שלום כבוד הרב
שמעתי את אחד השיעורים הנפלאים שלכם בפלא יועץ (כמדומני ערך הילול)
ובעקבות זה עלתה לי קושיה.
חז"ל אומרים שכל מי שנעשה לו נס ואומר שירה, עושים לו נס.
ומאידך אומרים חז"ל שכל מי שעושים לו נס מנכים לו מזכויותיו.
איך שני מאמרים אלו מתיישבים?
תודה רבה
שלום
שאלה מעין זה נשאלה על דברי הרמ"א [או"ח תרפב ס"א] שכתב שמי ששכח על הניסים בברהמ"ז יזכיר בהרחמן – הרחמן יעשה לנו ניסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו וכו' והרי אין מתפללין על הנס, שמא ינכו לו מזכויותיו?
כן הקשה בס' ישועות יעקב בשם תבואות שור [הו"ד באבן פינה נשר] ותירץ לחלק בין נס בפרהסיא לנס בצנעא שבנס שבגלוי אף שמצד הנס מנכין מזכויותיו מ"מ מאידך יש בזה קידוש ה', ולכן מותר להתפלל על זה. [וראיתי אף מי שמביא בשם הרמב"ן שבזה כלל לא מנכין מזכויותיו].
בספר ברכת רפאל [חנוכה סי' סז] כתב לחלק בין נס ההכרחי להצלה וכדו' שע"ז יש לבקש, לבין נס שאינו הכרחי.
באבן פינה [שם] כתב לתרץ ע"פ החיד"א [נח"ק פ' בשלח] שהגם שהמן היה מעשה ניסים היה מותר ליהנות ממנו, היות והיה נס לכלל, ורק בנס ליחיד מנכין מזכויותיו, ואם כן יש לומר שאנו מבקשים ניסים לרבים, [וכן ניתן לתרץ שהאומר שירה עושים לו נס – פירושו בזכותו נס לרבים].
בעין אליהו כתב ליישב שדוקא העומד במקום סכנה וסומך על הנס מנכין לו מזכויותיו, אך אם עשו נס משמיים שלא מפאת שהכניס עצמו לצורך זה – אין מנכין.
המהרש"א [קידושין כט:] נוקט שמה שמבקש בתפילתו אינו נחשב לנס שמנכין לו מזכויותיו וחשיב כטבע. [רבים מקשים על דבריו ומביאים מקורות סותרים].