, מראה לו שאין השכל המעשי מכריח אל עשיית המצות ומניעת העבירות, ושואל ממנו למצוא עונו לשנוא, שימצא הטעם מדוע ישנא את העון ומדוע ימנע ממנו, והנה הטענה הראשונה ישתמש בה מדרך השכל העיוני, שעל אמונות ההשגחה והשכר והעונש ודומיה יעיין השכל העיוני ולנגדם יצא הפשע במופתים מזויפים עיוניים, והטענה השניה ישמש בה עם השכל המעשיי, שהוא יבחין על הטוב והרע במעשים ובפעולות, ובו יצא הפשע לחפות כסף סיגים על חרש להראות שאין עול בעשות הרע ע"פ טענות לקוחים מהתבונה המעשיית": עכ"ל.
סליחה על האריכות ותודה
לראובן שוב שלום,
אכן "השכל המעשי" או "השכל העיוני" מופיעים הרבה בלשון המלבי"ם. [תחילה ציטטת "המח השכלי" או "המח העיוני" ואלה ביטויים שכלל לא מופיעים במלבי"ם בשום מקום].
ההבדל ביניהם הוא שהשכל העיוני – הוא השכל בו האדם מעיין ומתבונן מה ראוי ומה לא ראוי, על פי אמיתת הדברים, ומתוך עיונו והעמקתו בהם. על פיו רוב ההכרעות הן בין אמת לשקר, שכולו עיון והתבוננות חפה מכל תאוה ורצון. הוא עוסק בשאלות שאין בהם הכרעה למעשה, בפועל. הוא נוגע גם כן בחקר האלוקות, שהוא נושא מופשט.
לעומתו השכל המעשי הוא המחשבה וההתבוננות מה טוב ומה לא טוב לעשות, והוא ההכרעה בין טוב לרע. כיצד יש להכריע למעשה ולנהוג בפועל. וקשור גם כן למידות הטובות, שהן ההנהגה בפועל.
לדוגמא – השאלה הפילוסופית האם הבחירה של האדם סותרת את ידיעת הבורא, נוגעת לשכל העיוני.
לעומת זאת השאלה האם טוב יותר לקבור מת מצוה או לקרוא מגילה – נוגעת יותר לשכל המעשי.
לרב שלום וברכה
ישר כח, וסליחה על חוסר הדיוק
שלום האם שייך שיהיה שיעור בתהילים פעמיים בשבוע
לשמואל שלום
אין באפשרותינו לתת פעמיים בשבוע שיעור בתהלים, היות וזה יהיה על חשבון שיעורים אחרים – בקהלת, חומש עם רש"י, פרקי אבות, הלכה, פרה"ש וכו'.
שלום רב
תודה רבה על מסירת שיעורים על הנ"ך בפרט על ספר תהילים,
רציתי לשאול האם נמסר כבר על פרקים נו נח?
בתודה מראש
נמסר והוזן לאתר.
תודה
כבוד הרב מה הפירוש אשרי בלבד מה זה אומר רק המילה הזאת תודה
לאביתר שלום
פירוש המילה אשרי – "מאושר". מלשון אישרוני בנות, או "ותומכיה מאושר" [המאירי]. וכוונת הענין שמעשיו מאושרים, לשון אישור, וזה המקור למילה 'אושר' בלשוננו – אדם שמעשיו מאושרים ונכונים – הוא הוא המאושר!
וכפי שכתב הרד"ק אשרי – מלת 'אשרי' היא לעולם בלשון רבים; והטעם , כי לא יאשרו האדם בטובה אחת שתִמָּצֵא בו ובהצלחה אחת שתזדמן לו , אלא בטובות רבות שימצאו בו יאמרו עליו: אשריו!
רציתי לשאול את הרב אם אני שומע תהילים בהקלטה זה מועיל
לאביב שלום
אם כוונתך לקריאת תהילים כתפילה – לזה יש צורך להוציא את הפסוקים בפיו פסוק אחר פסוק. אם אתה מתכוין לשאול האם זה נחשב לך ללימוד תורה? אכן כן – גם לימוד תורה בהאזנה לקלטת נחשב ללימוד.
בהצלחה!