קונטרס החלאקה | עצות | הלכות | פזמונים

מנהג-החלקה
מנהג-החלקה

כל ענייני החג

כל ענייני שבועות

בס״ד

קונטרס החלאקה  

ובו ענייני וסדרי החלאקה ופזמוני ל״ג בעומר 

© כל הזכויות שמורות

לחץ כאן וצפה / הורד למחשבך בקובץ PDF

תוכן העניינים

1 ל״ג עצות לחלאקה | 2 קובץ הלכות ומנהגים | 7 תפילות לפני ובשעת החלאקה | 9 תפילת השלייה | 10 פיוטים ופזמונים לכבוד רשב״י

ל״ג עצות

להכין לחלאקה ביום ל״ג בעומר במירון

  1. שמן זית ונרות. שמן להוסיף למדורה הדולקת לזכות רשב״י ונרות להדליק במקום או לזרוק אל המדורה.
  2. שתי כיפות לחתן החלאקה. אם אחת תתעופף ברוח או תיפול מהדחיפות או סתם תלך לאיבוד – שלא ייצא מצב שאבי הבן הולך עם שטריימל/כובע לראשו בלי כיפה שהיה חייב לתרום לילד החלאקה המסתפר.
  3. שקית לשערות. לאלו שמקפידים לתת צדקה כמשקל השערות או לגנוז אותן.
  4. שני זוגות מספריים טובות (כדאי לבדוק בבית שהמספריים גוזרות שיער באופן חלק, כדי שלא להיתקע במירון עם מספריים שלא גוזרות…)
  5. להביא מכונת תספורת טובה שניסיתם בבית והיא פועלת כמו שצריך. רצוי מאוד ללפף אותה בניילון פצפצים כדי שעדיין תפעל כמו שצריך גם לאחר טלטולי הדרכים (או בקופסה המקורית). רצוי נטענת, אם עמדות השקעים יהיו תפוסות.
  6. ספר תהילים קטן אבל כזה שאותיותיו ברורות. רצוי גם סידור לתפילת מנחה/מעריב. אמנם יש שפע ספרי קודש במקום, אבל השאלה היא אם תצליחו להגיע אליהם.
  7. ציצית – אם נהוג להלבישו בחלאקה או אם הוא כבר בן שלוש.
  8. רשימת מכובדים שיתבקשו לספר את חתן השמחה, על מנת שלא לגלות בבית שבעצם שכחתם לכבד כמה וכמה חשובים שיכולתם להתכבד בתספורתם את בנכם.
  9. 'צמיד' לילד ובו שמו הפרטי ושם משפחתו ומספר הסלולרי של אביו ושל אמו.
  10. ליקר. רצוי בהכשר מקובל, מסוג טוב. תרצו שאנשים יסכימו לעשות ׳לחיים׳ ולא שתצטרכו להתחנן שיטעמו מליקר בלתי מזוהה שהשפעתו על הקיבה ועל הראש בלתי ידועה.
  11. כוסיות חד פעמיות. רצוי להדביק אותן ברצועת סלוטייפ לבקבוק הליקר כדי לחסוך את החיפושים והחיטוטים בנוסח יאיפה הכוסיות? אני בטוח ששמתי אותן ליד הליקר!׳
  12. עוגת ספוג/עוגה בחושה במרקם מוצק וכן עוגיות. רצוי בלי תוספות כמו שוקולד צייפס. זאת כדי שלא תמצאו את עצמכם מחלקים פירורים או משהו שנמס בחום. מומלץ להביא מראש עוגה מתפוררת פחות וכן להיעזר בסעיף הבא. כמובן שקרמים ותוספות נמסות מיותרים לגמרי.
  13. קופסת פלסטיק קשיחה בגודל 3 או 4.5 ליטר לאכסון העוגות והעוגיות. אין צורך ביותר מקופסת עוגות אחת. לשובע של החוגגים ידאגו הארגונים למיניהם על ראש ההר, סמוך לציון. קופסה אחת מספיקה לסמל את שמחתכם. רצוי להביא גם קופסת פלסטיק קטנה של ליטר כדי לחלק בנוחות את העוגות בין המחלקים: אבי הילד ואמו.
  14. בקבוק מים של 2 ליטר. אמנם לכאורה תמצאו ברזי מים בשפע ליד הציון, אבל בעלייה בהר ובהמתנה לאוטובוס – לא בטוח שיהיה. תחסכו עבודה לארגוני ההצלה ותביאו מים צלולים. בריא גם לשטיפת הפנים/הידיים של הבוגרים או של ילדון החלאקה אם תיתקעו בשטח שאין בו מים.
  15. טישיו וחבילת מגבונים לחים. משהו קטן ואלמנטרי שמאוד לא נעים להיתקע בלעדיו, וגם כדי לשמש כמסיר כתמים שהוא עזרה ראשונה לבגדים.
  16. פעקאלאך ארוזים היטב. אם תביאו אותם למירון, לפחות שיישארו בשלמותם ויהיה נוח לשאת אותם.
  17. כדאי להאכיל את חתן החלאקה לפחות שעתיים לפני הנסיעה – בהלוך ובחזור. בארוחה מזינה, בבקשה. לא עוגות ולא ממתקים. למה? כדי שלא תמצאו את עצמכם עם ילד מקיא או מיילל מתחושה רעה בעקבות הנסיעה הארוכה, זה לא נעים.
  18. לימון חצוי. אם חתן החלאקה או בני משפחתו ידועים כמקיאים. במקרה זה כדאי להביא גם שקיות ניילון חדשות ושלמות, בלי חורים וסדקים, לצורך הסדרת העניין במינימום נזקים.
  19. מוצץ ובקבוק תינוק. כבוד חתן החלאקה במקומו מונח, אבל לפעמים אביזרי הינקות עוזרים לו ביום הגדול הזה.
  20. 3-4 טיטולים. גם אם הילדון נגמל כליל, עדיין דרך של שלוש שעות פלוס לכל צד עלולה לזמן תקלות, בפרט אם הוא מתנמנם בדרך. חבל על חליפת החלאקה היפה ועל אי הנעימות שלכם. גם במירון עצמה – לא בטוח שיתאים להכניס אותו לאחד מתאי השירותים הניידים למיניהם, ולא בטוח שיהיה אחד זמין בלי תור.
  21. בגד רזרבי. בין אם נזכרו בטיטול מאוחר מדי ובין אם הילד הקיא או נפל או נשפך עליו משהו. חבל על עגמת הנפש שבהתהלכות עם ילד שבגדיו מוכתמים. אפשר לחסוך זאת עם בגד אחד נוסף. חגיגי, כמובן.
  22. מצלמה מוטענת וכרטיס זיכרון רזרבי. מומלץ לבדוק בבית שהכל פעיל ולעטוף בניילון פצפצים. חבל שבגלל מכה מזדמנת לא תהיה לכם מזכרת מהחלאקה.
  23. עגלה לילד. טיולון פשוט וקל משקל. כמה שהילד גדול ובוגר, עדיין לא קל לטפס את ההר או להתנייד עם ילד עייף או מרוגש או נבוך ומבולבל. עגלה תעזור לו להגיע ממקום למקום בלי שיצטרכו לסמוך על מצב רוחו הטוב או על רעננותו. גם בטיחותי יותר שלא להגיע למוקד אבדות ילדים כשחתן החלאקה בעגלה. לקינוח: על ידיות העגלה או בסל מתחתה אפשר לשים את הציוד.
  24. כיסא מתקפל מסוג קטנטן עבור בן משפחה מבוגר או אם אמו של הילד לפני הרחבת המשפחה וכדומה. לא בכל שעה יש אפשרות לשבת במקום, וחבל להזעיק את אנשי ׳הצלה׳ אם אפשר להסתדר בלעדיהם באמצעי פשוט יחסית.
  25. צעצוע לילד. כל תעסוקה קטנה במשקל שלא עולה על 200 גרם יכולה להעסיק את הילד שיישאר רגוע (כאנ או במייל אפשר לקנות ערכת קריאה ויצירה לחלאקה ב-3 ₪). אפשר להביא גם ממתק קטן, אבל רצוי שלא להגזים בכך כדי שלא יתלכלך ויתפרע כתוצאה מרמת הסוכרים הגבוהה מדי.
  26. לאסוף כל פאה בגומיה איכותית. כשמכינים את הילד ומלבישים אותו לפני ההגעה לחלאקה – חשוב מאוד לשבת ולבדוק את המיקום המדויק של הפאות ולהשאיר קצת יותר. אוספים את כל שער פאת ימין בגומיה איכותית אחת, ואת כל שער פאת שמאל בגומיה איכותית נוספת. חשוב להקפיד על גומיות איכותיות כדי שלא תמצאו את עצמכם עם גומיות שנקרעו ושיער שהתפזר. חשוב לסגור בגומיה את שער הפאות כדי שלא יגזרו חלילה משער הפאות עצמם בגלל המהומה והצפיפות!
  27. סיכות מתכתיות פשוטות לשיער. את כל השיער הנגזז מלפנים ומאחור אפשר לסדר במה שנקרא ׳סיכות סבתא׳. מומלץ לא לסגור את שאר השיער בגומיה, גם כדי שלא לבלבל את הגוזזים, וגם כדי שלא יכאיב לילד כשבתוך כל המהומה והלחץ מנסים לשחרר את שערו מהגומיות. את הסיכות קל יותר להסיר אחת-אחת לפי הצורך ולפי התקדמות התספורת.
  28. שקית קשיחה גדולה מסוג טוב. זאת יכולה להיות שקית אל-בד, שקית קרטון טובה או שקית פלסטיק עבה. הכלל הוא שאפשר יהיה לתלות את השקית על הזרוע כשבתוכה בקבוק הליקר והכוסיות, העוגה והעוגיות, הטישיו, השקית לשיער והמספריים, כדי שכל הנדרש יהיה זמין ונוח לשליפה תוך כדי התהלכות עם הילד בין הגוזזים את שערו.
  29. מי יספר את הילד סופית? אם אבי הבן לא יודע איך לספר כהלכה – יש לסכם עם מישהו שיודע מה לגזוז ומה להשאיר, שיספר את הילד במקום. מקובל להשאיר קצת יותר בתספורת הראשונה, עד שהפאות מקבלות את צורתן.
  30. רשימת 'מה צריך להביא' שתכינו כמה ימים לפני ל״ג בעומר: כרטיסי נסיעה, סיכות ביטחון, רשימת המכובדים בתספורת, מספריים טובות, מכונת תספורת, קופסת העוגות וכולי.
  31. לסכם מראש באיזו שעה תיפגש המשפחה שוב לאחר החלאקה והיכן בדיוק (היום יש סימון מספרים בשטח הציון, ומשם והלאה אפשר לציין מקום בולט: ליד פתח הכניסה למנהרה, ליד הכיכר וכדומה). חבל על עוגמת הנפש של חיפושים כדי להתאחד בנסיעה חזור, רק כי שכחו לסכם מראש.
  32. כדאי להטעין את הסלולרי במלואו לפני הנסיעה. מדובר בשעות ארוכות שבהן תתנתקו מהעולם כליל אם הסוללה נגמרת וחבל להיתקע בלי קשר עם שאר חלקי המשפחה בשל כך.
  33. חשוב ממש: להכין את הילד מראש לכל מה שהולך לקרות באותו יום: החל מהנסיעה ומה ייעשה במהלכה, וכלה בחשיבות המקום שנוסעים אליו ומה יעשו שם (אצל רבי שמעון, הרב פלוני יגזור לך תלתל והרב פלמוני יגזור לך את הפוני ואבא יתן לך עוגה וסבתא תיתן לך קרטיב, ואת השיער שיגזרו לך יכניסו לשקית הזאת. הנה, אתה רואה? לשקית הזאת. ואבא יחלק ליקר מהבקבוק הזה לאנשים שיגידו ׳לחיים׳ וימזל טובי, וכן הלאה).

רצוי מאוד לתת לילד הסבר המתאים לגילו (אפשר להיעזר בערכת הקריאה והיצירה לילד החלאקה). ילדים המגיעים למצבים פתאומיים שאינם מוכרים להם – עלולים להגיב בבכיות ובהשתוללות שמשאירה את המבוגרים חסרי אונים. זכרו שהילד עובר חלאקה לראשונה בחייו, והוא צעיר מכדי לזכור חלאקה של אחים. גם אם היו חברים שחגגו חלאקה – לא תמיד הוא מבין איך זה קשור אליו.

ילד שיודע את הצפוי לו הוא רגוע יותר ומשתף פעולה. אם חתן החלאקה רגיש מטבעו – צריך עוד יותר להקפיד על אווירה רגועה והכנה נעימה. לחץ של ההורים (׳הוא יעשה לנו בושות מול כולם׳…) הוא אחד הגורמים לילד בוכה וצורח.

תכינו את הילד כמו שצריך, שמרו על קור רוח ורוגע, והתפללו לשותף הראשון מבין שלושתכם שיום קבלת הצורה היהודית תיחקק בלב בנכם כיום של שמחה והתרגשות.

נ.ב.

אומרים בשם צדיקים שיום החלאקה מסוגל להתפלל לשלמות הפאות מסכנות דורנו ברוחניות ובגשמיות.

ברוחניות – שהילד לא יגזוז פאותיו בהמשך חייו, ר״ל.

בגשמיות – שלא יחלה במחלה שאחד מסימניה היא נשירת הפאות, ר״ל.

קובץ הלכות ומנהגים

ובו תפילות ופסוקים שיש שנהגו לאמרם בחלאקה

׳׳ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתיו את פריו׳׳ – פסוק זה רמז יש בו

לתינוק ״כי האדם עץ השדה״.

״שילש שונים יהיה לכם ערלים״ – שאין יכול לא להשיח ולא לדבר.

״ובשנה הרביעת יהיה כל פריו קדש״ – שאביו מקדישו לתורה.

״הלולים להי״ – מהו הילולים? משעה שמהלל להקב״ה.

״ובשנה החמישת תאכלו את פריו״ – משעה שהוא מתחיל לקרות בתורה.

״להוסיף לכם תבואתו״ – מכאן שנו רבותינו בן חמש שנים למקרא, בן עשר למשנה, בן שלש עשרה למצוות, בן חמש עשרה לתלמוד, בן שמונה עשרה לחופה (תנחומא ויקרא יד).

ואע״פ שבן חמש מכניסו למקרא, מצוות עשה על האיש ללמד את בנו תורה לפני כן.

ומאימתי מתחיל ללמד בנו תורה? משיתחיל לדבר מתחיל ללמדו: ״תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב״ ו״שמע ישראל ה׳ אלוקינו ה׳ אחד״. ואח״כ מלמדו מעט מעט, עד שיהא כבן שישה או כבן שבעה, ואז מוליכו אצל מלמדי תינוקות (שולחן ערוך יורה דעה סימן רמה).

ומאימתי מתחיל לחנכו במצוות עשה? משעה שיודע לעשותן. ולכן ״קטן היודע להתעטף, אביו צריך ליקח לו ציצית״ (שו״ע או״ח יז סעיף ג) וכן ״קטן היודע לנענע לולב כדינו – אביו חייב לקנות לו לולב כדי לחנכו במצוות״ (שו״ע או״ח תרנז א). וכן בכל מצווה ומצווה.

ומאימתי מתחיל לחנכו במצוות לא עשה? מיום לידתו. ולכן אסור לתת לילד מאכל איסור מיום לידתו, ומרגע שהוא מבין אסור לתת לו לעשות מעשה איסור. ואסור לגרום לו אפילו איסור דרבנן, ואפילו שבות ומוקצה וכדומה. ולכן כשמספרים ילד קטן אסור להקיף את ראשו (שו״ע או״ח שמג).

מצות פאה:

כתוב בתורה (ויקרא פרק יט כז) ״לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית את פאת זקנך״. ולכן מי שמגלח כל ראשו או שמגלח פאות ראשו – חייב. ופאה זו שמניחים בצדעיים לא נתנו בו חכמים שיעור, ושמענו מזקנינו שאינו מניח פחות מארבעים שערות (ע״פ רמב״ם הלכות ע״ז פרק יב).

מנהג החלאקה בל׳׳ג בעומר:

כתב מהרח״ו על מנהג האר״י ז״ל ביום ל״ג בעומר: ״והרב רבי יונתן שאגיש העיד לי שבשנה הראשונה קודם שהלכתי אני ללמוד עם מורי ז״ל, שהוליך את בנו הקטן שם עם כל אנשי ביתו, ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע. ועשה שם יום משתה ושמחה״ (שער הכוונות).

ונוהגים להשאיר שער הילד עד גיל שלוש ואז מספרים אותו בקבר הרשב״י במירון ומשתדלים שיהא בל״ג בעומר אף אם יהיה קודם גיל שלוש. ובירושלים היו שנהגו לילך לקבר שמואל הנביא. וטוב ליתן באותו יום צדקה לעניים או לתלמידי חכמים (והיו שנתנו זהב או כסף כמשקל שער הילד). ואח״כ מברכים על מזונות וכדומה ושרים בהודאה להי.

 

לבישת ציצית:

מלבישים את הילד ציצית חדשה. ואם מלבישים אותו ביום מלמדים את

הילד לברך :

בברוך־ אתה ה׳ אלקינו מלך העולם אשר קךשנו במעותיו וציונו להתעטף

בעיעית:

אם הציצית חדשה מלמדים את הילד לברך:

ברוך אתה ה׳ אלקינו מלך העולם שהחינו וקימנו והגיענו לזמן הזה:

אחרי העטיפה יאמרו:

ברכת האב לילד:

ישמף אלקים כאפרים וכמנשה:

 

שוש אשיש בה׳ תגל נפשי באלקי ?י הלבישני בדי ישע מעיל עךקה יעטני כחתן יכהן פאר !?:?;ליה תעדה כליה:

 

יברכך ה׳ ו־יששכמר־ףי: ייאר ה׳ ו פניו אליך וייינך־: ישא ה׳ ו פניו אליף וישם לך ששלום: !־ששמו את ששמי על בבני ישראל ואיני אאבברככם:

ויהי ו־צ1ן מלפני אבינו שבשמים שיתן בלבך אהבתו. ותהיה יראת ה׳ על פניך כל ימי חייך שלא תחטא. ויהי חשקך בתה־ה ומצוות, לבבך יוזגה ותבונה, פיך ידבר חכמות ולשונך ירחיש .רננות, עפעפיך יישירו נגדך, עיניך יאירו במאור תה־ה, ופניך ייזהירו כזהר הרקיע, שפתותיך יביעו דעת, וכליותיך רועולזינה מישרים, ופעמיך יירוצו לשמע דברי ?ותיק יומין, ויתן לך בבנים ובבנות צדיקים וצדיקות עוסקים בתה־ה ומצוות כל ימיהם. ויהי מקורך בברוך־. ויזמין לך פרנסתך בנחת וברוח מתחת ידו הרחבה. ולא על ידי מתנת בשר ודם. פרנסה שתהיה פנוי לעבודת ה׳. ויתמיד בריאותך וישלח לך .רפואה שלמה ברמ״ח איבריך ובשס״ה גידיך, ותכתב לחיים טובים וארכים בתוך כל צדיקי ישראל, אמן.

 

גזירת השיער

מכבדים תלמידי חכמים לגזור מעט משער הילד, אחר כך יעשו כן קרובי המשפחה. וכל אחד מברך את הילד בתורה ויראת שמים כליבו הטוב.

בשעה שגוזרים השיער יש אומרים מזמור זה:

למנצח על הגתית מזמור לדוד: ה׳ אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים: מפי עוללים וינקים יסדת עז למען צורףך להשבית אויב ומתנקם: כי אראה שמיך מעשה אצבעתיך ירח וכוכבים אשר כוננתה: מה אנוש כי תזכרנו ובבן אדם כי תפקדנו: ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו: תמשילהו במעשי ידיך כל שתה תחת רגליו: צינה ואלפים כלם וגם בבהמות ששדי: צפור שמים ודגי הים עבר ארחות ימים: ה׳ אדנינו מה אדיר שכמך בכל הארץ.

עמוד 8 מתוך 18

 

אחרי שגוזרים השיער טוב לומר:

יהי ךצ1ן מלפניך ה׳ אלקינו ואלקי אבותינו, שכשם שז-כית הבן הזה לקים מנהג ישראל קדושים כך ותזככהו לתורה למצוה לחפה ולבני חי-י ומזוני רויחי, ויקים בו מקךא שכתוב, כי בי יךבו יימיך !־יוסיפו לך ששנות חיים, כי ארך יימים וששנות חיים ושלום יוסיפו לך, אמן ככן יהי רצון:

וידבר ה׳ אל מששה לאמ'ר: דבר אל אהרן ואל בבניו ?1אמר כה תברכו את בני ישראל אמור להם: יברכך ה׳ וישמרך: יאר ה׳ פניו אליך ויחנך: ישא ה׳ פניו אליך וישם לך ששלום: ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם:

המלאך הגאל אתי מכל ךע יברך את הנערים ויקרא בבדזם ששמי ושם אבתי אברהם ויצחק וידגו לרב בקרב הארץ: וא-ל שדי יברך אתך ויפרך וירבך והיית לקהל עמים: מא-ל אביך ויעזךך ואת ש-די ויברכך ברכת שמים מעל ברכת תהום רבצת תחת ברכת שדים ורחם: אם תשכב לא תפחד ושכבת וערבה שנתך. ה׳ ישמרך מכל ךע ישמר את נפשך: ה׳ ישמר צאתך ובואך מעתה ועד עולם, אמן.

 

תפילה על חינוך הילדים מהשל״ה הקדוש בשער האותיות:

אתה הוא ה׳ אלקינו עד שלא בראת העולם, ואתה הוא אלקינו משבראת העולם, ומעולם ועד עולם אתה א-ל. ובראת עולמך בגין לאשתמח-עא אלהותך באמצעות תודתך הקדושה, כמו שאמרו רבותינו זככרו^ם לברכה, ״בראשית״, בשביל תוךה ובשביל ישראל, כי הם עמך ונחלתך אשר בחרת בהם מכל האמות, ונתת להם תוךתך הקדושה, וקךבתם לשמך הגדול. ועל קיום העולם ועל קיום התוךה בבא לנו ממך ה׳ אלקינו ששני צוויים. כתבת בתוךתך ״פרו ורבו״, וכתבת בתוךתך ״ולמדתם אתם את בניכם״. והכונה בשתיהן אחת, כי לא לתהו בראת כי אם לשבת, ולכבודך בראת יצרת אף ;עשיית, כדי שנהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי כבל עמך בבית ישראל יודעי שמך ולומדי תוךתך.

ובכן אבוא אליך ה׳ מלך מלכי המלכים, ויעפיל תחנתי,!־וויני לך תלויות עד שתחנני ותשמע תפלתי להזמין לי בבנים ובבנות. וגם הם יפרו )*ירבו הם ובניהם ובבני בניהם עד סוף כל הדורות, לתכלית שהם ואני כלנו יעסקו בתידתך הקדושה, ללמ'ד וללמד לשמר ולעשות ולקים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה, והאר עינינו בתוי״תך ודבק לבבנו במצותיך לאהבה וליראה את שמך.

אבינו אב ד;דח1ככן, תן לכלנו רחיים ארכים וברוכים, מי כמוך אב הרחמים זוכר יצוריו לחיים בבברחמים, זכרנו לחיים נצחיים, כמו שהתפלל אברהם אבינו "לו יחיה לפניך״, ופרשו רבותינו זככרו^ם לברכה, ״ביראתך״.

כי על כן, בבאתי לבקש ולחנן מלפניך שיהא זרעי וזרע זרעי עד עולם זרע כשר. ואל ימצא בי ובזרעי וקרע זרעי עד עולם שום פסול ושמץ, אך ששלום ואמת וטוב וישר בעיני אלהים ובעיני אדם, ויהיו בעלי תורה, מארי מקרא, מארי משנה, מארי תלמוד, מארי רזא, מארי מצוה, מארי גומלי חסדים, מארי מדות רררומיות, ויעבדוך באהבה וביראה כפנימית, לא יראה חיצונית, ותן לכל גויה וגווייה מהם די מחסורה בכבוד, ותן להם בריאות וכבוד וכח, ותן להם קומה ויפי וחן וחסד, ויהיה אהבה ואחוה ושלום ביניהם, ותזמין להם זווגים הגונים מזרע תלמידי חכמים, מזרע צדיקים, וגם זווגם יהיו כמותם ככל אשר התפללתי עליהם, כי זככרון אחד עוללה לכאן ולכאן.

אתה ה׳ יודע כל תעלומות, ולפניך נגלו מצפוני לבי, כי כונתי בכל אלה למען שמך הגדול והקדוש ולמען תורתך הקדושה, על ככן עינני ה׳ עינני, בעבור האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב. ובגללם תושיע בבנים להיות הענפים דומים לשרשם, ובעבור דוד עבדך רגל רביעי במרכבה, המשורר ברוח קדשך.
שיר המעלות אשרי ככל ירא ה׳ !;הליך־ בדרכיו: יגיע כפי־ כי תאכל אשךיף !־טוב לן־־: אשתף כגפן פריה בירכתי ביתך בבניך־ כשתלי זיתים הביב לשלחנ־: הנה כי ככן יבר־ גבר ירא ה׳: יברכ־ ה׳ מציון ־ראה בטוב ירושלים כל ימי חייף: וראה בבנים לבנין ששלום על ישראל:

אנא ה׳ שומע תפלה יקים בבנו הפסוק, ואני זאת בריתי אותם אפר ה׳, רוחי אשר עלי־ ודברי אשר שמתי בפין, לא ימושו מפין־ ומפי זרעון־ ומפי זרע רע־ אמר ה׳ מעתה ועד עולם:

יהיו ?רצח אמרי פי והגיון לבי לפני־ ה׳ צורי וגואלי.

 

מזמור על הצלחת הבנים

שיר דהכמעילות לשלמה אם ה׳ לא יבנה בבית שוא עמלו בוניו בו אם ה׳ לא ישמר עיר שוא שקד שומר: שוא לכם משכימי קום מאחרי שבת אכלי לחם העצבים כן יתן לידידו ששנא: הנה נחלת ה׳ בבנים שכר פרי הבטן: כחצים ביד גבור ככן בני והנעורים: אשרי הגבר אשר מלא את אשפתו מהם לא ייבשו כי ידברו את אויבים בשער:

 

פיוטים וזמירות לכבוד התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע״א

בבר יוחאי, נמשחת אשריך, שמן שששון מחבךך: בר יוחאי בבר יוחאי,

ש ככן משחת קךש, נמשחת ממדת הקךש, נשאת ציץ נזר הקךש, חבוש על ראשך פארך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

מושיב טוב ישבת, יום נסת, יום אשך ברחת, במערת צוךים שעמךת, ששם קנית הוךך 1הךךך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

ע צי שטים עומךים, למוךי יי הם לומךים, אור מפלא אור היקוך הם יוקךים, הלא המה יורוך מוריך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

ולשךה מפורזים, עלית ללקט בו ב(ך7ן^זים, סוך תורה כבציצים ופךחים, נעשה אךם נאמר בעבורך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

נ ^ז!־^ ב?בוךה, ובמלחמת אש זית כוש\ענ^ה, ו0ךב הוצאת מתערה, ששל■^^ נגך צורריך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

ל מקום אבני שיש, הגעת לפני אריה ליש, גם גלית כחתרת על עיש, תשורי

ומי ישוךך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

בב קךש הקךשים, קו ירק מחדש חךשים, שבע ששבתות סוך םופמששים, קשךת קשרי שי״ן קשךיך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

יו׳׳ך יזככבמה קךומה, השקפת לכבוךו פנימה, ל״ב נתיבות ראשית תתמה, את כברוב ממשח זיו, אוךך: בר יוחאי

בבר יוחאי,

עמוד 12 מתוך 18 אור מפלא רום מעלה, יראת מלהביט כי רב לה, תעלומה ואין קורא לה, -נמת עין לא תשודך: בר יוחאי

בבר יחאי,

אשרי יולדתך, אשרי העם הם לומדד, ואשרי העומדים על סודך, לבושי

חשן תמיך ואוךיך: בר יוחאי

מחבר: רבי שמעון לביא

 

ואמרתם כה לחי, רבי שמעיון בבר יחאי: ואמרתם כה רבי שמעיון צדיקאי:

איש אליקים קדוש הוא, אשרי עין ראתהו, לב חכם ישכיל פיהו, אדוננו

בר יוחאי: ואמרתם

בברוך הוא מפי עליון, קדוש הוא מהריון, כמאור גליל העליון, אדוננו בר

יויזאי: ואמרתם

ג-בור ואיש מלחמה, בדת תורה תמימה, מלא מדע וחכמה, אדוננו בר

יוחאי: ואמרתם

דרש כל תעלומות, בעז ותעצומות, עלה מעלות רמות, אדוננו בבר יוחאי:

ואמרתם

החבא בתוד מערה, מפני הגזרה, ששם למד סתרי תורה, אדוננו בר יוחאי:

ואמרתם

ושם נברא מעין לו, וחרוב למאכלו, מה טוב חלקו וחבלו, אדוננו בר

יוחאי: ואמרתם

ז כר צדיק לברכה, זיין ריכא ובר ריכא, זכה רבים וזכה, אדוננו בר יוחאי:

ואמרתם

חדש כמה הלכות, הם במשנה ערוכות, זה המרגיז ממלכות, אדוננו בר

יוחאי: ואמרתם

ט הר את עיר טבריה, עשה אותה נקיה, ה1ךו לו משמיא, אךוננו בך יוחאי: ואמרתם

ידע כל הנסתרות, דבריו עושים פרות, בטל כמה גוזרות, אך1ננו בר יוחאי:

ואמרתם

ככל ימיו אשר חיה. אות הקשת לא נראה. כי הוא אות עולם היה, ^ךוגננו

בר יוחאי: ואמרתם

לכל ישךאל האיר, בסוך תגרת הבהיר, כאור החמה מזהיר, אךתנו בר

יוחאי: ואמרתם

מקום בחר בשמיא, עם הנביא אחיה, זה מבני עליה, אךוננו בר יוחאי:

ואמרתם

נ חמך מאך למעלה, זכה ליקר ו?ךלה, כתר עליון לו נגלה, אךתנו בר

יוחאי: ואמרתם

סיני סיני לו נקךא, ארי שבחבורה, ממנו תצא ת1ךה, אךוננו בר יוחאי:

ואמרתם

ע שיה שבעים ונקובים, יקרים מפנינים, בם תקן כוע:ל'יוג:ים. אךוננו בר

יוחאי: ואמרתם

פתח את פיו בחכמה, הוציא אור תעלומה, תקן זהרי חמה, אךתנו בבר

יוחאי: ואמרתם

צדיק יסוך העולם, גלה מדרש הנעלם, יכול לפטר העולם, אךוננו בבר

יוחאי. ואמרתם

קולו זמר עריצים, והכרית את הקוצים, והציל הלחוצים, אךתנו בר

יוחאי : ואמרתם

ר אה פניו מאירים, בשבתו עם חברים, עת גלה סוך נסתרים, אךוננו בר

יוחאי : ואמרתם

שלום רב על משכבו, נמה יפיו ופגה טובו, דובר אמת בלבבו, אךתנו בר

יוחאי: ואמרתם

תוךתו מגן לנו, היא מאירת עינינו, הוא ימליץ טוב בעךנו, אךוננו בר

יוחאי: ואמרתם

מחבר: רבי יוסף חיים – הבן איש חי

אשרינו נזה טיוב חלקנו, בהלילא דבר יחאי: וכיה נעים גורלנו, בזכות אדיוננו בבר יחאי:

אב הרחמן שמע קולנו, בהלולא דבר יוחאי: א רנה הוא מושיענו, בזכות אדוננו בבר יוחאי: אשרינו

ב מהרה יבוא !־יגל לבנו, בהלולא דבר יוחאי: בן דוד יבוא ויגאלנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

ג לה ככבוד מלכותך עלינו, בהלולא דבר יוחאי: גאלה שלמה רנגאלנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

ד עה והשכל תבוננו, בהלולא דבר יוחאי: דור ישרים תברכנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

ה ששב שכינתד לציון עירנו, בהלולא דבר יוחאי: היום תשמע שועתנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

ותערב לפניך תפלתנו, בהלולא דבר יוחאי: ולציון בשובו יזכו עינינו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

זכות אבות יגן עלינו, בהלולא דבר יוחאי: זה ה׳ קוינו ויושיענו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

חוס ורחם נא עלינו, בהלולא דבר יוחאי: ח מל עלינו ועל עוללינו, בזכות אדוננו בבר יוחאי: אשרינו

טוב ומיטיב הדרש לנו, בהלולא דבר יוחאי: טובך וחסדך עלינו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

י דבר עמים תחתנו, בהלולא דבר יוחאי: י רזי ה׳ אליקינו עמנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

? תר הילומים לראשינו, בהלולא דבר יוחאי: ככבוד והדר תעטרנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

ל ששם ולתהלה תתננו, בהלולא דבר יוחאי: ל חום חקנו הטריפנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

מ לד רחמן _רחם עלינו, בהלולא דבר יוחאי: מ ברכתך מלא ידינו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

נאור ואדיר אל תשכחנו, בהלולא דבר יוחאי: נ הלנו לציון גוו־לנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

סוף וקץ לכל צרותנו, בהלולא דבר יוחאי: סלח נא לעווננו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

עת רצון היום לנו, בהלולא דבר יוחאי: ע זרנו אלקי ישענו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו עמוד 16 מתוך 18

 

פתח לנו שערי רחמים לתפלתנו, בהלולא דבר יוחאי: פ רנסה ברוח תפתסנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

צ מיחת קרן לגואלנו, בהלולא דבר יוחאי: צ דקה וחסד עששה עמנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

קרע רע גזר דיננו, בהלולא דבר יוחאי: קומם קהל עדתנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

רצוננו לראות מלכנו, בהלולא דבר יוחאי: רפואה שלמה תרפאנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

ש כן כמאז באהלנו, בהלולא דבר יוחאי: שובה ה׳ את שבותנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

ת עלינו בשמחה לארצנו, בהלולא דבר יוחאי: תבנה לנו מקדשנו, בזכות אדוננו בר יוחאי: אשרינו

מחבר: ר׳ יוסף שפירא מצפת

 

אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל, לפני במי אתם מטהיץ ובמי מטהר אתכם, אביכם שבשמים. ואומר מקוה ישראל הי. מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל.

 © כל הזכויות שמורות

Print Friendly, PDF & Email

תגיות

0 תגובות על “קונטרס החלאקה | עצות | הלכות | פזמונים”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב