השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

דרוש מתנדב לזיכוי הרבים >>

שערי קדושה למהרח"ו

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

13 תגובות על “שערי קדושה למהרח"ו”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. זיו מועלם הגיב:

    שלום הרב
    ברצוני להבין את מה שכתב בשערי קדושה של רבי חיים ויטאל אודות ה״נפש שכלית״ ״נפש יסודית״ וכן ״רוח שכלית״ ״נשמה שכלית״?
    תודה

    • בועז שלום הגיב:

      לזיו שלום
      הנפש היסודית היא החלק הרוחני המחובר לגוף האדם לארבע היסודות שבהם ברא הקב"ה עולמו – דצח"ם, ד'ומם צ'ומח, ח'י, מ'דבר, ומכאן נגזר שמה. נפש יסודית יש גם לגויים ולבעלי חיים. לישראל יש גם רוח ונשמה.
      בנפש זו טבועות המידות של האדם – גאוה כעס קמצנות וכו'. ועל נפש זו נאמר 'כי נפש כל בשר דמו בנפשו הוא', שמקומה הוא בדם ובחלקו המגושם של האדם.
      הנפש השכלית – היא החלק הרוחני של האדם שעל ידה האדם מקיים את התרי"ג מצוות. החיבור שלה אל הגוף הוא דרך הנפש היסודית, שמהווה מעין 'ממצע' או בבחינת 'כסא' לנפש השכלית הגבוהה ממנה לאין ערוך. נפש זו נפח הקב"ה מדיליה ומעצמותו ית', והיא עיקר האדם.
      המהרש"א [ברכות ג:] מבאר שמה שאמרו הקדמונים נפש טבעית חיונית ושכלית – זה מה שהמקובלים הגדירו בשמות אחרים – נפש רוח נשמה. הנפש הטבעית – היסודית מוטבעת בגוף, החיונית – בחינת הרוח הממצעת בינה לבין הנפש השכלית – הנשמה.
      [חשוב להדגיש שכל אחד מאלה מתפרט גם הוא לפרטים -נפש דנפש, רוח דנפש, נשמה דנפש, וכן נפש דרוח, רוח דרוח וכו'.].
      תוכל לשמוע את השיעורים שמסרנו בשערי קדושה ובהם הרחבה לנושא, וכן לקרוא את שכתבנו בספרנו 'משנת הגלגולים' וגם שם עסקנו בהרחבה בענין הנר"ן.

      • ראובן ליבון הגיב:

        לרב שלום וברכה
        הרמב"ם בשמונה פרקים כותב שנפש האדם אחת ומתחלקת לחמישה חלקים. האם הרמב"ם מדבר בנפש היסודית בלבד. היש לרמב"ם שיטה אחרת?

        • בועז שלום הגיב:

          לראובן שלום
          החלוקה שהרמב"ם מחלק שונה מחלוקת המקובלים לנר"נ ח"י, וחלוקתו היא לארבעה חלקים לנפש החיונית שהם הזן המרגיש המדמה המתעורר, והחלק החמישי שייך לקומה הרוחנית יותר – הוא החלק הנקרא "שכלי".שרק בו נבדל האדם מן הבהמה.

  2. ראובן ליבון הגיב:

    לרב שלום וברכה
    האם נכון לומר שמחצב הנשמות נמצא בספירת הבינה שבכל עולם.

    • בועז שלום הגיב:

      לראובן שלום
      איתא בתיקו"ז תיקון ו דף כג ע"א שכסא הכבוד הוא בחינת בינה הנקראת גם עולם הבריאה [וכן הוא זוה"ח י"א יתרו דף נז ע"א] וכן איתא בשער הכוונות דרושי הלילה דרוש ד אשר כסא הכבוד שהיא בחינת בינה כנ"ל נקרא מחצב הנשמות כי שם מקור נשמות ישראל. נמצא שמחצב הנשמות הוא דוקא בעולם הבריאה – עולם הכסא.
      אולם בספר אור לשמים כבת בשם נשמת שבתי הלבוי שהנשמה מקורה בבינה דאצילות, וירדה בהשתלשלות לעולם הבריאה, ומשם למטה בגוף האדםץ

  3. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    קצת קשה בשיעור 5.הרב מונה את מצוות גירושין בקטגוריה של מצוות שאדם צריך לרדוף אחריהם. מה ההבנה?
    תודה

  4. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    שלא תדעו עוד צער.
    בשיעור 25 לפני הדקה ה 9. הרב אמר תלמידו של הגר"א חיים ויטאל במקום חיים מוולוזין. האם הרב מעונין בתיקון טעויות בריזולוציה כזאת?כ"ט.

  5. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    תודה לבורא עולם תודה לרב על השיעורים הנפלאים. סיימנו בסעייתא דשמיא את הספר א דראש חודש אייר התשפא. מתחילים בס"ד אורחות צדיקים. תודה.

  6. גבריגל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    בהשגחה פרטית אני מגלה שהיום שסיימתי את הספר זה יום הפטירה של ר' חיים ויטאל. שמעתי בשיעור של הרב אסולין.ממש עובר בי צמרמורת.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו ביט הנפשהסנדיסק 128כרטיס זכרון 128

עדכונים חמים למייל

קבלת עדכונים
Loading