.

אם אינך זקוק לישועה - אל תלחץ כאן

.

שיחה קצרה ובה התייחסות למצב היום

מתעסק בקריינות?

אנו זקוקים לך! >>>

השיעורים באתר לעילוי נשמת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה זלה"ה

קרא פרק תהלים לעילוי נשמתו>>

 
שאל את הרב – השאלותקטגוריה: דקדוקמדוע נקט דוד במילה ארוממך [כי דיליתני] אך המלבי"ם לא פירש כדרכו במקומות אחרים?
ישראל נשאל לפני 8 חודשים

המלבים מבאר בכמה מקומות (כמו תהילים קמה, א: ישעיה כה, א) שהרוממות אצל ה' היא מצד שהוא מתרומם ונעלם מן ההשגה.
לפי זה בפסוק "ארוממך ה' כי דיליתני וגו'" (תהילים ל, ב) המילה "ארוממך" לכאורה אינה מתאימה, כי השבח בפסוק זה הוא על הנהגת ה', והיה מתאים יותר לומר "אברכך ה' כי דיליתני וגו".
אשמח אם כבוד הרב יבאר פסוק זה אל נכון.

Print Friendly, PDF & Email
1 תשובות
הרב בועז שלום צוות נענה לפני 8 חודשים

לישראל שלום
אכן דרכו של המלבי"ם לפרש ענין הרוממות מצד שהוא מתרומם מן ההשגה, אולם אם נשים לב נראה שמה שהמלבי"ם מבאר שענין הרוממות שהוא מתרומם מן ההשגה – זה כאשר מובאת הרוממות לעומת משהו אחר, לדוגמא בתהלים פרק קמה (א) תְּהִלָּ֗ה לְדָ֫וִ֥ד אֲרוֹמִמְךָ֣ אֱלוֹהַ֣י הַמֶּ֑לֶךְ וַאֲבָרֲכָ֥ה שִׁ֝מְךָ֗ לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד: – רוממות לעומת ברכה.
וכך גם מדגיש המלבי"ם בביאור המילות: ארוממך אברכה שמך, עי' ישעיה (כ"ה א'):
כך גם בישעיה – [ישעיהו פרק כה א] ה֤' אֱלֹהַי֙ אַתָּ֔ה אֲרֽוֹמִמְךָ֙ אוֹדֶ֣ה שִׁמְךָ֔ – רוממות לעומת הודאה.
וגם שם מדגיש המלבי"ם בביאור המילות לישעיה [שם] – שביאורו בענין הרוממות הוא כאשר הפסוק מביא משהו נוסף לעומת הרוממות: 
(א) ארוממך, אודה שמך. ההבדל ביניהם, הוא, כי ידוע שהשם ב"ה נעלם ונגלה, נעלם מצד עצמו, ונגלה מצד מעשיו, ההודאה לה' יבא תמיד מצד מה שהוא נגלה ונודע מצד מעשיו וחסדיו, כמ"ש הודו לה' כי טוב, הפעם אודה את ה', כי ילדה לו בן רביעי, אודך לעולם כי עשית, וכדומה,
אבל הרוממות לה' יהיה מן הצד שהוא נעלם, כמ"ש ומרומם על כל ברכה ותהלה (נחמיה ט' ה') כי מצד עצמו נעלה מכל תהלה שאין בו השגה כלל, וע"כ אמר רם על כל גוים ה', שאין משיגים ממנו כלל, בחושבם שעל השמים כבודו, ואין משגיח בשפלים.
המלבי"ם מביא דוגמא נוספת:
ואמר אלי אתה ואודך אלהי ארוממך (תהלות קי"ח כ"ח) אודך מצד חסדך וארוממך מצד עצמך.
ועוד דוגמא:
זה אלי ואנוהו אלהי אבי וארוממנהו (שמות ט"ו ב') מצד שהוא אלי ונודע לי חסדיו ונפלאותיו אנוהו בנוה שלי לבנות לו משכן שישכון בתוכנו, אבל מצד שהוא אלהי אבי, מה שאני יודע ממנו מצד הקבלה מצד עצמו אשר קבלתי מאבי, ארוממנהו, כי בזה הוא מרומם מן הידיעה ונעלה מהשגת בני אדם.
בפסוק שהבאת לעומת זאת – אין הרוממות לעומת משהו אחר, וממילא מבין המלבי"ם שהרוממות הכתובה כאן נובעת מהביטוי דיליתני שמובא בפסוק, בבחינת לשון נופל על לשון, אני ארוממך על שאתה רוממתתני ודיליתני, וכפי שהמלבי"ם בעצמו רומז בביאור המילות: דליתני. רוממתני מן החולי, כמו מרוממי משערי מות (למעלה ט'):

Print Friendly, PDF & Email
השאלה שלך

19 + 0 =

. כל שיעורי הרב במדיה דיגיטאלית!!

נגן דוקו סיקס עם כרטיסדיסקונקי 128נגן רויזו5דיסקונקי 256 03נגן רויזו + 128דיסקונקי 256תמונה משנת החלומות