דרוש מתנדב לזיכוי הרבים >>

להתחסן נגד קורונה?

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

שערי תשובה

Print Friendly, PDF & Email

לחצן-הורד-למחשבך-קטגוריה

תגיות

9 תגובות על “שערי תשובה”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

  1. Avatar דוד הגיב:

    שלום לכבוד הרב
    ברצוני להבין את מה שאומר השערי תשובה "ואם יפלו בחטא פעם אחת לא ישנו לו. ונקוטו בפניהם. וחוזרים בתשובה"
    מה הפירוש של המילה נקוטו?
    תודה ויישר כח על השיעורים המדהימים!

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לדוד שלום
      המילה נקוטו מקורה מספר יחזקאל (פרק כ' פסוק מג) וּזְכַרְתֶּם־שָׁ֗ם אֶת־דַּרְכֵיכֶם֙ וְאֵת֙ כָּל־עֲלִיל֣וֹתֵיכֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר נִטְמֵאתֶ֖ם בָּ֑ם וּנְקֹֽטֹתֶם֙ בִּפְנֵיכֶ֔ם בְּכָל־ רָעוֹתֵיכֶ֖ם אֲשֶׁ֥ר עֲשִׂיתֶֽם:
      במפרשים יש שלשה ביאורים למילה:
      רש"י מפרש – ונקוטותם – לשון קטטה
      רש"י מביא לשון אחר כתרגומו ותידנקון וכן תרגם יונתן הנאנחים :
      הרד"ק מפרש ונקוטתם בפניכם – ענין כריתה כמו אשר יקוט כסלו ופירוש תהיו נכרתים בעיניכם כלומר תחשבו בעיניכם כשתזכרו רעותיכם שתהיו ראויים להכרת מן העולם.

  2. Avatar ציון הגיב:

    שלום כבוד הרב,
    ראשית אני רוצה להודות מאוד לרב על כל השיעורים שנמצאים באתר בכל כך הרבה נושאים מגוונים, ממש אוצר!
    בצעירותי עשיתי הרבה שטויות ועברתי על עבירות חמורות מאוד, וב"ה ישתבח שמו, הקב"ה פקח עיניי וכבר כמה שנים שאני משתדל לחזור בתשובה, למדתי בספר שערי תשובה (עדיין לא את כולו, בעז"ה) וגם האזנתי לשיעורים של הרב, ואני מאוד נבוך, מהי הדרך הנכונה?

    מצד אחד- אני מרגיש שהספר ממש מדבר אליי ומשפיע עליי הרבה חשק ונכונות לחזור בתשובה באמת מכל הלב בלי משחקים אך מצד שני- דבריו של הרבינו יונה (בכלל, ובפרט בכל הקשור לחרטה, יגון והדאגה וכו') כל כך נוקבים ואמתיים, עד שאני מרגיש שאני מסתובב כבר כמה ימים בעולם עם תחושה של עצבות גדולה (..איך אוכל לתקן מה שעיוותתי?) סוג של יאוש, (אחרי שעברתי על עבירות שיש בהן כריתות מיתות בית דין, תשובה תועיל לאדם שכמותי? אולי לא מתאים / ראוי שאהיה בשמחה?)
    יורה לי הרב מהי ההשקפה הנכונה.
    תודה רבה.

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      שלום
      תחילה אומר, שזה שאתה במרמור על העבירות שעשית – זו התשובה! כמו שציטטת את רבינו יונה על היגון והחרטה. זה הנדרש מהאדם, וזה המכפר. ככל שהחרטה גדולה יותר, כך התשובה מתקבלת יותר.
      עם כל זה בספרים הקדושים מחלקים בין 'מרמור' ל'עצבות'. מרמור הוא דבר טוב, עצבות היא דבר גרוע. מרמור מביא לפעולה, עצבות משתקת.
      ולכן אסור להיות בעצבות, אלא להתעודד ולדעת שכשם שאפשר לקלקל כך אפשר לתקן, ובמקום שבעלי תשובה עומדים גם צדיקים גמורים לא יכולים לעמוד.
      כתב הרמב"ם בהלכות תשובה, ז', הלכה ד':
      "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם".
      הרי לנו שאין מקום ליאוש כלל!
      אנו בדור מאד קשה, עם נסיונות קשים, וכל בעל תשובה חביב ונחמד לפני הקב"ה!

      בנוגע לתיקונים –
      גדולי ישראל מורים שבתחילת הדרך – אין לבע"ת להתעסק בזה כלל. תפקידו כעת להפעיל את כל ה'מנועים' לנסוק כלפי מעלה. לאחר כחמש שנים שאדם כבר התבסס בתשובה, ישאל גדולים מה לעשות בנוגע לתיקונים.
      ככלל – התיקון הגדול ביותר שאין גדול הימנו – זה עסק התורה. ולכן תפקידך היום הוא לקבוע עוד שיעור, ולחטוף עוד הלכה. תקנה לך נגן ותשמע באופן קבוע שיעורי תורה. זה התיקון הגדול ביותר, שעליו נאמר 'רפאות תהי לשרך ושיקוי לעצמותיך'. היא הרפואה לכל התחלואים!
      ה' יהיה בעזרך ויקבל תשובתך ברצון!

  3. Avatar גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום לרב.
    בשערי תשובה חלק ג כתב "אסור להתחבר לרשע בעניני העולם ואפילו לדבר מצווה".האם בהתחברות המפלגות הדתיות לקואליציה לא עוברים בזה על דברי רבינו יונה? והדגש הוא על אפילו לדבר מצוה.
    תודה

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      שאלה זהו כבר נידונה לאורך ולרוחב בפולמוסים רבים שבין תפיסת סאטמר לשאר גדו"י.
      התשובה היא פשוטה.
      וכי כשהיה היהודי הולך להשתדל אצל הפריץ על מנת לבטל גזירותיו – הוא 'התחבר איתו'??
      וכי כשהיו יהודים בסיים הפולני הם "התחברו איתם"??
      הרי ברור שזו שתדלנות כדי להסיר מעלינו גזירותם ועריצותם.
      גדו"י קבעו שהיות וזו הדרך היחידה שבה ניתן להציל את היהדות הנאמנה מבלי לפלג את העם ולהתנתק מהציבור, לכן זה מה שצריך לעשות כדי להציל מן הארי הדב והברדלס המאיימים לקעקע אושיות היהדות.
      מאד קל ופשוט להתנתק – כפי שסאטמר נוקטים, אך אז – היה החינוך העצמאי? היה אל המעיין? היה קירוב רחוקים כפי שהוא נעשה היום ולאורך השנים? להתנתק פירושו לוותר על חלקים בעם ישראל. גדו"י נוקטים שהערבות ההדדית אינו מאפשרת זאת בשום פנים. ולכן הרב מבריסק והחזו"א, הרב מטשיבין והמהר"א מבלז, ואחריהם בקודש עד דורנו אנו נקטו שזו הדרך הנכונה להציל את המעט שניתן להציל בדרך הזו.

  4. Avatar גבריאל ג'ראפי הגיב:

    שלום הרב.
    בשער ג שיעור מספר 14.
    לגבי דין הונאה.
    1. אולמות הארועים שמשחזרים אוכל. ז"א אוכל שנשאר להם מאירוע של אתמול (או אפילו יותר) ומגישים אותו למחרת. האם זה בגדר הונאה?
    2. בסוף השיעור הפסוק הרכבת אנוש..באנו באש ובמים. הרב אמר שהאש והמים זה דינים. במקומות אחרים שמענו שמים זה חסד או תורה.
    תודה.

    • בועז שלום בועז שלום הגיב:

      לר' גבריאל שלום
      1. הכל תלוי במה שמקובל. אם מקובל שאין להעביר אוכל מיום לחבירו, והכל צריך להיות טרי ועל דעת זה הוזמן האירוע- יש בזה גזל.
      2. כדי שאוכל להתייחס נא לציין את שם השיעור במדויק כפי שהוא מופיע באתר עם ציון הדקה.

  5. Avatar גבריגל ג'ראפי הגיב:

    ב"ה סיימנו שערי תשובה מתחילים ספר היראה.
    תודה לה' ותודה לרב.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

עדכונים חמים למייל

קבלת עדכונים
Loading