שאל את הרב – השאלותקטגוריה: שאלות על השיעורים של הרבשתיית מים על קיבה ריקה וקבורת החיד"א
Avatarמאור נשאל לפני 4 חודשים

לכבוד הרב,

בשיעורים של פלא יועץ אמרת בין היתר: שמצאו לפי מחקרים שבריא מאוד לשתות מים בבוקר על בטן ריקה. שהחיד"א שהעבירו אותו לקבורה בא"י, הוא היה שלם בגופו. לגבי 1, למיטב זכרוני ראיתי שהרמב"ם אומר שמזיקה שתיה על בטן ריקה, אם כן איך כדאי לנהוג?

לגבי 2, ראיתי בעבר קטע וידאו בו הרב מרדכי אליהו זצ"ל, אומר שהוא היה אחד מאלו שהיו אחראים לקבורה שלו בעת העברת הגופה, ובו אמר שהוא היה בארון והיו בו עצמות לא מחוברות, ועשה מה שעשה והם התחברו, אפשר להבין שהגופה לא הייתה שלמה (אם כי ראיתי מקור כלשהו כתוב שבו היא הייתה שלמה).

איך מתיישבים הדברים?

אשמח לתשובה תודה

Print Friendly, PDF & Email

2 תשובות
בועז שלוםבועז שלום צוות נענה לפני 4 חודשים

למאור שלום
א. בנוגע למים על קיבה ריקה – אני לא מכיר התייחסות רפואית של הרמב"ם לענין, אבל יש התייחסות הלכתית, הנובעת מאיסור אכילה קודם התפילה, שרבים נוקטים בדעת הרמב"ם שאסור אף מים.
כך כתב בפרי חדש (פט ג) שהרמב"ם סובר שאסור לשתות מים קודם התפילה, שהרי כתב 'הצמא והרעב הרי הם בכלל חולים', וצמא הוא ודאי לענין מים, ולא התיר הרמב"ם קודם התפילה אלא משום רפואה, הא לאו הכי אסור. וכן דעת המעשה רקח על הרמב"ם, וכן כתב ערוך השלחן (פט כג) בדעתו.
ב. בנוגע לקבורת החיד"א – אכן כך זכור לי שראיתי בנוגע לקבורת החיד"א שהיה גופו שלם, אך מסתבר לאור עדותו של הרב מרדכי אליהו זלה"ה שהרב חיד"א הובא בעצמות המגולגלות בארון ובדרך נס נתחברו זל"ז, אצטט את שנכתב בזה:

"בכ' באייר, ה'תש"ך, הועלו עצמותיו לארץ ישראל. העלאת העצמות הייתה בלי הסכמה מפורשת של ממשלת איטליה. הם בוודאי חשבו שהקבר שלו עשוי לשרת את התיירות שלהם. אבל העצמות הועלו לישראל על ידי ד"ר שלמה אומברטו נכון, שהיה רופא איטלקי בעל לב נפלא.
בישראל טיפלה בקבורה של העצמות משלחת של כמה רבנים חשובים. ביניהם היו הרב לניאדו, רבי יצחק אבוחצירא, ועוד כמה רבנים שהגיעו לנמל התעופה לוד לקחת את הארון.
וכך סיפר הרב מרדכי אליהו זצוק"ל: לפני שהגיע ארונו של החיד"א לארץ, ביקש ממני הראשון לציון הרב יצחק ניסים זצ"ל לטפל בקבורה. בבוקר שבו הגיע הארון, טבלתי בירושלים, ולאחר מכן נסענו באוטובוס לשדה התעופה. שם חיכו לנו הרבנים שמונו לטפל בקבורה.
משנחת המטוס, עלינו לקחת את הארון ולא ראינו שום ארון. שאלנו את ד"ר נכון: איפה החיד"א? הוא הראה לנו ארון עץ קטן בגודל 50 על 60 ס"מ. ואמר: הנהו לפניך, בארון.
נזדעזעתי: החיד"א בארון הזה?! כן, הוא השיב, העצמות מלוקטות.
תמהתי: החיד"א לא היה שלד שלם?! איפה הראש, איפה הרגליים? אמרו לי: יש סימן וי על כל ארון, וכך תדע איפה הראש, איפה הרגליים. הוצאנו אותו משדה התעופה לחדר מיוחד, להרכיב אותו בארון.
אמרתי לרבנים: נלך למקווה. איפה יש כאן מקווה? אומר לי הרב אבוחצירא: המקווה סגור, והנה המפתח בכיסי. אמרתי לו: תביא לי את המפתח, אני הולך. חכו עד שאני חוזר.
הארון היה סגור עם ברגי פיליפס, לא ידעתי איזה מברג יתאים להם לכן נכנסתי לאחר הטבילה במקווה לחנות כלי עבודה, פניתי אל המוכר וביקשתי: תן לי את כל מברגי הפיליפס שיש לך. ומשם חזרתי מיד למקום שבו היה הארון.
אמרתי לרבנים: אנחנו לא נמשיך את ההלוויה בארון כזה קטן, זה לא כבוד לרב החיד"א ככה. אני אפרק את הברגים של הארון מלמעלה, והעצמות ירדו לארון גדול שנמצא מתחתיו.
התקרבנו כולם יחד אל הארון הגדול. על פניהם של כל הנוכחים סביב הארון הייתה הבעת מתח, והזמן כאילו עמד מלכת. כולם עקבו בדומיה, בפחד, בחרדה ובקדושה, ואין זה פלא, שכן מולם בתוך הארון טמונות עצמותיו הקדושות של החיד"א.
זיהיתי את המברג בעל הגודל המתאים והתחלתי לפתוח את הבורג הראשון מלמעלה. מיד החל בוקע רעש מתוך הארון. כולם סביב נבהלו ונבעתו, הרב אבוחצירא התעלף. אני עמדתי. אמרתי: הרב חיד"א, אני באתי לטפל בך, כתוב בספר שלך שצריך לקבור את הנפטר בצורה מכובדת שהעצמות לא יהיו מגולגלות. אני לא יודע איפה הראש, איפה הרגליים. תסדר את עצמך.
המשכתי לפתוח את הארון, והנה הרעש בוקע שוב, אך הפעם בעוצמה מוגברת. שוב זעקתי: הרב החיד"א! אתה כתבת כך וכך ואני עשיתי בדיוק כדבריך! בפתח הארון, הנחתי את ידי על עצמות החיד"א, ובנשימה עצורה ביקשתי מהחיד"א שיסתדרו העצמות מאליהן. פתאום חשתי שידי זזות על פני כל הארון עד שהעצמות המלוקטות התחברו לכדי שלד שלם.
סגרתי מיד, הברגתי, כיסיתי וקראתי לרבנים שחזרו ובאו לטפל ברב הקדוש הזה.
לקחנו אותו. בירושלים שמו מודעות בשם הרבנות הראשית והרב נסים, כדי שיצאו להלוויה. היו כאלה שלא רצו ללכת להלוויה מסיבות פוליטיות. היה שם נכד אחד של החיד"א, משפחה אשכנזית חרדית, וסיפרתי לו מה שקרה עם הארון. הוא שאל: מי אמר שזו אמת? אמרתי לו: הנה עדים.
שאל אותם, לקח אותם לבית הדין של העדה החרדית והם סיפרו את המעשה. הלכו דייני העדה והוציאו מודעות מכיוון שהשלד שלו קיים, כולם חייבים ללכת להלוויה.
כמו כן עשיתי חור בארון מלמטה, כמו שכותב בספריו, כדי שינק מעפר של ארץ ישראל, וב"ה בא על מנוחתו בכבוד. ושנת מנוחתו כבוד. יהי רצון שזכותו תעמוד לנו ולכל ישראל". ע"כ.

אשמח לדעת באיזה שיעור שמעת את הענין, כדי שנוכל לתקן.
תודה

 

Print Friendly, PDF & Email

Avatarמאור נענה לפני 4 חודשים

תודה על התשובה כבוד הרב.
קשה לי להגיד במדויק מספר השיעור, אך שמעתי זאת בשני שיעורים שונים, שינהם היה בטווח של עד שיעור מספר 140.

Print Friendly, PDF & Email

השאלה שלך

14 + 19 =

השיעורים באתר לרפואת אביו של הרב,

ר' חיים בן סעדה בתושח"י

קרא פרק תהלים לרפואתו>>

 

דיסק חדש!!

הלכות הבוקר

מכתב מאליהו כרך ה'

תרי עשר - א-ב