שאל את הרב – השאלותקטגוריה: תנ"ךעבירה לשמה – מתי הותרה?
Avatarאיתי שרעבי נשאל לפני 4 חודשים

שלום הרב ,

רציתי לדעת בנוגע למושג "גדולה עבירה לשמה" אומרים זאת? כל אדם יכול לעבור "עבירה לשמה"?? או אולי רק בדבר שנצרך בשביל כלל ישראל כדוגמת יעל וסיסרא?

ובענין שם אשאל עוד – מדוע יעל מיהרה להרגו? הרי הוא כבר לא היה מסוכן, שצבאו הושמד?

Print Friendly, PDF & Email

1 תשובות
בועז שלוםבועז שלום צוות נענה לפני 4 חודשים

לאיתי שלום
בענין עבירה לשמה – עיין ביראת חיים לג"ר אל'ה וויינטרוב זלה"ה שכתב שכהיום אין שייך כלל עבירה לשמה, רק בהוראת שעה ע"י נביא ובי"ד למגדר מילתא [ע' יבמות צ:], או כמו ביעל להצלת כלל ישראל [עי' נזיר כג].
בנוגע לעצם הריגת סיסרא והצורך בזה – מן המקראות מוכח שהדבר היה נצרך:
(טז) וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַֽמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם וַיִּפֹּל כָּל־מַחֲנֵה סִֽיסְרָא לְפִי־חֶרֶב לֹא נִשְׁאַר עַד־אֶחָֽד: (יז) וְסִֽיסְרָא נָס בְּרַגְלָיו אֶל־אֹהֶל יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי כִּי שָׁלוֹם בֵּין יָבִין מֶֽלֶךְ־חָצוֹר וּבֵין בֵּית חֶבֶר הַקֵּינִֽי: (יח) וַתֵּצֵא יָעֵל לִקְרַאת סִֽיסְרָא וַתֹּאמֶר אֵלָיו סוּרָה אֲדֹנִי סוּרָה אֵלַי אַל־תִּירָא וַיָּסַר אֵלֶיהָ הָאֹהֱלָה וַתְּכַסֵּהוּ בַּשְּׂמִיכָֽה:(יט) וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ הַשְׁקִינִי־נָא מְעַט־מַיִם כִּי צָמֵאתִי וַתִּפְתַּח אֶת־נֹאוד הֶחָלָב וַתַּשְׁקֵהוּ וַתְּכַסֵּֽהוּ: (כ) וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ עֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וְהָיָה אִם־אִישׁ יָבוֹא וּשְׁאֵלֵךְ וְאָמַר הֲיֵֽשׁ־פֹּה אִישׁ וְאָמַרְתְּ אָֽיִן: (כא) וַתִּקַּח יָעֵל אֵֽשֶׁת־חֶבֶר אֶת־יְתַד הָאֹהֶל וַתָּשֶׂם אֶת־הַמַּקֶּבֶת בְּיָדָהּ וַתָּבוֹא אֵלָיו בַּלָּאט וַתִּתְקַע אֶת־הַיָּתֵד בְּרַקָּתוֹ וַתִּצְנַח בָּאָרֶץ וְהֽוּא־נִרְדָּם וַיָּעַף וַיָּמֹֽת: (כב) וְהִנֵּה בָרָק רֹדֵף אֶת־סִֽיסְרָא וַתֵּצֵא יָעֵל לִקְרָאתוֹ וַתֹּאמֶר לוֹ לֵךְ וְאַרְאֶךָּ אֶת־הָאִישׁ אֲשֶׁר־אַתָּה מְבַקֵּשׁ וַיָּבֹא אֵלֶיהָ וְהִנֵּה סִֽיסְרָא נֹפֵל מֵת וְהַיָּתֵד בְּרַקָּתֽוֹ:
הרי מוכח מכאן שעדיין היה ברק רודף אחר סיסרא להורגו, שכל עוד שלא הושמד שר הצבא – עדיין יש חשש שיארגן צבא מחדש, ויתקוף שוב.
(כג) וַיַּכְנַע אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא אֵת יָבִין מֶֽלֶךְ־כְּנָעַן לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵֽל: (כד) וַתֵּלֶךְ יַד בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל הָלוֹךְ וְקָשָׁה עַל יָבִין מֶֽלֶךְ־כְּנָעַן עַד אֲשֶׁר הִכְרִיתוּ אֵת יָבִין מֶֽלֶךְ־כְּנָֽעַן: 
גם מפסוק זה משמע שההכנעה עדיין לא הייתה סופית, ועדיין יבין מלך כנען היה קיים והיה צריך להכריתו [הגם ששר צבאו כבר נהרג].

Print Friendly, PDF & Email

השאלה שלך

18 + 0 =

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב