השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 
שאל את הרב – השאלותקטגוריה: תנ"ךדעת המצודות ציון לגבי מילים נרדפות בעברית
טל חן נשאל לפני 5 שנים

שלום לכבוד הרב
רציתי בבקשה לשאול לגבי שיטתו של המלבי"ם והגר"א ועוד חכמים, שאין מילים נרדפות בעברית
לעומת שיטת הרד"ק והמצודות ועוד חכמים שמפרשים הרבה פעמים מילים דומות בנביא ב"כפל הענין במילים שונות", ולכאורה לשיטתם יש מילים נרדפות בעברית.
שאלתי היא: האם ייתכן לומר שגם דעת הרד"ק והמצודות היא שאכן אין מילים נרדפות בעברית, ומה שהוא מפרש בנביא זה באופן נקודתי לאותו עניין?
כלומר האם מוכרח לומר שהמצודות סובר שיש מילים נרדפות בעברית?
תודה רבה

Print Friendly, PDF & Email
1 תשובות
הרב בועז שלום צוות נענה לפני 5 שנים

שלום

מסתבר שגם הרד"ק מסכים שמילים שונות מבטאות שוני, ולכן הן שונות זו מזו. אלא שהם נקטו שכאשר הנביא התבטא בצורה זו לא בהכרח שהתכוין לאותו השוני, אלא כפל עניינו באופן מליצי כמקובל בשירי המליצה.

דוגמה:

"הַקָּטֹן֙ יִֽהְיֶ֣ה לָאֶ֔לֶף וְהַצָּעִ֖יר לְג֣וֹי עָצ֑וּם אֲנִ֥י ה֖' בְּעִתָּ֥הּ אֲחִישֶֽׁנָּה": (ישעיהו פרק ס פסוק כב)

כתב הרד"ק:

הקטן – …הקטן מהם יהיה לאלף פעמים ממה שהוא עתה, וכפל הענין במ"ש כמנהג, ואמר "הצעיר לגוי עצום": עכ"ל.

הרי ברור לך שהרד"ק לא סבור שקטן וצעיר זה היינו הך, שהרי ברור שקטן זה בגודל וצעיר זה בגיל,

וכן ללא ספק שאין הרד"ק סבור ש"אלף" הוא מילה נרדפת ל"גוי עצום", אלא שהרד"ק נוקט שהנביא במליצתו חזר על אותו הרעיון – ריבוי גדול – במלים שונות, ולא התכוין הנביא לבטא שני רעיונות בכפלו דבריו.

להבדיל מכך סובר תמיד המלבי"ם שהנביא כשחוזר על דבר פעמיים – לעולם יהיה זה מפני שנשנה כאן דבר שלא נאמר במשפט הקודם.

שהנה המלבי"ם כתב בפירוש פסוק זה:

שהקטן יהיה לאלף. בריבוי הכמות: והצעיר. בכח, יהיה לגוי עצום. בריבוי האיכות בכח ועצמה כו'.

 

Print Friendly, PDF & Email
השאלה שלך

10 + 18 =

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיססנדיסק 128כרטיס זכרון 128