שאל את הרב – השאלותקטגוריה: הלכהמתי אומרים "בריך שמיה" בחול המועד סוכות?
אנונימי צוות asked 3 חודשים ago

שלום לכבוד הרב, מועדים לשמחה, חגים וזמנים לששון!

הסתפקנו אצלנו בבית הכנסת מתי לומר "בריך שמיה" בחול המועד. כשמסיימים ההלל מיד מוציאים את הס"ת, ומתחילים את ההקפות. יש מי שאמר להגיד בריך שמיה מיד כשמוציאים הס"ת כמו תמיד, ויש מי שאמרו להגיד לפני קריאת התורה.

מה הנכון למנהג בני ספרד?

תודה

Print Friendly, PDF & Email
1 Answers
בועז שלוםבועז שלום צוות answered 3 חודשים ago

מועדים לשמחה,
בשאלתך דנו האחרונים.
אין אומרים "בריך שמיה" מיד בעת הוצאת הס"ת, כדי לא לעשות הפסק בין ההלל וניענועיו לבין ההקפות. כך דעת המקובלים.
ומתי יאמרו?
כשניגשים לקריאת התורה לאחר סיום ההקפות וקדיש תתקבל – יש לומר את ה"בריך שמיה" כאשר הס"ת על הבימה כשהוא פתוח, לפני ההגבהה. 
כך נוקטים המקובלים וכך כתב הגר"מ אליהו [בספרו מאמר מרדכי או"ח עמ' לג], הגר"י הלל בשם רבי אליהו מאני [וישב הים סי' כו], וע"ע נר ציון – סוכות עמ' תשי"א. וכן מנהג התימנים תמיד לומר בריך שמיה כשהספר תורה פתוח בבימה.
מנהגים נוספים:
הגר"י הילל שליט"א מביא שראוי יותר להחזיר הס"ת ולהוציאו מחדש ואז להגיד בריך שמיה כנהוג בעת הוצאת הס"ת, שכן מדויק בלשון הזוהר "כד מפקין ספרא דאורייתא". אך גם הוא מודה שאם יש טרחה בדבר ינהגו כמנהג הגר"א מאני.
הרב דוד טהרני שליט"א [דברי דוד או"ח סי' מג] כתב שיאמרו את ה"בריך שמיה" כאשר הס"ת פתוח ע"ג הבימה כנ"ל, אך הוסיף שיפתחו את ההיכל בעת האמירה. 
ולא מצאתי לו סברא ואף הרב לא הביא מקור לדבריו, שהרי אין הקפידא בהיכל פתוח, אלא כפי שדייק הגר"י הילל "כד מפקין וכו'" וכעת ממילא אין מוציאין הס"ת, ומה טעם לפתוח ההיכל?
ולכן למסקנה – 
יפתחו הס"ת על הבימה לאחר קדיש תתקבל ואז יאמרו את ה"בריך שמיה".
 
 

Print Friendly, PDF & Email

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות יורה דעה

מכתב מאליהו ימים נוראים

שלחן ערוך חלק א