שלום לרב
רציתי לדעת האם אומרים "ברכּת המזון" בכ' דגושה, או "ברכת" המזון – בכ' רפה?
מצד אחד – ראיתי שהעולם אומרים בכּ' דגושה, וכך גם שמעתי את הרב אומר בשיעורים – ברכּת המזון וברכּת הלבנה בכּ' דגושה.
מאידך – שמעתי את הרב מוצפי שליט"א אומר בכ' רפויה. כיצד נכון לומר?
תודה
לר' בנימין שלום
מבחינה דקדוקית, יש לומר 'ברכּת המזון' בכּ' דגושה.
כך מופיע כמה פעמים בתורה ובנ"ך 'ברכת' סמוך – בכ' דגושה:
(בראשית פרק כח ד) וְיִֽתֶּן־לְךָ֙ אֶת־בִּרְכַּ֣ת אַבְרָהָ֔ם
(בראשית פרק לט ה) וַיְהִ֞י בִּרְכַּ֤ת ה֙' בְּכָל־אֲשֶׁ֣ר יֶשׁ־ל֔וֹ בַּבַּ֖יִת וּבַשָּׂדֶֽה:
(דברים פרק לג כג) וּלְנַפְתָּלִ֣י אָמַ֔ר נַפְתָּלִי֙ שְׂבַ֣ע רָצ֔וֹן וּמָלֵ֖א בִּרְכַּ֣ת ה֑' יָ֥ם וְדָר֖וֹם יְרָֽשָׁה:
(תהלים פרק קכט ח) וְלֹ֤א אָֽמְר֨וּ׀ הָעֹבְרִ֗ים בִּרְכַּֽת־ה֥' אֲלֵיכֶ֑ם בֵּרַ֥כְנוּ אֶ֝תְכֶ֗ם בְּשֵׁ֣ם הֽ':
(משלי פרק י כב) בִּרְכַּ֣ת ה֭' הִ֣יא תַעֲשִׁ֑יר וְלֹֽא־יוֹסִ֖ף עֶ֣צֶב עִמָּֽהּ:
(משלי פרק כד כה) וְלַמּוֹכִיחִ֥ים יִנְעָ֑ם וַֽ֝עֲלֵיהֶ֗ם תָּב֥וֹא בִרְכַּת־טֽוֹב:
(איוב פרק כט יג) בִּרְכַּ֣ת אֹ֭בֵד עָלַ֣י תָּבֹ֑א וְלֵ֖ב אַלְמָנָ֣ה אַרְנִֽן:
מאידך, כשהמילה ברכת מופיעה בלשון רבים – ברכות [גם אם בכתיב חסר] היא לעולם תבוא רפויה:
(בראשית פרק מט כה) מֵאֵ֨ל אָבִ֜יךָ וְיַעְזְרֶ֗ךָּ וְאֵ֤ת שַׁדַּי֙ וִיבָ֣רְכֶ֔ךָּ בִּרְכֹ֤ת שָׁמַ֙יִם֙ מֵעָ֔ל בִּרְכֹ֥ת תְּה֖וֹם רֹבֶ֣צֶת תָּ֑חַת בִּרְכֹ֥ת שָׁדַ֖יִם וָרָֽחַם:
(שם כו) בִּרְכֹ֣ת אָבִ֗יךָ גָּֽבְרוּ֙ עַל־בִּרְכֹ֣ת הוֹרַ֔י…
ומצאתי בספר 'סדר תפילה, דרך שיח השדה' [למדקדקים ר' עזריאל ובנו ר' אליהו, במקור הודפס בשנת תפ"א] שכתב שם [עמ' נד]:
"ברכת אברהם – ל' יחיד הכ' דגושה כדין אחרי שו"א נח. ברכות שמים – ל' רבים הכ' רפיה. ומצאתי בספר אחד הכלל אחר שו"א נח דגש באויתו בג"ד כפ"ת בתנאי שיבוא לשון יחיד – חסדו – מלכו. וכשיבוא בלשון רבים רפה לעולם, כמו חסדי, דרכי, מלכי, עבדי, ודו' … ועי' בבחור מאמר ג' עיקר ח' ואז תבין, ועי' בשערי דמעות". עכ"ד.
מאידך, מנהג בני תימן להגות ברכת המזון ודומיהן – בכ' רפויה. וכן כפי שציינת – הרב מוצפי הוגה 'ברכת המזון' – בכ' רפויה.
שאלתי בזה למדקדק מבני תימן, ולרב מוצפי – ולהלן תשובותיהם:
תשובת הרב מוצפי [שאודה שלא כל כך הבנתי אותה]: "אלפיים שנה אומרים בכ' רפויה. ובאת היום ושינית סדרי בראשית".
תשובת ד"ר ללשון אדם בן נון [מומחה להגיית בני תימן ומו"ל פרשה מפורשה ועוד] בתנ"ך אכן ברכת מופיע בדגש, אך יתכן שבלשון חכמים התנסחו באופן שונה, ולכן נהגו לומר בני תימן לומר ברכת רפה.
לסיכום –
לא באתי להכריע, בל' התנ"ך – ברכת דגוש, וכך נהגו העולם. בני תימן והרב מוצפי [משתמע מדבריו שזו הייתה הגיית בני ירושלים או עדות המזרח במקומות מסויימים] נהגו לומר רפה. ונהרא נהרא ופשטיה.