שלום לרב בועז!
ממשיכים להתענג על השיעורים הנפלאים של הרב.
יצא לנו לשמוע את הכוזרי ושם הרב אמר שלדעת הרמב"ם האותות לא נחשבים כמופת, כיוון שניתן לטעון שזה כישוף. ורק אחרי מעמד הר סיני, נחשב הדבר כמופת.
לפי זה, מה רצה הקב"ה מפרעה? כלומר אם המופתים לא חזקים דיים וניתן לטעון שהם כישוף, אז גם פרעה יכול היה לומר אותו דבר?!
לעידן שלום
שאלתך טובה.
רק שחייבים להבין שבוודאי אי אפשר להבין את דברי הרמב"ם כפשוטם שאין כלל להאמין באותות ומופתים, וזה מן הטעם הפשוט – שהרי נצטוונו בליל הסדר לספר באותות ובמופתים שהיו במצרים!
ובפרט שבתורה נאמר ויאמינו בה' ובמשה עבדו וכן ויאמן העם עוד קודם לכן, וזה היה הרי בעקבות האותות והמופתים.
ועוד – אם תאמר שאפשר שייעשו בלט או בכישוף – מדוע בכלל נשלחו משה ואהרון לעשות לפרעה אותות ומופתים?
אלא בוודאי שכוונת הרמב"ם שאמונה שלימה ללא דופי כלל – יש רק בעקבות הר סיני – שעינינו ראו ולא זר, בדרגת נבואה גמורה.
אולם על ידי אותות ומופתים אין הוכחה מוחלטת וגמורה, היות והמתעקש יוכל לטעון שנעשו באות ובמופת.
אבל מי שעיניים פקוחות לו – בוודאי יכיר בכך שכל הנעשה הוא מאת ה', כפי שאמרו החרטומים אצבע אלקים היא – שאין הכישוף שולט בפחות מכשעורה.
ובוודאי שאין להעלות על הדעת שהים ייקרע בלט או בכישוף. ופרעה בעצמו שהיה מכשף גדול הכיר בכך ככתוב – "וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם":