.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

ספר שמואל ב

סדרת השיעורים בתנך

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

18 תגובות על “ספר שמואל ב”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. יהושע מלכה הגיב:

    לרב בועז, שלום
    כותב אליך תלמיד מתמיד בשיעורך שאתה לא מכיר ולא דברת עמו מעולם (מעל ל-3 שנים אני שומע את שיעוריך בשקיקה. במיוחד ספר הכוזרי, פרשיות שבוע, ותנך על הסדר.
    אחת השאלות שהרב שאל בספר שמואל על "אביגיל אשת נבל הכרמלית" מדוע בכל הזדמנות כשמזכיר את נשותיו של דוד מזכיר את אביגיל – כאשת נבל, הגם שכבר מזמן הינה אשתו של דוד.
    ענית על זה שאולי הדבר נובע מכך שנתנה עינה בדוד עוד בטרם מת בעלה – שחז"ל דרשו זאת לגנאי, ולכן מזכירים אותה על זה לגנאי.
    הרב ביקש ממי שיודע תשובה לשאלה זו, שיודיעו.
    בחסדי ה' עיינתי בספר חומת אנך לחיד"א. שם הוא כותב בפרק כ"ז "ושתי נשותיו…" ואמר אשת נבל דזה חשיבותה, שהיתה ביד הנחש (נבל) וניצולה ונתעלית להיות אשת מלך חסיד והוא [גלגול] אדה"ר כמש"ל מיסוד רבנו האר"י ז"ל [כך שנתעלית מהנחש לאדה"ר].
    שוב, ישר כח על שיעורך הברורים והמחכימים שנאמרים בשפה ברורה ובנעימה.

    • הרב בועז שלום שליט"א הגיב:

      ליהושע – תודה ויישר כח!
      אכן דברי החיד"א מחכימים בביאור הענין, ודבריו עדיפים שהרי דרשה לאותה צדקת לשבח.

  2. אהרון הגיב:

    יישר כח ענק לרב בועז שלום!
    אינך יודע איך שמך הולך לפניך, וסך התלמידים שלך הוא לאין ערוך, כמה וכמה 'מלמדים' בתלמודי תורה ובתוכם אני הקטן, מלמדים בכיתה על פי שיעוריך הנפלאים
    חיילך לאורייתא!

  3. אדיר הרוש הגיב:

    הרב בועז שלום השם ימלא כל משאלותיך לטובה
    אתה ממלא אותי בידע עצום ונרחב ממש שליח השם
    שאלה… בספר שמואל ב׳ פרק יב׳ דקה 45 לערך
    לגבי דוד המלך שלאחר מות בנו מבת שבע
    שהוא קם ורחץ גופו ואכל
    בנוסף לשתי הפירושים של הרד״ק
    יש מקום לפרש אולי שהוא עשה כך משום שאולי זה היה לפני שבת..ומפאת כבוד השבת פעל כך?
    תודה רבה תזכו לחיים טובים וארוכים!

    • בועז שלום הגיב:

      לאדיר
      תודה על הדברים, אני שמח לשמוע שהנך מפיק תועלת מהשעורים. עלה והצלח!
      בנוגע לשאלתך – על מה מבוססת הנחתך שמדובר היה לקראת שבת?

  4. דודגבאי הגיב:

    שיעור יפה מאד מבינים את הנביא בצורה שלמה!

  5. דודגבאי הגיב:

    יישר כוח שיעור מעולה!

  6. ניר אלמליח הגיב:

    בס"ד
    הרב אמר שנוב עיר הכהנים נהרגו ע"י שאול בגלל קללת בני עלי.
    מבחינת הזמן זה לא אפשרי כי שאול בא לבשר לעלי הכהן על מות בניו וארון הברית שנשבה?

    • בועז שלום הגיב:

      לניר שלום
      מדוע אין הדבר אפשרי? התוס' בתענית [דף ה:] מחשבן על פי סדר עולם, ששמואל נולד חצי שנה אחרי שנתמנה עלי, וכשכלו מ' שנות כהונת עלי היה שמואל בן 39.5 שנה, ושמואל שפט את ישראל עשר שנים, הרי 49.5 שנה, ועוד 2.5 שנים של מלכות שאול, הרי נ"ב שנות שמואל.
      הרי לך שעברו עשר שנים ממות עלי עד מלכות שאול, ועוד שנה שנתיים ממלכות שאול ועד הריגת נוב עיר הכהנים.

  7. אברהם הגיב:

    שלום ויישר כח לכבוד הרב
    מה פשר הפסוק ויעזב המלך את עשר נשים פלגשים לשמר הבית, וכי עשר נשים יכולות לשמור על הבית מול צבא רב? איזו משמעות יש לשמירה שהן שומרות?

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לאברהם שלום
      בספר גביעי גביע הכסף (לרבי בנימין ריבלין תלמיד הגר״א) כתב בשם הגר״א, טעם למה השאיר דוד את הפלגשים לשמור את הבית, וכי אין לו שומרים אחרים זולתם? ועוד הקשה למה התפלל דוד לקמן בפס׳ ל״א ״ויאמר דוד סכל נא את עצת אחיתופל ה״ בנוגע לעצה לבוא על פלגשי אביו – אם לבסוף לא נתקיימה תפילתו, שהרי אבשלום בא על פלגשי אביו? ועוד יש לשאול מדוע לא הפיר חושי הארכי ריע דוד את עצת אחיתופל לאבשלום לבא על פלגשי אביו?
      ומבאר הגר״א, שכיון שנתן הנביא אמר לדוד (לעיל יב יא) ״ולקחתי את נשיך לעיניך ונתתי לרעיך ושכב עם נשיך וגו' היה דבר הנביא צריך להתקיים בכל אופן, ורק אח״כ תוכל להיות ישועה לדוד. ולכך נאמר (שמואל ב פרק טז-כג) וַעֲצַ֣ת אֲחִיתֹ֗פֶל אֲשֶׁ֤ר יָעַץ֙ בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔ם כַּאֲשֶׁ֥ר יִשְׁאַל־ אִ֖ישׁ בִּדְבַ֣ר הָאֱלֹהִ֑ים כֵּ֚ן כָּל־עֲצַ֣ת אֲחִיתֹ֔פֶל גַּם־לְדָוִ֖ד גַּ֥ם לְאַבְשָׁלֹֽם: שזה עולה על העצה של שכיבת הפלגשים המפורשת שם, שהיא היתה טובה אמיתית לדוד, וגם לאבשלום היתה נראית כטובה.
      עוד מבאר שם, שהפלגשים היה דינן כמפותות אביו שאינן אסורות על הבן, וכל האיסור שלהם היה רק מצד שרביטו של מלך, עי״ש.

  8. רפאל נפתלי הגיב:

    שלום לרב
    בשמואל ב' פרק כא פסוק ח' מובא שדוד מסר לבסוף את שני בני רצפה בת איה ואת חמשת בני מירב שנישאה לעדריאל המחולתי.
    חשבתי שאולי אפשר לומר שמה שדוד מסר דוקא חמישה אלה – לפי הדעה בחז"ל שמירב נישאה לדוד תחילה, רק שאול מסר אותה לעדריאל המחולתי, ואם כן יוצא שחמשת בניה ממזרים, ולכן דוד מסר אותם למיתה.
    האם אפשר לומר כן?
    תודה!

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לר' רפאל שלום
      אכן כדבריך מופיע כבר בקדמונים.
      בספר 'אבות העולם' לרבי בנימין ויטאלי [מקובל אלקי, ונציה שנת תע"ט] כותב שאכן זו הסיבה שדוד מסר את בני מירב, כיון שהייתה נשואה לדוד, ונישואיה לעדריאל בעבירה היו כמאחז"ל, וממזרים היו.
      כך כתב גם ה'חסדי דוד' על התוספתא [סוטה פי"א ה"ח], והוסיף שהסיבה שמסר בני רצפה בת איה כיון שהייתה פילגש, ואף ילדיה היו פגומים עכ"פ.
      רק שחשוב להדגיש –
      הדבר לא מוסכם שהיו ילדיה ממזרים, יש כמה יישובים לבאר מדוע רק נישואי עדריאל למירב היו בעבירה, אבל ילדיה לא נחשבו לממזרים [כגון שדוד זיכה לה גט ע"י אחר בסתר, וממילא אינה אשת איש – עי' בית ארזים עמ"ס סנהדרין די"ט:]. ועעב"ז שו"ת דברי חיים ח"ב אה"ע סי' כ"ז.

  9. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    בחסדי ה' ותודה לרב סיימנו ספר שמואל ב. מתחילים מלכים א. תודה.

  10. ישראל רייך הגיב:

    לפני הכל רציתי להביע את הרגשותי שכבר מספר שנים אני זוכה לשמוע דרך קול הלשון את השיעורים של הרב וכל פעם אני נהנה מחדש.
    ולשאלה –
    בשמואל ב' פרק ד מדובר על שהרגו את מפיבושת….. ובפרק ט מדובר שדוד לקח תחת חסותו את מפיבושת, לא הצלחתי להבין האם מדובר על שני אנשים שונים או ששתי המפיבושת שמדובר זה אותו אחד?
    תודה מראש.

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לר' ישראל רייך השלום והברכה,
      אני שמח לשמוע שהנכם מפיקים תועלת מהשיעורים, תזכו את הרבים הלאה.
      בנוגע לשאלתכם –
      בשמואל ב פרק ד הרגו את אִֽישׁ־בֹּ֗שֶׁת בֶּן־שָׁאוּל֙ .
      לעומת זאת בשמואל ב פרק ט דוד עושה חסד עם בן רעהו, עם מְפִיבֹ֨שֶׁת בֶּן־יְהוֹנָתָ֤ן בֶּן־שָׁאוּל.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות