דרוש מתנדב לזיכוי הרבים >>


להתחסן נגד קורונה?





השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,
ר' חיים בן סעדה בתושח"י



שערי קדושה למהרח"ו
01שערי קדושה - הקדמה
02שערי קדושה - חלק א - שער א - בביאור הפגם ע””י חטאות האדם בענין המצוות
03שערי קדושה - חלק א - שער ב - בביאור הפגם ע””י מידות המגונות
04שערי קדושה - חלק א - שער ג - בביאור שם צדיק וחסיד, ואיך יקיים מידות אלו למעשה
05שערי קדושה - חלק א - שער ד - בביאור מדרגת הצדיק בפרטות
06שערי קדושה - חלק א - שער ה - בביאור מדרגת החסיד בדרך קצרה
07שערי קדושה - חלק א - שער ו - בביאור סדר הנהגת האדם החסיד בדרך קצרה
08שערי קדושה - חלק ב - שער א - בתוכחות
09שערי קדושה - חלק ב - שער ב - בתוכחות הנמצאות בדברי רז””ל
10שערי קדושה - חלק ב - שער ג - בשכר קיום התורה והמצוות
11שערי קדושה - חלק ב - שער ד - בעונש מידות הרעות ובשכר הטובות - א
12שערי קדושה - חלק ב - שער ד - בעונש מידות הרעות ובשכר הטובות - ב
13שערי קדושה - חלק ב - שער ד - בעונש מידות הרעות ובשכר הטובות - ג
14שערי קדושה - חלק ב - שער ה - במידות האסורות
15שערי קדושה - חלק ב - שער ה - במידות האסורות
16שערי קדושה - חלק ב - שער ו - בעונש מצוות לא תעשה
17שערי קדושה - חלק ב - שער ז - בקיום מצות עשה ובקיום מנהגים טובים
18שערי קדושה - חלק ב - שער ח -שער התשובה, במצות עשה
19שערי קדושה - חלק ג - בהנהגת השגת רוח הקודש - שער א - במהות העולמות
20שערי קדושה - חלק ג - שער ב - במהות האדם
21שערי קדושה - חלק ג - שער ג - במעכבי נבואה
22שערי קדושה - חלק ג - שער ד - בתנאי הנבואה
23שערי קדושה - חלק ג - שער ה - באיכות הנבואה מה עניינה
24שערי קדושה - חלק ג - שער ו - במדרגות הנבואה
25שערי קדושה - חלק ג - שער ז - בהנהגת רוח הקודש בזמננו זה
26שערי קדושה - חלק ג - שער ח - לבאר הנהגת הבא להתקדש בזמננו בדרך קצרה מאד
27שערי קדושה - חלק ד - באופני השימוש בהשגת רוח הקודש + אגרת הרמב''ן. סיום
תגיות סדרת השיעורים בספרי מוסר
6 תגובות על “שערי קדושה למהרח"ו”
בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.
תגובות הגולשים לבטל
עדכונים חמים למייל
שאל את הרב
- מהיכן ידע שחלום יוסף אמת ביחס לאביו ולאמו? נשאל ע"י עידן
- מדוע רחל השאירה אצלה את התרפים? נשאל ע"י דורון
- האם מותר להורה לצוות על בנו שמתחת לגיל 6 לעשות מלאכה בשבת? נשאל ע"י שחף רחל
- השומר שבת "הבן עם הבת" – מה בא לרמז? נשאל ע"י אנונימי
- דקדוק הדגש ב"לך תצפה" שבתפילת נשמת נשאל ע"י בנימין שלזינגר
בועז שלום says:
לר' גבריאל שלום על המסילת ישרים רבו הפירושים - רק ממה...
גבריאל ג'ראפי says:
שלום לרב. מתחיל בס"ד לימוד מסילת ישרים. עם איזה ספר פרושים...
בועז שלום says:
חסדי ה', יילכו מחיל אל חיל!
בועז שלום says:
לדניאל שלום לצערי, עדיין לא. דרכינו בלימוד היא בכל שנה למסור...
דניאל שימחייב says:
שלום, הרב האם קיים שיעור על רש"י בספר בראשית פרק ב?
שלום הרב
ברצוני להבין את מה שכתב בשערי קדושה של רבי חיים ויטאל אודות ה״נפש שכלית״ ״נפש יסודית״ וכן ״רוח שכלית״ ״נשמה שכלית״?
תודה
לזיו שלום
הנפש היסודית היא החלק הרוחני המחובר לגוף האדם לארבע היסודות שבהם ברא הקב"ה עולמו – דצח"ם, ד'ומם צ'ומח, ח'י, מ'דבר, ומכאן נגזר שמה. נפש יסודית יש גם לגויים ולבעלי חיים. לישראל יש גם רוח ונשמה.
בנפש זו טבועות המידות של האדם – גאוה כעס קמצנות וכו'. ועל נפש זו נאמר 'כי נפש כל בשר דמו בנפשו הוא', שמקומה הוא בדם ובחלקו המגושם של האדם.
הנפש השכלית – היא החלק הרוחני של האדם שעל ידה האדם מקיים את התרי"ג מצוות. החיבור שלה אל הגוף הוא דרך הנפש היסודית, שמהווה מעין 'ממצע' או בבחינת 'כסא' לנפש השכלית הגבוהה ממנה לאין ערוך. נפש זו נפח הקב"ה מדיליה ומעצמותו ית', והיא עיקר האדם.
המהרש"א [ברכות ג:] מבאר שמה שאמרו הקדמונים נפש טבעית חיונית ושכלית – זה מה שהמקובלים הגדירו בשמות אחרים – נפש רוח נשמה. הנפש הטבעית – היסודית מוטבעת בגוף, החיונית – בחינת הרוח הממצעת בינה לבין הנפש השכלית – הנשמה.
[חשוב להדגיש שכל אחד מאלה מתפרט גם הוא לפרטים -נפש דנפש, רוח דנפש, נשמה דנפש, וכן נפש דרוח, רוח דרוח וכו'.].
תוכל לשמוע את השיעורים שמסרנו בשערי קדושה ובהם הרחבה לנושא, וכן לקרוא את שכתבנו בספרנו 'משנת הגלגולים' וגם שם עסקנו בהרחבה בענין הנר"ן.
לרב שלום וברכה
הרמב"ם בשמונה פרקים כותב שנפש האדם אחת ומתחלקת לחמישה חלקים. האם הרמב"ם מדבר בנפש היסודית בלבד. היש לרמב"ם שיטה אחרת?
לראובן שלום
החלוקה שהרמב"ם מחלק שונה מחלוקת המקובלים לנר"נ ח"י, וחלוקתו היא לארבעה חלקים לנפש החיונית שהם הזן המרגיש המדמה המתעורר, והחלק החמישי שייך לקומה הרוחנית יותר – הוא החלק הנקרא "שכלי".שרק בו נבדל האדם מן הבהמה.
לרב שלום וברכה
האם נכון לומר שמחצב הנשמות נמצא בספירת הבינה שבכל עולם.
לראובן שלום
איתא בתיקו"ז תיקון ו דף כג ע"א שכסא הכבוד הוא בחינת בינה הנקראת גם עולם הבריאה [וכן הוא זוה"ח י"א יתרו דף נז ע"א] וכן איתא בשער הכוונות דרושי הלילה דרוש ד אשר כסא הכבוד שהיא בחינת בינה כנ"ל נקרא מחצב הנשמות כי שם מקור נשמות ישראל. נמצא שמחצב הנשמות הוא דוקא בעולם הבריאה – עולם הכסא.
אולם בספר אור לשמים כבת בשם נשמת שבתי הלבוי שהנשמה מקורה בבינה דאצילות, וירדה בהשתלשלות לעולם הבריאה, ומשם למטה בגוף האדםץ