הרב שלום,
ברצוני לשאול אודות הצום שלושת הימים שגזרה אסתר המלכה והושיעה את העם משמד, שמעתי ששאבה את הרעיון ודרך הפעולה מפרעה מלך נינווה, שגם בבוא יונה הנביא גזר על עמו צום שלושת הימים.
היכן מוזכר הקישור ביניהם?
תודה
לירון שלום
מקור הדברים מופיע בתרגום שני על מגילת אסתר, ואצטט את לשונו:
"קם מרדכי על רגלוהי בגו קהלא עני וכן אמר להון עמא בית ישראל חביבא ויקירא דחביב ויקיר קדם אבוהי די בשמיא לא ידעיתו במא דהוה ולא שמעתון במא דגזר עלנא מלכא והמן לאובדא יתנא מעל אפי ארעא ולשיצאה יתנא מתחות שמיא… קם מרדכי על רגלוי בגו קהלא עני וכן אמר עמא בית ישראל חביבא ויקירא דחביב ויקיר קדם אלהיה ניקום ונחזי מן אינשי נינוה כד אשתלח עליהון יונה בר אמתי נביא למהפך ית קרתא דנינוה ומטא פתגמא לות מלכא דנינוה וקם מכורסי יקריה ואעדי תגיה מעל רישיה ואתכסי שקא ואתפלפל בקטמא ואכריז בנינוה ואמר מן גזירתיה דמלכא ורברבנוהי למימר אנשא ובעירא תורי וענא לא תפקון למרעי ומיא לא ישתון ותובו מן אורחתכון בישא ומן חטפא דבידיכון ותב ה' מן בשתא דחשיב עליהון ולא עבד ואף אנחנא נעביד כותהון ונגזר צומין ונקרי תעניתא די גלינן מן ירושלם". ע"כ.
וכן בהמשך רואים מקבילות מענין אסתר לצום נינוה כשאמרה [תרגום שני – מתורגם ללשה"ק]:
"… וצומו עלי ….ויצא החתן מחדרו חגור שק, וכלה מחופתה וראשה מתפלש באפר, ואדם ובהמה שור וצאן אל יטעמו מאומה ויפרדו יונקים משדי אמם"
וזה מעין מה שמצאנו בנינוה שגזר עליהם המלך [יונה ג-ז] "הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן אַל יִטְעֲמוּ מְאוּמָה אַל יִרְעוּ וּמַיִם אַל יִשְׁתּוּ".
וכן בענין לבוש השק – וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה.
וכן ראיתי מביאים [בית פרץ עמ' עו] שגם צום נינוה היה ג' ימים, הגם שלא ראיתי לזה מקורות נוספים.