בס"ד
שלום לרב בועז
ראשית, נהנים מאד מהשיעורים הנפלאים של הרב.
היות והרב עוד לא הגיע למזמור קמ"א בתהלים רצינו לשאול בביאור הפסוק –
תהלים פרק קמא (י) יִפְּל֣וּ בְמַכְמֹרָ֣יו רְשָׁעִ֑ים יַ֥חַד אָ֝נֹכִ֗י עַֽד־אֶעֱבֽוֹר:
לכאורה המפסיק היה צריך להיות במילה יחד – יפלו במכמריו רשעים יחד, אנכי עד אעבור.
מדוע המפסיק – האתנחתא – נמצא במילה רשעים?…
בברכה,
עידן
לעידן שלום
אכן לא תמיד הפרשנים צמודים לטעמי המקרא, ויש שיותר מקפידים על זה ואף תמיד יעדיפו פירוש התואם להוראת הטעמים.
במקרה שלנו אכן האלשיך [תהלים פרק קמא פסוק י] מבאר בהתאם להוראת הטעמים:
יפלו במכמוריו רשעים כו'. משיבה רוח הקדש בשמו יתברך ואומרת, הלא לא שאל דוד אלא שינצל הוא מפח יקשו לו וממוקשות פועלי און, אך לא שיפלו הם [הרשעים בהם],
אך [הקב"ה משיבו ש]יותר מזה אעשה, והוא כי יפלו הם עצמם במכמוריו שעשו לו, כי הנה יחד אנכי עמו עד בוא זמן שאני אעבור לפניו להשמיד אויביו, כי אז לא יצטרך לכל זה כי אז כהמס דונג מפני אש יאבדו רשעים מפני אלקים, כדבר שנאמר יקום אלקים וכו' (עיין תהלים סח ב – ג), ואומר ויצא ה' ונלחם כו' (זכריה יד ג):
לעידן שלום
אכן לא תמיד הפרשנים צמודים לטעמי המקרא, ויש שיותר מקפידים על זה ואף תמיד יעדיפו פירוש התואם להוראת הטעמים.
במקרה שלנו אכן האלשיך [תהלים פרק קמא פסוק י] מבאר בהתאם להוראת הטעמים:
יפלו במכמוריו רשעים כו'. משיבה רוח הקדש בשמו יתברך ואומרת, הלא לא שאל דוד אלא שינצל הוא מפח יקשו לו וממוקשות פועלי און, אך לא שיפלו הם [הרשעים בהם],
אך [הקב"ה משיבו ש]יותר מזה אעשה, והוא כי יפלו הם עצמם במכמוריו שעשו לו, כי הנה יחד אנכי עמו עד בוא זמן שאני אעבור לפניו להשמיד אויביו, כי אז לא יצטרך לכל זה כי אז כהמס דונג מפני אש יאבדו רשעים מפני אלקים, כדבר שנאמר יקום אלקים וכו' (עיין תהלים סח ב – ג), ואומר ויצא ה' ונלחם כו' (זכריה יד ג):