שלום לרב
ראיתי שמביאים בשם האריז"ל שאין להתוודות וידוי אחר וידוי בסמיכות. לאור זאת נתקלתי בבעיה, שלפעמים ביוה"כ כשאני מסיים תפילת העמידה [שבסופה התוודיתי], מיד הש"צ מתחיל בוידוי של החזרה [אני מאריך בעמידה], ואז אני צריך להתחיל להתוודות שוב – אין זה ככלב השב על קיאו?
שלום
אתה שואל שאלה טובה.
א. האורל"צ נוקט שהאיסור של וידוי אחר וידוי הוא כשאין ביניהם הפסק של חצי שעה. אך אם הפסיק חצי שעה – הדבר מותר. [כגון לאחר הסליחות שאומר תיקון חצות, אם היה יותר מחצי שעה – יוכל להתוודות שנית].
ב. במקרה שלך אין אמנם חצי שעה, אך יש סיבה אחרת שמצריכה אותך לומר וידוי שנית –
על פי ההלכה הנכנס לביהכ"נ ורואה ציבור שמתוודין – מתוודה עמהן. וכאן כלל הציבור מתוודין בחזרת הש"ץ – ולכן עליו להתוודות עמהן.
וכתב כה"ח [קלא – יג] שהיות וצריך להתוודות עם הציבור אין כאן את החשש לדברי האריז"ל, שדבריו נאמרו רק כשאדם חוזר מאליו, ולא מחמת הציבור. [וע"ע מים חיים על הבא"ח ח"א עמ' שג].
ג. וע"ע בשו"ת נשמע קולם [ללוש, עמ' 106] שכתב לחלק עוד בין וידויים שאדם מתוודה מעצמו למצוות תשובה, לוידויים שתקנו לנו על סדר התפילה, שלגביהם לא דיבר האריז"ל.