שמואל א

שמואל כז

(א) וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל לִבּוֹ עַתָּה אֶסָּפֶה יוֹם אֶחָד בְּיַד שָׁאוּל אֵין לִי טוֹב כִּי הִמָּלֵט אִמָּלֵט אֶל אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְנוֹאַשׁ מִמֶּנִּי שָׁאוּל לְבַקְשֵׁנִי עוֹד בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל וְנִמְלַטְתִּי מִיָּדוֹ:

מלבי"ם עתה אספה יום אחד ביד שאול – כי לאו בכל יומא מתרחיש ניסא, וגם שהעושין לו נס מנכין לו מזכיותיו, וחשב פן כבר כלו זכיותיו בשתי הצלות הקודמות, וז"ש אין לי טוב כי המלט אמלט אל ארץ פלשתים – ובזה אנצל מג' טעמים,

א) כי בעודי בארץ חושב שאול שאני אוסף אלי אנשים כדי למרוד בו, לא כן אם אהיה בארץ פלשתים, וז"ש ונואש ממני שאול –

ב) שאחר שידע שלא ימצאני יתיאש מלבקשני, וז"ש ונואש שאול לבקשני עוד בכל גבול ישראל –

ג) אף שיעלה על לבו לילך אחרי לארץ פלשתים ונמלטתי מידו – כי יצילני מלך פלשתים:

(ב) וַיָּקָם דָּוִד וַיַּעֲבֹר הוּא וְשֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ אֲשֶׁר עִמּוֹ אֶל אָכִישׁ בֶּן מָעוֹךְ מֶלֶךְ גַּת:

מלבי"ם ויקם דוד ויעבר – הגם שכאשר ברח תחלה אל אכיש היה בסכנה (כנ"ל כ"א) אז בא יחידי וחשדו שבא כמרגל וגם לא היה מקוה תועלת מאיש אחד,

לא כן עתה שבא עם שש מאות איש שלא נחשדו למרגלים והיה מקוה שיהיו מאנשי חילו ליום קרב ומלחמה, וז"ש ויעבר הוא ושש מאות איש:

(ג) וַיֵּשֶׁב דָּוִד עִם אָכִישׁ בְּגַת הוּא וַאֲנָשָׁיו אִישׁ וּבֵיתוֹ דָּוִד וּשְׁתֵּי נָשָׁיו אֲחִינֹעַם הַיִּזְרְעֵאלִית וַאֲבִיגַיִל אֵשֶׁת נָבָל הַכַּרְמְלִית:

מלבי"ם (טעם ב') תחלה בא בלא בני בית וחשש שיברח ממנו לא כן עתה שבאו איש וביתו, וז"ש וישב – וכו' איש וביתו:

(ד) וַיֻּגַּד לְשָׁאוּל כִּי בָרַח דָּוִד גַּת וְלֹא יָוסַף \{יָסַף\} עוֹד לְבַקְשׁוֹ: (ה) וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל אָכִישׁ אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ יִתְּנוּ לִי מָקוֹם בְּאַחַת עָרֵי הַשָּׂדֶה וְאֵשְׁבָה שָּׁם וְלָמָּה יֵשֵׁב עַבְדְּךָ בְּעִיר הַמַּמְלָכָה עִמָּךְ:

רד"ק ולמה ישב עבדך – פי' פן אהיה עליך למשא ודעת דוד היה כדי שלא ירגישו בו בפשטו על המקומות ושיהיה לו ולאנשיו עיר להם לבדם:

(ו) וַיִּתֶּן לוֹ אָכִישׁ בַּיּוֹם הַהוּא אֶת צִקְלָג לָכֵן הָיְתָה צִקְלַג לְמַלְכֵי יְהוּדָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה:

מצודות דוד ויתן לו וכו' את צקלג – אף שבספר יהושע (טו לא) נאמר שהיתה מנחלת יהודה, אולי לאחר זה לקחוה הפלשתים מידם. למלכי יהודה – כי אכיש נתנה לדוד, ולא החזירה לכל בני השבט:

(ז) וַיְהִי מִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר יָשַׁב דָּוִד בִּשְׂדֵה פְלִשְׁתִּים יָמִים וְאַרְבָּעָה חֳדָשִׁים:

מלבי"ם ימים – ר"ל בגת ישב ימים אחדים ובצקלג ישב ארבעה חדשים – ועל כן הקדים ימים לחדשים:

(ח) וַיַּעַל דָּוִד וַאֲנָשָׁיו וַיִּפְשְׁטוּ אֶל הַגְּשׁוּרִי וְהַגִּרְזִי \{וְהַגִּזְרִי\} וְהָעֲמָלֵקִי כִּי הֵנָּה יֹשְׁבוֹת הָאָרֶץ אֲשֶׁר מֵעוֹלָם בּוֹאֲךָ שׁוּרָה וְעַד אֶרֶץ מִצְרָיִם:

מלבי"ם כי הנה ישבות הארץ – באר שפשט על אומות האלה

א) מפני שהיו יושבות הארץ ועי"כ היה להם תגר עם פלשתים כדרך השכנים ולא יקפידו פלשתים על שנלחם בם,

ב) שהנה יושבות הארץ מעולם – מימות יהושע והם מן השבע עממין שקיים בהם מצות לא תחיה כל נשמה. עז"א בואכה שורה – וכו' כמוזכר בספר יהושע:

(ט) וְהִכָּה דָוִד אֶת הָאָרֶץ וְלֹא יְחַיֶּה אִישׁ וְאִשָּׁה וְלָקַח צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וּגְמַלִּים וּבְגָדִים וַיָּשָׁב וַיָּבֹא אֶל אָכִישׁ:

מלבי"ם ולא יחיה – ר"ל לא החיה מן השבי לעבדים ולשפחות כמו שיאמר אח"ז רק ולקח צאן ובקר – וכו', וישב – פי' ותמיד בעת ששב היה בא אל אכיש להגיד לו:

(י) וַיֹּאמֶר אָכִישׁ אַל פְּשַׁטְתֶּם הַיּוֹם וַיֹּאמֶר דָּוִד עַל נֶגֶב יְהוּדָה וְעַל נֶגֶב הַיְּרַחְמְאֵלִי וְאֶל נֶגֶב הַקֵּינִי:

מלבי"ם ויאמר אכיש – שאלו בתמיה וכי אל פשטתם היום – הלא בודאי פשטתם והי' משיב כמסיח לפי תומו, על נגב יהודה – וכו' שיחשוב אכיש כי נבאש בישראל:

(יא) וְאִישׁ וְאִשָּׁה לֹא יְחַיֶּה דָוִד לְהָבִיא גַת לֵאמֹר פֶּן יַגִּדוּ עָלֵינוּ לֵאמֹר כֹּה עָשָׂה דָוִד וְכֹה מִשְׁפָּטוֹ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר יָשַׁב בִּשְׂדֵה פְלִשְׁתִּים:

מלבי"ם ואיש – ר"ל וזה היה הטעם שלא היה מביא איש ואשה מן השבי שלא יגידו לאמר שכה עשה דוד ועי"כ:

 (יב) וַיַּאֲמֵן אָכִישׁ בְּדָוִד לֵאמֹר הַבְאֵשׁ הִבְאִישׁ בְּעַמּוֹ בְיִשְׂרָאֵל וְהָיָה לִי לְעֶבֶד עוֹלָם:

מלבי"ם ויאמן אכיש בדוד – כי אמר הבאש הבאיש בעמו בישראל – ר"ל שיצויר שילחם דוד עם ישראל [שאר השבטים לבד מיהודה], ועמו שהם שבטו יחזיקו בידו [כנגד ישראל],

ויצויר שילחם עם שבטו למצוא חן בעיני ישראל [-שאר השבטים] לבל יאמרו כי נוטה אל שבטו,

אבל אחר שנלחם ביהודה [-שבטו] ובקיני שהם מישראל [-שאר השבטים] נבאש בכולם וממילא והיה לי לעבד עולם:

Print Friendly, PDF & Email

0 תגובות על “שמואל א – פרק לא”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב