השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 
 
תהלים

תהלים פרק מג

(א) שָׁפְטֵ֤נִי אֱלֹהִ֨ים ׀ וְרִ֮יבָ֤ה רִיבִ֗י מִגּ֥וֹי לֹא־חָסִ֑יד מֵ֤אִישׁ־מִרְמָ֖ה וְעַוְלָ֣ה תְפַלְּטֵֽנִי:

מלבי"ם שפטני, (חלק ג') עתה יתפלל על הגלות עצמו, הלא ראוי כי תשפטני אלהים ותריב ריבי מגוי לא חסיד, שאין בהם הכנה אל החסד כלל, כי טבעם מתנגד אל החסד בין אדם לחבירו,

ובענין האמונות ודעות נמצאו בהם 'איש מרמה ועולה', הם הפילוסופים המעוולים הנכוחה

וכן הבונים היקשים מתעים ומופתי ההטעיה במרמה להכחיש את האמונות האמתיות,

תפלטני – בל אכשל ואמשך אחר טענותיהם וחקירותיהם המזויפות להכחיש עקרי האמונה:

מלבי"ם ביאור המילות שפטני, וריבה ריבי. שתהיה השופט והבע"ד. ועולה, עמ"ש ישעיה (סי' כ"ו):

כד הקמח – מגוי לא חסיד – להודיע כי דבריו דברי חלקות ומראה עצמו חסיד. וכן כתיב בעשו (בראשית כ״ה:כ״ח) כי ציד בפיו היה צד את הבריות ואת אביו בפיו ועל כן יקראנו לא חסיד.

כלומר מראה עצמו חסיד ואינו כן, ומראה עצמו איש אמת והוא איש מרמה ועולה:

 

(ב) כִּֽי־אַתָּ֤ה ׀ אֱלֹהֵ֣י מָֽעוּזִּי֘ לָמָ֪ה זְנַ֫חְתָּ֥נִי לָֽמָּה־קֹדֵ֥ר אֶתְהַלֵּ֗ךְ בְּלַ֣חַץ אוֹיֵֽב:

רד"ק …למה, הראשון רפה ומלרע, והשני דגוש ומלעיל:

מלבי"ם כי אתה אלהי מעזי למה זנחתני, למעלה אמר אומרה לאל סלעי למה שכחתני,

ששם מדבר מן ההנהגה הנסיית שזה קרא אל סלעי וזה שכח לגמרי,

אבל פה מדבר מן ההגנה מן האויב שזה יוכל להיות גם ע"פ הטבע, וזה קרא אלהי מעוזי,

וזה לא שכח לגמרי רק זנח לפי שעה, כמ"ש ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים וכו',

ולמה קודר אתהלך בלחץ אויב ע"י קושי השעבוד:

(ג) שְׁלַח־אוֹרְךָ֣ וַ֭אֲמִתְּךָ הֵ֣מָּה יַנְח֑וּנִי יְבִיא֥וּנִי אֶל־הַֽר־קָ֝דְשְׁךָ֗ וְאֶל־מִשְׁכְּנוֹתֶֽיךָ:

מלבי"ם שלח אורך, כי הגאולה תהיה,

א] ע"י התגלות אור ה' ליושבי חשך כמ"ש קומי אורי כי בא אורך. ועז"א שלח אורך

ב] ע"י ההבטחה שהבטיח ה' ע"י נביאיו, ועז"א ואמתך שהוא לאמת הבטחתו,

ושני אלה המה ינחוני מן הגולה, ויביאוני אל הר קדשך שהוא הקיבוץ לציון,

ואל משכנותיך – שהוא בנין בית הבחירה:

(ד) וְאָב֤וֹאָה ׀ אֶל־מִזְבַּ֬ח אֱלֹהִ֗ים אֶל־אֵל֘ שִׂמְחַ֪ת גִּ֫ילִ֥י וְאוֹדְךָ֥ בְכִנּ֗וֹר אֱלֹהִ֥ים אֱלֹהָֽי:

מלבי"ם ואבואה, ר"ל רק אל ההבאה לשם, שנדחי ישראל יכנס צריך אני עזר ותשועה,

אבל כשאהיה שם אבוא בעצמי אל מזבח אלהים להקריב קרבנותיו,

ואבוא אל אל לראות פני ה' ע"י שהוא שמחת גילי ושם אודך בכנור אלהים אלהי:

מלבי"ם ביאור המילות שמחת גילי, הגיל על דבר מתחדש, והשמחה התמידית שישאר אח"ז נקרא שמחה (כנ"ל כ"א ב'), ושמחה זו הוא האל, שבו ישמח לבנו:

(ה) מַה־תִּשְׁתּ֬וֹחֲחִ֨י ׀ נַפְשִׁי֘ וּֽמַה־תֶּהֱמִ֪י עָ֫לָ֥י הוֹחִ֣ילִי לֵֽ֭אלֹהִים כִּי־ע֣וֹד אוֹדֶ֑נּוּ יְשׁוּעֹ֥ת פָּ֝נַ֗י וֵֽאלֹהָֽי:

מלבי"ם מה תשתוחחי, גם ע"ז משיב, שהדבר תלוי באלהים ובעת רצון,

וצריך ליחל לאלהים כי בודאי יקויים הבטחתו:


 

Print Friendly, PDF & Email

0 תגובות על “תהילים פרק קנ”

בעת כתיבת תגובה - נא ציין את שם הסרטון / קובץ השמע, על מנת שנבין אותך טוב יותר, תודה.

תגובות הגולשים

האימייל לא יוצג באתר.

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיססנדיסק 128כרטיס זכרון 128