השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 

שערי תשובה

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

13 תגובות על “שערי תשובה”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. דוד הגיב:

    שלום לכבוד הרב
    ברצוני להבין את מה שאומר השערי תשובה "ואם יפלו בחטא פעם אחת לא ישנו לו. ונקוטו בפניהם. וחוזרים בתשובה"
    מה הפירוש של המילה נקוטו?
    תודה ויישר כח על השיעורים המדהימים!

    • בועז שלום הגיב:

      לדוד שלום
      המילה נקוטו מקורה מספר יחזקאל (פרק כ' פסוק מג) וּזְכַרְתֶּם־שָׁ֗ם אֶת־דַּרְכֵיכֶם֙ וְאֵת֙ כָּל־עֲלִיל֣וֹתֵיכֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר נִטְמֵאתֶ֖ם בָּ֑ם וּנְקֹֽטֹתֶם֙ בִּפְנֵיכֶ֔ם בְּכָל־ רָעוֹתֵיכֶ֖ם אֲשֶׁ֥ר עֲשִׂיתֶֽם:
      במפרשים יש שלשה ביאורים למילה:
      רש"י מפרש – ונקוטותם – לשון קטטה
      רש"י מביא לשון אחר כתרגומו ותידנקון וכן תרגם יונתן הנאנחים :
      הרד"ק מפרש ונקוטתם בפניכם – ענין כריתה כמו אשר יקוט כסלו ופירוש תהיו נכרתים בעיניכם כלומר תחשבו בעיניכם כשתזכרו רעותיכם שתהיו ראויים להכרת מן העולם.

  2. ציון הגיב:

    שלום כבוד הרב,
    ראשית אני רוצה להודות מאוד לרב על כל השיעורים שנמצאים באתר בכל כך הרבה נושאים מגוונים, ממש אוצר!
    בצעירותי עשיתי הרבה שטויות ועברתי על עבירות חמורות מאוד, וב"ה ישתבח שמו, הקב"ה פקח עיניי וכבר כמה שנים שאני משתדל לחזור בתשובה, למדתי בספר שערי תשובה (עדיין לא את כולו, בעז"ה) וגם האזנתי לשיעורים של הרב, ואני מאוד נבוך, מהי הדרך הנכונה?

    מצד אחד- אני מרגיש שהספר ממש מדבר אליי ומשפיע עליי הרבה חשק ונכונות לחזור בתשובה באמת מכל הלב בלי משחקים אך מצד שני- דבריו של הרבינו יונה (בכלל, ובפרט בכל הקשור לחרטה, יגון והדאגה וכו') כל כך נוקבים ואמתיים, עד שאני מרגיש שאני מסתובב כבר כמה ימים בעולם עם תחושה של עצבות גדולה (..איך אוכל לתקן מה שעיוותתי?) סוג של יאוש, (אחרי שעברתי על עבירות שיש בהן כריתות מיתות בית דין, תשובה תועיל לאדם שכמותי? אולי לא מתאים / ראוי שאהיה בשמחה?)
    יורה לי הרב מהי ההשקפה הנכונה.
    תודה רבה.

    • בועז שלום הגיב:

      שלום
      תחילה אומר, שזה שאתה במרמור על העבירות שעשית – זו התשובה! כמו שציטטת את רבינו יונה על היגון והחרטה. זה הנדרש מהאדם, וזה המכפר. ככל שהחרטה גדולה יותר, כך התשובה מתקבלת יותר.
      עם כל זה בספרים הקדושים מחלקים בין 'מרמור' ל'עצבות'. מרמור הוא דבר טוב, עצבות היא דבר גרוע. מרמור מביא לפעולה, עצבות משתקת.
      ולכן אסור להיות בעצבות, אלא להתעודד ולדעת שכשם שאפשר לקלקל כך אפשר לתקן, ובמקום שבעלי תשובה עומדים גם צדיקים גמורים לא יכולים לעמוד.
      כתב הרמב"ם בהלכות תשובה, ז', הלכה ד':
      "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם".
      הרי לנו שאין מקום ליאוש כלל!
      אנו בדור מאד קשה, עם נסיונות קשים, וכל בעל תשובה חביב ונחמד לפני הקב"ה!

      בנוגע לתיקונים –
      גדולי ישראל מורים שבתחילת הדרך – אין לבע"ת להתעסק בזה כלל. תפקידו כעת להפעיל את כל ה'מנועים' לנסוק כלפי מעלה. לאחר כחמש שנים שאדם כבר התבסס בתשובה, ישאל גדולים מה לעשות בנוגע לתיקונים.
      ככלל – התיקון הגדול ביותר שאין גדול הימנו – זה עסק התורה. ולכן תפקידך היום הוא לקבוע עוד שיעור, ולחטוף עוד הלכה. תקנה לך נגן ותשמע באופן קבוע שיעורי תורה. זה התיקון הגדול ביותר, שעליו נאמר 'רפאות תהי לשרך ושיקוי לעצמותיך'. היא הרפואה לכל התחלואים!
      ה' יהיה בעזרך ויקבל תשובתך ברצון!

  3. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    בשערי תשובה חלק ג כתב "אסור להתחבר לרשע בעניני העולם ואפילו לדבר מצווה".האם בהתחברות המפלגות הדתיות לקואליציה לא עוברים בזה על דברי רבינו יונה? והדגש הוא על אפילו לדבר מצוה.
    תודה

    • בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      שאלה זהו כבר נידונה לאורך ולרוחב בפולמוסים רבים שבין תפיסת סאטמר לשאר גדו"י.
      התשובה היא פשוטה.
      וכי כשהיה היהודי הולך להשתדל אצל הפריץ על מנת לבטל גזירותיו – הוא 'התחבר איתו'??
      וכי כשהיו יהודים בסיים הפולני הם "התחברו איתם"??
      הרי ברור שזו שתדלנות כדי להסיר מעלינו גזירותם ועריצותם.
      גדו"י קבעו שהיות וזו הדרך היחידה שבה ניתן להציל את היהדות הנאמנה מבלי לפלג את העם ולהתנתק מהציבור, לכן זה מה שצריך לעשות כדי להציל מן הארי הדב והברדלס המאיימים לקעקע אושיות היהדות.
      מאד קל ופשוט להתנתק – כפי שסאטמר נוקטים, אך אז – היה החינוך העצמאי? היה אל המעיין? היה קירוב רחוקים כפי שהוא נעשה היום ולאורך השנים? להתנתק פירושו לוותר על חלקים בעם ישראל. גדו"י נוקטים שהערבות ההדדית אינו מאפשרת זאת בשום פנים. ולכן הרב מבריסק והחזו"א, הרב מטשיבין והמהר"א מבלז, ואחריהם בקודש עד דורנו אנו נקטו שזו הדרך הנכונה להציל את המעט שניתן להציל בדרך הזו.

  4. גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    בשער ג שיעור מספר 14.
    לגבי דין הונאה.
    1. אולמות הארועים שמשחזרים אוכל. ז"א אוכל שנשאר להם מאירוע של אתמול (או אפילו יותר) ומגישים אותו למחרת. האם זה בגדר הונאה?
    2. בסוף השיעור הפסוק הרכבת אנוש..באנו באש ובמים. הרב אמר שהאש והמים זה דינים. במקומות אחרים שמענו שמים זה חסד או תורה.
    תודה.

    • בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      1. הכל תלוי במה שמקובל. אם מקובל שאין להעביר אוכל מיום לחבירו, והכל צריך להיות טרי ועל דעת זה הוזמן האירוע- יש בזה גזל.
      2. כדי שאוכל להתייחס נא לציין את שם השיעור במדויק כפי שהוא מופיע באתר עם ציון הדקה.

  5. גבריגל ג'ראפי הגיב:

    ב"ה סיימנו שערי תשובה מתחילים ספר היראה.
    תודה לה' ותודה לרב.

  6. חיים הגיב:

    שלום הרב
    בשערי תשובה ממש בתחילתו, כותב רבינו יונה: וכן ראוי לכל בעלי תשובה לכתוב במגילת ספר הדברים אשר נכשלו בהם. והמצות אשר קצרו בקיומם. ולקרוא בספר זכרונותם בכל יום":
    ברצוני להבין – לשם מה? האם כדי שידע מה ההתקדמות שלו, או כדי שבכך יזכור תמיד את שפל מדרגתו וזה יעזור לו שלא יחטא?
    האם רשימה ארוכה לא תייאש בבחינת 'תפסת מרובה לא תפסת'?
    תודה לרב!

    • בועז שלום הגיב:

      לחיים שלום,
      אצטט את לשונו של השערי תשובה, ומתוך כך יובן הענין:
      וראה ראינו כי רבו עונות הדור על זאת. כי יש אנשים רבים שמקבלים על נפשם להזהר מעבירות ידועות וכל ימי חייהם אינם נזהרים בהם. אבל הם אצלם כהיתר. ואלו לא היו נוהגים כן רק על עבירה אחת. חלי רע הוא בנפשם כאשר ביארנו. אף כי נוהגים על אזהרות רבות וכהנה מן החמורות. כמו שבועת חנם. ומקלל את חבירו או את עצמו בשם. והזכרת שם שמים לבטלה. או במקום שאינו טהור. או בידים לא נקיות. והעלמת עין מן העני. ולשון הרע. ושנאת חנם. וגבהות הלב. ונתינת חתית. והסתכל בעריות. וביטול תלמוד תורה כנגד כולם. ורבות כאלה. כתבנו מקצתם אצל בני הדור להזכירם ולהזהירם. וכן ראוי לכל בעלי תשובה לכתוב במגלת ספר הדברים אשר נכשלו בהם. והמצות אשר קצרו בקיומם. ולקרוא בספר זכרונותם בכל יום:

      משתמע מרצף דברי הרב ש'כתבנו להזכירם ולהזהירם' – 'וכן ראוי לכל בעל תשובה לכתוב…' – שזה הענין – להזכירו ולהזהירו שלא יכשל שנית במה שכבר כשל בו.
      ואכן ב'שערי התשובה' (למברסקי) כותב שעל ידי כן יעקור מלבו את תחושת ה'היתר' שיש לו בעבירה בעקבות שעבר ושנה בה, וכך לא ייכשל שנית.
      ואכן ללא ספק יש בזה גם ענין של 'וחטאתי נגדי תמיד', שגם הוא חלק מן התשובה, שיתחרט תמיד על מעשיו הרעים.
      לדעת החפץ חיים יש בזה משום 'בואו חשבון', כמו שבעל עסק מחשבן הוצאותיו והכנסותיו, ואם לא יעשה כן לא ידע לעולם האם עסקו כושל או משגשג, כך האדם ברוחניות יעשה 'חשבון הנפש'.
      אך ברור שאם הדבר מביא את האדם לידי יאוש ומשבר, עדיף שיניח לזה כעת, וכפי שמורים גדו"י לבעלי תשובה שבתחילת דרכם יניחו לעבר, ויתעסקו בעתיד, בהתקדמות רוחנית, ולאחר שיתבססו ברוחניותם, יחשבו כיצד לתקן את העבר.

  7. חיים הגיב:

    בשיעור הראשון בספר שערי תשובה מביא שאדם שרבו חטאיו אפ' כמנשה אל לו להתייאש אלא יעשה אפ' דבר קטן ורחמי הקב"ה יעזרו לו להשלים את דרכי התשובה.
    השאלה שלי היא – הרי היו אין ספור פעמים שאדם גמל בליבו החלטה חזקה לא ישוב לזה החטא לעולם, ואף קיבל ע"ע קבלות גדרים וסייגים, ובכל אופן מוצא הוא את עצמו לפני ייאוש שאין בידו את האפשרות לחזור בתשובה.
    אז היכן קיים את הפעולה וההתקדמות של האדם בכדי שיזכה לזכות להיות בעל תשובה. אני שואל גם לגבי קירוב קרובים….

    • הרב בועז שלום הגיב:

      לחיים שלום
      תפקיד האדם לעשות, ולא לנוח על זירי הדפנה… ברגע שהאדם יעשה כל אשר בכוחו, יקבל סייעתא דשמיא גדולה להשלים דרכי התשובה.
      אלא שצריך שיקדם לזה החלטה אמיתית, שריפת כל הגשרים לעבירה, ורצון אמיתי להתנתק ממה שכשל בו. על זה נאמר שמובטח לו שלא ישוב לזה החטא לעולם. שזו תהיה תחושתו בעת תשובתו.
      עם כל זה חשוב להדגיש –
      שבע יפול צדיק וקם, וכבר השרישו הקדמונים שאין חידוש הפסוק שקם, אלא שאין אפשרות שיקום אלמלי נפל קודם. התקומה היא מתוך הנפילה, ולכן צריך להשתמש בה כסולם לעליה רוחנית אין קץ!

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר.

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיססנדיסק 128כרטיס זכרון 128