שלום לרב,
אני מעוניינת לשאול את הרב לגבי שני נושאים בכשרות המטבח:
- אני עובדת במוסד לא דתי, וקיים שם מיקרוגל. במוסד עובדים אנשים דתיים, לא דתיים וגם לא יהודים.
אני לא יודעת איזה אוכל מחממים שם, אם הכלי פתוח או סגור ובאיזה חומרים פוגמים מנקים את המיקרוגל [אם בכלל].
האם וכיצד ניתן לחמם אוכל במקרה כזה?
כמו כן קיימים סבון וסקוצ'ברייט בכיור, האם ניתן לעשות בהם שימוש על מנת לנקות את כלי האוכל שלי? - במטבח יש לנו כיור אחד, ב"ה.
אני יודעת שאין מכניסים כלים לכיור כיוון שהכיור טרף.
שמעתי שאם שמים שתי רשתות על הכיור, ניתן לשים את הכלים על הרשת.
כמו כן שמעתי שאם שוטפים את הכלים במים קרים לא קיים חשש של "נט בר נט דאיסורא".
חשוב לי לציין שמאד מפריע לי שהכלים נמצאים על השיש, ולא תמיד יש אפשרות להדיח את הכלים מיד.
מהי הדרך הנכונה ביותר לעשות שימוש הלכתי נכון בכיור?
תודה רבה וכל טוב!
1 תשובות
שלום
- בנוגע למיקרוגל – ניתן לחמם [לא לבשל!] במיקרוגל גם אם אינו נקי או כשר, אם אנו עוטפים את האוכל היטב בשקית. [מומלץ שקית עמידה למיקרוגל מטעמי בריאות].
- ניתן להשתמש בסבון וסקוצ' גם אם אינם כשרים. הטעם הוא מפני יש שם סבון הפוגם, וכן הרחיצה מתבצעת בד"כ בצונן. עם כל זה ראוי להקפיד גם בזה על כשרות וכן על הפרדה בין בשרי לחלבי.
- הבעיה בהנחה של כלים בשריים / חלביים בכיור אחד היא מפני שלפעמים שוטפים כלים במים חמים, והכלי הנשטף הוא בשרי, ושוטפים אותו לתוך כלי חלבי, או להיפך, ונכנסים לחשש של בישול בשר בחלב.
- עם כל זה יש מקום להתיר לרוחצן זה אחר זה, בשרי וחלבי. לדעת הגר"מ פיינשטיין [אגרות משה חיו"ד ח"א סימן מ"ב] רק אם יש רשתות נפרדות ע"ג הכיור בעת הרחיצה, ולדעת הילקו"י אף בלא רשתות. הרב מנחת יצחק וייס מחמיר בזה. ולכן ראוי לכל אדם להשתדל שיהיו לו ב' כיורים בביתו, חלבי ובשרי.
השאלה שלך