.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

שערי קדושה למהרח"ו

סדרת השיעורים בספרי מוסר

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

20 תגובות על “שערי קדושה למהרח"ו”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. זיו מועלם הגיב:

    שלום הרב
    ברצוני להבין את מה שכתב בשערי קדושה של רבי חיים ויטאל אודות ה״נפש שכלית״ ״נפש יסודית״ וכן ״רוח שכלית״ ״נשמה שכלית״?
    תודה

    • בועז שלום הגיב:

      לזיו שלום
      הנפש היסודית היא החלק הרוחני המחובר לגוף האדם לארבע היסודות שבהם ברא הקב"ה עולמו – דצח"ם, ד'ומם צ'ומח, ח'י, מ'דבר, ומכאן נגזר שמה. נפש יסודית יש גם לגויים ולבעלי חיים. לישראל יש גם רוח ונשמה.
      בנפש זו טבועות המידות של האדם – גאוה כעס קמצנות וכו'. ועל נפש זו נאמר 'כי נפש כל בשר דמו בנפשו הוא', שמקומה הוא בדם ובחלקו המגושם של האדם.
      הנפש השכלית – היא החלק הרוחני של האדם שעל ידה האדם מקיים את התרי"ג מצוות. החיבור שלה אל הגוף הוא דרך הנפש היסודית, שמהווה מעין 'ממצע' או בבחינת 'כסא' לנפש השכלית הגבוהה ממנה לאין ערוך. נפש זו נפח הקב"ה מדיליה ומעצמותו ית', והיא עיקר האדם.
      המהרש"א [ברכות ג:] מבאר שמה שאמרו הקדמונים נפש טבעית חיונית ושכלית – זה מה שהמקובלים הגדירו בשמות אחרים – נפש רוח נשמה. הנפש הטבעית – היסודית מוטבעת בגוף, החיונית – בחינת הרוח הממצעת בינה לבין הנפש השכלית – הנשמה.
      [חשוב להדגיש שכל אחד מאלה מתפרט גם הוא לפרטים -נפש דנפש, רוח דנפש, נשמה דנפש, וכן נפש דרוח, רוח דרוח וכו'.].
      תוכל לשמוע את השיעורים שמסרנו בשערי קדושה ובהם הרחבה לנושא, וכן לקרוא את שכתבנו בספרנו 'משנת הגלגולים' וגם שם עסקנו בהרחבה בענין הנר"ן.

      • ראובן ליבון הגיב:

        לרב שלום וברכה
        הרמב"ם בשמונה פרקים כותב שנפש האדם אחת ומתחלקת לחמישה חלקים. האם הרמב"ם מדבר בנפש היסודית בלבד. היש לרמב"ם שיטה אחרת?

        • בועז שלום הגיב:

          לראובן שלום
          החלוקה שהרמב"ם מחלק שונה מחלוקת המקובלים לנר"נ ח"י, וחלוקתו היא לארבעה חלקים לנפש החיונית שהם הזן המרגיש המדמה המתעורר, והחלק החמישי שייך לקומה הרוחנית יותר – הוא החלק הנקרא "שכלי".שרק בו נבדל האדם מן הבהמה.

  2. ראובן ליבון הגיב:

    לרב שלום וברכה
    האם נכון לומר שמחצב הנשמות נמצא בספירת הבינה שבכל עולם.

    • בועז שלום הגיב:

      לראובן שלום
      איתא בתיקו"ז תיקון ו דף כג ע"א שכסא הכבוד הוא בחינת בינה הנקראת גם עולם הבריאה [וכן הוא זוה"ח י"א יתרו דף נז ע"א] וכן איתא בשער הכוונות דרושי הלילה דרוש ד אשר כסא הכבוד שהיא בחינת בינה כנ"ל נקרא מחצב הנשמות כי שם מקור נשמות ישראל. נמצא שמחצב הנשמות הוא דוקא בעולם הבריאה – עולם הכסא.
      אולם בספר אור לשמים כבת בשם נשמת שבתי הלבוי שהנשמה מקורה בבינה דאצילות, וירדה בהשתלשלות לעולם הבריאה, ומשם למטה בגוף האדםץ

  3. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    קצת קשה בשיעור 5.הרב מונה את מצוות גירושין בקטגוריה של מצוות שאדם צריך לרדוף אחריהם. מה ההבנה?
    תודה

  4. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    שלא תדעו עוד צער.
    בשיעור 25 לפני הדקה ה 9. הרב אמר תלמידו של הגר"א חיים ויטאל במקום חיים מוולוזין. האם הרב מעונין בתיקון טעויות בריזולוציה כזאת?כ"ט.

  5. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    תודה לבורא עולם תודה לרב על השיעורים הנפלאים. סיימנו בסעייתא דשמיא את הספר א דראש חודש אייר התשפא. מתחילים בס"ד אורחות צדיקים. תודה.

  6. גבריגל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    בהשגחה פרטית אני מגלה שהיום שסיימתי את הספר זה יום הפטירה של ר' חיים ויטאל. שמעתי בשיעור של הרב אסולין.ממש עובר בי צמרמורת.

  7. עדי הגיב:

    שלום הרב.
    בשיעור השלישי הרב מסביר את נושא ארבעת היסודות מצד הקליפה.
    מצד אחד הכרת הטוב להבורא על כל מה שיש לאדם אכן מסייעת לו להתמקד בעיקר, אך מצד שני מה קורה לדוגמא
    אם יש שאיפות גשמיות שהן הכרחיות לטובת האדם…כדוגמת: בית, רכב, משכורת.
    כי אם אני צריך משהו שחסר לי והוא מאוד יסייע לי זה אומר שאני בחוסר וזה סוג של כפיות טובה, מצד שני אם לא
    אשאף…לא בטוח שזה יהיה.
    מה הגישה הנכונה לנושא?

    אודה לרב אם יוכל להתייחס לשאלתי.
    בשורות טובות וחג שמח

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לעדי שלום
      חז"ל אומרים שכל מעשיך יהיו לשם שמים, דהיינו לעבודתו יתברך, או לדבר המביא לידי עבודתו יתברך, כמובא בשו"ע סי' רל"א.
      כך שאדם יכול לשאוף שיהיה לו רכב על מנת שיוכל להגיע בו יותר מהר לאן שצריך וכך יוכל לנצל ולפנות יותר זמן לתורה. שיוכל לעשות עמו חסדים עם בני ביתו ואחרים.
      כך ישאף למשכורת גבוהה – כדי שיוכל להיות ברווחה כלכלית ומתוך כך יהיה זמנו פנוי לעסק התורה, או כדי שיוכל לקיים בזה חובתו כלפי בני ביתו – אנא איזון ואפרנס וכו', או כדי שיוכל בממון זה לשלוח ילדיו לתלמוד תורה, וכן כל כיוצא בזה.
      כל שאיפה אחרת שאינה מובילה לרוחניות – היא פסולה, שמביאה את האדם להתגשם ולהיות אדם חומרי שכל שאיפתו ומשיכתו לארציות המרחיקה אותו מעבודת בוראו.

      • עדי הגיב:

        לרב השלום והברכה.
        תודה רבה על הסברך.
        השאלה שלי היא…כיצד מכוונים לנושאים הללו, משום שרק על ידי חסרון יש רצון ושאיפה
        להשיג דברים שיהיו לשם שמיים (כפי הסברך), אם רק אכיר בטוב שיש לי כעת אזי כיצד דברים
        יזזו לעבר דברים שאני צריך? וכמובן אני מדבר לצורך קיום רצון הבורא.

        תודה.

        • הרב בועז שלום הגיב:

          ודאי המעלה הגדולה היא שנסתפק במועט, ונודה על מה שיש לנו, וקב חרובין יספיק לנו מע"ש לע"ש… רק שבפועל אנו יודעים שלא כך הדברים פועלים אצלנו, אנו קרוצי חומר, ועדיין יש לנו שאיפות ורצונות לגשמיות, ואת זה יש לנתב לעניינים רוחניים, דירה נאה המרחיבה דעתו של אדם, וממון לעשות בו רצון ה' וכו'.

          • עדי הגיב:

            אני מסכים איתך שצריך להסתפק במועט.
            דווקא כל השפע (המזוייף) שיש כיום הוא מה שגורם לכל מה שהסברת.
            הנושא שעדיין לא הבנתי זה מה הדרך הנכונה לבקש מהבורא את הדברים
            החומריים שאני צריך או רוצה.
            משום שברגע שאני מבקש דברים נוספים שמאוד יעזרו לי בעבודת השם זה כבר
            לא נקרא להסתפק במועט…זו עדיין סתירה שאני לא מצליח ליישב.

            מקווה ששאלתי כעת מדוייקת ונכונה יותר.
            תודה רבה

            • הרב בועז שלום הגיב:

              מדובר בדרגות.
              בדרגה הגבוהה – יש להסתפק במועט ולהודות על מה שיש כחנינא שדיו בקב חרובין מע"ש לע"ש.
              בדרגה הנמוכה – יש לשאוף להגיע לדרגה הגבוהה, אבל כל עוד אנו לא שם – נתפלל על צרכינו על מנת שנוכל בדרגתינו אנו להגיע עי"ז לעבודתו ית'.

  8. עדי הגיב:

    אמן!
    תודה לרב על זיכוי הרבים.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות